English Version
English

سیگار، اژدهای کوچک

سیگار، اژدهای کوچک

انسان تنها موجودی است که هوشیارانه و بیدار سم را وارد جسم خود می‌کند البته خداوند رحمان و رحیم در درون جسم زنگ خطر و آلارم قرار داده است.

مانند مژک‌های ریه که به دود و گردوغبار حساسیت نشان می‌دهند و با اولین پُک به سیگار سرفه‌های پیاپی آغاز می‌شود که همراه با سرگیجه است، این به معنای وارد شدن سم است و اگر مقدار نیکوتین واردشده به ریه را وارد خون کنیم انسان را سریعاً از پا درمی‌آورد.

همیشه اولین نخ سیگار به خاطر نیاز جسمی نیست که می‌کشیم چون اصلاً جسم به همچین سمی نیاز ندارد بلکه این‌یک کمبود شخصیتی است، مثلاً خود بنده احساس می‌کردم که اگر سیگار بکشم به من اعتمادبه‌نفس می‌دهد، یا نشانه قدرت است یا آرامش یا بزرگ و بالغ شدن و ...

و یکی از بدترین باورهای غلطی که در سیگاری‌ها است ازجمله خود بنده، این توهم را داشتم که سیگار باعث تقویت تمرکز حواس می‌شود. غافل از اینکه سموم موجود در سیگار موجب ضخامت و انسداد دیواره‌های سرخ رگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها می‌شود و در ادامه مغز با کمبود اکسیژن مواجه می‌گردد و این خود یک دلیل بارز است برای عدم تمرکز، حتی برای درمان این اژدهای کوچک هم تمرکز نداریم.

افیون، نیکوتین، الکل و امثالهم را برای تقویت هر چیزی که استفاده کنیم، همان را در ادامه از ما خواهد گرفت مانند همان تمرکز که اشاره شد.

سؤالی که باید از خودمان بپرسیم این است که آیا این اژدهای کوچک به شخص آرامش می‌دهد؟ پاسخ خیر است.

چون نیک. تین یک ماده محرک شیمیایی است و اگرچند پُک عمیق و پشت سرهم به سیگار بزنیم خواهیم دید که ضربان قلب بالا می‌رود و این به معنی آرامش نیست.

بعضی از افراد بر این باور هستند که چون هنگام مصرف سرفه ندارند، سیگار هیچ خطری برای آن‌ها ندارد. این بدترین حالتی است که یک شخص سیگاری می‌تواند داشته باشد یعنی اینکه این فرد بیشتر در معرض سرطان قرارگرفته است چون ریه هیچ پاک‌سازی انجام نمی‌دهد.

بهتر است که بدانیم سرفه، سردرد، سرگیجه، یبوست و ... نشانه‌های بیماری هستند و اگر فکر می‌کنیم ریه ما هیچ مشکلی ندارد کافی است 50 یا 100 متر دویدن یکنواخت داشته باشیم، آنگاه خواهیم دید که در چه وضعیتی هستیم.

در زمان مصرف سیگار احساس می‌کردم که بیماری کم‌خونی دارم، اگر بیش از 15 دقیقه یکجا می‌نشستم و به‌یک‌باره می‌ایستادم دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می‌شدم. در مورد سرگیجه بهتر است بگویم که سیاهی رفتن چشم به دلیل همان ضخیم شدن جداره‌های سرخ رگ‌ها و سیه رگ‌ها می‌باشد و مشکل دیگر غلظت خون است و این غلظت و انسداد رگ فشار بسیار زیادی به قلب وارد می‌کند و قلب برای پمپاژ با مشکل رو به‌روز می‌شود و این عواقب بازی و لذت بردن از این اژدهای کوچک.

در مورد مسائل جنسی هم باید بدانیم که کاملاً و مستقیماً سیگار تأثیرگذار است، در سی دی غریزه جنسی آقای مهندس از حالت اریکشن صحبت می‌کنند که کاملاً یک عمل مکانیکی می‌باشد. در اینجا خون مانند روغن هیدرولیک عمل می‌کند یعنی شخص برای تحریک یا همان اریکشن، شدیداً به خون نیازمند است و زمانی که غلظت خون بالا باشد گردش خون پایین است و وضعیت جداره رگ‌ها را هم نیز توضیح دادیم. پس در مسائل جنسی هم این اژدهای کوچک کاملاً دخیل می‌باشد.

تا اینجا در مورد عوارض و مشکلات جسمی سیگار صحبت شد و در مورد بازی‌های روانی و جهان‌بینی سیگار هم باید توضیح بدهم.

درگذشته اگر شخص سیگاری وارد یک مکان خاص یا یک مهمانی می‌شد بلافاصله زیرسیگاری در خدمت او بود و با احترام کامل با او برخورد می‌شد و یک کلاس و ژست بخصوصی داشت اما امروز اگر وارد همچین مکانی یا منزلی بشویم بزرگ‌ترین لطفی که در حق ما می‌کنند این است که بالکن یا فضای باز را به ما نشان می‌دهند و این فاصله از اجتماع هرروز بیشتر می‌شود.

شاید هم‌فکر کنیم که سیگار عصبانیت را خنثی می‌کند ولی این‌طور نیست. زمانی که عصبانی هستیم و سیگار را روشن می‌کنیم تا زمان تمام شدن سیگار مشغول بازی با این اژدهای کوچک هستیم و قدری از آن عصبانیت فاصله گرفته‌ایم، به عبارتی آشغال را زیر فرش داده‌ایم. اگر در زمان عصبانیت از شماره 1 تا 14 را بشماریم همان اتفاق می‌افتد.

گاهی اوقات هم تصور می‌کنیم که سیگار خستگی را از بین می‌برد، بازهم پاسخ منفی است. وقتی یک کار تکراری را انجام می‌دهیم سیگار کشیدن در بین آن باعث یک تنوع می‌شود و به خیال خود رفع خستگی شده است.

یکی از دیدگاه‌ها و جهان‌بینی‌های غلط در مصرف سیگار این است که سیگار می‌چسبد! این چه چاشنی است که قبل از صبحانه، بعد از صبحانه، قبل از غذا، بعد از غذا، قبل از چرت، بعد از چرت، قبل از شام، بعد از شام، قبل از خواب، بعد از خواب، قبل از تماشای فوتبال، هنگام تماشای فوتبال، بعد از تماشای فوتبال و ... می‌چسبد؟ این اژدهای کوچک است که به جسم، روان و جهان‌بینی ما چسبیده است.

یک پیامی هم دارم برای عزیزانی که مصرف سیگار دارند و می‌گویند که سیگار را دوست داریم و لذت می‌بریم. باید بگویم هر کس که سیگار می‌کشد روزبه‌روز به بیماری سرطان نزدیک می‌شود و این لذت مانند آن است که بگویم من دارم از شنا کردن خود در این رودخانه لذت می‌برم ولی باید بدانیم که این رودخانه یک آبشار مرتفع و کشنده در مسیر خود دارد و ما شاید در چند متری آن هستیم شاید هم در هزار متری آن، انشا اله نقطه تفکری باز شود.

 در مورد عزیزانی هم که می‌گویند من مشکل خرید سیگار ندارم، ایرادی ندارد اگر مثلاً سیگار بسته‌ای 3000 تومان خریداری می‌کنید پول 5 سال مصرف خود را به من بدهید و بنده هم هر 10 روز یک باکس سیگار به شما می‌دهم ولی شما باید یکجا 000/475/5 تومان یکجا بدهید و وقتی این‌طور قضیه را نگاه کنیم شای به فکر پایه‌های مالی خود هم باشیم.

جالب است یک شخص سیگاری برای خرید لباس، کفش، ماشین، ملک و ... چانه می‌زند ولی هیچ‌گاه برای خرید سیگار چانه نمی‌زند. تا اینجا ما درد را گفتیم پس باید درمان را هم بگوییم.

به لطف وجود روش DST که جناب آقای مهندس حسین دژاکام بنیان‌گذار آن هستند مصرف سیگار هم به‌راحتی درمان می‌شود با جایگزینی آدامس نیکوتین در توقف‌های 21 روز و زمان 10 الی 11 ماه و در ابتدا 3 ماه دوران سازگاری. متأسفانه خیلی از عزیزان لژیون‌های درمان وابستگی به سیگار ویلیام وایت را جدی نمی‌گیرند. بنده حدود 1 سال است که در حال کار کردن با افراد سیگاری هستم و بیش از 70% از بازگشتی‌های سیگار افرادی هستند که در لژیون به‌صورت مداوم شرکت نمی‌کنند.

راه‌کارهای درمان اعتیاد به مواد مخدر با سیگار کاملاً متفاوت است ازلحاظ زمانی یکی است ولی شما در مصرف سیگار وعده مشخصی ندارید اما در مصرف شربت Ot ساعت‌های مشخص و تعداد وعده مصرفی وجود دارد.

زمانی که شخص مصرف‌کننده مواد مخدر وارد لژیون درمان می‌شود، راهنما به شخص می‌گوید که شربت Ot داروی درمان شما می‌باشد و به چشم مواد و نشئه بازی به آن نگاه نکنید. ولی در درمان سیگار بنده به افراد خواهان رهایی می‌گویم که باید لباس سیگار را تن آدامس نیکوتین بکنید یعنی هرلحظه که احساس نیاز به سیگار را داشتید یک قطعه آدامس مصرف کنید چون زمان مصرف سیگار هم همین‌طور بود، بعضی از افراد هم فراموش می‌کنند که آدامس را مصرف کنند و این عزیزان هم در ادامه با مشکل مواجه خواهند شد.

 

بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که اگر مثلاً 21 قطعه آدامس مصرف می‌کنیم باید صبح تا ظهر 7 قطعه ظهر تا عصر 7 قطعه و عصر تا شب هم 7 قطعه برنامه‌ریزی کنیم و مدیریت را در این قسمت داشته باشیم. در این قسمت نباید خوددرمانی یا خودفرمانی کنیم. منظور این است که خودمان سیگار را قطع کنیم و با مصرف آدامس نزد راهنما برویم، این‌یک حرکت کاملاً اشتباه است باید با مصرف سیگار نزد راهنما برویم و تجربه نشان داده است که سیگار کشیدن را نباید تیپر کرد مگر در موارد خیلی استثنا و نادر که بنده اصلاً تجربه‌اش را نداشته‌ام چون ما اعتقادداریم که درد فراق لذت وصال را زیاد می‌کند.

در مورد وسوسه هم باید گفت که آدامس نیکوتین نیاز جسمی را برطرف می‌کند ولی باید با حضور در لژیون‌های سیگار، گوش دادن به سی‌دی‌ها و استفاده از جزوات آموزشی سپر دفاعی و ابزار حمله را فراهم کنیم و به خاطر داشته باشیم که یک نخ سیگار اول ما را سیگاری گرد و در سفر سیگار هم کافی است که یک نخ سیگار بکشیم بازهم روز از نو و روزی از نو و اگر خواسته درمان قوی باشد خواسته نفس ضعیف می‌شود.

به امید و آرزوی موفقیت برای همه عزیزانی که اسیر این اژدهای کوچک‌شده‌اند.

 

نویسنده: راهنمای درمان سیگار، مسافر مجتبی خداکرمی
تنظیم و تایپ: مسافر علی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .