English Version
English

سه گفتگو با رویکردی به اعتیاد و درمان آن

سه گفتگو با رویکردی به اعتیاد و درمان آن

زهرا نعمتی عضو تیم ملی پاراتیراندازی با کمان بانوان است. وی نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در سه پاراالمپیک پیاپی لندن ۲۰۱۲، ریو ۲۰۱۶ و توکیو ۲۰۲۰ شده است.


 

در ادامه گفتگوی این بانوی قهرمان از مدعوین شرکت‌کننده در همایش ملی خانوادگی «جام مسافر» را با همسفران کنگره شصت می‌خوانید:
نقش خانواده را در درمان بیماری اعتیاد چگونه می‌بینید؟

هر جایی که عضوی از خانواده دچار مشکل می‌شود، اعضای دیگر با ایجاد حمایت به ایشان امیدواری می‌دهند، برای من خانواده، همیشه حامی بوده و قطعاً حمایت خانواده و همراهی آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در بحران افراد داشته باشد.


ورزش چگونه می‌تواند در درمان اعتیاد مؤثر واقع شود؟
یکی از دلایل گرایش به اعتیاد نداشتن هیجان و نشاط است که ورزش می‌تواند این هیجان و حال خوب را برای افراد به ارمغان بیاورد و یک عادت خوب را در فرد ایجاد کند. ورزش به نوعی حیات‌بخش انسان است و کسی که تخلیه هیجانی را در ورزش تجربه می‌کند و عادت به ورزش را در خود ایجاد کرده قطعاً از اعتیاد دوری می‌کند و همین‌طور کسی که اعتیاد دارد پس از درمان با ورزش کردن می‌تواند جسم خود را بسازد و زندگی جدیدی را آغاز کند.


حضورتان در این همایش چه پیامی برای مردم دارد؟
هر جایی که حضور من باعث دلگرمی و امید برای جوانان باشد، سعی می‌کنم که حاضر باشم و همراهی کنم.
با کنگره ۶۰ سال‌هاست آشنایی دارم دارای عملکرد ویژه‌ای هستند، در ورزش‌های مختلف از جمله تیر و کمان حضور دارند‌ و علاقمندان زیادی هم دارند و به خوبی در درمان اعتیاد ظاهر شده است.


دکتر محمد جمالو معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از دیگران حاضران همایش «جام مسافر»، دقایقی با همسفران کنگره شصت به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

 

به نظر شما درمان اعتیاد چگونه ممکن می‌شود؟
یکی از حلقه‌های مفقوده درمان اعتیاد، خانواده است و اگر می‌بینید که امروز مجموعه‌ کنگره ۶۰ موفق عمل کرده یکی از دلایلش این است که نقش خانواده را در درمان پر رنگ کرده و حتماً باید برای خانواده‌ها آموزش ویژه در نظر بگیریم و بگوییم که برای درمان این بیماران باید نگرش خاصی انجام شود تا خانواده‌ها بدانند برخورد با بیماری اعتیاد به نحو خاصی است و با تکفیر این افراد نمی‌توانیم مسئله را حل کنیم.
بخش بزرگی که خانواده‌ها از دست می‌دهند؛ زمان بی‌اطلاعی از مصرف فرد است که به امید خدا دست به دست هم می‌دهیم تا خانواده‌ها با آگاهی و اطلاعات بیشتری در این مورد همراهی کنند البته غیر از خانواده‌ها، حلقه‌های مفقوده دیگری هم هستند که این همایش و رویدادی که در حال انجام است برای این است که سایر زنجیره‌ها مثل اشتغال، آگاه‌سازی افراد جامعه بتوانیم حلقه‌های دیگر را نیز تکمیل کنیم تا با این اپیدمی جهانی که مثل کرونا است را به درمان برسانیم.
بر اساس مستندات رسمی سازمان ملل، اعتیاد یک معضل جهانی است و راه مبارزه با اعتیاد این است که اول اعتیاد را خوب بشناسیم؛ در دو هفته گذشته بازدیدی داشتم که مادر سه فرزند تلاش می‌کرد تا فرزندان خود را خوب تربیت کند اما می‌گفت ۷ سال زمان برده که متوجه اعتیاد فرزندم بشوم و فکر می‌کردم همین‌که خوب درس می‌خواند یعنی مشکلی نیست، بنابراین باید اعتیاد را بشناسیم و بعد راه‌های برخورد اعتیاد مثل آموزش مهارت زندگی را بدانید.


بنا بر تحقیقات و آمار جمع آوری شده، جمعیت احیای انسانی کنگره شصت بیش از 45 هزار فرد بهبود یافته در طول 25 سال را داشته، نظر شما در مورد فعالیت این سازمان مردم‌نهاد در درمان بیماری اعتیاد چیست؟
در درمان و بهبودی اعتیاد که یک بیماری صعب العلاج است؛ باید حفظ درمان و ارائه آموزش مورد توجه قرار گیرد که کنگره ۶۰ به عنوان یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد، نمونه‌های موفقی در زمینه درمان اعتیاد دارد البته سمن‌های دیگری هم هستند که آن‌ها هم تجارب موفقی دارند و مورد توجه هستند.
ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک حامی و همراه کشوری برای سمن‌ها، این موضوعات را تقویت می‌کند و جلسات و هم‌اندیشی ادامه دارد تا کشور عزیزمان از این بیماری خطرناک با کمترین آسیب عبور کند.


شعار این همایش «همه با هم نه به اعتیاد» و «یاریگر هم باشیم» است؛ علت این انتخاب از دیدگاه شما چیست؟
شعار همایش همه با هم نه به اعتیاد، هدف ما این است که شعاری را انتخاب کنیم که به مشارکت همگانی برسیم و همه بخش‌های جامعه در تمام رده‌ها بتوانند آن را به ذهن بسپارند ضمن اینکه اگر شعار سازمان ملل را مورد نظر قرار دهیم که همدیگر را از آسیب و خطرناک مطلع کنیم و با هم تلاش کنیم که این آسیب به خانواده‌ها منتقل نشود؛ این شعار انتخاب شده برای همایش نیز خلاصه‌ای از شعار سازمان ملل است.
تلاشمان این است که این شعار را تبدیل به یک پویش بزرگ کنیم و از همه خواهش می‌کنم به خاطر عزیزان و مسئولیت اجتماعی‌شان همراهی کنند و این هشتک را داشته باشند البته که در حال حاضر همراهی و حمایت خوبی در حال انجام است.


حمیدرضا حسین پور مدیریت مجموعه ورزشی تختی از دیگر حاضران این همایش نیز در گفتگو با همسفران کنگره شصت از همراهی با این خانواده بزرگ ابراز خرسندی کرد که در ادامه گفتگوی انجام شده را می‌خوانید:
چرا این همایش و مسابقه در ورزشگاه تختی برگزار شد؟

ما درخواست دادیم این همایش در ورزشگاه تختی باشد. سال‌هاست که تیراندازی با کمان کنگره در ورزشگاه تختی است و در ملاقاتی که با آقای مهندس داشتیم قرار شد که از پتانسیل اینجا استفاده شود و آقای مهندس استقبال کردند که در اولین مناسبت که روز مبارزه با مواد مخدر است؛ این رویداد انجام شود که باعث افتخار ماست.

 


مجموعه ورزشی تختی همواره پذیرای اعضای کنگره شصت بوده، علت این همراهی چیست؟
مجموعه تختی از سال ۸۵ میزبان کنگره ۶۰ است و در سال‌های اخیر که ارتباطات بیشتر و قرار شد از ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود و با آشنایی و ارتباطات تنگاتنگی که با آقای مهندس دژاکام شکل گرفت؛ متوجه شدم که با وجود انسجام و نظم بچه‌های کنگره و فضای مجموعه می‌توانیم چنین رویدادهایی را برگزار کنیم.
اصل این اتفاق و نیت هم علاوه بر شعار همایش که «همه با هم نه به اعتیاد» و «یاریگر هم باشیم» است، ایجاد شرایطی بود که حال خوبی بعد از کرونا برقرار شود و إن شاء الله شعار همه با هم نه به اعتیاد را با قدرت انجام می‌دهیم.


تایپ و عکس: همسفر سارا مسئول ورزش همسفران کنگره 60 و همسفر لیلا عکاس پارک طالقانی
مصاحبه، ویراستاری و ارسال: زهرا. م دستیار اسیستانت سایت همسفران
همسفران کنگره 60
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .