English Version
English

داروی مناسب، زمان مناسب، روش مناسب

داروی مناسب، زمان مناسب، روش مناسب

همان‌طور که می‌دانید فیزیولوژی اعتیاد به مواد مخدر بسیار شبیه به فیزیولوژی اعتیاد به نیکوتین یا سیگار و قلیان است. یعنی همان‌طور که ما در فیزیولوژی اعتیاد می‌گوییم که اعتیاد به معنی جایگزینی آلکالوئیدهای مواد مخدر به‌جای دینورفین، اندورفین وانکفالین بدن است در اعتیاد به نیکوتین یا سیگار هم این جایگزینی وجود دارد و این جایگزینی تنها تفاوتش با آن‌یکی در این است که جایگزینی نیکوتین باشد به‌جای استیل کولین؛ بنابراین ما برای درمان سیگار وقلیان داروی مناسب، زمان مناسب، روش مناسب حائز اهمیت است. استیل کولین یکی از واسطه‌های شیمیایی در مغزاست که روی سیستم‌هایی که به پردازش مغز کمک می‌کنند، تأثیر زیادی دارد مثل سیستم‌هایی که به تمرکز و حافظه مربوط می‌شوند

به همین دلیل خاطر زمانی که سیگار را از فرد سیگاری بگیریم نمی‌تواند روی کاری که انجام می‌دهد تمرکز کند. درصورتی‌که در فیزیولوژی اعتیاد به این شکل نیست آنجا ما با افسردگی و شادابی و خماری ونئشگی سروکار داریم اما در فیزیولوژی سیگار متفاوت است. آقای مهندس در سی دی سد خونی مغز توضیح دادند که بعضی از مواد مثل الکل و مواد مخدر و سیگار و قلیان از سد خونی مغز عبور می‌کند بر روی مغز تاثیرگذار است به همین دلیل است که وقتی فردی مواد مخدر و سیگار وقلیان مصرف می‌کند روی روان و خلق‌وخوی او تأثیر زیادی دارد تعادل طبیعی شخص را به هم می‌زند ولی با مصرف مواد غذایی این اتفاق رخ نمی‌دهد چراکه مواد غذایی از سد خونی مغز عبور نمی‌کند.

در بدن انسان میلیاردها سلول وجود دارد که در هر سلول از بدنمان اندامکی به نام میتوکوندری می‌باشد. میتوکوندری همان نیروگاه سلول هستند که انرژی تولیدمی شودکه انسان برای انجام دادن فعالیت‌های روزانه به انرژی نیازمند است همان‌طور که اگر ماشین بنزین نداشته باشد قادر به حرکت نیست ما هم اگر انرژی نداشته باشیم قادر به کارهای روزانه خود نیستیم، کار میتوکوندری این است که مواد مغذی و مواد غذایی که ما در طول روز مصرف داریم را به انرژی تبدیل می‌کند و انرژی که ما دریدنمان می‌توانیم از آن استفاده کنیم به یک‌شکل می‌تواند باشد و آن‌هم مولکول ATP؛ و اما این نیکوتین در کدام قسمت از بدن ما قرار دارد؟ دقیقاً واسطه‌ای که بین مواد غذایی قرار دارد ومی خواهد به ATP تبدیل شوند. در این وسط ماده‌ای نیاز داریم به نام نیکوتین آمید که همان نیکوتین می‌باشد. وقتی شخصی مصرف سیگار وقلیان دارد تمام این نیروگاه‌ها تعطیل می‌شوند و ماده نیکوتین در بدن ترشح نمی‌شود و این افراد تعادل ماده نیکوتین را به هم می‌زنند و اینجاست که شخص برای داشتن انرژی به مصرف سیگار وقلیان ادامه می‌دهد؛ بنابراین نیکوتین هم جزءمواردی است که از سد خونی مغز عبور می‌کند به همین دلیل است که وقتی شخص به‌یک‌باره سیگار را قطع می‌کند حال خرابی دارد. کار دیگر مصرف سیگار وقلیان این است که هر ده پک سیگار باعث می‌شود مجاری تنفسی ۵۰ درصد تنگ‌تر شود درنتیجه اکسیژن‌رسانی کمتر می‌شود و تنگی عروق به وجود می‌آید و میزان ادرار کم می‌شود و فشارخون بالا می‌رود. تنفس بد بو می‌شود، دندان‌ها به گرما و سرما حساس می‌شوند و زرد می‌شود.

مواد موجود در سیگار روی چگالی استخوانی بسیار نقش دارد که باعث پوکی استخوان می‌شود که این موضوع برای خانم‌ها یک هشدار جدی هست. مصرف قلیان هم دقیقاً همین عملیات را طی می‌کند حتی با خطرات بیشتر زیرا قلیان رطوبت داردکه عفونت‌های ناشی از رطوبت قلیان بر روی ریه و مجاری تنفسی قرار می‌گیرند و شخص مصرف‌کننده سیگار وقلیان تمام نیروگاه‌های جسم خودش را به نابودی می‌کشاند. سیگار یک ماده طبیعی به نام توتون دارد اما به توتون موادی اضافه می‌شود که سمی هستند. به‌غیراز نیکوتین در سیگار قطران وجود دارد به سیگار اسانس‌هایی اضافه می‌شود تا بوی خوبی تولید کند که این مواد بسیار خطرناک هستند که در ریه جذب می‌شوند.

مصرف سیگار با افزایش غلظت خون باعث می‌شود تا حرکت خون در مویرگ‌ها سخت شود و عملیات سوخت‌رسانی و خنک کردن مغز به‌درستی انجام نشود. به عبارتی افراد سیگاری مغزشان داغ‌تر از افراد غیر سیگاری است و سوخت کمتری به مغزشان می‌رسد ریزش مو و دیرخواب رفتن یکی از نتایج بالا بودن دمای مغز است. درمان اعتیاد به نیکوتین به روش DST با داروی آدامس نیکوتین خوراکی برای اولین بار توسط آقای مهندس دژاکام در کنگره۶۰ مطرح شد که آقای مهندس اجازه درمان به همسفرانی که مصرف قلیان و سیگار دارند را صادر نموده‌اند تا بتوانند در لژیون ویلیام وایت حضور پیدا کنند ودرمان شوند.

خداوند را بسيار سپاسگزارم که به بنده هم این اجازه را داد تا بتوانم در کنگره۶۰ با کمک راهنمایی راهنمای بسیار خوبم آقای منصور ولی خانی با داروی آدامس نیکوتین خوراکی طی ده ماه و چند روز سفر کنم والان هم ۶ سال و ۱۶ روز است که توانستم مصرف روزانه ۳۰ نخ سیگار خودم را به‌راحتی درمان کنم که از همین‌جا از آقای مهندس و خانواده محترمشان کمال تشکر و قدردانی رادارم.

نویسنده: کمک راهنما همسفر زهرا (لژیون ویلیام وایت)

ویراستاری و ارسال: همسفر مریم (لژیون دوم)

همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .