English Version
English

‌آغاز فصل بهار و زنده شدن طبیعت

‌آغاز فصل بهار و زنده شدن طبیعت

قبل از هر چیز لازم است تا مختصر مطالبی را راجع به عید نوروز و تعطیلات آن بدانیم.

برگزاری جشن‌وسرور در فرهنگ ایرانیان و در نوروز جایگاه بسیار والایی دارد؛ جشن نوروز یکی از کهن‌ترین و مهم‌ترین جشن‌های ایرانیان محسوب می‌شود. در تعطیلات نوروز، ما زمان بیشتری داریم تا در کنار خانواده باشیم و چون تعطیلات همراه با آغاز فصل بهار و زنده‌ شدن و سرسبزیِ طبیعت است، اکثر مردم به مسافرت‌های نوروزی می‌روند.

تعطیلات، برای همه انسان‌ها امری ضروری است و تعطیلی مدارس در عید نوروز، برای دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد. برای ما اعضای کنگره۶۰ نیز، تعطیلات بسیار حائز اهمیت است؛ برای این‌که به استراحت برویم تا انرژی‌های ازدست‌رفته، دوباره در بدنمان جایگزین شوند.

یکی از علت‌هایی که ما انسان‌ها نیاز به تعطیلات داریم این است که بعد از سپری کردن تعطیلات راندمان کاریِ ما بالا می‌رود چون با کار کردن زیاد، فکر انسان خسته و درگیر می‌شود و نمی‌تواند برای زندگی و آینده خود تصمیمات درست بگیرد. در تعطیلات حجم کار انسان کم می‌شود و استراحت و اوقات فراغت او بیشتر است، درنتیجه ذهن آزادی پیدا می‌کند و می‌تواند تصمیمات معقولی بگیرد.

تعطیلات؛ نه‌تنها برای پرورش فکر است بلکه در پرورش قوای جسمانی، روانی و اخلاقی هم نقش بسزایی دارد و باعث می‌شود انرژی لازم را به دست بیاوریم و پرانرژی‌تر از قبل و البته از روی نیاز و دلتنگی و همچنین قدردانیِ بیشتر به کنگره برگردیم.

اگر در تعطیلات قصد رفتن به مسافرت را داریم، باید بدانیم که سفر رفتن آداب مخصوص به خود را دارد. طبق فرمایشات آقای مهندس: «مهم‌ترین کار این است که مسافرت رفتن باهدف باشد.» باید مشخص کنیم که آیا این سفر را به‌قصد خوش‌گذرانی و استراحت و سرگرمی می‌رویم یا به‌قصد چشم‌وهم‌چشمی و یا از روی منیت و...؟! بعد از مشخص شدن مقصد و هدفمان از مسافرت که باید از چند ماه قبل تصمیم‌گیری شده باشد، هرماه مقداری پول برای مسافرت پس‌انداز کنیم تا سفری بی‌دغدغه داشته باشیم و مجبور نباشیم در سفر، فشار زیادی را تحمل‌کنیم.

در نظر داشته باشیم که حتماً نباید مسافرت ما، خارج از محل‌ زندگی خودمان باشد؛ گاهی ماندن در شهر خودمان و لذت بردن از آن، از مسافرت‌های خارج از شهر، بسیار بیشتر و بهتر است. مهم این است که برنامه‌ریزی داشته باشیم و هدف خاصی را دنبال کنیم و آموزش بگیریم.

طبق فرمایشات آقای مهندس و استاد امین: «ما باید از طبیعت الگوبرداری کنیم.» همان‌گونه که درختان در زمستان به خواب می‌روند و زمستان همانندِ تعطیلات برای آنان است تا دوباره در بهار و سال جدید، پربارتر از قبل فعالیت خود را آغاز کنند، ما هم برای تعطیلات باید برنامه‌ریزی کافی و درست داشته باشیم. چه به مسافرت برویم و چه در خانه بمانیم، باید بتوانیم آموزش کافی بگیریم و پرانرژی‌تر از گذشته، به کنگره و به زندگی روزمره برگردیم.

به این موضوع دقت داشته باشیم که یک سفر‌ اولی نباید در طول سفر اول به مسافرت برود، چون نه‌تنها حال خوب را تجربه نمی‌کند بلکه ممکن است تخریب‌هایی درونش ایجاد شود و چه‌بسا با رفتن به مسافرت بازگشت به مواد داشته باشد.

اینکه از تعطیلات چگونه استفاده کنیم و بهره کافی از آن ببریم، بسیار مهم است. بنابراین نتیجه می‌گیریم که در تعطیلات، مسافرت رفتن مهم نیست؛ لازم و ضروری است که از تعطیلات درست استفاده کنیم و آموزش بگیریم. برای مسافرت رفتن نمی‌توانیم ناگهانی تصمیم بگیریم، بلکه باید با برنامه‌ریزی کاملاً دقیق باشد، چون اگر بدون برنامه‌ تصمیم به رفتن بگیریم، ممکن است لحظاتی که قرار است بهترین و به‌یادماندنی‌ترین لحظات باشد، یکی از بدترین لحظات زندگی ما ‌شود و به دنبال آن، حال خرابی‌های فراوان هم به همراه داشته باشد.

 

نویسنده: همسفر راحله رهجوی کمک‌راهنما همسفر خاطره (لژیون دوم)
تصویرگر: همسفر زهرا (ج) رهجوی کمک‌راهنما همسفر نگار (لژیون سوم)
ویراستاری و ارسال: کمک‌راهنما همسفر  زهرا (لژیون یازدهم)
همسفران نمایندگی سهروردی اصفهان
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .