English Version
English

هستی بر پایه عشق بنا شده است

هستی بر پایه عشق بنا شده است

«آنچه باور است، محبت است و آنچه نیست، ظروف تهی است.» 

برای انسان‌هایی که حال خوش ندارند دو راه وجود دارد؛ ۱- به نیروهایی که خواستار حقیقت هستند، ملحق شوند. ۲- آنقدر در تاریکی اعمال خود بمانند تا نیروهای بازدارنده، آن‌ها را به عمق ظلمات هدایت کنند. انسان ناآگاه نمی‌داند که نیروهای باز‌دارنده آماده هستند تا او را از مسیر دور کرده و به سمت خواسته خود ببرند. این نیروها که اضداد نام دارند، مأمورند تا بشریت را به فساد دعوت کنند؛ اما اگر انسان به نیروی عقل و آگاهی خود تکیه زده و در برابر این نیروها ایستادگی کند؛ راهی بسیار سخت در پیش دارد.

قدرت مطلق همه چیز را برای تکامل انسان آفریده است و همگی این نیروها، چه مثبت و چه منفی ساختار متصل به یک‌دیگر دارند. خداوند خود محبت و عشق است. اگر خداوند نسبت به مخلوق خود، عشق و محبت نداشت، پس چگونه همه آنچه را که خلق کرده، در اختیار بندگان قرار می‌دهد! بنابراین مرکز تمام هستی بر عشق بنا شده که آن مرکز قدرت مطلق است و درون انسان نیز مرکزی به نام قلب وجود دارد که جایگاه عشق است. در بعد زمینی، عشق عاشق به معشوق، عشق پدر و مادر به فرزندان و عشق دوست به دوست را می‌توان بیان کرد که این‌گونه عشق‌ها ماندنی نیستند. 

عشق به معنی گذشتن از خویش است، گذشتن از هر آن‌چه خداوند به ما عطا کرده است. اگر انسان سعی کند از عصاره‌ وجود خویش خوب، زیبا و ارزشمند به دیگران بخشش کند و باعث شادی آن‌ها شود، عاشق است و چنین عشقی، ماندنی و پایدار است. عشق نه جسم و نه جان من است؛ بلکه اصل وجود و هستی من است. هر چه عشق ما نسبت به خداوند، هستی و کل طبیعت، بیشتر باشد، اضداد کم‌رنگ‌تر می‌شوند، تا زمانی که به صفر برسد و از نفس اماره عبور و به نفس مطمئنه خواهیم رسید.

آن‌گاه به این درجه از آگاهی رسیده که مردن و دوباره زنده شدن را عشق خواهیم دانست. مرگ پایان زندگی انسان نیست؛ بلکه زندگی در بُعد دیگری است و این در حلقه‌های آفرینش ادامه‌دار است. عشق ورزیدن به چند روش است: عشق مخلوق به مخلوق، عشق مخلوق به خالق که بزرگ‌ترین عشق، عشق خالق به مخلوق خود است و خداوند آن‌قدر به مخلوق خود عشق می‌ورزد که تمام هستی را برای او مهیا می‌کند. امیدوار هستم آن‌قدر آگاه و دانا شویم تا قدر نعمت‌های خداوند را بدانیم.

تایپ و ویرایش: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر مهری (لژیون اول)
ویراستار: همسفر اکرم (ش) رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون چهارم)
تصویرگر: همسفر فاطمه (ا) رهجوی راهنما همسفر مهری (لژیون اول)
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .