English Version
English

کاشت یک نهال هدیه‌ای است که انسان‌ها به خودشان تقدیم می‌کنند

کاشت یک نهال هدیه‌ای است که انسان‌ها به خودشان تقدیم می‌کنند

درختکاری یکی از اتفاق‌های خوبی است که هرسال در کنگره ۶۰ شاهد آن هستیم و به میزان بالایی برای هر یک از افراد کنگره 60 حس و حال خوبی را به ارمغان می‌آورد. امیدوارم یک روز برای ما همسفران هم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم اردوی درختکاری داشته باشیم و این حس و حال خوب را در کنار یکدیگر تجربه کنیم.
از زمانی که در کنگره حضور دارم و آموزش می‌گیرم خیلی از مسائلی که قبلاً‍‍ به آن‌ها توجهی نمی‌کردم و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت بودم برای من بااهمیت شده و بیشتر روی آن‌ها تمرکز می‌کنم؛ اهمیت دادن به طبیعت و نگهداری از آن نیز جزء همین موارد است.
به تصور من اهمیت دادن به طبیعت و نگهداری از آن، قبل از هر چیز نیازمند این است که زندگی کردن و زیستن روی این کره خاکی را دوست داشته باشم؛ زیرا یکی از معجزات حیات، خودِ زندگی کردن است و من باید قدر و ارزش این معجزه را بدانم و درک کنم تا بتوانم به‌خوبی از آن مراقبت کنم.
درختان یکی از مهم‌ترین عناصر زندگی انسان‌ها و نماد حیات هستند. کره زمین هم مثل هر مخلوق زنده دیگری احتیاج به نفس کشیدن دارد و این درختان هستند که حکم دستگاه تنفسی برای کره زمین را عهده‌دار هستند.
در جوامع امروزی به دلیل فعالیت کارخانه‌ها صنعتی و ازدیاد وسایط نقلیه در شهرهای بزرگ آلاینده‌ها و گازهای مهلک و خطرناکی همانند دی‌اکسیدکربن و ذرات معلق و گاز اُزن و… افزایش‌ یافته و سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد در چنین شرایطی کاشت درخت راه‌حل مناسبی برای مبارزه با این آلودگی‌ها است.
نکته دیگر اینکه فرسایش خاک در ایران ۳ برابر میانگین جهانی ذکرشده است و خاک از منابع تجدید ناپذیر محسوب می‌شود و تشکیل هر سانتی‌متر خاک تقریباً هزار سال طول می‌کشد به همین جهت درختان منابع آبی را حفظ کرده و فرسایش خاک را کاهش می‌دهند. برگ‌های ریخته شده از درختان موجب تقویت مواد آلی خاک می‌شود و ریشه درختان موجب افزایش نفوذپذیری خاک می‌شود و به این وسیله از جاری شدن آب و شسته شدن سطح جلوگیری می‌کند.
کاشت درخت درواقع یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و بعدازاینکه درختی به ثمر می‌نشیند آدمی از تمام موهبت‌های آن برخوردار می‌شود و از میوه، سایه و زیبایی گرفته تا تولید اکسیژن و موارد دیگر را شامل می‌شود.
کاشت یک نهال هدیه‌ای است که انسان‌ها به خودشان تقدیم می‌کنند. تصور این کره خاکی بدون درخت چقدر سخت و دور از ذهن است و چقدر گاهی بعضی از ما انسان‌ها بی‌رحمانه برای حفظ منافع خود کمر به نابودی طبیعت می‌بندیم. طبیعت بهترین الگو برای ما انسان‌ها است.
از استواری درختان باید آموخت که ماندن و استقامت در برابر ناملایمات راز پیروزی است. درختان سایه بدون چشم‌داشت سایه می‌گسترانند، بی‌حساب‌وکتاب تکیه‌گاه می‌شوند، ثمره می‌دهند بدون اینکه چیزی در قبال آن دریافت کنند. می‌مانند و می‌ایستند و زندگی می‌بخشند.

نویسنده: همسفر فیروزه نگهبان ایروبیک پارک طالقانی و کمک راهنما لژیون 18 آکادمی
ویراستیار، تنظیم و ارسال: همسفر زهرا کمک راهنما تغذیه سالم پارک شهدای شهرداری اصفهان
گروه ورزش همسفران کنگره 60


                                        

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .