English Version
English

مقاله؛ مولفه های کسب توانایی

مقاله؛ مولفه های کسب توانایی
کنگره60 برای درمان اعتیاد، تغییرات لازم را روی سه مقوله جسم، روان و جهان‌بینی فرد مصرف‌کننده لحاظ نموده و نقاط ضعف شخص را موردبازسازی قرار می‌دهد.


موفقیت در کار، تحصیل و قدرت؛ نیازمند کسب نکاتی است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد. ابتدا از تعاریف ایده می‌گیریم:

 
کار فعالیتی است نسبتاً دائمی که باهدف کسب درآمد و تأمین معاش و رفع نیازهای فردی و اجتماعی، برای داشتن زندگی بهتر انجام می‌شود. میدانیم که رکود بر هیچ موجودی جایز نیست و کار علاوه بر اعتمادبه‌نفس و تثبیت جایگاه انسان در هستی، کمک می‌کند که حس‌های یخ‌زده‌ی فرد مصرف‌کننده به‌آرامی احیاء شود، خود را پیدا کند و با حرکت در مسیر درست، به‌تدریج راه برایشان نمایان شود همچنین با تقویت پایه‌های مالی و کاری خود برای حفظ کانون خانواده و پویایی روابط خانوادگی و اجتماعی‌شان اقدام کند. سعدی بزرگ می‌فرماید:
 
نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود             مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
 
اما برای هر کاری باید شرایطی مهیا باشد که از اهم آنها قرار داشتن شخص در یک وضعیت تعادلی است که پس از پرداختن به آن کار قادر به نگهداری آن باشد که شعار ارزشمند کنگره "درمان فوق ترک و تعادل فوق درمان است " بیشتر جلوه‌گر می‌شود. در نظر گرفتن هدف و تعیین جهت در انجام تمامی امورات زندگی بسیار حائز اهمیت است. بعدازآن ساختن پایه و اصول با اشراف به قوانین حاکم بر آن ضروری به نظر می‌رسد. پیش‌نیاز پیدا کردن کار مناسب و تحصیل موفق، پیدا کردن خواست درونی است که آیا علاقه کافی به مورد انتخابی خود را دارد؟ حرکت در جهت خواسته درونی، بایستی مرحله‌به‌مرحله صورت بگیرد و مراتب را برای کسب آگاهی و دانایی لازم، به‌تدریج و مستمر طی نماید.
 

اولین ضلع مثلث دانایی؛ آموزش است که هیچ زمانی برای دریافت آن دیر نیست و در کوله‌بار نفس ما  باقی خواهد ماند. درس‌های جامع و کامل کنگره درس‌های زندگی ماست، مطالبی برگرفته از کتاب آسمانی که خدشه‌ای در آن نمی‌توان وارد کرد. ضلع دوم تجربه است؛ گاهی اطلاعاتی در دسترس داریم و برخی مسائل تجربه‌شده‌اند که بایستی از تجارب دیگران استفاده کنیم و تاریخ را از گردونه خارج ننماییم. دستور جلسه گذشته از فرمان‌برداری تا فرماندهی بود که مبحث فرمان‌برداری دقیقاً بیانگر اهمیت کسب تجربه و پیمودن مسیر و اشراف به موانع توسط کمک راهنمایان محترم کنگره می‌باشد.
 
آخرین ضلع، تفکر می‌باشد؛ تفکری ژرف در مورد عملکردها و یافتن نقاط قوت و ضعف افعال برای بردن بهره‌ای نیکو در ادامه مسیر؛ تفکری سالم در جهت ارزش‌ها بسیار مثمر ثمر است. باید با تفکر، جسم و جان را جلا دهیم تا بند عشق، راه خود را بیابد. این بند عشق پاره نخواهد شد و باعث عشقی بی‌دریغ می‌شود که فرد را مستحکم و مستدام در تلاش نگه خواهد داشت و کمتر در نقطه تحمل و صبر فرد اخلال ایجاد خواهد نمود. به‌تدریج که مدت سفر و دانایی‌فرد و بالطبع ظرفیت شخص بالا می‌رود، مسئولیت محوله از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد، البته باید مراقب بود که دچار گره مسئولیت نشویم. جایگاه‌های خدمتی، جایگاه‌های ظرفیت‌سازی هستند و نواقص رفتاری را به ما گوشزد و آموزش‌های نابی را شامل می‌شوند، اینجاست که دانسته‌ها به فعل درمی‌آیند و اشکالات مرتفع می‌شوند البته اگر از مسائل پیش‌آمده درس بگیریم چون در مواجهه با مشکلات، انسان‌ها می‌توانند هر دو جنبه مثبت و منفی را اعمال کنند که بیان جناب مهندس در مورد شن‌های روان، دقیقاً بیانگر ماجراست. با تفکر مثبت در مسائل زندگی؛ آنها را تلنگری برای بیداری و مواهب و نعماتی در جهت ترقی و پیمودن مسیر درست تکاملی میدانیم و نتیجه افکار منفی؛ جز سرگردانی و گمراهی، تخریب و ناامیدی، ثمره‌ی دیگری نخواهد داشت.
 
قدرت به معنای احساس اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفسی است که در اثر توانایی‌های ما حاصل می‌شود و اینجاست که فرد جایگاه واقعی خود را در جامعه و در کل هستی پیدا می‌کند و البته نیازمند یک سری ابزاری است که راه را برای رسیدن به هدف هموار می‌نماید. جناب مهندس همواره می‌فرمایند:" ضعیف، همیشه پایمال است."
 
ضلع علم با تحصیل و ضلع ثروت با کار رشد می‌نماید، علم بار معنوی دارد و ثروت بار مادی. برای رسیدن به‌قدرت باید مثلث تحصیل و کار را باهم داشته باشیم. در کنگره جایگاه‌های خدمتی متعددی وجود دارد که تجربه‌ی آنها در اشخاص موجب اختلاف‌پتانسیل شده و در ادامه انرژی لازم را کسب می‌نماید. از همه مهم‌تر، بایستی ظرفیت لازم به وجود آمده باشد تا شخص دچار گره قدرت نشود. قدرتمند کسی است که با کسب دانایی (تحصیل) و در ادامه دانایی مؤثر (کار) در جهت درست و سالم، آرامش (قدرت) را برای خود و دیگران در زندگی رقم بزند همان‌طوری که جناب مهندس برای قدرتمند شدن جمعیت احیا انسانی کنگره  60، هم علم و هم ثروت را لازم و ضروری دانستند.
 
 
نویسنده: کمک راهنمای محترم لژیون چهارم، سرکار خانم فریده
هم‌سفران نمایندگی لویی پاستور
 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .