English Version
English

جلسه هماهنگی منابع طبیعی و کنگره 60

جلسه هماهنگی منابع طبیعی و کنگره 60

جلسه هماهنگی منابع طبیعی استان تهران و اعضای کنگره 60 با موضوع تنظیم تفاهم نامه؛

آقای متولی؛

از کسانی که زحمت تنظیم جلسه رو کشیدند، تشکر می کنم. بهر حال زحماتی که در تهران کشیده می شود، بیشتر بر روی دوش آقای حقانی، مهندس کرمی و مجموعه کنگره 60 است که امیدوارم بهتر از سال گذشته دغدغه ها رو بتوانیم پیگیری کنیم.

در ابتدا مواردی که مد نظر کنگره 60 هست و راهکارههایی که در تهران دارند، می شنویم و بعد وارد این می شویم که برنامه هایمان را با مجموعه نهضت سبز انجام بدهیم.

کار خوبی که استان تهران انجام داده است، این است که در یک مکان خاص با یک طرح خاص، تمام نهال کاری ها متمرکز و انجام شود که حفاظت از این موضوع هم بخوبی انجام شود.

برنامه خوبی برای هفته کشیده شده است که آقای گودرزی خلاصه آن را در اختیار شما انجام خواهند داد.

تمام سیاستگزاری ها، روزشمار، نامگذاری و شعار هفته که حتماً می دانید: همه همیار طبیعت باشیم، هست. با این شعار ما می خواهیم به سمتی برویم که در واقع یک جشن مردمی داشته باشیم.

یکی از تشکل هایی که من در 22سال خدمتی ام، به خوبی عمل کرده است، کنگره 60 است. در واقع این کلمه را بکار می بریم که کنگره 60 تبلور واقعه اراده مردم است و بدون هرگونه اعتبارات و اقدامات دولتی و با کمک مشارکت خالص مردم که ناشی از اهداف بلند کنگره 60 حرکت می کنند. فعالیت کنگره 60 بصورت جهانی شده است و قطعاً کشورهای دیگر هم از کنگره 60 الگو خواهند گرفت.

آقای امین دژاکام؛

خیلی ممنون از آقای دکتر.  چندین سال پیش من و آقای دهقانی از اینجا عبور می کردیم و یک مقداری اطلاعات کسب کردیم و خیلی دوست داشتیم که این ارتباط برقرار شود و بهرحال زمانش فرا رسید و از سال گذشته همکاری صورت گرفت.

اسم کنگره 60، جمعیت احیای انسانی کنگره 60 است. اولین هدف آن هم احیای انسانها است. مرحله بعد اینکه ما در این سیاره زندگی می کنیم و حیات ما به حیات کره زمین وابسته است. بچه هایی که به درمان می رسند، احساس خوبی نسبت به طبیعت پیدا می کنند. کسانی که حالشان خوب می شود، با طبیعت اخت می شوند و در واقع این در صورتی است که در گذشته طبیعت را تخریب می کردند. بخاطر همین علاقه ما این است که ارتباط خوبی با محیط زیست برقرار کنیم. چهارچوب ما مشخص شده است، امروز هم می خواهیم طی یک تفاهم نامه به صورت منجسم و هماهنگی عمل کنیم که راندمان خوبی هم داشته باشیم.

قدر مسلم به آموزش پایه نیازمند هستیم. در کنگره هم همه کارها از آموزش نشأت می گیرد. در این قضیه ما به اصول کار آگاهی نداریم و از مسئولیت و مدرسین شما می خواهیم که برای اعضای کنگره 60، کلاسهای آموزشی بگذارند و چون کنگره 60 در همه مناطق ایران پراکنده است، می خواهیم بتوانیم این قضیه را به انجام برسانیم. این برنامه ریزی باید در بخش های آموزش، درختکاری و نگهداری از درختهایی که کاشته می شوند، صورت بگیرد.

ما این سنت را داریم که هر نفر در سال یک درخت بکارد، ولی پتانسیل بیشتری در این قضیه داریم.

از آقای حکیمی دیده بان مناطق و آقای خدامی دیده بان تحقیقات می خواهیم که مطالب و نظرات خودشان را بیان کنند.

آقای حکیمی؛

سپاسگزارم از عزیزان که باعث شدند که این جلسه برگزار شود و بتوانیم از نقطه نظرات یکدیگر بهره مند شویم. اساس کار ما بر پایه آموزش است و قصد داریم که الگویی که در این فضا صورت می گیرد، در شهرستانها هم کاربردی شود. یکی از مسائلی که در کنگره 60 پر رنگ است، دوستی با طبیعت است، که یکی از آموزشهایی است که به همه افراد داده می شود. از نظر ما وقتی یک نفر در ماشین نشسته است و یک آشغال را در خیابان و طبیعت می ریزد، ضد ارزش و در واقع گناه است.

در اردوهای سالیانه، همه افراد موظف هستند که تا می توانند اطراف خودشان را تمیز کنند. به همین جهت می توانیم این ارتباطی که بین اعضاء و طبیعت بوجود می آید، سازماندهی کنیم تا بتوانیم این طبیعت را بازسازی کنیم و تخریب هایی که ایجاد کرده ایم، جبران خسارت کنیم.

آقای خدامی؛

من هم خیلی خوشحالم که افتخار داریم در یک جلسه نزدیک با منابع طبیعی باشیم. طبیعت برای کنگره 60 خیلی مهم است. آقای مهندس دژاکام برای درمان اعتیاد در کنگره 60 یک مثلث ترسیم کرده اند، جسم ، روان و جهان بینی. 11 ماه طول درمان است که باید سیستم جسمی بازسازی شود و در کنار آن جهان بینی شخص مصرف کننده که بخاطر اعتیاد و تفکرات غلط، دیدگاههای اشتباهی در او شکل گرفته است، درست شود. تا این انسان تبدیل به یک انسان صالح و سالم شود که برای جامعه اش مفید باشد. در کنگره 60 آموزشهای سنگینی در نظر گرفته شده است که فردی که برای طبیعت و جامعه مخرب بوده است، تبدیل به یک فرد مفید شود. این آموزشها در 14 وادی که برگرفته از قرآن کریم است خلاصه شده است و در وادی دوازدهم مستقیماً در مورد طبیعت و درختکاری صحبت می شود.

مسئله احیاء تنها مربوط به احیای خود فرد نیست، بلکه احیای جامعه و مفید این شخص هم هست.

ما در کنگره یک مبحثی داریم تحت عنوان بهترین راه. بهترین راه برای درمان اعتیاد چیست؟ بهترین راه برای حفظ منابع طبیعی کشور، درختکاری است. ساده ترین راه، راحت ترین راه، با راندمانترین راه.

کنگره 60 پتانسیل بالائی دارد که اگر ما بتوانیم از انسانهایی که اعتیاد داشته اند و الآن رها شده اند، استفاده کنیم، مطمئناً اتفاقات خیلی خوبی خواهد افتاد.

مهندس حقانی؛

موثرترین و مرتب ترین گروهی که در سال گذشته با منابع طبیعی همکاری کرده است، بچه های کنگره 60 بوده اند. در طول هفته و قبل و بعد از هفته ، درگیر درختکاری هستیم. اکثراً ما با بی نظمی مواجه بودیم. خیلی از جاها می دیدیم که بیل و کلنگ ما را با خودشان می بردند. ولی در سال گذشته کسانی که از کنگره آمده بودند، خیلی مرتب بیل و کلنگ تحویل گرفتند و درختکاری کردند و در آخر سر، یک جا دپو انجام دادند که مشخص بود که این وسایل مربوط به کنگره 60 است. این نظم مثال زدنی و قابل تحسین بود.

در بحث تفاهم نامه که آقای دکتر اشاره کردند، یک اجزاء مشخصی دارد، معمولاً یک پیش نویسی آماده می شود، دو طرف و بعلاوه دستگاه درگیر، مطالعه می کنند و جمع بندی می شود، تعهداتی بین طرفین تنظیم می شود و قرارداد به اجراء در خواهد آمد.

دیدگاه بنده در خصوص تفاهم نامه ها، یک دیدگاه اجرائی و عملی است. بطور مثال؛ ما تفاهم نامه ای با ستاداجرائی فرمان امام (ره) در قالب 100هکتار درختکاری داشتیم، که نهایتاً به 760هکتار رسید و دو هفته بعد از تنظیم تفاهم نامه اجرائی شد. امسال هم یک تفاهم نامه با وزارت راه داریم که 400هکتار است و در طول 20 کیلومتر که تا الآن 12کیلومتر آن اجرائی شده است.

ما فکر می کنیم خیلی راحت بتوانیم با کنگره 60 همکاری داشته باشیم. هفته منابع طبیعی ما در خدمت شما هستیم. ما مثل سال گذشته سعی می کنیم تمام و کمال در خدمت دوستان کنگره 60 باشیم و اگر کم و کسری بوده، سعی می کنیم که این نواقص برطرف شود.

ما حدود 3000نفر در سال گذشته همکاری در جهت درختکاری داشتیم و خدمت رسانی به این تعداد با تعداد محدود وسایل بیل و کلنگ و آب پاش بسیار سخت بود، ولی به کمک دوستان این اتفاق به خوبی افتاد.

آماده شنیدن پیشنهادات شما هستیم. ما در تمام استانها منابع طبیعی و کارشناس مجرب داریم. اگر شما بخواهید در مناطق جنگلی کار کنید، کارشناس جنگلی برایتان در نظر می گیریم و همینطور کارشناسان مراتع و ...

مجتبی دهقانی؛

در جلسه قبل، موضوع بر سه پایه مشخص شد. بحث آموزش، درختکاری و نگهداری. ما دقیقاً هر کاری که انجام می دهیم، یک مزد و طلبی داریم. مزد و طلبی که ما از بابت کاشت و درختکاری داریم، آموزشی است که نیاز داریم. آموزشی که یک بخش آن بابت آشنائی با اقلیم و طبیعت است. آنچیزی که ما لازم داریم، دقیقاً همین موضوع است. کنگره 60 چندین سال است که درختکاری انجام می دهد. ولی صرفاً هدف ما درختکاری نبود. دغدغه اصلی که درون اعضای کنگره 60 بوجود می آید، نگهداری درختان توسط خود افراد است.

آنچیزی که ما واقعاً نیاز داریم و اطلاعاتی در مورد آن نداریم، این است که از کاشت و نگهداری آن اطلاع کافی داشته باشیم.

ما صرفاً به دنبال کاشت درخت نیستیم و هدفمان نگهداری درختانی است که کاشته می شوند.

دکتر لقمان پور؛

ممنون از اینکه دعوت ما را پذیرفتید، این جلسه از نگاه ما یک نوآوری و روش جدید است که بدون پرداخت هزینه ای از سوی سازمان، گروهی می خواهد مسئولیتی را بپذیرد و در قالب یک تفاهم نامه می خواهد زیر بار این مسئولیت برود.

همانطور که می دانید، درست است که افراد جمع می شود و افراد جنگلکاری انجام می دهند، ولی مکانهایی که تعیین می شود، مکانهایی است که تعهد سازمان هستند. بنابراین تعهد نگهداری داریم. اگر آبیاری و مراقبت انجام نشود، باید به دستگاههای نظارتی مثل دیوان محاسبات و بازرسی پاسخگو باشیم.

آقای دهقانی آمدند و طرح موضوع کردند، این موضوع یک اقدام بسیار بزرگ و با اهمیت است که توسط کنگره 60 می خواهد انجام بپذیرد. خواهشمندم که کنگره 60 در مورد این مسئله با تفکر و تعمق بیشتری وارد شوند و تفاهم نامه ای که بین ما بسته خواهد شد، بیشتر جنبه اخلاقی خواهد داشت. با توجه به اینکه کنگره 60 یک انجیوی بین المللی و مطرح در عرصه جهانی است، مطمئناً اتفاق خیلی خواهد افتاد.

هدف ما این بود که یک حرکت الگویی انجام دهیم. برای شروع کار گفتیم که استان تهران تفاهم نامه ای تنظیم شود و از همین امسال شروع کنیم.

یکی از اتفاقهایی که خواهد افتاد این است که سر تیم هایی از سوی کنگره 60 باید تعیین شوند و کارشناسان ما آموزشهایی را بدهند و بعد این سرتیم ها آموزشهای لازم را به اعضاء بدهند. دوستان ما هم در استان تهران، جایگاه نظارتی خود را دارند.

می توانیم یک پیش نویسی در 10 روز آینده از سوی طرفین نوشته شود و بعد از جمع بندی در مراسمی که با حضور آقای جلالی و دژاکام خواهیم داشت، متقابل امضاء صورت بگیرد و کار رسمیت پیدا کند.

امسال ما استانهای دیگر را درگیر این موضوع نمی کنیم. ما سال 96 را با دوستان استان تهران تمرین می کنیم و اگر از نظر کارشناسی و فنی این تائید صورت گرفت و دوستان کنگره 60 توانستند این مسئولیت را بخوبی انجام دهند، با سایر استانها ابلاغ می شود که با کنگره 60 همکاری تمام و کمال داشته باشند.

آقای حکیمی؛

اولین وادی در کنگره 60 می گوید که با تفکر ساختارها آغاز می گردد، بدون تفکر آنچه هست رو به زوال می رود. در متن این وادی می گوید که برای هدفت یک نقشه ای بکش که راه به عقب نداشته باشد. یعنی آنقدر نقشه ات دقیق باشد که نیازی به برگشت نباشد و در وادی دوازدهم که درختکاری در آن مستتر است، می گوید که اگر امسال درختی کاشتی و درختت خشک شد، سال آینده باید دو درخت بکاری. ما هم می خواهیم بگونه ای برنامه ریزی کنیم که نیازی به برگشت نداشته باشیم.

در سال گذشته در شهرکرد به ما پیشنهاد کردند که مساحت بسیارزیادی را در اختیار کنگره 60 انجام می دهیم که هر ساله متمرکز در این منطقه شوند و در آینده آن محل را به نام مرتع کنگره 60 نامگذاری می کنند.

صحبت شما بسیار درست است که امسال این مسئله را به صورت پایلوت انجام بدهیم.

مجتبی دهقانی؛

در اکثر شهرهایی که درختکاری انجام شد، چنین اتفاقی صورت گرفت. ولی هدف ما طبق صحبتی که با آقای متولی داشتیم این بود که هدفمند پیش برویم.

دکتر حقانی؛

امسال بدلیل کمبود اعتبار مناطق وسیعی نداریم. قرار است که با یک تعدادی خیرین پزشک قراری گذاشته شود که هزینه یک محل را تامین کنند که برای کاشت آن از شما استفاده کنیم.

کار دیگری که بتوانیم انجام بدهیم، منطقه ملارد است که چاله ها زده شده و کود هم داده شده، اگر در خصوص زمان مشکلی نداشته باشید، می توانیم کاشت آن منطقه را به کنگره 60 محول کنیم و ما هم نظارتی روی آن داشته باشیم.

بخش دیگر اینکه در بعضی شهرستانها دیده ایم که یک بوستانی را نامگذاری کرده اند به نام مثلاً بوستان مفاخر ، که افرادی جمع می شوند و محیطی را پوشش می دهند. این منطقه می تواند داخل شهر باشد، یا خارج از شهر. می توانیم در قسمت هایی از خارج شهر قسمت هایی را برای استراحت رانندگان در نظر بگیریم و به کنگره 60 بسپاریم.

مجتبی دهقانی؛

در تهران ما فقط یک نقطه درختکاری نداشتیم، مثلاً ما در تلو درختکاری کردیم و در مناطقی مثل رباط کریم و قلعه حسن خان هم فعالیت داشتیم.

دکتر لقمان پور؛

ما یکی در بخش تلو و ملارد برای شما در نظر می گیریم، همچنین مناطقی که در بین راه است، برنامه ریزی انجام می شود که کنگره 60 فعالیت بیولوژیکی و آبیاری را انجام بدهند و نظارت بر آن را آقای حقانی و مهندس نجاری بررسی و نظارت خواهند کرد. شما حتی می توانید درختهایی که می کارید به نام افراد ثبت کنید، درختان را شماره گذاری کنید و یا پلاک بزنید و بسپارید که این درختها با این شماره ها باید توسط فلانی آبیاری شود و این وسط باید حتماً تعهد وجود داشته باشد.

مهندس نجاری؛

یک نسخه تفاهم نامه من تنظیم می کنم، برای آقای دهقانی می فرستم و بعد بررسی خواهیم کرد.

به نظر من آموزشها بایستی به صورت مستمر باشد. ابتدا آموزش، سپس کاشت، بعد مراقبت و نگهداری. آموزشها بایستی مستمر و در بین انجام کار بررسی و به انجام برسد.

مهندس کرمی؛

با توجه به اینکه تعداد اعضای کنگره 60 زیاد است، بایستی تعدادی سرتیم تعیین شود و بعد این تعداد آموزش ببینند.

نکته دیگر اینکه ما در طول سال، قبل از نگهداری، بحث کاشت مطرح است. ما بعد از کلاسهای آموزشی وارد مرحله کاشت می شویم.

آقای امین دژاکام؛

ما یک دفتری را در کنگره 60 بعنوان محل استقرار اردو داریم، یکسری از نیروها هم تحت عنوان اردوبان در اختیار داریم. اگر شما محبت کنید که استاد در مکان کنگره حضور پیدا کند و آموزش از همین هفته صورت بگیرد، می توانیم سریعتر این آموزشها را به افراد دیگر که برای درختکاری حضور دارند، منتقل کنیم.

این خیلی خوب است که امسال در تهران این پایلوت انجام بگیرد و بعد بر اساس توانائیمان بتوانیم مسئولیت سایر استانها را بپذیریم.

آنچه ما را به هم متصل می کند ابتدا پیوند محبت و سپس آموزشی است که از طرف منابع طبیعی صورت می گیرد.

مهندس حقانی؛

برای دوره اولیه، آموزش در مکانی که این دوستان (کنگره60 ) تشریف دارند، صورت خواهد گرفت و سپس آمادگی برای مراسم درختکاری اسفند صورت بگیرد.

اگر عزیزان تمایل به دریافت گواهینامه بودند، می توانند اسامی ارائه شود و سپس طی انجام مراحل ارائه شده، گواهینامه ها ارائه شود.

آقای امین دژاکام؛

خواهشمندیم که آموزشها یک مقداری سریعتر صورت بگیرد.

آقای مجتبی دهقانی؛

ما در کنگره 60 کارگاههای آموزشی داریم که در هر نمایندگی طی سه جلسه در هفته برگزار می شود. بنابراین اعضای کنگره 60 برای آموزش دیدن، آمادگی کامل داریم. پایه کار کنگره 60 آموزش است و هر زمانی که شما اعلام کنید، ما توانائی داریم که کارگاهها برگزار شود.

دکتر لقمان پور؛

هر زمانی که شما اعلام آمادگی بفرمائید، ما آمادگی داریم که افراد متخصص در اختیار شما قرار دهیم.

آقای خدامی؛

کارگاههای آموزشی فرصت مناسبی برای آموزش این موضوع هستند، یعنی در کل کشور، چندین هزار نفر به مدت یک هفته دستور جلسه ای بنام درختکاری دارند. زمان این دستورجلسه یک هفته قبل از درختکاری سراسر کشور است. چندین هزار نفر خانواده ها و مصرف کنندگانی که درمان شده اند، شاید افرادی هم باشند که خارج از سیستم کنگره 60 با سیستم شخصی می خواهند درختکاری انجام بدهند، بنابراین این آموزش فراگیر می تواند در سراسر استان ها صورت بگیرد.

آقای حکیمی؛

اگر ما امسال این موضوع را به صورت پایلوت انجام بدهیم، برای سال آینده نامه ای به سایر استانها داده شود و کنگره 60 معرفی شود.

آقای خدامی؛

ما سایت قدرتمندی هم داریم که در روز حدود 30هزار بازدید کننده دارد و بزرگترین سایت با موضوع اعتیاد در خاورمیانه است. انشاء الله سعی می کنیم در سایتمان قسمتی را تحت عنوان هفته طبیعت قرار بدهیم.

دکتر لقمان پور؛

اگر شما بتوانید یک لینک تحت عنوان همیار طبیعت قرار بدهید، خیلی خوب است. ما تشکلی به نام همیار طبیعت داریم که همیشه فعال است. در سه رده ی دانش آموزشی، مروّج و محافظ فعالیت می کنند و دوستان شما می توانند در دسته مروّج یعنی اشاعه دهنده فرهنگ طبیعت حضور داشته باشند.

ما کارت همیار طبیعت هم در اختیار شما قرار می دهیم، برای صادر شدن کارت همیار طبیعت، یک فرم را پر می کنید که اطلاعات مشخص می شود و یک فتوکپی شناسنامه و عکس.

آقای متولی؛

تشکر می کنم از کلیه عزیزان.

کلیات جلسه این بود که ما در دو حوزه کار کنیم:

1ـ مثل سال گذشته مشارکت در بحث نهالکاری داشته باشیم، در عرصه ی از پیش تعیین شده اداره کل منابع طبیعی استان تهران. که برای 6بهمن تعیین می شود.

2ـ تفاهم نامه ای که بین کنگره 60 و منابع طبیعی صورت خواهد گرفت. این تفاهم نامه از طرف اداره کل امضاء خواهد شد.

 

تهیه و تنظیم گزارش: احمد شریفیان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .