English Version
English

عشق؛ گوهر گرانبهای هستی

عشق؛ گوهر گرانبهای هستی

جلسه پنجم از دوره بیست‌وهشتم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران نمایندگی ملاصدرا بااستادی راهنمای تازه‌واردین همسفر آرزو، نگهبانی راهنمای تازه‌واردین همسفر الهه و دبیری همسفر مرضیه بادستورجلسه «وادی چهاردهم و تأثیر آن روی من» در روز دوشنبه ۲۱اسفندماه ۱۴۰۲ رأس ساعت ‌۱۵ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

خداوند را به خاطر حضور در جمع شما دوستان، شاکر و سپاسگزار هستم؛ از آقای مهندس و خانواده محترم ایشان که چنین بستری را برای ما فراهم کرده‌اند تا ما آموزش دریافت کرده و به حال خوش برسیم؛ همچنین از راهنمایان بزرگوار خود خانم فاطمه و خانم ندا تشکر می‌کنم. پیشاپیش ماه مبارک رمضان را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم ان‌شاءالله بتوانیم که از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. دستورجلسه این هفته «وادی چهاردهم و تأثیر آن روی من» است. پیام این وادی بیان می‌کند که آنچه باور است، محبت است و آنچه نیست ظروف تهی است. من که می‌گویم کلام خود نیست، بلکه فردیست در جمع بیکران هستی که باورش کار هر کسی نیست. مگر معنای آن بداند که آن چیست، ارابه‌ها را در بیکران به حرکت درآورید که نگهبانان ماورا به آنچه در زمین می‌گذرد نیازمندند، بشکافید آنچه شکافتنی نیست در دل سنگ بروید و ترکیب‌ها را جدا نمایید.

آقای مهندس در ۱۲ سی‌دی، وادی چهاردهم و عظمت و بزرگی عشق را برای ما شرح داده‌اند. عشق گوهر گرانبهایی است که خداوند پیش از فرستادن ما به این کره خاکی آن را در سینه ما به امانت گذاشته است و این ما هستیم که با کسب دانایی و آگاهی در این مسیر باعث شده که بیشتر به لایه‌های عشق نفوذ کنیم تا آن را بشناسیم. این وادی به من یاد داد که دروازه ورود به رحمت خداوند قلب انسان‌ها و تمام موجودات کل هستی است و ما در واقع در این سفر کره خاکی در حال تمرین عاشقی هستیم تا با تمرین بتوانیم به آن عشق بلاعوض برسیم؛ به عبارتی اگر دستانت را دراز کنی، عشق در دستان تو قرار می‌گیرد؛ به شرط آن‌که دستانت خالی از نفرت و کینه باشد. بارها در کتاب خوانده‌ایم؛ «ان الله یحب المحسنین» خداوند نیکوکاران را دوست می‌دارد و در سوره دیگر می‌فرماید: «ان الله لایحب المتکبرین» خداوند انسان‌های متکبر، مغرور، خودخواه و کسانی که تنها خودشان را می‌بینند، دوست ندارد؛ بنابراین اگر من بخواهم وارد قلب‌ها شوم بایستی به کلام خداوند عمل کنم. قلب جایگاه حس است و هر چیزی که ما در قلب خود احساس می‌کنیم، به صورت نامرئی به دنیا بیرون فرمان می‌دهد و از طریق نور و صوت باز به خودمان برمی‌گردد. اگر ما در قلب خود احساس بدی داشته باشیم، این حس‌ در قالب اتفاقات بد به سمت ما باز می‌گردد که قطع به‌یقین انسان‌های بد در کنار من قرار می‌گیرند؛ اما اگر حس من مثبت و خیراندیش باشد و عشق بورزم؛ قطع به‌یقین این‌ احساسات من، در قالب اتفاقات خوب باعث می‌شود که در کنار انسان‌های پاک سیرت قرار بگیرم. 

اگر من قصد داشته باشم به فرمان عقل نزدیک شوم و به مرحله کن فیکون برسم، باید قلب من جایگاه حس‌های خوب، مثبت و عشق باشد و در ادامه با تمام وجودم عشق بورزم. ما در هستی دو نوع عشق داریم که یکی عشق خاص و دیگری عشق عام است که در وادی چهاردهم آقای مهندس درباره عشق عام صحبت می‌کنند. انسان‌ها عشق خاص را که عبارتند از: عشق به پدر، مادر، فرزندان، دوستان و اطرافیان را تجربه کرده‌اند؛ اما عشق عامی که آقای مهندس از آن سخن می‌گویند، عشقی است که ما کل هستی را دوست داشته و سپاسگزار آن باشیم.

اشخاصی که عاشق هستند هیچ‌گاه خشمگین نمی‌شوند، زبان ایشان مانند حریر نرم و لطیف است و دیگران را مورد رنجش قرار نمی‌دهند. خداوند عشق را در دل بندگان خود قرار داد تا مسیر عاشقی را بیاموزند. عشق قراردادی نیست و یک‌مرتبه به وجود نخواهد آمد؛ بنابراین بایستی ذره‌ذره دانایی خود را افزایش دهیم تا عشق در ما پدیدار شود. انسان‌ها دارای دو چهره خشمگین و مهربان هستند و این ما هستیم که با اعمال خود، باعث می‌شویم که آن‌ها کدامین چهره‌ را به ما نشان دهند. 

خوشا به حال آن کس که می‌دهد و دنبال باز پس گرفتن آن نیست؛ زیرا قدرت مطلق نعمت‌های خود را در اختیار بندگانش قرار می‌دهد و دنبال باز پس گرفتن آن نیست، او تنها اعمال ما را نظاره می‌کند که اگر کفر نعمت کنیم این نعمت را از دست خواهیم داد. زمانی که عشق عام که شامل مثلث عشق، عقل و ایمان است را تجربه کند و در او متجلی شود، باید به درون خود سر بزند و حس‌هایش را پالایش کند. این شخص به مخلوقین کمک می‌کند، تمامی آن‌ها را دوست دارد و نشانه‌اش این است که از عصاره جان خود به دیگران می‌بخشد تا بتواند دیگران را احیا کند؛ به‌عنوان مثال: راهنمایان بزرگواری که مسیرهای طولانی را برای آموزش و بهبود حال ما طی می‌کنند که اکنون وظیفه خود می‌دانم که از ایشان به خاطر زحماتی که برای ما کشیده‌اند، تشکر می‌کنم.امیدوار هستم که با حرکت در مسیر ارزش‌ها، بتوانیم به عشق هستی و آرامش دسترسی پیدا کنیم.

معرفی نمرات برتر آزمون اسفندماه 

عکاس خبری: راهنمای تازه‌واردین همسفر ارغوان‌‌‌
تایپ: همسفر مریم (ع) رهجوی راهنما همسفر سعیده (لژیون پنجم)
ویرایش و ویراستاری: همسفر زکیه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)‌‌‌‌
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .