English Version
English

اکسیژن برای ما حیاتی است

اکسیژن برای ما حیاتی است

پنجمین جلسه از دوره هشتم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره‌۶۰ ویژه مسافران نمایندگی ملایر، با استادی مسافر علی، نگهبانی راهنما مسافر علی‌محمد و دبیری مسافر رضا با دستور‌جلسه «درخت‌کاری» روز سه‌شنبه ۰۸ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان علی هستم یک مسافر، خدا را شاکرم که توانستم در این جایگاه قرار بگیرم و از شما دوستان آموزش بگیرم.

از آقای مهندس و خانواده محترم‌شان سپاسگزارم که این بستر را برای ما فراهم کردند تا ما بیاییم اینجا و آموزش بگیریم. از راهنمای خوبم آقا سهراب سپاسگزارم که اجازه دادند من در این جایگاه خدمت کنم.

جناب آقای مهندس این هفته را به عنوان نمادین هفته درختکاری اعلام کرده‌اند؛ چون در کل کشور این قانون در کنگره‌۶۰ برگزار می‌شود و در هر شهر و یا منطقه‌ای در یک زمان خاص بسته به شرایط آب و هوای آنجا درخت‌کاری می‌کنند. درخت‌کاری از پانزدهم اسفند شروع می‌شود و در بعضی از مناطق سردسیر تا اواخر فروردین ادامه دارد. 

اما چرا ما که به کنگره می‌آییم باید درخت بکاریم ؟ برای این‌که ما وقتی چیزی را به‌وجود بیاوریم دیگه نمی‌توانیم آن را از بین ببریم؛ یعنی اگر یک چیزی را به قول قدیمی‌ها برایش زحمت بکشید قدرش را بهتر می‌دانیم. 

در اصل وظیفه درختان این است که هوا را تصفیه می‌کنند و دی‌اکسید‌کربن را می‌گیرند و اکسیژن تحویل ما می‌دهند و در شب بر‌عکس کار می‌کنند؛ یعنی اکسیژن می‌گیرند و دی‌اکسید‌کربن پس می‌دهند؛ به همین خاطر می‌گویند شب زیر درخت نخوابید. 

آقای مهندس همیشه می‌گویند که اکسیژن برای ما خیلی حیاتی است و ممکن است که ما چند روز بتوانیم غذا و آب نخوریم چیزی نمی‌شود ولی اگر ۵ دقیقه به ما اکسیژن نرسد معلوم نیست چه بر سر ما می‌آید. 

در دوران مصرف هم ممکن است ما خواسته یا ناخواسته به درختان یا جنگل صدمه‌ای زده باشیم که با درخت‌کاری می‌توانیم گوشه‌ای از این خسارت را جبران کنیم.

اجرای درخت‌کاری در کنگره بر عهده کسانی هست که در سفر دوم هستند و رهایی گرفتند و موظف هستند یک درخت بکارند و از آن مراقبت کنند و آبیاری‌اش کنند؛ حداقل ۲ سال یا ۳ سال تا آن درخت ریشه بزند و از رطوبت زمین استفاده کند و اگر هم خشک شد سال بعد باید ۲ تا درخت بکارد. 

وادی دوازدهم در آن قطعه آخرش ساکنان آسمان‌ها سوال می‌کنند که اگر ما خواستیم به زمین برویم توصیه‌ای ندارید؟

جانشین: در زمین زندگی کنید و بگذارید دیگران هم زندگی کنند. هر چه بر خود نمی‌پسندید بر دیگران هم نپسندید؛ در زمین به گیاهان؛ جانوران و انسان‌ها خسارت وارد نکنید؛ زمین را آلوده نکنید؛ آبها را لجن‌آلود نکنید. دیگران قبل از شما کاشتند و شما خوردید؛ پس باید شما بکارید تا دیگران بخورند.

توصیه من در آخر این است که برای آبادانی زمین و محیطی پاکیزه همه ساله یک درخت بکارید تا شاید ذره‌ای از فرمان در آخر امر، امر اول اجرا می‌شود را با بزرگ شدن درختانی که خود کاشته اید رؤیت کنید.

تایپ و عکس: مسافر علی اسدی
ویراستاری و ارسال: راهنمای‌تازه‌واردین بهمن مشفق
مسافران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .