English Version
English

دستور جلسه این هفته : جهانبینی 1 و 2

دستور جلسه این هفته : جهانبینی 1 و 2

همه ما می دانیم که مبتکر و طراح پروتکل DST برای اولین بار در جهان در سال 1999 میلادی برابر با 1378 هجری شمسی ، در مقاله ای علمی با عنوان صورت مسئله اعتیاد  با ترسیم مثلث درمان اعتیاد ، موضوع جهانبینی را وارد مقوله درمان اعتیاد نمودند . مثلث درمان اعتیاد با سه ضلع جسم ، روان و جهانبینی ، برای اولین بار در تاریخ علوم پزشکی و غیر پزشکی درمان اعتیاد با نگاهی سه بعدی به مسئله درمان اعتیاد می پردازد .

کنگره 60 معتقد است علاوه بر جسم و روان ، جهانبینی نیز بر اثر مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن دچار اسیب و تخریب می شود و در پروسه درمان اعتیاد ، بایستی به تعادل و سلامت مطلوب برسد .

بنیان کنگره 60 در تشریح آسیب های بیماری اعتیاد در شهر وجودی انسان و در قسمت جهانبینی معتقدند که مصرف کننده مواد مخدر بر اثر مصرف مکرر آنتی ایکس ، جهانی مملو از ترس ، اضطراب ، نگرانی و حقارت ، پیرامون خود به وجود می آورد و زندگی خود و اطرافیان را آشفته می سازد .

این عبارت از نوشتار مصرف کننده کیست که در کلیه کارگاه های آموزشی کنگره 60 قرائت می شود ، برداشت شده است .

به بیان دیگر ، بر اثر حکومت افیون بر شهر وجودی و وابستگی شدید به مصرف آنتی ایکس ، نوعی نگرش و دیدگاه بر تفکرات و جهانبینی فرد مستولی می شود که در کنگره 60 به آن جهانبینی افیونی و معتادگوته می گوییم . جهانبینی افیونی ، نوعی خاص از نگرش و جهانبینی است که خاص افراد مصرف کننده مواد مخدر است و مبتنی بر جهل و نادانی نیز می باشد .

مصرف کننده مواد مخدر ، دنیا و زندگی پیرامون خود را از این زاویه ، یعنی جهانبینی افیونی می بیند . جهانبینی افیونی ، دیدن جهان ، هستی ، خود و دنیای پیرامون خود از دریچه مصرف مواد مخدر و از پشت عینک نشئگی و خماری و افکار معتاد گونه است که به دنبال خود انواع و اقسام تفکرات منفی را یدک می کشد .

در پروسه درمان اعتیاد علاوه بر جسم و روان ، ضلع جهانبینی نیز بایستی در تغییرات اساسی ، از حالت افیونی بودن خارج شود و به تعادل و سلامتی برسد . جهانبینی سالم بر اساس دانایی و تفکرات راستین به جای جهانبینی افیونی و نشئت گرفته از تفکرات غلط و پوچ زمان اعتیاد .

جهانبینی و تغییرات آن که در پرتو آموزش و دانایی ، از این حالت خارج می شود و به تعادل و سلامتی می رسد ، از دیگر اضلاع مثلث درمان اعتیاد تاثیر می گیرد و بر آن تاثیر نیز می گذارد .

برای اینکه ما بتوانیم روی ضلع جهانبینی درمان اعتیاد کارکنیم ، بایستی ضلع جسم را در وضعیت و تعادل نسبی قرار دهیم ، زیرا در غیر اینصورت ، یعنی عدم تعادل جسمی ، کارکردن روی مقوله جهانبینی ، اگر نگوییم غیر ممکن ، بسیار دشوار است .

اگر ما از نقطه نظر جسم در شرایط مطلوبی نباشیم ، صحبت کردن از مقوله جهانبینی موضوعی بی ربط خواهد بود و کسی گوش شنوایی برای این مقوله نخواهد داشت . جسمی که خمار است و هزاران درد و به هم ریختگی سراغ آن آمده باشد ، نمی توان با آن به موضوع جهانبینی پرداخت .

در متد DST استفاده از داروی قدرتمند اپیوم تینکچرOT ، جسم را در شرایط مطلوب و تعادل نسبی قرار می دهد . در این شرایط ، مصرف کننده حال و حوصله پرداختن به مسئله جهانبینی و آموزش های آن را خواهد داشت .

بنابراین ، کاملاً متوجه می شویم که ضلع جسم چگونه بر ضلع جهانبینی اثر می گذارد . تغییرات جسمی به راحتی بر روی دیدگاه و جهانبینی ما اثر می گذارد . زمانی که ما خمار هستیم جهان و رابطه اجزای آن را به شکلی خاص می بینیم . بلافاصله با مصرف مواد و از بین رفتن خماری ، جهان را طور دیگری می بینیم . یک درد و ناراحتی جسمی ممکن است به طور کامل دیدگاه ما را در زمان احساس درد تغییر دهد . نوسان در میزان تولید و ترشح ناقل های عصبی یا نوروترانسمیترها در دستگاه عصبی و یا هورمون ها در سیستم اندوکرین ، به راحتی دیدگاه ما را تغییر می دهد .

ضلع جهانبینی نیز می تواند با تغییرات خود ، بر عملکرد و وضعیت دو ضلع دیگر تاثیر بگذارد . برای مثال زمانی که ما در پرتو آموزش های جهانبینی و آموزش های آن به دانایی می رسیم و مسایل جدید را فرا می گیریم ، دیدگاه ما نسبت به همه چیز تغییر پیدا می کند .

این تغییر نگرش ، می تواند نقطه تحمل جسمی ما را تغییر دهد  و باعث شود عملیات تیپرینگ را با موفقیت و شیرینی و بدون رنج و سختی و با آغوش باز پذیرا شویم . در تغییر نگرش ، حس ها و صور پنهان ما یا به عبارتی روان ما نیز تحت تاثیر قرار می گیرد . وقتی دیدگاه ما بر اساس افکار منفی و جهان بینی افیونی نباشد ، همه چیز رنگ و بوی دیگری خواهد داشت .

تفکرات و دیدگاه های ما مستقیماً روی حالات جسمی و روانی ما تاثیر خواهد داشت و همینطور بر سیستم ایکس. شاید بارها از زبان نگهبان کنگره 60 شنیده باشیم که سیستم ایکس بر اساس دو فاکتور عمل می نماید. یک عامل با سیم یا اتصال مستقیم که همان ناقل های عصبی و هورمون ها هستند که با ترشحات خود بر سیستم اثر می گذارند و عامل دوم به صورت بی سیم یا اتصال غیر مستقیم ، سیستم ایکس را دچار تغییر می نماید.

اتصال بی سیم همان تفکرات و جهانبینی ماست . تفکرات منفی و جهانبینی بر پایه نگرش منفی و بدبینی، بر سیستم ایکس اثر می گذارد و عملکرد آن را تضعیف می کند و ما از حالت سرخوشی و شادابی طبیعی خارج می نماید . در سی دی های اخیر ، نگهبان کنگره 60 از بیماری های سایکوسوماتیک زیاد صحبت می کنند که دقیقاً به مسئله تاثیر تفکرات منفی و عدم تعادل روانی بر جسم اشاره می نمیند .  تفکرات مثبت و جهانبینی بر پایه دیدگاه مثبت و خوشبینی نیز به همین صورت عملکرد سیستم ایکس ما را تقویت می کند و شادابی و سرخوشی طبیعی ما بیشتر و بیشتر می شود و از نقطه نظر جسمی در شرایط بسیار بهتری قرار می گیریم .

  تفکرات مثبت و خوش بینی و در صراط مستقیم بودن و جهانبینی سالم، بر کل اعضا و جوارح و کل حالت های جسمی و حتی در رنگ پوست ما و حالت های چهره و مخصوصأ چشمان ما اثر می گذارد. به قول معروف ، رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون، بیان گر همین مسئله است.

تفکرات درونی ما از هر نوعی باشد ، از همان جنس ، چهره و نگاه ما را می سازد و رخسار ما را تغییر می دهد. افکار منفی و جهانبینی منفی ، یعنی جسم بهم ریخته و یک چهره نازیبا و چشمانی با حس منفی و زشت  و افکار مثبت و جهانبینی سالم ، یعنی جسمی سالم و چهره ای زیبا و چشمانی درخشنده و نافذ.

هدف از بیان این مطالب، بیان اهمیت موضوع جهانبینی است و اینکه بدانیم چرا کنگره 60 اینقدر به موضوع جهانبینی اهمیت می دهد .

کنگره 60 در نتایج فعالیت های خود به جایی رسیده است که با صراحت تمام می گوید که برای رسیدن به درمان کامل و قطعی اعتیاد، بایستی هر سه ضلع جسم، روان و جهانبینی به سلامتی و تعادل برسند و در غیر اینصورت ممکن است به قطع مصرف مواد مخدر یا ترک برسیم اما به درمان و تعادل نخواهیم رسید.

موضوع جهانبینی موضوعی است که علاوه بر درمان اعتیاد ، بلکه بر کل امورات زندگی ما تأثیر می گذارد.

جهانبینی، سازنده زندگی ماست، در هر نقطه ای هستیم و در هر جایگاهی که هستیم و هر وضعیتی که داریم، خوب، بد، زشت و زیبا، خوشبخت و بدبخت، سعادت و خوشبختی یا رنج و عذاب فلاکت، همه و همه حاصل عملکرد ماست و عملکرد ما نتیجه جهانبینی و دانایی ماست.

دروس و علوم جهانبینی کنگره 60 از کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر آغاز می شود و در ادامه به وادی ها می رسد.

14 وادی کنگره 60 مهمترین و یا بعبارتی ستون های علم جهانبینی کنگره می باشند و در ادامه به جزوه جهانبینی 1 و 2 نوشته آقای امین دژاکام می رسیم.

در سال 1381 جای خالی مکتوبات و نوشتارهایی که موضوع جهانبینی را با تفصیل بیشتر و با نگاهی تخصصی  مورد بررسی قرار دهد کاملأ احساس می شد.

با انتخاب آقای امین دژاکام به عنوان دیده بان آموزش جهانبینی، جزوه جهانبینی 1 و سپس جزوه جهانبینی 2 توسط ایشان به نگارش در آمد.

می توان گفت جهانبینی 1 و 2 مبانی علوم جهانبینی کنگره 60 را مورد بررسی قرار می دهد و به ما می آموزد که برای  داشتن یک جهانبینی سالم و راستین از کجا باید شروع کنیم و این مهم از چه بخش ها و عناصری تشکیل شده است.

آقای امین دژاکام در جهانبینی 1 ابتدا موضوع جهانبینی را تعریف می کنند و سپس به بخش ها و اجزای آن می پردازند و در ادامه موضوعات مهم دیگر را به ما آموزش می دهند. تجربه سال ها فعالیت کنگره 60 نشان می دهد که این دو جزوه اهمیت بسیار بالایی داشته و بر خلاف اینکه ساده، روان و کم حجم می باشد ، اما بار بسیار عمیق و موثری داشته و در تغییر نگرش و جهانبینی مصرف کننده مواد مخدر برای رسیدن به درمان و در ادامه برای رسیدن به یک زندگی سالم، نقش بسیار ویژه ای دارند.

در روی جلد جهانبینی 1 و 2 نوشته شده است  ، جهانبینی کاربردی . منظور از آوردن این کلمه بر روی جلد جزوه جهانبینی موید تاکیدی است که کنگره 60 بر کاربردی بودن موضوع دارد . به این صورت که این علوم جهانبینی کنگره 60 برای خواندن و صرفاً امتحان دادن نیست . کاربردی است ؛ یعنی ما باید آن را به کار گیریم و به آن عمل کنیم و نتیجه عمل به آن ها در قالب تغییراتی که در رفتار ، گفتار و اندیشه های ما به وجود می آید ، خود را به نمایش بگذارد .

شعری وجود دارد با این مضمون . ما برون را نگریم و قال را  ؛ ما درون را بنگریم و حال را .

اما باید بگوییم که کنگره 60 به هر دو سوی قضیه توجه دارد . شاید بهتر باشد بگوییم که :

هم برون را بنگریم و قال را    و هم درون را بنگریم و حال را

کنگره 60 معتقد است که برون ما آیینه درون ماست و برون ما آیینه درون ما . اگر درون ما به هم ریخته باشد ، برون ما هم به هم ریخته است و اگر بیرون به هم ریخته باشد ، نشان از بهم ریختگی درونی دارد . اگر تفکرات ما به هم ریخته باشد ، گفتار ما هم به همین شکل خواهد بود . درون و برون ما از هم جدا نیستند . درون و تغییرات آن ، نقطه آغازی است که در نهایت نتیجه آن را در بیرون می بینیم .

نگاه کنگره 60 به تغییرات ماست . تغییرات ما نشان می دهد که ما جهانبینی کنگره 60 را آموخته ایم و به آن عمل می کنیم . اگر به آموخته های خود عمل نکنیم ، باید بدانیم که آن آموخته ها برای ما دانش و علم نخواهد بود . علم یعنی دانشی که به آن عمل می کنیم . برای باورها و آموخته هایی که به آن ها عمل نمی شود ، ارزشی وجود ندارد .

اکثر اعضای کنگره 60 که این دو جزوه را مورد مطالعه قرار داده  و مطالب آن را فرا گرفته اند به  نقش حیاتی این نوشتارها واقف هستند .

 در این هفته در کلیه کارگاه های آموزشی کنگره 60 ، در نمایندگیهای سراسر کشور پیرامون این موضوع گفت و شنود صورت می گیرد. امید که بتوانیم در این هفته با مطالعه این جزوات ، بیشتر از قبل به مفاهیم آن ها پی ببریم و در زندگی روزانه به کار گیریم . جهانبینی 1 و 2 در بخش نوشتارهای آموزشی همین سایت در دسترس شماست .

با احترام ، مسافر علی خدامی

منبع کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .