English Version
English

موفق‌ترین شیوه درمان در کنگره 60 اتفاق می‌افتد

موفق‌ترین شیوه درمان در کنگره 60 اتفاق می‌افتد

آقای یار محمدیان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان روز پنج‌شنبه 5 تیر 1399 به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، از نمایندگی سلمان فارسی اصفهان کنگره 60؛ بازدید کرد. در ابتدای این مراسم دیده‌بان اصغر منصوری توضیحاتی ارایه کرد.

 

سخنان دیده‌بان اصغر منصوری:

تشریف فرمایی آقای یار محمدیان را به یکی از نمایندگی‌های کنگره ۶۰ خوش آمد می‌گوییم. انتصاب جناب‌عالی را به سمت دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تبریک عرض می‌کنم. گوشه‌ای از فعالیت‌های کنگره ۶۰ نمایندگی اصفهان را خدمت شما عرض می‌کنم.

در سال ۱۳۷۶ روش DST توسط جناب مهندس دژاکام پایه‌گذاری و صورت‌مسئله اعتیاد حل شد؛ و برای اولین بار درمان علمی اعتیاد صورت گرفت و در سال ۱۳۸۵ فعالیت‌ها در اصفهان شروع و تاکنون حدود ۷۰۰۰ نفر به درمان قطعی رسیده‌اند. ما در کنگره سه گروه داریم؛ گروه اول مسافران آقا که مصرف کنندگان مواد مخدر هستند و گروه دوم همسفران که خانواده‌های مصرف کنندگان هستند و گروه سوم خانم‌های مسافر که مصرف کنندگان مواد مخدر خانم هستند. در هفته سه جلسه کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود که به خاطر بیماری کرونا به دستور آقای مهندس هفته‌ای یک جلسه با رعایت فاصله اجتماعی برگزار و دو جلسه دیگر در فضای مجازی برگزار می‌گردد. ما در کنگره همگی به دستور جناب مهندس باید یک رشته ورزشی را دنبال کنیم که هم اکنون در ۱۴ رشته فعالیت داریم که تیم راگبی کنگره ۶۰ در سال ۱۳۹۸ به مقام قهرمانی کشور نائل شد. اکثر بچه‌های تیم ملی راگبی از بچه‌های کنگره ۶۰ هستند.

جناب آقای یار محمدیان بیشترین کار ما در کنگره آموزش و پیشگیری است و در هفته حدود ۴۰۰ جلسه آموزشی برگزار می‌کنیم و در امر درختکاری فعالیت‌های چشم‌گیری داریم. چند سالی است در این رابطه با منابع طبیعی همکاری لازم را داریم. از فعالیت‌های برون‌سازمانی کنگره می‌توان دوچرخه‌سواری به مناسبت‌های گوناگون و همکاری با محیط‌زیست در امر پاک‌سازی حیات‌وحش و در ماه مبارک رمضان نیز هرسال بحث پخش غذا در تمام نمایندگی‌ها را داریم.

 

حضور در نمایشگاه برای همکاری و مشاوره با دفتر مشارکت‌های مردمی استانداری اصفهان کمک به بحث بیماری کرونا از فعالیت‌های دیگر ماست.

نکته دیگر این‌که ما به هیچ گروه و نهادی وابستگی نداریم در امر سیاست هیچ‌گونه دخالتی نداریم و فقط در بحث درمان پیشگیری و مهار اعتیاد کار می‌کنیم. تمام خدمات ما به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

و اما چشم‌انداز آینده ما، آقای مهندس تصمیم دارند که در ایران دانشگاه بین‌المللی را برای درمان اعتیاد راه‌اندازی کنند که ما خیلی مشتاق هستیم که این تصمیم در اصفهان عملیاتی شود و برای این کار ۶۰ یا ۷۰ جریب زمین موردنیاز ماست که امیدوار هستیم شما هم در این امر خداپسندانه شرکت کنید.

 در پایان این را بگویم که من روزی سی گرم ‌تریاک مصرف می‌کردم. تمامی روش‌های ترک را نیز تجربه کردم و خوشبختانه با روش کنگره و آموزش‌های آن ده سال است به درمان قطعی رسیده‌ام. ده نمایندگی فعال ما هم به شرح ذیل است: ۱. نمایندگی سلمان فارسی ۲. نمایندگی شیخ بهایی ابتدای جاده انرژی اتمی ۳. نمایندگی میرداماد خیابان بعثت ۴. نمایندگی سهروردی فلاورجان ۵. نمایندگی امین گلی خمینی‌شهر ۶. نمایندگی گل یاس خانم‌های مسافر خیابان ارغوانیه ۷. اردستان ۸. نجف آباد ۹. بویین میاندشت ۱۰. گلپایگان و جمعه‌ها هم در پارک شهدای شهرداری به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازیم.

 

سخنان آقای یار محمدیان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان:

عرض سلام و ادب دارم خدمت شما مسافرین و همسفران عزیز، خب تشکر می‌کنم از دعوت شما و امروز توفیقی شد که خدمت شما باشیم. روز جهانی مبارزه با مواد مخدر را هم به شما تبریک عرض می‌کنم البته در کشور ما به‌جای روز جهانی، هفته مبارزه با مواد مخدر را داریم و امروز هم فکر می‌کنم آخرین روزش هستیم. توفیقی بود که ما در آخرین روز خدمت شما باشیم، برای من توفیقی بود که شاید یک هفته نبود که ما مستقر شده بودیم که توفیق آشنایی با جناب آقای منصوری را پیدا کردیم و کنگره 60 را شناختیم. حداقل اسمش را در ابتدا شناختیم و با کلیات کار شما آشنا شدیم، خود من واقعاً فکر نمی‌کردم یک نچین تشکلی، با چنین نظمی با چنین تشکیلاتی اصلاً وجود داشته باشد. حالا نمی‌دانم این اشکال من بود یا اشکال دوستان، البته حضوری عرض کردم، شاید بیشتر اشکال من بوده، چون من دیدم این‌همه تلاش و ارتباطاتی که شما دارید، زحماتی که کشیدید، در همه برنامه‌ها حضور داشتید، مشخص است که شما سهمتان را ادا کردید اما من تعجب می‌کنم چون با مسئولیتی که در اصفهان داشتم، با کنگره 60 آشنا نبودم و انشاالله یک روزی شود که تک‌تک مردم اصفهان حتی در روستاهای دورافتاده اسم کنگره 60 و فعالیت شما و نوع کار شما را خبر داشته باشند و بدانند. امیدوارم همشهری‌ها بتوانند حامی شما باشند.

 در حوزه مواد مخدر و اعتیاد شما بهتر از من می‌دانید اهمیت این موضوع را خیلی بهتر از ما می‌دانید. ما شاید خیلی شعارهای قشنگی بدهیم اما چون تجربه نکردیم، شاید در حد شما اهمیت این موضوع را ندانیم، شما تجربه کردید، لمس کردید. آن شرایط بیماری را داشتید و امروز الحمدالله به لطف این تشکیلات کنگره 60 آزاد و رها شدید. دارید تلاش می‌کنید که آن شرایط سالم روحی، روانی و جسمی انشا الله برایتان فراهم بشود. من می‌گویم با این روشی که کنگره 60 در پیش گرفته قطعاً شما هم به لحاظ روحی هم به لحاظ جسمی سالم‌تر از کسانی هستید که حالا شاید دچار این بیماری نشده باشند.

 

گفت که: چه خوش است حال مرغی که قفس ندیده باشد/ چه نکوتر آن‌که مرغی ز قفس پریده باشد... یعنی می‌گوید مرغی در قفس نباشد خیلی خوب است اما مرغی که در قفس بوده و الآن آزادشده و دارد پرواز می‌کند این خیلی بهتر شرایط آزادی را لمس می‌کند. این خیلی مهم است. در قرآن می‌گوید انسانی که توبه می‌کند، خداوند تمام افعال و رفتار و گناه‌های او را تبدیل به ثواب می‌کند، این برای من همیشه سؤال بوده، آخر کسی که هیچ‌وقت گناه نکرده باید جایش بهتر باشد. خدا بیشتر دوستش داشته باشد ولی چند جای قرآن آمده که خدا توابین را خیلی دوست دارد. آن کسایی که توبه کردند همه کارهای بدشان را مثبت می‌نویسند یعنی تازه خیلی به نفعشان است. این واقعاً برمی‌گردد به اینکه خیلی اراده می‌خواهد در همه موارد هر گناهی که آدم لذتش را درک کند مزه‌اش زیر دندانش برود، واقعاً سخت است. کسی که آن لذت را ندیده و نچشیده شاید برایش خیلی هم مهم نیست خیلی هنری نکرده اما کسی که لذتش رفته زیر دندانش و می‌خواهد آن را ترک کند، اراده زیادی می‌خواهد. برای همین خاطر خداوند می‌گوید همه گناه‌ها تبدیل به ثواب می‌شود و من دوستشان دارم، این خیلی نکته مهمی است. لذا من دارم واقعاً لذت می‌برم که می‌بینم شماها آن همت بلندی که داشتید شما آن جمله‌ایی که همیشه می‌گوید اراده انسان‌ها می‌تواند کوه‌ها را جابه‌جا کند. این را ما فکر می‌کردیم یک جمله است از آن جملات قشنگی که انگیزشی است و برای این لاست که با تلاش اراده‌مان را تقویت کنیم؛ اما خدا شاهد است من وقتی در جمع شما قرار می‌گیرم و این چند وقت ذکر خیر شما بوده، حس کردم که همه اینها را شما ثابت کردید. شما ثابت کردید که اراده انسان از همه چیز بالاتر است. انسان با اراده‌اش می‌تواند کوه‌ها را جابه‌جا کند، خب من حس می‌کنم که ما باید درس بگیریم.

 

یک اشکال بزرگ در سیستم دولت است، مقصر اصلی هم ما نیستیم شاید سیستم این‌جوری است. یک نفر هم که واقعاً بخواهد کار بزرگی بکند، سیستم دولتی کارش این نیست. به چند دلیل نه به یک دلیل و دو دلیل، حالا شرایط را نمی‌خواهیم اینجا خیلی باز بکنیم اما واقعاً در سیستم دولتی کسانی هم که می‌خواهند کار کنند، وقت هم می‌گذارند دلسوز هم هستند، تلاش هم می‌کنند به یک شرط به آن چیزی که می‌خواهند می‌رسند. واقعیت مطلب این است که اگر شما نباشید، سمن‌ها و NGO ها نباشند دولت هیچ هنری ندارد و هیچ کاری نمی‌تواند بکند. واقعاً شدنی نیست.

 

 

توی برنامه‌های ستاد مواد مخدر هم برنامه‌های عمومی‌اش و برنامه‌های که الآن همین چند روز پیش هم ابلاغ شده برای سال 99 دو سه تا مقوله وجود دارد.

یک بحث پیشگیری؛ پیشگیری، یعنی تمام توان ما باید صرف این شود که پیشگیری کنیم. هرچند شما نشان دادید که با اراده‌تان حتی شیشه را هم ترک کردید اما قبول کنید شما بهتر از من می‌دانید که کار، کار بسیار دشواری است. اگر کسی می‌آید می‌گوید آقا شیشه قابل ترک نیست، به او حق بدهید، ببینید شماها نشان دادید که آن حرف درست نیست؛ اما کسی که آن حرف را می‌زند، برای سخت بودن این موضوع است. وقتی ما می‌دانیم که درمان خیلی سخت است باید امکاناتمان، وقتمان و همه‌چیز را روی پیشگیری بگذاریم. سیاستهای ستاد هم همین است. به مواد مخدر کار نداریم در همه مقوله‌ها می‌گویند که پیشگیری مقدم بر درمان است. خیلی راحت است برای بیماری‌ها برای همه‌چیز الآن ماسک را که بزنیم پیشگیری است ولی اگر خدای نکرده کرونا بگیریم خیلی خوبش هم که بگیریم یک هفته اذیت می‌شود. اگر یک ماسک بزنیم که کاری ندارد که برای پیشگیری و لذا من واقعاً حس می‌کنم که ما به شما نیاز داریم و اگر بتوانیم کاری انجام بدهیم با حضور شماهاست، شماها که عرض می‌کنم، با توجه به ویژگی‌هایی که شما دارید قطعاً در درجه اول شما قرار دارید و بعداً قطعاً بقیه سمن‌ها و NGO ها قرار دارند.

آن‌ها هم دارند زحمت می‌کشند ولی شیوه‌ها فرق می‌کند. هیچ‌کس نباید طرف دیگ را تخریب کند. ما دولتی‌ها باید دقت کنیم ببینیم کدام شیوه‌ها بهتر جواب می‌دهد. بررسی کنیم، وقت بگذاریم و اگر به نتیجه رسیدیم که این شیوه بهتر است، آن شیوه را از همه بیشتر حمایت کنیم. چیزی که من حس می‌کنم، موفق‌ترین شیوه را شما داشتید و ادعاهایی هم که دارید قطعاً درست است. من به سهم خودم باید تلاش کنم که تا آنجایی که می‌توانم شما را بیشتر از پیش به همه بشناسانم؛ هم به مردم هم به مسئولین فکر می‌کنم اگر بتوانم توی هر جلسه شما دست یکی از مسئولین را بگیرم و بیاورم اینجا، کمترین کاری است که می‌توانم انجام بدهم.

 تلاشم را می‌کنم امیدوارم که مسئولین هم بیایند و کمک کنند. همین مدیرکل جهاد کشاورزی که امروز شما پیگیر کار بودید، نمی‌دانم ایشان اصلاً اینجا آمده؟ شما را می‌شناسد؟ اگر شما را می‌شناخت شاید بیشتر کمک می‌کرد. وقتی کسی بیاید این جمع صمیمی و زیبای شما را ببیند، حتماً خودش علاقه‌مند می‌شد هر کمکی بتواند به شما می‌کند. عرض کردم تو سیستم دولتی همیشه ما دولتی‌ها آن کاری که می‌خواهیم را نمی‌توانیم بکنیم. یک وقتی دوست داریم خیلی اتفاق‌ها بیافتد ولی سیستم اداری چهارچوب‌هایی دارد که اجازه نمی‌دهد بر اساس آن میل درونی‌مان عمل کنیم؛ یعنی اگر بخواهیم کاری را انجام بدهم، پنجاه درصد کار تسهیل می‌شود؛ اما پنجاه درصد هم خیلی است. حسم این است که هر جلسه‌ای بتوانیم یکی از مسئولین را بیاوریم اینجا خیلی خوب است. کاتالوگ و سایت خوب است اما حضور چیز دیگری است. می‌گویند شنیدن کی بود مانند دیدن، باید بیایند و شما را در جلسه ببیند چه جوری کار می‌کنید با این نظم با این ترتیب با این سنگینی با این انرژی شما را ببیند، قطعاً می‌پذیرند که وظیفه‌شان است که به شما خدمت کنند.

توجه هم‌زمان به بعد جسمانی و روحانی انسان چیزی است که یکی از رموز موفقیت دین اسلام و قرآن و ادیان هم همین بوده است. شما در حوزه مسئولیتهای اجتماعی دارید کار می‌کنید. خودتان را در عرصه‌های اجتماعی نشان دادید. در عرصه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنید. حالا با همان مواردی که آقای منصوری فرمودند اینها همه نشان‌دهنده این است که شما علاقه‌مندید در جامعه مثمر ثمر باشید.

 من قول می‌دهم تمام توانم را به کار بگیرم. این وظیفه من است.

 

 

 

 

من دو سه سالی است خودم از قبل پیگیر این داستان بودم، منتهی تو حوزه اعتیاد ورود پیدا نکرده بودم اما در حوزه‌های دیگر مسئولیت اجتماعی کار کرده بودیم. در کنار آن‌ها اینقدر معضل در این کشور داریم که نمی‌توانیم بگوییم که این را بگیریم مهمتر است بقیه را رها کنیم؛ اما با توجه به اینکه بر اساس آمار هفتاد درصد جرم و جرائم و زندانی‌ها مستقیم و غیر مستقیم به اعتیاد مرتبط می‌شوند، اگر ما تمام توان و تمرکزمان را روی حوزه اعتیاد و مواد مخدر بگذاریم و موفق بشویم قطعاً آن هفتاد درصد دیگر را موفق شدیم؛ چون اعتیاد هم علت است و هم معلول و علت بسیاری ازجرم و جرائم دیگر، اگر ما بتوانیم این کار را بنیم عملاً بسیاری از آسیبهای اجتماعی دیگر را برطرف کرده‌ایم.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نگارش و تایپ: مسافر حامد و مسافر رضا
عکاس: مسافر احسان و مسافر حمید
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .