English Version
English

مشروح سخنان مهندس در دهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد

مشروح سخنان مهندس در دهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد

روز جمعه در آخرین روز همایش بین‌المللی دانش اعتیاد پَنلی تحت عنوان "شربت تریاک، تجربیات و برنامه‌های در حال اجرا در ایران" با حضور مهندس برگزار شد. در ادامه می‌توانید مشروح سخنان ایشان را مطالعه نمایید.

جای بسیار خوشحالی برای من است که امروز گروه‌های خودیاری با جامعه علمی و پزشکی در کنار همدیگر قرارگرفته‌اند. شاید همیشه یک دره عمیق بین گروه‌های خودگردان و جامعه پزشکی وجود داشته و الآن هم وجود داردمدلی که در کنگره 60 وجود دارد، به شهادت محققان آمریکائی و دوست خوبم ویلیام وایت در هیچ کجای جهان وجود ندارد.

در تهران و حومه 40 کلینیک، در چالوس 1، در قم 2، در اصفهان 34، در گیلان 3، بهشهر 3، شهرکرد 4، رباط‌کریم 2، هیدج  سمنان 2، کرج 5، قزوین 4، تبریز 3، مشهد 2 تا، اهواز 2، بوشهر 3  ، اهواز 4 تا، خمین 2 ، درمجموع 144 کلینیک با کنگره همکاری دارند و باهم مشترکاً همکاری میکنیم که پزشکان آن‌ها بالغ‌بر 200 نفر هستند.

از زمانی که کنگره 60 شروع به کارکرد، درمان خودش را با تریاک آغاز کرد تا اینکه شربت اپیوم تینکچر وارد چرخه درمان شد. تشکر بسیار دارم از آقای دکتر مکری که این اعتماد را به ما داشتند و توانستیم یک پایلوت را مشترکاً به انجام برسانیمدر مرحله اول پایلوت 50 نفر بودند که تحت درمان و نظارت کامل بودندنتایج بسیار خوب و قابل‌قبول بود. در پایلوت دوم 1000 نفر روی آن آمدندآمار درمان شدگان کنگره 60، در سال 87، 250 نفر، در سال 80، 150 نفر در سال بوده، در سال 91، 968 نفر. در سال گذشته 3032 نفر، در امسال تا نیمه اول سال 95، بیش از 2000 نفر به درمان رسیده‌اند.

کنگره 60 اعتقاد دارد، بیماری اعتیاد کاملاً قابل‌درمان است. کنگره اعتقاد دارد درمان باید در سه قسمت در فرد مصرف‌کننده صورت بگیرد. جسم، روان و تفکر، اندیشه؛ بنابراین تخریب در این سه قسمت صورت گرفته استکنگره 60 معتقد است، اعتیاد در قسمت فیزیولوژیک، مربوط به سیستم مغز و ناقل‌های عصبی می‌شود، کنگره گفت که مجموعه ناقل‌های عصبی، هورمون‌های، مدیا تورها و غدد درون‌ریز و برون‌ریز سیستم ایکس نام دارد در مقابل تعریف کرد که آنچه باعث تخریب در سیستم ایکس می‌شود، آنتی ایکس نامیده می‌شود.

کنگره سؤالی مطرح کرد که چرا شخص آب‌پرتقال می‌خورد، اتفاقی نمی‌افتد ولی اگر مشروب بخورد، مست می‌کند؟ چرا اگر قره قوروت بخورد، هیچ مسئله‌ای اتفاق نمی‌افتد، ولی اگر تریاک بخورد، دچار مشکل می‌شود؟

پاسخ این بود که این مواد به خاطر اینکه از سد خونی مغز عبور می‌کند، باعث ایجاد اختلال در سیستم مغز می‌گردندمسئله بعدی افکار و اندیشه منفی هم موجب تخریب سیستم ایکس می‌شود و این‌ها هم آنتی ایکس هستندتفکر فرد هم بایستی درمان شود که به‌اصطلاح به آن جهان‌بینی می‌گوییمدر کنگره 60، چهارده وادی برای جهان‌بینی در نظر گرفته‌شده استوادی اول به اشخاص می‌گوید که باید افراد تفکر کنند، وادی‌ها ادامه‌دارند، وادی دهم می‌گوید: صفت گذشته در انسان صادق نیست، چون انسان جاری است.

اگر یک نفر امروز بیماری روانی است، ممکن است فردا خوب باشد و مشکلی نداشته باشد، ممکن است امروز یک نفر معتاد باشد، ولی فردا دیگر معتاد نباشدوادی چهاردهم هم می‌گوید: آنچه باور است محبت است و آنچه نیست ظروف تهی است. نگرش و تفکر افراد مصرف‌کننده بایستی تغییر کندخلق‌وخوی از دیدگاه کنگره، برآیند فکر و اندیشه افراد است. اگر افکار و اندیشه افراد بد باشد، می‌تواند در روان افراد اثر بگذارداگر درمان به این مرحله برسد، شخص می‌تواند به تعادل لازم برسد.

در کنگره 60 تجربه کردیم، افرادی که به‌سرعت مواد را کنار می‌گذارند، دچار مشکلات بسیاری می‌شوندکنگره به خاطر این تریاک را انتخاب کرد که تریاک قرن‌ها یک دارو بوده است و براثر استفاده نادرست از آن افراد دچار مشکل شده‌اندتریاک قرن‌ها دارو بوده است، ولی چون انسان از آن سوءاستفاده کرد، تبدیل به خطرناک‌ترین مواد شد. اگر تریاک در دست افراد حاذق باشد، می‌تواند یک داروی شفابخش باشدما به شربت تریاک، اوتی می‌گوییم. اوتی بین 25 تا 50 آلکالوئید دارد، مثل نارکوتین، نارسئین، مرفین، کدئین و ... که این‌ها با سیستم کنگره 60 سازگاری خوبی دارند. در کنگره از متد دی اس تی استفاده می‌شود، مواد کاهش پیدا می‌کند تا اینکه مصرف به صفر می‌رسد.

در ابتدای ورود افراد تازه‌وارد به کنگره، مشاوره می‌شود. سه جلسه به‌عنوان میهمان محسوب می‌شود، بعد از سه جلسه می‌تواند معلم خودش را انتخاب کند، بعدازآن زیر نظر راهنما می‌رود و از آن به بعد تحت نظر راهنما قرار می‌گیرد، هفته‌ای سه جلسه بایستی در کارگاه‌های آموزشی عمومی حضورداشته باشند و در ادامه و انتهای جلسات، باید در کارگاه‌های خصوصی تحت عنوان لژیون‌ها آموزش ببینندهم‌زمان که ما روی افراد مصرف‌کننده کار می‌کنیم، گروهی هم تحت عنوان خانواده ‌داریم. اگر اعضای خانواده‌ها، اطلاعات را دریافت نکنند، نمی‌توانند با فرد مصرف‌کننده، زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند. در کنگره هم گروه خانواده‌داریم، هم‌گروه آقایان مسافر، هم‌گروه خانم‌های مسافر و گروه هم‌سفران آقایان و خانم‌ها ... ورزش در کنگره اهمیت بسیاری دارد. ورزش توان درمان را مشخص می‌کرد. هم‌اکنون در کنگره 60، حدود 15 رشته ورزشی داریمراگبی کنگره 60 در کشور به‌صورت حرفه‌ای است و نقش سازنده‌ای دارد. به‌طوری‌که در مسابقات آسیایی، 10 نفر از اعضای کنگره 60 برای مسابقات دوحه قطر اعزام شدندیعنی همان افرادی که از گردن تا نوک پا خال‌کوبی داشتند و مصرف‌کننده شیشه بوده‌اند، الآن عضو تیم ملی راگبی هستندیک روز می‌خواستند ورزشی تحت عنوان ورزش معتادان ارائه بدهند که من مخالفت کردم، چون اگر ما درمان قطعی داشته باشیم، می‌توانیم با افراد عادی و حرفه‌ای رقابت کنیمهرسال ما مسابقات عقاب طلائی و سردار برگزار می‌کنیم. این مسابقات 8 ماه طول می‌کشد، ما در کنگره 60، بیش از 80 تیم فوتبال و 50 تیم والیبال داریم.

بنابراین افرادی که مصرف‌کننده هستند، همه راه را گم‌کرده‌اند، هیچ‌کس تصمیم به مصرف‌کننده شدن نداشته است. اگر ما راه را به آن‌ها نشان دهیم، آن‌ها می‌توانند به زندگی خود بازگردند. در کنگره 60 هیچ‌وجهی از افراد دریافت نمی‌شود، کمک‌های مالی از خارج و خیرین هم قبول نمی‌کنیم، بلکه افراد با رضایت خودشان کنگره را حمایت می‌کنند. سبدهایی که می‌چرخد، مشکلات را برطرف می‌کندما برای بعضی از شعب، زمین با مالکیت خودمان داریدکنگره حاضر از مبلغ 100 میلیون تومان برای تحقیقات هزینه کند که بیایند و اپیوم تینکچر و داروهای دیگر را مقایسه کنند. ما خوشحال می‌شویم که این تحقیقات صورت بگیرد، چون می‌دانیم برای انجام یک کار جهانی، بایستی تحت نظر متخصصان و پزشکان صورت بگیردمن از همین‌جا برای همکاری با گروه‌های تحقیقاتی و متخصص اعلام آمادگی می‌کنم.

 

نگارنده: مسافر احمد شریفیان
کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .