English Version
English

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی مورخ ششم مرداد ماه سال 1396

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی مورخ ششم مرداد ماه سال 1396

هفتمین جلسه از دور دوازدهم لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی خانم دکتر آتوسا و نگهبانی آقای مهندس دژاکام  و دبیری آقای دکتر مجید با دستور جلسه "چگونه از سایت استفاده میکنم و سی دی حرمت" در تاریخ 1396/05/06 رأس ساعت 8 صبح در پارک طالقانی آغاز به کار نمود.

سخنان استاد:

دکتر آتوسا

دستور جلسه‌ی امروز، از سایت کنگره چگونه استفاده می‌کنم و سی دی حرمت می‌باشد. سایت کنگره 60 بسیار جامع است و در هفته ما چندین بار به سایت رجوع می‌کنیم. این سایت از سال 1385 شروع به کارکرده و روز شروع آن تاریخ 09/03/85 بوده که بازدیدکنندگان آن هرروز بیشتر و بیشتر می‌شود، به‌طوری‌که روزانه بین بیست هزار نفر تا سی‌وهشت هزار نفر بازدیدکننده دارد. کل بازدیدها از ابتدا تا امروز سی‌وپنج میلیون و چهل هزار و دویست و هفتادوهشت مورد بوده است و غالب این بازدیدها طبیعتاً از کشور ایران بوده است. چون این سایت هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی است، از کشورهای دیگر هم بازدیدکننده دارد که بیشترین آن مربوط به کشور انگلستان است که 14 آمار بازدید آن در صد بوده است.

چیزی که در مورد سایت کنگره اهمیت دارد؛ این است که برنامه‌های جاری خیلی سریع در سایت آپلود می‌شوند و وقایعی که در نمایندگی‌های کشور اتفاق می‌افتد و مطالبی که در مورد آن صحبت می‌شود، بازتاب همه در سایت وجود دارد، همچنین مکاتبات جناب مهندس با دوستشان آقای بیل در امریکا که درزمینهٔ اعتیاد فعالیت دارند، نیز در سایت موجود است. همچنین گزارش فعالیت‌های کنگره 60، مسابقات ورزشی، تیم‌های ورزشی و کلیپ‌های زیبای بِکش‌بِکش که توسط خانمشانی تهیه می‌شوند در سایت موجود است و تعداد سیصد، چهارصد نفر از کل نمایندگی‌های کنگره 60 در سایت مشغول فعالیت هستند. سایت مرجع خوبی است و اگر از کل دنیا، دانشجویان و محققین بخواهند درزمینهٔ اعتیاد اطلاعاتی را به دست بیاورند، می‌تواند از سایت کنگره استفاده کنند.

 یک سری از افراد هم وبلاگ نویس هستند که مطالب و تجربیات خود را در سایت منعکس می‌کنند که برای درمان سایر اشخاص کمک‌کننده است، همین‌طور عناوین سی‌دی‌ها و مقالات نیز در سایت می‌باشد که علاوه بر خرید حضوری، در سایت هم بارگذاری شده است.

 وقتی بیماران برای درمان به ما مراجعه می‌کنند، بسیار ناامید هستند و اعتقادی به درمان ندارند، وقتی من سایت کنگره را به آن‌ها معرفی می‌کنم، بعد از مدتی می‌بینم که از مسیر کنگره 60 وارد درمان شدند و برای خانواده‌ها هم بسیار مفید است.

گزارش لژیون پزشکان از سال 91 تشکیل گردیده و در آرشیو مطالب است، حتی آمار هزینه‌های مربوط به برخی شعب هم در سایت قرار داده‌شده است. سایت کنگره یک سایت همه‌جانبه است و در شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و اینستاگرام نیز فعال است. ای‌کاش ما پزشکان نیز بتوانیم در امور تحقیقاتی همکاری بیشتری باهم داشته باشیم اما به فرموده جناب مهندس، کنگره به سراغ کسی نمی‌رود و اگر کسی بخواهد فعالیتی درزمینهٔ درمان و تحقیقاتی در مورد اعتیاد انجام بدهد، کنگره 60 استقبال هم می‌کند.

 و اما در مورد سی دی حرمت، حرمت در کنگره 60 اهمیت زیادی دارد، حرمت از حریم و حدود و مرز هر چیزی می‌آید. حرمت به‌قدری اهمیت دارد که در جلسات دو بار خوانده می‌شود. کنگره 60 وابستگی به هیچ گروه سیاسی ندارد و هدف آن درمان و تحقیق درزمینهٔ اعتیاد است. طبق قوانین کنگره 60 همه‌ی افراد باید با پیراهن سفید در جلسات حاضر شوند و تی‌شرت و سایر لباس‌ها قابل‌قبول نیست. در کنگره 60 هیچ‌کسی نباید صحبت فرد دیگر را قطع کند، مسافران باید هم در جلسات شرکت کنند و هم در لژیون و همچنین غیبت کردن و تجسس کردن در مورد دیگران در حرمت کنگره بیان‌شده است.

آقای اردشیر

هر مکتبی که بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد و بخواهد گفتار او را دیگران نیز بشنوند، باید یک رسانه داشته باشد. جناب مهندس نیز برای اینکه بتواند راهکارها خود را به افراد دیگر ارائه بدهد، باید رسانه می‌داشت، به همین دلیل سایت کنگره 60 را راه اندازه کردند. تمام مطالب، آموزش‌ها و مقالاتی که در سایت کنگره گذاشته می‌شود، تقریباً یکسان هستند و همه‌ی افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند و هیچ‌یک از مطالب تغییر نمی‌کنند.

بازدیدهایی که از سایت کنگره انجام می‌شود، به این دلیل است که افرادی که وارد درمان می‌شوند، به دنبال پکیجی هستند که ساختارمند باشد. وقتی ما سایت کنگره 60 را به بیماری معرفی می‌کنیم، اطلاعاتی که در سایت کنگره وجود دارد، کنگره را به افراد دیگر معرفی می‌کند و می‌گوید: کنگره 60 چیست؟ وقتی مسافری این مطالب را می‌خواند، یک چهارچوب فکری برای درمان خود پیدا می‌کند و نگرش خوبی نسبت به کنگره پیداکرده و با خود می‌گوید: اگر من وارد این عرضه شوم، احتمال اینکه درمان شوم، بسیار است، چون هیچ ابهامی وجود ندارد و فرد با یک فکر آماده و ساختارمند وارد درمان می‌شود.

دکتر صمد

ما باید بینیم اهداف و اعتقاد کنگره چیست؟ در اهداف کنگره مرز زمان و جغرافیا شناخته‌نشده است و دستوری برای اعتیاد مطرح‌شده که جهانی است و نیاز به تغذیه معنوی روز دارد. این سازمان اگر بخواهد موفق عمل کند، نیاز به یک سایت دارد، اگر سایت نباشد، این سازمان نمی‌تواند معرفی شود و پیشرفت کند. الآن ما می‌بینیم که سایت کنگره در سطح جهانی معرفی می‌شود و موفق روبه‌جلو می‌رود، پس اگر موفق جلو می‌رود، مشخصاً نیاز به تغذیه ازنظر اطلاعات و آموزش دارد، اطلاعات و آموزشی که به‌روز باشد.

دکتر شیوا

افرادی که درجاهای دور زندگی می‌کنند، اگر کلمه‌ی درمان اعتیاد را در اینترنت جستجو کنند، سایت کنگره 60 جزء اولین سایت‌هایی است که در صفحه مانیتور آن‌ها نمایش داده می‌شود. وقتی به سایت نگاه می‌کنم، می‌بینم که خیلی از مسافران به همین صورت توانستند با درمان اعتیاد آشنا شوند و از تجربیات آن استفاده کنند و سپس تجربیات خود را در اختیار افراد دیگر قرار بدهند.

در کنگره،60 مقالات آموزشی، لژیون، سی دی و جلسات آموزشی وجود دارد ولی بزرگ‌ترین آموزشی که در کنگره وجود دارد، سایت کنگره 60 می‌باشد که می‌تواند کمک کنند به افراد باشد. روز چهارشنبه استاد امین در مورد موجودیت هر موجود در جهان صحبت کرده و فرمودند: هر موجودی از ذره و موج تشکیل‌شده است و تقویت ذره هر موجودی توسط مشارکت آن موجود درجاهای مختلف تقویت می‌شود. اگر من مشارکت کنم، می‌توانم ذره یعنی جسم خودم را تقویت کنم و برای دیگران و خودم مفید باشم. موج هم همان ارتباطاتی است که ما می‌توانیم برقرار کنیم، در لژیون، راهنما است که با آموزش‌های خودش می‌تواند با ره‌جو ارتباط داشته باشد و همان چیزی که ازنظر علمی می‌گوییم: بهبودی روابط بین انسان‌ها می‌تواند آن را تقویت کند.

دکتر محسن

در سایت دو نکته برای من جالب بود، یکی اینکه خیلی از نقاط کشور مثل تهران و اطراف تهران نیستند که شعب کنگره 60 در آن زیاد باشد و به‌راحتی از آموزش‌های کنگره بهره بگیرند ولی اینترنت تقریباً در سراسر کشور قابل‌دسترسی است و افراد با استفاده از سایت، آموزشی‌های کنگره را دریافت می‌کنند و از این طریق می‌توانند حداکثر بهره‌برداری را بکنند. دومین نکته این‌که سایت از یکسری متون، آموزشی‌ها و مطالب نوشتاری تشکیل‌شده که به غیره از آن‌ها در سایت عکس نیز وجود دارد. فردی که برای اولین بار بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای به سایت مراجعه می‌کند و عکس‌ها را می‌بیند، معمولاً دو جور عکس به‌طورکلی در سایت گذاشته‌شده یا مربوط به جلسات ورزشی است و افراد لباس ورزشی به تن دارند و یا مربوط به لژیون‌ها و کلاس‌های آموزشی است که افراد لباس سفید به تن دارند. این عکس‌ها به‌عنوان ویترینی، کنگره 60 را معرفی می‌کنند که افراد با ظاهری آراسته در این سیستم فعالیت می‌کنند، پس اعتماد اولیه‌ای را در فرد ایجاد می‌کند و قضیه حرمت، در پیشبرد اهداف به کنگره کمک می‌کند.

دکتر محمدعلی

سایت کنگره مظهر موفقیت سازمان‌های مردم‌نهاد در کشور ما است. به‌یقین می‌توان گفت که هیچ سایت دولتی درزمینهٔ مواد مخدر یا غیر مواد مخدر نتوانسته خدماتی با حجم زیاد را در کشور ارائه کند و نشان‌دهنده این است که برخی از خدمات که مربوط به آسیب‌های اجتماعی و مسائل اجتماعی است با ورود سازمان‌های غیردولتی اتفاقات مبارکی درون آن‌ها می‌افتد.

 سایت کنگره 60، صرفاً یک صفحه نیست؛ یعنی این‌طور نیست که ما یک‌چیزی را ببینیم و وارد آن شویم. پشت این سایت تعداد کثیری از افراد وجود دارند که با عشق و مجانی خدمت می‌کنند؛ یعنی اگر یک سازمان دولتی یا یک سازمان خصوصی بخواهد چنین سایتی را با این ابعاد راه‌اندازی کند، مجبور است که میلیاردها تومان پول هزینه کند و چنین سایتی را سر پا نگه دارد اما افرادی که به‌عنوان اپراتور در سایت کنگره فعالیت می‌کنند و یا کسانی که مطالب گذارند، بدون ذره‌ای هزینه این کار را انجام می‌دهند و سایت کنگره به‌روزترین و پویاترین سایت کشور است.

من می‌دانستم که کنگره سایت دارد ولی همیشه در ذهن من این بود که چرا سایتی شبیه به سایت نایدا در ایران نیست و ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم اما شبیه‌ترین سایت در کشور ما به نایدا که اطلاعات را در اختیار افرادی که هم به‌صورت تخصصی کار می‌کنند و هم عامه مردم قرار می‌دهد؛ سایت کنگره 60 است.

و اما در مورد حرمت، اولین چیزی که ما به‌عنوان پزشک و روان‌پزشک به آن نیاز داریم، اخلاق است. خیلی از مطالبی که در سی دی حرمت گفته می‌شود، نه‌فقط در فضای کنگره 60 بلکه در کلینیک‌های ما نیز می‌آید که چرا ما نباید رابطه کاری، مالی و عاطفی با مراجعین خود داشته باشیم. من با کسب تجزیه متوجه شدم که اولین کسی که سود می‌برد، خود پزشک است و سپس کسی که مستقیماً منتفع می‌شود، خود بیمار است و حریم هر دو رعایت می‌شود. رعایت این مسائل که به ذهن بنیان کنگره آمد ه و به‌عنوان حرمت مطرح‌شده، بسیار به‌جا و به‌موقع بوده و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، مانند برخی از گروه‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند، ما نیز دچار معضلات اخلاقی می‌شدیم که باعث انحطاط در درمان و خروج از مسیر اصلی می‌شد.

دکتر مجید

پیامبر اکرم می‌فرمایند: یک ساعت تفکر، بهتر از هزار سال عبادت است. من وقتی سی دی حرمت را گوش می‌دادم، احساس کردم زندگی ما یک زندگی روتین و عادی شده است و با عادت‌هایی زندگی می‌کنیم که هیچ دقتی در شرایط زندگی نداریم. دقت در قوانین و حرمتی که در کنگره گفته‌شده و بسط آن‌ها نشان می‌دهد که موضوعات ساده و کوچک می‌تواند، کانون فشار و استرس برای ما باشد.

وقتی ما حریم و حرمت خود را نشناسیم و حدود خود راندانیم، باعث می‌شود موضوعات را باهم ادغام کنیم. همه‌ی ما می‌دانیم که در مسئله درمان اعتیاد چیزی که اساسی است مراحل اولیه درمان نیست؛ بلکه نگهداری پاکی و درمان قطعی است. یک‌یک مطالبی که درسی دی گفته می‌شود بافرهنگی که قابل‌فهم برای مراجعین است، به‌عنوان نکات طلایی است که اگر به‌صورت عادت در زندگی افراد مصرف‌کننده درآید، تضمینی است که هیچ‌وقت به سمت اعتیاد برنگردند.

دکتر مسعود

تفاوت‌هایی درسایت کنگره 60 با سایت‌های دیگر وجود دارد؛ مثلاً وقتی سایت نایدا و دیگر سایت‌ها را که در مورد مواد مخدر است می‌بینیم، ممکن است ساختمان آن‌ها شیک باشد ولی چهره افرادی که در آنجا درمان می‌شوند، یک چهره‌ی نامتعادل، ناجوری است ولی وقتی سایت کنگره را نگاه می‌کنیم، افرادی را بالباس شیک و تمیز می‌بینم. سایت کنگره با تابلوی زیبایی که از اعتیاد ارائه می‌دهد، نقطه امیدی است، برای کسانی که خواهان این مسئله هستند.

در بحث درمان اعتیاد با توجه به آغاز سیصد میلیون نفر معتادی که خود UNODC اعلام می‌کند، پیدا کردن درمان اعتیاد لایق دریافت جایزه نوبل است، برای یک سایت و یا شخصی که بتواند علمی‌ترین حرف‌ها را به زبان ساده بیان کند که حتی فرد بی‌سواد هم متوجه شود.

فضای مجازی و سایت یک تیغ دو لبه است که خیلی از افراد از بد استفاده می‌کنند، خیلی از افراد هم از آن خوششان نمی‌آید و خیلی از افراد هم هستند که خیلی خوب از آن استفاده می‌کنند. در مورد حرمت کنگره من معتقدم؛ ای‌کاش درجاهایی که تصمیمات بزرگ گرفته می‌شود، مثل کنگره 60 حرمت رعایت می‌شد، همدیگر را نقد نمی‌کردیم، میان حرف هم نمی‌دویدیم؛ بلکه همه به دنبال هدف مشترک بودیم، همان‌طور در کنگره، وقتی جلسه‌ای تشکیل می‌شود، هیچ‌کسی جواب حرف دیگر را نمی‌دهد یا آن را رد نمی‌کند، هرکدام حرف خودمان را می‌زنیم که نهایتاً بهره‌بردار آن، مسافر و هم‌سفری است که از برآیند حرف‌ها نتیجه‌ی کافی را می‌گیرد.

آقای بهرام

افرادی که برای دریافت OT به مرکز ما مراجعه می‌کنند، چیزی که مشخص است، تفاوت رفتار مراجعین کنگره با رفتار مراجعین کلینیک است که برای دریافت OT می‌آیند. من از همان ابتدا احساس می‌کنم که جنس این افراد باهم متفاوت است. کجا این را احساس می‌کنم؟ آنجایی که حریم را به‌خوبی رعایت می‌کنند؛ رفتار، برخورد، نظم و زمان مراجعه آن‌ها. شاید بعد از ماه‌ها هنوز نتوانستم، آن نظمی که مسافرین کنگره در دریافت OT دارند را روی مراجعین خودم انجام بدهم؛ البته الآن به مدد کمک راهنمایی که از کنگره به کلینیک ما معرفی شدند، مدتی است که از یک سری از لژیون دعوت می‌کنیم تا به‌عنوان مدل برای مراجعین ما باشند و آن‌ها یاد بگیرند که چگونه باید رفتار کرد و در جلسات حضور داشت.

خانم الهام

یکی از ویژگی‌های سایت کنگره 60، به‌روز بودن آن است، یک شعبه مجازی در سطح کشور که اطلاعات جامعی در مورد اعتیاد در آن وجود دارد که اساتید بزرگی مثل آقای خدامی مقالات بسیار زیبایی در سایت می‌گذارند و هر کس از زاویه‌ای به دستور جلسات نگاه کرده و اعلام نظر می‌کند.

مهندس

امروز خانم جلودار میهمان ما هستند که از نخستین پایه‌گذاران کنگره 60 که در کوچه مهدی زاده شروع شد، می‌باشند، ا‌ز ایشان می‌خواهم که سخنانی را برای ما ایراد فرمایند.

 

خانم مهندس جلودار زاده

چون من خودم را دوستدار فعالیت‌های انسانی و اجتماعی می‌دانم از درد هر انسان دیگری رنج می‌برم و درد اعتیاد را در ارتباط با نزدیکانم احساس کردم و سعی کردم این درد التیام پیدا کند ولی وقتی التیام پیدا نکرد به فکر چاره بودم و به‌عنوان نماینده مجلس جمعیت مبارزه با اعتیاد را تأسیس کردم و در این چند راهه چه کنیم، یک مادر، یک خواهر و یک زن ایرانی که با این پدیده مرتبط است، این کار را شروع کردیم. آن زمان که اعتیاد هنوز یک جرم بود و دوستان نمی‌توانستند یک جا جمع شوند و حتی از یکدیگر کمک بخواهند و بدانند که چطور می‌توانند خود را درمان کنند، اولین اقدام انجام شد و دوستان زیادی به آنجا مراجعه کردند و در این‌ آمدورفت‌ها در این تحقیقات برای رسیدن به راه درست، آقای دژاکام را به همراه همسرشان ملاقات کردیم و ایشان ارتباطی برقرار کردند تا ما بفهمیم که کنگره 60 چی هست؟ سپس کنگره 60 به‌عنوان یک N.G.O و سازمان غیردولتی کار خود را شروع کرد و ساختمان مهدی زاده اولین اقامت گاه و محلی شد، برای درمان اعتیاد به‌وسیله‌ی خود مردم و آن مکان توانست ایفای نقش و انجام‌وظیفه کند و این بذری که قابلیت ماندن داشت به لحاظ انسانیت و علم و دانشی که در آن وجود داشت و به لحاظ تلاشی که انجام داد، توانست بدون هیچ حمایتی در سراسر کشور باشد، سایت داشته باشد و پیام او به همه‌جا برسد. هرچند جمعیت مبارزه با اعتیاد را منحل کردند ولی جمعیت‌های دیگری که به‌صورت کنگره 60 فعالیت می‌کنند، ادامه راه داند.

من خیلی متأسف هستم که نتوانستیم، این کار را همگانی کنیم ولی وقتی می‌بینم این نهال رشد می‌کند و تنومند می‌شود، امیدوار می‌شوم. من هر بار به پارک طالقانی می‌آیم و به دوستانی که پاک شدند، نگاه می‌کنم با تمام وجود نسبت به آن‌ها محبت و عشق می‌ورزم. امیدوارم هرکسی که تصمیم می‌گیرد، خوب شود، بتواند از امکانات شما که به‌صورت سایت، گروه، راهنماها و جلساتی که در سطح کشور وجود دارد، استفاده کند.

 امروز من به همراه همکارم آقای دکتر اویسی که در جمعیت مبارزه با اعتیاد به‌عنوان مشاور در جلسات شرکت می‌کردند، خدمت شما آمدیم تا مسئله آزاد کردن فروش مواد مخدر که به‌وسیله‌ی دولت مطرح‌شده را بررسی کنیم. دوستان زیادی از پزشکان به من مراجعه کردند و در این زمینه نظراتی داشتند و الآن من به مشاوره و همفکری کنگره 60 که چگونه این قضیه در مجلس مطرح شود و با آن، چه برخوردی داشته باشیم، نیاز دارم. یکی از چیزهایی که به من انگیزه قوی داد تا امروز صبح خدمت شما برسم، همین مسئله بود، چراکه اگر به‌موقع جلوی بعضی از مسائلی گرفته شود، از زحمات زیادتری که بعدها کشیده خواهد شد، جلوگیری می‌شود؛ البته فردی که درگیر اعتیاد می‌شود، من آن را یک مرحله از رشد او می‌دانم، چون وقتی با آن درگیری می‌شود و آن را می‌شناسد و از آن مرحله خارج می‌شود، انسان بسیار ارزشمندی می‌شود. انسانی که کوچه‌پس‌کوچه‌های وجود خود را شناخته و توانسته خود را باقوت از آن بیرون بکشد. کسانی که پاک می‌شوند افراد خیلی توانمندی می‌شود که شاید یک فردی که زندگی حیوانی صرف انجام می‌دهد، نتواند به این مراحل رشد برسد.

خواهش می‌کنم هر مشورتی که دارید، هر طور که صلاح دانستید به ما بدهید. کمسیون اجتماعی ما متشکل از 5 پنج خانم و دو پزشک است. البته در مورد این لایحه باید کل مجلس مخاطب قرار بگیرد و ما از شما که از نزدیک با این پدید برخورد و تجربه داشتند می‌خواهیم که به ما کمک کنید. اگر در بعضی از کشورها فروش مواد مخدر آزاد است ولی امکانات دیگری وجود دارد که انگیزه مصرف را پایین می‌آورد. اگر ما با این فشارهای اجتماعی که روی مردم ما است، فروش مواد مخدر را آزاد کنیم، من نمی‌توانم تصور کنم که چه اتفاقات بدی خواهد افتاد. چراکه ما حدود پانزده، بیست سال قبل استراتژی کاهش عرضه و کاهش تقاضا را در جمعیت مبارزه با اعتیاد تهیه کردیم، اگر آن کارها انجام می‌شد، امروز بچه‌های ما به مرحله‌ای از قدرت روحی و روانی رسیده بودند که دیگر دنبال این چیزها نیایند ولی سیستم آموزش‌وپرورش و سیستم مبارزه با اعتیاد ما به‌غیراز سیستم مردمی کلاً به دنبال پول و استفاده از امکانات این ستاد بودند. الآن ما درجایی قرار داریم که می‌توانیم تأثیرگذار باشیم و جلوی این جریان را بگیریم و اگر فکر می‌کنیم که حتماً باید جلوی آن گرفته شود با تمام توان جلوی آن باشیم و اگر فکرمی کنیم آزاد بودن مفید است، آن را هم به ما بگویی.

 دو سال پیش که به کنگره 60 آمدم، تلاش صادقانه و خالصانه‌ای که در اینجا جاری بود را دیدم و واقعاً انرژی گرفتم. الآن هم آماده‌ام تا هر اقدامی در جهت تقویت نهادهای مردمی سازمان نهاد لازم بدانید، انجام بدهیم تا مردم از این جی، اِن، جی، یوای نجات پیدا کنند و قدرت بگیرند. مشارکت برای هر کشوری همیشه باعث رشد است، اصلاً مشارکت مردم شاه‌راه توسعه است، اگر مشارکت نباشد، آن‌هم در کشوری که استعدادهای درخشان وجود دارد، انحراف و طغیان پیش می‌آید. هر سیگاری که یک جوان برای اولین بار می‌کشد؛ یعنی افکار و ایده‌ای داشته که نتوانسته او را موفق کند. ما باید بستر موفق شدن انسان‌ها را به آن‌ها آموزش بدهیم و برای آن‌ها مانع ایجاد نکنیم. همین‌طور که تاکنون خالصانه و عاشقانه و صادقانه کارکردید، در این زمینه هم به ما مشورت بدهید. کمیسیون ما یک کمیسیون اجتماعی است و پاک نگه‌داشتن اجتماع یکی از بهترین سیاست‌ها می‌باشد.

مهندس

ما انتظار داریم اعضای کمیسیون اجتماعی خودشان به پارک و محیط ما بیایند. به گفته دولت تقریباً نزدیک نود در صد موضوع پیشگیری و درمان اعتیاد، توسط سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی انجام می‌گیرد ولی اگر حساب کنیم این نوددرصدی که بار آن بر دوش سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش‌های خصوصی مثل کلینیک‌ها و امثال آن انجام می‌گیرد، بودجه آن چگونه تقسیم می‌شود؟ کنگره 60 که ازنظر مالی وضعش خوب است، به‌طورکلی می‌گویم، نود درصد بار روی دوش سازمان‌های دولتی و کلینیک‌ها و بخش‌های خصوصی است ولی بودجه چی؟ شش، هفت درصد بودجه را دولت و کارمندان می‌برند، مجلل‌ترین ساختمان‌ها را سازمان‌های دولتی برای خودشان درست می‌کنند ولی برای مبارزه با اعتیاد و درمان اعتیاد ساختمان‌هایی که در اختیار بخش‌های دولتی می‌گذارند کجاست؟ سالنی که الآن در آن نشستیم، با هزار مشکل به دست آوردیم و خدا را شاکر هستیم. بودجه‌ای که برای ورزش است، کدام سازمان تربیت‌بدنی، کوچک‌ترین کاری برای ورزش انجام داده؟ آیا تابه‌حال یکی از آن‌ها یک توپ به ما دادند؟ اصلاً بودجه مواد مخدر را برای چه باید به آموزش‌وپرورش، سازمان ورزش، تبلیغات اسلامی وزارت رفاه بدهند. فردی سگش در حال مرگ بود، بالای سرش نشسته بود و گریه می‌کرد، یکی گفت: علت مرگ سگت چیست؟ گفت از گرسنگی، آن فرد گفت: خوب به او نان بده تا نمیرد، در جواب گفت: نه نمی‌توانم به او نان بدهم ولی می‌توانم برای او گریه کنم. سازمان‌های مردم‌نهاد هم برای ما می‌توانند گریه کنند ولی از نان خبری نیست، دریغ از یک مکان. مثلاً امروز به شهرداری می‌رویم و جایی را می‌گیریم، فردا که رئیس آن عوض می‌شود به ما می‌گویند: بروید بیرون.

 یک کلینیک را در نظر بگیرید، آن‌ها باید صد تا مریض بگیرند، هر مریض هم باید پنجاه تومان در ماه پول بدهد که در ماه پنج میلیون تومان می‌شود، درصورتی‌که هر کلینیک باید پول برق، آب، دکتر، پزشک و مسئول فنی را بپردازد و با هزار بدبختی کلینیک را اداره کند، فردا روزی هم یکی به‌عنوان بازرس درب کلینیک را ‌ببندد و هیچ‌کس هم ‌نتواند حرفی بزند. ما انتظار داریم که نماینده‌ها با ما ارتباط بیشتری داشته باشند؛ البته تقصیر ما هم هست، چون تا بچه گریه نکند، به او شیر نمی‌دهند. من به خانم جلودار زنگ زدم و ایشان هم امروز تشریف آوردند. ما باید پی گیر قضیه باشیم و با نماینده‌ها صحبت کنیم و ببینم در کلینیک‌ها و قسمت‌های دیگر چه مشکلاتی است و ما چه کمک‌هایی می‌توانیم، انجام بدهیم.

در مورد اتوبانی که به‌عنوان آزادسازی مسئله تریاک است، باید جلسه‌ای را تشکیل بدهیم و یک فکر اساسی کنیم. معمولاً جاده‌ای که می‌خواهد، کشیده شود، یک سری از این جاده منفعت می‌برند که موافق این جاده هستند، یک سری هم از این جاده متضرر می‌شوند که مخالف این جاده هستند، یک سری از افراد هم هستند که برای آن‌ها هیچ فرقی نمی‌کند، افرادی که دفاع می‌کنند به خاطر منافع خودشان دفاع می‌کنند. من جلسه‌ای را به این قضیه اختصاص می‌دهم تا بچه‌ها یکی‌یکی وقت بگیرند و موافق و مخالف در مورد این قضیه صحبت کنند. خوبی کنگره 60 این است که در جلساتی که تاکنون داشتیم، هیچ‌یک به تشنج کشیده نشده است، چون در کنگره 60، وقتی یکی می‌گوید: ماست سیاه است، دلیل برای سیاه بودن ماست می‌آورد و همه گوش می‌کنند یا وقتی یکی می‌گوید: ماست سفید است، دلیل می‌آورد برای سفید بودن ماست. هیچ‌کس نمی‌گوید: چرا گفتی ماست سفید است یا سیاه است، همدیگر را مورد بازخواست قرار نمی‌دهند، هرکسی صحبت خود را بیان می‌کند و بقیه افراد گوش می‌کنند.

متأسفانه یا خوشبختانه از پنج‌شنبه آینده به مدت یک هفته تعطیلات تابستانی کنگره 60 شروع می‌شود و ما دو جمعه تعطیل هستیم یعنی سیزدهم و بیستم مردادماه لژیون پزشکان تعطیل است ولی بعدازآن ما همیشه جلسات راداریم مسابقات برقراراست. من از خانم مهندس خیلی تشکر می‌کنم که فوری به تلفن من پاسخ دادند و به پارک طالقانی تشریف آوردند و در جلسه ما شرکت کردند.

حضور غیاب پزشکان: 

  

 

گزارش تصویری جلسات فنی پزشکان :

 

 تهیه و تنظیم: مسافر علیرضا نیکروش

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .