English Version
English

چهارده مقاله؛ بیان حقایقی در مورد شناخت بیماری اعتیاد

چهارده مقاله؛ بیان حقایقی در مورد شناخت بیماری اعتیاد
با نگاهی به گذشته‌های دور متوجه می‌شویم که یکی از اساسی‌ترین، مهلک‌ترین و مخرب‌ترین مشکلات بشر، وجود ماده مخدر و پدیده‌ای به نام اعتیاد بوده که متأسفانه به دلیل عدم درک صحیح مشکل و نداشتن آگاهی در مورد علل به وجود آمدن آن، نه‌تنها مهار نشده بلکه هرروز بیشتر از روز قبل، افراد و خانواده‌های بی‌شماری را درگیر کرده و امروزه افراد بسیاری با مصائب و مشکلات آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تولید مواد مخدر شیمیایی متنوع و گرایش افراد به مصرف آن‌ها، کاهش چشمگیر میانگین سنی مصرف‌کنندگان، تخریب‌های فراوان و البته نگران‌کننده مواد مخدر صنعتی که هرگز قابل‌مقایسه با مواد مخدر سنتی مثل تریاک نیست به مهم‌ترین معضل چند دهه اخیر کشورها و ملت‌ها تبدیل‌شده است. ولی به دلیل نداشتن شناخت کافی در مورد مقوله مواد مخدر و انسان، زحمات محققین و پزشکان در این عرصه، به‌جایی نرسیده و به‌جای مرغزار سر از مسلخ درآورده است.

تا اینکه با یاری نیروهای مافوق، حدود بیست‌وسه سال قبل، در رحمت خداوند بر روی مصرف‌کنندگان مواد مخدر و خانواده‌هایشان گشوده شد و محققی وارسته و پرتلاش در کمال ناباوری، به روش درمان این بلای خانمان‌سوز دست‌یافت و با کشف متد DST و با استفاده از ماده مخدر (تریاک)، راه درمان را برای اولین بار با کمترین سختی و بدون هیچ عارضه‌ای گشود و با نمایان کردن راه، نه‌تنها باعث کاهش عوارض مصرف شد بلکه سلامتی و آرامش را به افراد مصرف‌کننده هدیه کرد. کشف این روش درمانی به‌دستان توانای جناب مهندس حسین دژاکام، نتیجه تحقیق چندساله و همه‌جانبه ایشان بر روی مواد مخدر، انسان و تأثیرات متقابل این دو بر هم می‌باشد که با تأسیس سازمان مردمی و غیردولتی جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ در سال ۱۳۷۷ نتیجه این کشف عظیم جهت استفاده، در اختیار افراد خواهان رهایی از بند اعتیاد قرار گرفت که رهایی حدود چهل هزار خانواده بیمار و درمانده از جهان اعتیاد سند محکمی است بر حقانیت آن و بدون تردید "علمی که تجربه باشد سندی بی‌نقص خواهد بود".
 

ازآنجایی‌که این کشف عظیم باید قابل‌استفاده برای دیگران و نیستانی که روزی هست خواهند شد بشود؛ بنیان و مؤسس کنگره ۶۰، جناب مهندس دژاکام اقدام به مکتوب کردن تجربیات خود از سفر ده ماهه درمانی خود نمودند و فلسفه کنگره ۶۰ را در سه کتاب برای اعضا و افراد خواهان رهایی به یادگار گذاشتند. کتاب‌های "عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر"، "۱۴ وادی برای رسیدن به خود" و "ادموند و هلیا". کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر که کتاب مرجع کنگره ۶۰ هم نامیده می‌شود بیوگرافی جناب مهندس و آموزش درباره متد درمان و شرح‌حال بیمار درگیر اعتیاد و شرایط او در طول سفر درمانی برای مسافران و خوانندگان مشتاق است. اما کتاب دوم که تحت عنوان "عشق" نامیده می‌شود در تکمیل مکتوب اول،  بیان می‌کند که چگونه درمان بیماری  اعتیاد و قطع مصرف مواد، نیازمند تغییر باورها و نگرش شخص نسبت به خودش، خانواده و جهان پیرامون خود است تا بتواند از زندگی بهتر و آرامش بیشتری برخوردار شود. کتاب بعدی این نویسنده  گران‌قدر بانام "ادموند و هلیا" در قالب نمایشنامه و کاملاً متفاوت با دو اثر دیگر می‌باشد. این کتاب که در سال ۱۳۹۵ رونمایی شد؛ سر آغازی تازه در نگرشی متفاوت به سیستم خلقت و جهان آفرینش در قالب طنز و گاه تراژدی نوشته‌شده است.

اما آثار درخشان مؤسس کنگره به همین سه مورد، ختم نشد و در نهم شهریورماه ۱۳۹۷ در مراسم باشکوهی، از کتاب دیگر جناب مهندس دژاکام بانام "چهارده مقاله" رونمایی شد. این کتاب که با حضور اندیشمندان، پزشکان، روان‌پزشکان، محققین حوزه اعتیاد و اعضای کنگره ۶۰ و با حضور صداوسیمای کشور در پارک طالقانی تهران رونمایی گردید از چند جهت حائز اهمیت است:
- کتاب ۱۴ مقاله در مراسم رونمایی به حراج گذاشته شد و اولین نسخه آن به مبلغ ۱۵۱ میلیون تومان توسط یکی از حاضرین خریداری گردید. با توجه به نام‌گذاری سال ۱۳۹۷ به‌عنوان سال "ثبت مرکز تحقیقات علمی کنگره ۶۰ در حوزه اعتیاد"، درآمد حاصل از آن، درزمینه تحقیقات علمی در مقوله اعتیاد و مواد مخدر صرف خواهد شد و مطمئناً این آغازگر حرکتی جدید در مسیر درمان این بیماری است.
- مانند حراجی‌های بزرگ جهان، برای اولین بار در کنگره ۶۰، سندی برای کتاب فروخته‌شده در حراجی در نظر گرفته شد. این سند با مهر و امضای نویسنده به خریدار داده شد و شامل نام خریدار، تاریخ و مبلغ خرید و محل صرف هزینه حاصل از خرید کتاب است. این مکتوب از اهمیت خاصی برخوردار بوده و قابل‌انتقال به غیر می‌باشد که این نقل‌وانتقال، با مهر موسسه انتشاراتی دژاکام معتبر است.
- ازآنجایی‌که شیوه بیان مطلب در هر سه اثر جناب مهندس دژاکام کاملاً متفاوت از هم هستند بامطالعه این منابع می‌توان به نگاه هنرمندانه و همه‌جانبه نویسنده دانا و با درایت کنگره ۶۰ به موضوع انسان، خلقت جهان آفرینش و مواد مخدر پی برد. در همین راستا کتاب چهارده مقاله هم با ساختاری متفاوت، در قالب سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و مقالات جناب مهندس در همایش‌های مربوط به اعتیاد و روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های مطرح کشور می‌باشد که در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۴ انجام‌گرفته است.
 
این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست در چهارده مقاله به بررسی حقایقی راجع به بیماری اعتیاد و اوضاع‌واحوال مصرف‌کنندگان می‌پردازد و همانند سایر نوشته‌های این عالم برجسته، از نثری ساده و  روان بهره می‌گیرد تا مخاطب خود را با هر میزان سواد و آگاهی، با صورت‌مسئله و اصل موضوع اعتیاد و راهکارهای مربوط به درمان ازجمله مقوله جسم، روان و جهان‌بینی آشنا سازد. این اثر، در نوع خود، کتابی است کامل و بی‌نقص. کتاب  موردنظر در ۳۷۶ صفحه و ۱۴ بخش شامل عناوینی است چون: صورت‌مسئله اعتیاد و گروه‌بندی معتادان، شرح روش درمان تدریجی، سم نزدایی، راهکارهای مناسب درمان اعتیاد و نیکوتین، پروتکل DST، نگرش جهان پزشکی به بیماری اعتیاد، مهندسی اعتیاد، تئوری ایکس، فلسفه کنگره ۶۰ و مصاحبه‌های مشاور ارشد پژوهشی سیستم سلامتی «چست نات»، پروفسور ویلیام ال وایت و نویسنده محترم.

مطمئناً این کتاب هم همانند بقیه نوشتارهای این مؤلف بزرگ و والامقام، در طول زمان با افزایش آگاهی و شناخت مصرف‌کنندگان، خانواده‌ها، دانشجویان، کارفرمایان، محققین، پزشکان و قضات، می‌تواند به کمک سه کتاب دیگر، گره کور اعتیاد و ترک‌های غیراصولی و بی‌نتیجه را باز کند و چراغ راه آیندگان باشد. مقوله درمان اعتیاد بذری بود که توسط مهندس دژاکام در ۱۵ آذر ۱۳۷۶ کاشته شد و اکنون بعد از گذشت ۲۳ سال، تبدیل به درختی جوان و نیرومند شده و میوه‌های بسیار شیرین و گوارایی را نه‌تنها در مقوله درمان بیماری اعتیاد، بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌های لاعلاج و صعب‌العلاج که جهان پزشکی از حل آن عاجز مانده، در اختیار علاقه‌مندان و جستجوگران قرار می‌دهد. امید است با راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی علم اعتیاد در آینده‌ای نزدیک، این دانش بی‌بدیل دایره‌وار شعاع اضافه کند و از مرزهای زمین و آسمان بگذرد تا شاید بتواند مرهمی بر جراحات زخمی شدگان بگذارد و آنها را نیز از عقبه‌های سخت عبور دهد.



نویسنده: همسفر خندان، لژیون چهارم
وبلاگ همسفران لویی پاستور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .