English Version
English

مصاحبه با آقای علی جلالی

مصاحبه با آقای  علی جلالی

سؤال: ضمن خوش‌آمد گویی به شما لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید؟

سلام دوستان مسافر علی جلالی هستم، متولد 1358/04/24 ساکن شهر تهران نمایندگی آکادمی و ایجنت نمایندگی سعادت‌آباد و عضو کنگره ورزش و نگهبان ورزش فوتبال کنگره.60

 

سؤال: چطور با کنگره 60 آشنا  شدید؟

در سال 1379 از طریق یکی از دوستانم با کنگره آشنا شدم.

 

سؤال: چرا بعد از گذشت یازده سال از رهایی‌تان هنوز به‌صورت مستمر در حال خدمتگزاری در کنگره هستید و به دنبال زندگی شخصی‌تان نرفته‌اید؟

جواب دادن به این سؤال کمی مشکل است، شاید به همان دلیلی که الآن شما بعد از رهایی‌تان در اینجا حضور دارید و همه دوستان ازجمله راهنمایان کمک راهنمایان مرزبانان و... ولی نمی‌دانم من انتخاب کردم یا انتخاب‌شده‌ام؟

من در لژیون زمانی که یکی از رهجوهایم به رهایی می‌رسد بااینکه من راهنمایش هستم ولی این کار من نیست، بلکه کار خداوند است. درواقع بودن من‌بعد از رهایی نیز کار خدا بوده است.

 

سؤال:  جناب آقای جلالی پدر شما مسافر و در حال خدمت در کنگره هستند، شما در خانواده‌ای بزرگ شدید که پدرتان مصرف‌کننده بودند و قطعاً مشکلاتی داشتند چرا شما علی‌رغم دیدن این مشکلات به اعتیاد روی آوردید و به‌طورکلی به نظر شما خانواده چقدر در گرایش جوانان به اعتیاد تأثیر دارد؟

به اعتقاد کنگره ریشه اعتیاد عدم آگاهی است و این عدم آگاهی بستر مناسب هم می‌خواهد ازنظر من خانواده هم نقش دارند و هم نقشی ندارند، جامعه هم نقش دارد و هم ندارد و ازنظر من، من خودم انتخاب کردم که این راه را بروم چون من و خواهرم دوقلو بودیم هر دو سر یک سفره غذا می‌خوردیم از یکسری امکانات و شرایط  برابر برخوردار بودیم  و رفتار پدر و مادرم با ما یکسان بود ولی خواهر من مهندس عمران از دانشگاه تهران شد و  دریکی از بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل‌کرده است و مشغول به کار است و من هم راه دیگری را انتخاب کردم و معتقدم اصل  خود انسان است و انتخاب‌های خودش که سرنوشت را برایش رقم می‌زند.

 

 

سؤال:  شما نویسنده فیلم آواز دهل هستید چطور شد که به فکر ساختن این فیلم افتادید و کلاً بفرمایید چند درصد از این فیلم با واقعیت نزدیک است؟

 بیشتر دیالوگ‌های این فیلم و سکانس‌هایش واقعی است و درصد نمی‌توان برایش تعیین کرد. من آواز دهل را نوشتم ولی این آواز دهل سرگذشت زندگی علی جلالی  به تنهایی نیست، بلکه سرگذشت زندگی علی جلالی‌هایی است که در کنگره 60 وجود دارند و حتی خارج از کنگره. چون می‌دانید که همه ما در زمان مصرف مواد مخدر سبک زندگی‌مان به هم شبیه و یا حتی برابر  بوده است  ولی من دوست داشتم بنویسم و به کمک خدا نوشتم و این اتفاق افتاد و بر روی صحنه اجرا شد.

 

سؤال: شما مدتی بود که مدیر برنامه شوک بودید آیا هنوز هم مدیریت این بخش با شماست؟

 درواقع الآن باید بگویم هم مدیر هستم و هم نیستم. بنده به مدت 6 الی 7 سال مدیر این برنامه و دستیار تهیه‌کننده بودم و همچنین مدیر برنامه‌های دیگر و مشابه ازجمله انعکاس از شبکه سه و زرنگار از شبکه یک و برنامه نفس عمیق از شبکه سه و...

و برنامه‌ای درباره اعتیادداریم که در حال تهیه است بعد از ما ه مبارک رمضان ان شاء الله  اجرا می‌گردد. البته احساسم این است که من باید نسبت به تغییر جایگاه خودم در شغلم  اقدام کنم به‌عنوان‌مثال در کنگره فردی که سال‌ها به‌عنوان سفر دومی است جای تعجب دارد از ابتدا فقط یک خدمت بگیرد و هیچ پیشرفتی نداشته باشد؛ و من هم روی همین حساب به دنبال رشد و ارتقا شغلی نیز هستم.

 

 سؤال:   به نظر شما برنامه شوک یا سایر برنامه‌ها تا چه میزان در جذب مخاطبین به کنگره تأثیر داشته است؟

در راستای معرفی و اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به جامعه برنامه‌های زیادی ساخته‌شده است و خواهد شد مثل برنامه گفتگو محور و...

هدف همه این برنامه‌ها از زبان سازندگان این برنامه‌ها اطلاع‌رسانی و بالا بردن آگاهی مردم از اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی است  و نیت این است که پیام یا راه‌حلی مناسبی را برای افراد خواهان رهایی ارائه نمایند تا حداقل یک نفر  از تاریکی‌ها به سمت روشنایی‌ها هدایت شود خوشبختانه این اتفاق افتاده است برنامه‌های دیگر تأثیرات مختلفی را داشته‌اند ولی ساختار برنامه شوک نه درزمینهٔ اعتیاد به‌تنهایی بلکه درزمینهٔ دیگر هم به همین شکل بوده که  یک سری خطوط قرمز را شکسته و جلوتر رفته است و برخی از واقعیت‌های  را مطرح نموده است که شاید در هیچ برنامه دیگری ندیده باشیم و یا کمرنگ‌تر بوده، به‌عنوان‌مثال شما در هیچ برنامه‌ای ندیده‌اید که یک قاتل به علت  مصرف شیشه و توهم  سر فرزند 4 ساله خود را بریده!  و خیلی موارد دیگر ... به‌هرحال هدف دولت و نظام و ستاد مبارزه با مواد مخدر و... این است که سطح آگاهی مردم بالاتر برود و خوشبختانه ما را در این امر حمایت نموده‌اند و مسئولین محترم شبکه سه خیلی به ما کمک کردند تا بتوانیم آگاهی جامعه را نسبت به واقعیت اعتیاد بالا ببریم و خوشبختانه در طول 20 سال فعالیت شبکه سه امسال این برنامه جز ده برنامه برتر شبکه سه شناخته شد.

 

سؤال: شما نگهبان ورزش کنگره 60 هستید به نظر شما علت اینکه مهندس دژاکام  تأکید نمودند سفر اولی‌ها  در ورزش حضور پررنگ‌تر و بیشتری داشته باشند و فعالیت‌های ورزشی کنگره محدود به سفر دومی‌ها و افراد حرفه‌ای نشود چه بوده؟ و شما به‌عنوان یک مسئول در حوزه ورزش کنگره، چقدر این موضوع را مدنظر قرار داده‌اید؟

من معتقدم که مهندس دژاکام چند قدم جلوتر از ما قدم برمی‌دارند یعنی اگر من الآن جلوی پایم را می‌بینم مهندس ده قدم یا 50 قدم جلوتر را می‌بیند.  هرساله در مسابقات جام عقاب طلایی کنگره تیم‌ها برای رسیدن به قهرمانی بیشتر از سفر دومی‌ها و افراد حرفه‌ای‌تر استفاده می‌کردند که با اعلام جناب مهندس مبنی بر انتخاب اعضا تیم از سفر اولی‌ها و اینکه ایشان فرمودند من دلم می‌خواهد آن سفر اولی که تا حالا پایش به توپ نخورده است بیاید و در پارک طالقانی  شروع به ورزش کند. تغییر روش دادیم. کلاً ورزش در کنگره به دو صورت همگانی و قهرمانی برگزار می‌شود جای ورزش قهرمانی در پارک طالقانی نبود و تمام کسانی که می‌خواهند به‌صورت حرفه‌ای در مسابقات شرکت کنند می‌توانند در گروه‌های کنگره در رشته‌های مختلف فعالیت کنند  و با این دستور مهندس موجب شد همه‌کسانی که تخصص چندانی هم نداشتند آمدند و بازی کردند و بدون هیچ حاشیه‌ای  از بازی‌ها لذت بردند و من هم به‌عنوان مسئول فوتبال کنگره از این امر استقبال می‌کنم.

 

 

 

سؤال:  آقای علی جلالی روزی مصرف‌کننده بوده وزندگی آشفته‌ای داشته، امروز درمان شده و موفقیت و آرامش را تجربه می‌کند چه پیامی برای کسانی که اکنون مصرف‌کننده و خواستار رهایی هستند و تصورمی کنند راهی برای رهایی از بند اعتیاد وجود ندارد، دارید؟

تمام کسانی که خواستار اعتیاد هستند تکلیفشان برای خودشان و ما معلوم است اما کسی که خواستار رهایی است دنبال راه و روشی برای به دست آوردن خواسته‌اش خواهد بود. قطعاً همه ماقبل از ورود به کنگره راه‌هایی را تجربه کرده‌ایم و  شکست هم خورده‌ایم و آن فردی هم که اول کار وارد کنگره می‌شود ابتدا شاید فکر کند در کنگره هم نتواند جواب بگیرد ولی به نظر من وقتی در کنگره صدها نفر را  مشاهده می‌کند که به با روش و متد  کنگره به درمان قطعی و حال خوش رسیده‌اند پس می‌تواند به این روش اعتماد کند  پیام من به افراد خواهان رهایی  این است که:

 در کنگره 60 اگر بخواهی می‌شود و اگر نشد بدان که نخواستی!

 

سؤال: شما در کنگره درجایگاه های مختلفی خدمت نموده‌اید و در حال خدمت هستید اثرات  این خدمتگزاری را در کار وزندگی شخصی خود بفرمایید؟ آیا به زندگی شخصی و شغلی‌تان لطمه‌ای نزده است؟

من هر چه  امروز دارم در زندگی شخصی‌ام به برکت وجود کنگره است، اگر پدر و مادرم با آرامش در کنار هم زندگی می‌کند، اگر خودم توانستم ازدواج کنم و در کنار همسرم زندگی آرامی داشته باشم، اگر زنده‌ام و نفس می‌کشم وزندگی می‌کنم همه به برکت وجود کنگره است. خیلی‌ها فکر می‌کنند برکت به میزان ثروت است ولی من به جرات می‌گویم اگر درآمد کمی هم داشته باشی مهم این است که  چقدر برکت داشته باشد، خدمت در کنگره برای من آن برکت را به ارمغان آورده است. تعیین شغل، ادامه تحصیل من و ... همه به یمن حضور در کنگره و راهنمایی‌های مهندس دژاکام است.

 

سؤال:  مادر شما  سرکار خانم جلالی کمک راهنما گروه همسفران در کنگره هستند وایشان هم مشغول خدمتگزاری،  برایمان بگویید زمانی که ایشان متوجه شدند شما مصرف‌کننده شده‌اید با توجه به این‌که پیش‌زمینه‌ای از اعتیاد پدرتان هم داشتند چه عکس‌العملی نشان دادند؟

این سؤال را باید از خود ایشان بپرسید چون من آن زمان آنقدر حالم خراب بود که این چیزها را نمی‌فهمیدم اهمیت نمی‌دادم ولی این را می‌دانم  که ایشان از زمانی که فهمید من مصرف‌کننده شده‌ام   برای رسیدن من به درمان قطعی همه‌جا پا به‌پای من آمدند و حتی امروز هم که یازده سال از رهایی من می‌گذرد بازهم حامی من هستند و اگر مشکلی داشته باشم مرا حمایت همه‌جانبه می‌کنند که در همین‌جا از ایشان تشکر می‌کنم و دست ایشان را می‌بوسم.

 

 سؤال:  مصرف‌کنندگانی که از دور با  کنگره آشنا می‌شوند تصور می‌کنند فقط با تیپر کردن  و کاهش مواد مصرفی می‌توان به درمان اعتیاد رسید لطفاً درباره تأثیر آموزش‌های کنگره، تجربه راهنما، انرژی لژیون، نقش سی‌دی‌های آموزشی، کاربردی کردن آموزش‌ها، تأثیر خدمت کردن در درمان، ورزش و... در درمان قطعی اعتیاد کمی توضیح دهید؟

قطعاً اگر فقط روش تیپر کردن به‌تنهایی باعث درمان اعتیاد می‌شد که روز اول به همه ما یک برگه می‌دادند و می‌گفتند با این برنامه و در طول زمانهای 21 روزه دارو  را کاهش بده  تا به درمان برسی! و برای هر ماده مخدری یک فرمول ارائه می‌شد! ولی تجربه نشان داده است که حتی یک نفر با این روش به درمان قطعی نرسیده است ولی در اینجا حرف‌های دیگری هم برای گفتن وجود دارد، یک مصرف‌کننده باید در سه ضلع جسم، روان و جهان‌بینی، به تعادل برسد یک مصرف‌کننده نیاز به  آموزش جهان‌بینی دارد و باید ورزش کند، خدمت کند و... غیرممکن است درکنگره دو نفر باشند یکی خدمت کند و دیگری هیچ خدمتی نکند و حالشان باهم برابر  باشد و یا مثلاً فردی روی برنامه و منظم باشد در مقایسه با فردی که منظم نیست و به حرف راهنما گوش نمی‌کند و اصلا برنامه‌ای ندارد حالشان  هم خوب باشد! اگر  خواستار حال خوش هستیم باید بهایش را پرداخت کنیم و از خودمان مایه بگذاریم، تمامی سی‌دی‌های آموزشی که در کنگره آموزش داده می‌شود همین هدف را دارد که راه رسیدن به هدف را هموارتر سازد.

 

سؤال: جایگاه عشق و محبت در کنگره کجاست؟

 جایگاه عشق و محبت در کنگره آنقدر جایگاه بزرگ و والایی است، و جایگاه من آنقدر کوچک است که نمی‌توانم آن را توصیف کنم.

 

سؤال: حال خوش از دیدگاه آقای جلالی؟

حال یعنی لحظه، همین الآن، همین لحظه گفتگو حال خوش است. نه حرص دنیا را می‌خوریم و نه ... همه‌چیز سر  جای خودش است و داریم لذت می‌بریم، حال خوش یعنی در لحظه زندگی کردن، نیم‌نگاهی به آینده و درسی از گذشته، هرچقدر انسان در مسیر درست بیشتر حرکت کند حالش خوش‌تر است، هرچقدر بتواند دل بیشتری را به دست بیاورد، دست دیگران  را بیشتر بگیرد، گره ای از مشکلات دیگران بگشاید قطعاً حال‌وروز خوش‌تری خواهد داشت.

 

سؤال: نمایندگی مشهد را چطور دیدید؟ نظرتان را بفرمایید؟

حس خوبی دارم قبل از مصاحبه با یکی از دوستان صحبت می‌کردم و می‌گفتم شعبه خیلی خوبی است قبل از جلسه عمومی هم با جناب سلامی ایجنت قبلی نمایندگی‌تان  تماس گرفتم و تشکر کردم خیلی زحمت کشیده‌اند، تبریک به ایجنت نمایندگی مشهد آقای بابک لطفی و همه اعضای نمایندگی  بخاطر این نظم و انضباطی که دیدم و افرادی که خواستار آموزش و رهایی هستند، بااینکه جلسه رأس ساعت 5/30 شروع شد تقریباً از همان اوایل جلسه  تمام صندلی‌های پر شد  و این نشانگر این است که نقش آموزش در این شعبه بسیار پررنگ است و امیدوارم روزی را ببینم که این نمایندگی از خودش شعبه‌ای مستقل و  ساختمانی داشته باشد که بتواند خدمات بیشتری را ارائه نماید.

 

سؤال: حرف آخر و یا پیامی اگر دارید بفرمایید؟

خداوند را شاکرم که فرصت حضور در کنگره را به تک‌تک ما داده است و از تمامی افرادی که در تمامی نمایندگی‌های سراسر کشور در حال خدمتگزاری هستند در بخش‌های مختلف OT، نشریات، مرزبانی و ... که دست  در دست هم قرار داده‌اند تا بتوانند یک نفر را به رهایی برسانند تشکر می‌کنم. امیدوارم که این فرصت حضور و خدمت  را خداوند از ما نگیرد و به تمام کسانی که خواستار  خدمت هستند این فرصت ارزانی شود و از امام رضا هم متشکرم که من را طلبید و من توفیق زیارت را پیدا کردم.

ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما قراردادید امیدوارم در آینده بیشتر میزبان شما و بقیه  مسئولین کنگره، در نمایندگی مشهد باشیم،  موفق و پیروز باشد...

 

 

 

منبع کنگره60: وبلاگ نمایندگی مشهد

تهیه و تنظیم گزارش: مسافر رضا شفیعی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .