English Version
English

اختیار، تصمیم، عمل

اختیار، تصمیم، عمل

لطف می‌کنید خودتان را معرفی کنید و بگویید در حال حاضر در چه جایگاهی در حال خدمت هستید؟

من با 8 سال تخریب وارد کنگره شدم و آخرین آنتی ایکس مصرفی‌ام، شیشه و تریاک بود، مدت 12 ماه به روش DST با داروی OT سفر کردم، در حال حاضر سه سال و 11 ماه است که وارد سفر دوم شده‌ام، رشته ورزشی‌ام والیبال و در جایگاه کمک راهنمایی در حال خدمت هستم.

 

شما فرق عمل سالم با عمل به‌ظاهر نیک را در چه مواردی می‌بینید؟

به نظر من فرق این دو در نوع تفکر و اندیشه و میزان دانایی من خلاصه می‌شود. اگر من دانایی لازم را نداشته باشم قطعاً قدرت آن را ندارم که بخواهم عمل سالم را از عمل به‌ظاهر نیک‌انجام دهم. البته به‌صورت مطلق نمی‌توان به این تشخیص رسید زیرا قدرت مطلق خداوند است و تنها اوست که می‌تواند به‌طورقطع بداند چه‌کاری در حقیقت عمل نیک است و چه‌کاری ظاهر نیک دارد ولی قدرت تشخیص با یادگیری و تجربه و تفکر بالا می‌رود و احتمال تشخیص خطا در من کاهش می‌یابد.

اگر من با شرایطی مواجه بشوم و بخواهم در زمان کوتاهی تصمیمی بگیرم، چگونه باید برخورد مناسب داشته باشم؟

وقتی من نسبت به‌درستی یا نادرستی چیزی شک دارم، باید خودداری را در پیش بگیرم و از اتخاذ تصمیم تا جای ممکن بپرهیزم، در مورد خودداری مطالب بسیار مهمی در وادی پنجم کتاب وادی‌ها به قلم جناب مهندس دژاکام آورده شده است که در حدود خیلی زیادی می‌تواند در این شرایط به من کمک کند. بعضی مواقع بهترین کاری که می‌توانم انجام دهم این است که کاری انجام ندهم.

 

آیا می‌شود بگوییم اکثر کارهایی که ما در طول زندگی انجام می‌دهیم، به‌ظاهر نیک است و تعداد بسیار کمی از اعمال ما به‌طور واضحی، عمل نیکی است؟

به‌طور واضح و صحیح نمی‌شود گفت کاری که ما انجام می‌دهیم به‌ظاهر نیک است یا در حقیقت عمل نیکی است! شاید من نخواهم عملی را انجام بدهم و آن عمل، عمل درستی باشد و شاید من بخواهم کار درستی انجام بدهم ولی از عاقبت کارم اطلاع نداشته باشم! هر شخصی بر اساس قدرت تشخیصی که دارد، اعمالی را انجام می‌دهد. انسان بر سر دوراهی قرار دارد که باید انتخاب کند، این انتخاب می‌تواند عمل صحیح باشد و می‌تواند به‌ظاهر نیک باشد.

 

اگر صحبت دیگری در این باب دارید، برای ما بیان کنید.

من درباره هر دستور جلسه‌ای فکر می‌کنم و این سؤال را از خودم می‌پرسم که برای چه همچنین دستور جلسه‌ای را طراحی کرده‌اند و چه دردی را از من درمان خواهد کرد؟ در مورد این دستور جلسه به این پی بردم که باید در جهت دانایی حرکت کنم و قدرت تشخیصم را بالا ببرم و برای هر عملی که انجام می‌دهم هم به صُور آشکارش توجه کنم و هم به صور پنهانش. اگر می‌خواهم تصمیمی بگیرم نباید احساسی باشد و باید عقلانی باشد. شاید عمل نیک در ظاهر خیلی خشن باشد و عمل به‌ظاهر نیک برعکس بسیار زیبا دیده شود، نباید به‌ظاهر همیشه توجه کرد زیرا می‌تواند فریبنده باشد. اگر من این مسیر را در ذهن خودم بسازم که درنهایت چه اتفاقی خواهد افتاد، به‌صورت چشمگیری می‌توانم متوجه اعمالم بشوم.

 

مصاحبه کننده: مسافر روزبه
تهیه و تنظیم: مسافر روزبه
منبع: کنگره 60، نمایندگی ارتش

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .