English Version
English

گروه خانواده- اگر ظرفیت کمتر از مسئولیت باشد، ایجاد تخریب می‌کند

گروه خانواده- اگر ظرفیت کمتر از مسئولیت باشد، ایجاد تخریب می‌کند

جلسه دهم از دور چهاردهم کارگاه‌های آموزش خصوصی ویژه همسفران نمایندگی بیستون به استادی ایجنت همسفر فاطمه و نگهبانی همسفر الهام و دبیری همسفر نگار با دستور‌جلسه << ظرفیت، مسئولیت، قبله گم‌کردن، نق زدن و حاشیه >> روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:٠٠ آغاز به کار کرد.

سخنان استاد:

خداوند را شاکر و سپاسگزارم که بار دیگر در کنار شما عزیزان هستم و می‌توانم خدمت کنم. از مرزبانان و نگهبان جلسه تشکر می‌کنم که به بنده فرصت خدمتگزاری دادند.
تمام دستور جلسات در کنگره ۶۰ مهم و حیاتی هستند و باید آنها را کاربردی کنیم. در این دستور جلسه ما با سه مولفه سر و کار داریم، باید هرکدام از آن‌ها را معنا کنیم تا به هدف این دستور جلسه پی‌ببریم و از آن آموزش بگیریم.
ظرفیت، یعنی گنجایش، مقدار و اندازه هرچیزی از انسان گرفته تا نباتات، حیوانات و جامدات هرکدام ظرفیت خاص خود را دارند، مثلاً همین صندلی که روی آن نشسته‌ایم اگر وزنی بیشتر از ظرفیتش روی آن قرار بگیرد آسیب می‌بیند. مسئله ظرفیت رابطه تنگاتنگی با وادی نهم دارد؛ وقتی نیرویی از کم شروع شود و به درجه بالا و بالاتری برسد، نقطه تحمل پیدا می‌شود. ظرفیت در تمام مخلوقات با یکدیگر متفاوت است، هرمسئولیتی ظرفیت خاص خود را می‌طلبد. استاد امین در جزوه جهان‌بینی می‌فرماید: هرچه ظرفیت استخر وجودیمان بیشتر و آب آن زلال‌تر باشد، می‌توانیم مطالب بیشتری دریافت کنیم. اگر شخصی در مقامی قرار بگیرد که ظرفیت آن را نداشته باشد ممکن است باعث ایجاد مشکل شود، یعنی شهر وجودی آن‌شخص تحمل این شرایط را ندارد و به قول معروف خودش را گم می‌کند.

ظرفیت آرام‌آرام و با تفکر، تجربه، آموزش  و دانایی به‌دست می‌آید، مثلاً شخصی که ابتدا وارد کنگره می‌شود از مشارکت‌کردن ترس دارد، اما با آموزش گرفتن به‌مرور ظرفیت خود را بالا می‌برد و به راحتی می‌تواند در مشارکت‌ها شرکت کند. برای تمام مقام‌ها این‌موضوع صدق می‌کند، حتی کسی‌که مسئول آبدارخانه می‌شود باید ظرفیت آن را داشته باشد، تا بتواند به جایگاه‌های بالاتری دست پیدا کند. گاهی اوقات چیزی از خداوند می‌خواهیم به ما نمی‌دهد، علتش چه می‌تواند باشد؟ شاید هنوز ظرفیتش در ما به‌وجود نیامده و ممکن است زمانی‌که آن ظرفیت را در خود به وجود آوردیم به خواسته‌‌ی خود برسیم. در کنگره اگر سفر اولی وارد سفر دوم می‌شود ظرفیت آن را نداشته باشد وارد حاشیه می‌شود، شروع به نق‌زدن و ایراد گرفتن از همه می‌کند و راهش را گم می‌کند.

مسئولیت از کلمه سئل می‌آید، یعنی اگر شخصی در مقامی قرار بگیرد از او سوال می‌شود، راهنمایان، مرزبانان و همه افراد مورد سوال قرار می‌گیرند، باید جوابگو و مسئولیت‌پذیر باشند و احساس مسئولیت کنند تا بتوانند کارشان را به‌درستی انجام دهند، حتی اگر کسی مسئول مقام خاصی نباشد در برابر شهر وجودی خود مسئول است و باید از آن نگهداری کند؛ پس نمی‌توان شخصی را پیدا کرد که بدون مسئولیت باشد، قبله گم‌کردن، یعنی از تعادل خارج‌شدن، گم‌کردن خودمان و از مسیر دورشدن به‌واسطه نق‌زدن، حاشیه‌رفتن، ایراد‌گرفتن و بدبینی که باعث می‌شود دچار منیت، گره قدرت و گره مسئولیت شویم که استاد امین در سی‌دی‌هایی به همین نام درباره آن‌ها به‌خوبی و زیبایی صحبت می‌کند.
بین ظرفیت و مسئولیت سه رابطه وجود دارد: اول وقتی انسان ظرفیتش با مسئولیتی که در آن قرار می‌گیرد برابر است و این باعث می‌شود که امورش به‌خوبی پیش برود. دوم وقتی ظرفیت انسان بالاتر از مسئولیتش باشد، این‌زمان ارتقا به وجود می‌آید و فرد می‌تواند مسئولیت‌ها یا مقام‌های بالاتر را نیز تجربه کند و به ترقی برسد. سوم این‌که ظرفیت کمتر از مسئولیت باشد این‌جا باعث ایجاد مشکل می‌شود، هم برای خود، هم برای جامعه و اطرافیان و فرد‌ مسئول هرمکانی که باشد آن را به گند می‌کشد.

امیدوارم که بتوانیم با کسب دانایی ظرفیتمان را بالا ببریم و درپی آن به صلح و آرامش، دوستی و محبت و خوش رفتاری با دیگران برسیم.


ارسال مطلب: همسفر الهام رهجوی راهنما همسفر حمیرا (لژیون دوم)
عکس، تهیه و ویراستاری مطلب: همسفر ناهید رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون سوم)

همسفران نمایندگی بیستون (کرمانشاه)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .