English Version
English

قضاوت یا جهالت؛ مقاله در باب دستورجلسه هفتگی

قضاوت یا جهالت؛ مقاله در باب دستورجلسه هفتگی

سلام دوستان اعظم هستم همسفر

قضاوت رابطه‌ی مستقیمی با جهالت دارد. معنی لغوی قضاوت و جهالت به ترتیب حکم دادن و ندانستن است. وقتی قضاوت و جهالت کنار هم قرار بگیرند یعنی قضاوت‌هایی انجام می‌شوند که برحسب ندانستن هستند و باید از آن‌ها دوری کنیم.

در سی دی قضاوت و جهالت اشاره می‌شود وقتی خداوند انسان را خلق کرد و به او اختیار داد، قدرت قضاوت هم به او داد، به این دلیل که وقتی‌که در زندگی‌اش بر سر دوراهی‌ها قرار گرفت، خودش را قضاوت کند. به‌عنوان‌مثال آیا مواد مخدر مصرف بکنم یا مصرف نکنم؟ کنگره بروم یا نروم؟ این کار را انجام بدهم یا انجام ندهم و خیلی موارد دیگر تا اینجا قضاوت کردن در مورد: خودمان  یک امر طبیعی است ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که به خودمان اجازه می‌دهیم در مسائل و اموری که به ما مربوط نمی‌شود و اصلاً هم در مورد آن‌ها آگاهی و اطلاعاتی نداریم، دخالت کنیم.

حالا قضاوت چه وقت و چگونه شروع می‌شود؟ 
استاد امین در سی دی قضاوت می‌گویند؛ مشکل اصلی انسان ابتدا از ذهن شروع می‌شود و دلیل تمام ناآرامی‌ها از ذهن شلوغ نشأت می‌گیرد که همیشه نگران این است مبادا  چیزی برخلاف میل او اتفاق بیفتد و همین باعثمی‌شود که درباره‌ی هر چیزی شروع به قضاوت کردن می‌کند. ما نه تنها نباید در مورد دیگران قضاوت کنیم بلکه حق نداریم در مورد خودمان هم قضاوت نادرست و بی‌جا کنیم (که دلیل آن‌هم عدم رشد دانایی ماست).

 

قضاوت کردن در امور دیگران کار بسیار سخت و مشکلی می‌باشد و هر کسی نمی‌تواند در این جایگاه قرار بگیرد مگر آنکه علم و دانش آن را کسب کرده و مراحلی را پشت سر گذرانده باشد.

هر چه دانایی بالاتر و بیشتر باشد قضاوت کردن در مورد دیگران هم به‌مراتب پایین‌تر و کمتر صورت می‌گیرد. قضاوت کردن در مورد دیگران از به هم ریختگی انسان سرچشمه می‌گیرد و فقط در او  تخریب ایجاد می‌کند و آرامش درونی شخص را مختل می‌سازد چون زمانی که در مورد دیگران شروع به قضاوت کردن کنیم انرژی زیادی را از دست می‌دهیم درصورتی‌که این انرژی می‌بایست صرف امور زندگی بشود، به‌عنوان‌مثال در کنگره، این انرژی باید در جهت درمان و تعادل صورت بگیرد. پس همواره در زندگی سعی کنیم از قضاوت کردن پرهیز  کنیم و هیچ‌وقت برحسب گمان بد کسی را قضاوت نکنیم.


به امید رهایی همه‌ی مسافران کنگره‌ی 60

 

نویسنده: کمک راهنمای محترم همسفر خانم اعظم

عکاس: همسفر خانم سمیرا از لژیون سوم (خانم فریبا)

ویراستار: همسفر خانم معصومه از لژیون دوم (خانم زهرا)

نمایندگی دانیال اهواز

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .