English Version
English

گروه خانواده_ فرد مصرف‌کننده مجرم نیست یک بیمار است

گروه خانواده_ فرد مصرف‌کننده مجرم نیست یک بیمار است

مقاله دوم  از کتاب چهارده مقاله 

گزارش روش‌های معمول ترک اعتیاد، آنچه خانواده‌ها باید بیاموزند و شرح روش درمان تدریجی: 

معضل اعتیاد و روند روبه‌رشد آن به‌خصوص در بین جوانان زنگ خطر را برای خانواده‌ها و جامعه به صدا در آورده است. بیش از دو میلیون نفر مصرف کننده و گرایش نسل جوان به مصرف مواد و محرک‌های مختلف، لزوم بازنگری در سیاست‌ها و سیستم‌های کنترلی را صد چندان کرده است‌. خوشبختانه در ایران اعتیاد توسط آقای مهندس حسین دژاکام که خود سالیان سال با مسئله اعتیاد دست‌وپنجه نرم کرده و تمامی معضلات اعتیاد را با گوشت و پوست و استخوان خود درک کرده است درمان شده است. ایشان روشی را ابداع کردند که مسئله را کاملاً حل کرده و توانسته به‌درمان بیماری اعتیاد دست پیدا کنند. بیشترین موادی که بین جوانان مرسوم بوده هروئین با فرم‌های مختلف، انواع قرص‌ها، مخدرها و روان گردان و توهم‌زاها تا تریاک و شیره به‌صورت خوراکی و حتی شربت متادون، ال اس دی و اسید روی ورقه کاغذ است. نقش خانواده‌ها برای پیشگیری، تربیت صحیح و اصولی توام با آگاهی و بینشِ درست والدین است که می‌تواند بهترین ناجی برای جلوگیری از آلودگی به اعتیاد باشد. حتماً باید خانواده‌ها و اجتماع قبل از هر چیزی، خود، آموزش صحیح ببینند و اعتیاد را درست بشناسند.
ما باید به‌باورهای غلط جامعه نسبت به‌فرد معتاد خط بطلان بکشیم و بدانیم فرد مصرف کننده قبل‌از‌اینکه یک مجرم باشد یک بیمار است.
آقای مهندس اعتیاد را چنین بیان می‌کنند: اعتیاد به مواد مخدر یک نوع بیماری است که بر اثر عدم آگاهی و توسط خودِ شخص مصرف کننده به وجود می‌آید و در اثر مصرف مواد مخدر، مکانیزم‌های حیاتی بدن از تعادل طبیعی خارج شده و فعالیت قسمت‌هایی از آن به‌صورت آشکار یا پنهان دچار اختلال، کم‌کاری و یا عدم فعالیت می‌گردد‌.
اعتیاد را باید در سه مولفه جسم، روان و جهان بینی بررسی کرد؛ اما نکته‌ای که کمتر در باب اعتیاد به آن پرداخته می‌شود مکانیزم و سازوکار بدن انسان از نظر بیوشیمی و تغییراتِ مراکزِ تولیدِ مواد مخدر طبیعی که به آن‌مواد شبه افیونی می‌گوییم و عکس العمل‌های متفاوت بدن در مراحل مختلف اعتیاد است، به‌عنوان مثال؛ در زمینه اعتیاد به‌تریاک که خود مجموعه‌ای از آلکالوئیدهای مخدر است، بدن انسان احتیاج به‌زمانی حدود ۱۰ ماه دارد تا به‌تدریج نیاز طبیعی بدن به‌مواد شبه افیونی را برآورده کند. چنان‌چه در این‌زمان طولانی نیاز بدن از بیرون تامین نشود عوارض شدید روحی و جسمی به‌جای خواهد گذاشت.
عوارض اعتیاد به‌دوصورت خود را نشان می‌دهد؛ عکس العمل‌های آشکار و پنهان که بعد از قطع مواد، عکس العمل‌های آشکار خود را بروز می‌دهند نظیر عطسه کردن، استخوان درد، بی‌خوابی و ... که ظرف مدت ۱ تا ۲ هفته اکثراً این‌عوارض به‌خودی‌خود برطرف می‌گردد و عکس العمل‌های آشکار کمتر از پنج درصد بار درمان مصرف کننده را شامل می‌شود و نودوپنج درصد بقیه مربوط به‌اختلالات یا عکس العمل‌های پنهان است که اصلاً توجهی به‌آن نمی‌گردد.
از این‌جهت می‌گوییم پنهان که از نظر شخص بیمار، متخصص و خانواده‌ها مخفی است؛ مثل افسردگی، گریه کردن، زود خسته شدن و ... 
 

گروه‌بندی معتادان:

گروه اول: نامزدهای اعتیاد 

گروه دوم: دوستداران اعتیاد 

گروه سوم: خواستاران رهایی از اعتیاد

روش‌های متداول ترک و  عوارض آن‌ها: 

۱- ترک اعتیاد از طریق قطع سریع مواد مخدر بدون استفاده از دارو (ترک سقوط آزاد) 

۲- ترک اعتیاد از طریق قطع سریع مواد مخدر با استفاده از دارو (ترک شبه سقوط آزاد) 

۳- ترک اعتیاد به‌روش سنتی با کاهش تدریجی مواد مخدر (ترک سنتی)


نادیده‌گرفتن زمان حدود ۱۰ ماه و تخریب سیستم‌های مولد شبه افیونی در بدن انسان و از کار افتادگی این سیستم‌ها در اثر اعتیاد، این ترک‌ها را بی‌نتیجه گذاشته است و در اکثر موارد بعد از مدتی فرد دوباره به‌اعتیاد رو می‌آورد.
بهترین روش درمان اعتیاد که توسط مهندس حسین دژکام ابداع گردید، روش تدریجی و طولانی مدت است. این‌روش با حداقل ضایعات جسمی و روانی، مصرف کننده را به‌سمت درمان دائمی اعتیاد هدایت می‌کند، به‌طوری‌که در انتهای پله‌های ۲۱روزه، خودِ بیمار عجله در اتمام دوره درمان دارد و نوعی دلزدگی نسبت به‌مواد مخدر پیدا می‌کند و این‌روش معجزه‌آسا به روش زیر در خدمت مصرف کنندگان است تا بتوانند به درمان قطعی برسند. 

روش محاسبه مقدار مصرف روزانه تریاک نسبت به مقدار مصرف متوسط قبلی به شرح زیر خواهد بود:


مقدار مصرف در ۲۱روز =ضریب ۸ درصد × مقدار مصرف اولیه 

مثال؛ گرم ۳/۲ =۰/۸ × ۴ گرم در روز 

پله بعدی گرم ۲/۵ =۰/۸ ×۳/۲

تا پله آخر که مصرف به‌صفر برسد و زمان لازم حتماً باید ۱۰ ماه باشد وگرنه نتیجه خوبی حاصل نمی‌گردد.

(مصاحبه هفته‌نامه "امید جوان" با مهندس حسین دژاکام، تیر ۱۳۸۰)

 

ارسال مطلب: همسفر ناهید رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون سوم)
تهیه و ویراستاری مطلب: همسفر اعظم رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون پنجم)

همسفران نمایندگی بیستون (کرمانشاه)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .