English Version
English

عبور از تاریکی‌ها برای رسیدن به روشنایی‌ها

عبور از تاریکی‌ها برای رسیدن به روشنایی‌ها

سؤال: در وادی دوم پیامی هست با این مضمون که انسان تاریکی‌ها را تجربه می‌کند برای رسیدن به روشنایی‌ها، آیا درباره تمامی انسان‌ها صادق است؟
پاسخ: این سؤال مفهومی بسیار کلیدی دربردارد. وقتی به انسان‌های بزرگ می‌اندیشیم، از خود می‌پرسیم، آیا آن‌ها نیز باید تاریکی‌ها را از هر نوع و در هر سطحی تجربه کنند. در پاسخ باید گفت به دلایل منطق فلسفی و حکمتی، (حکمت به معنای روش شناخت و تدبیر و تأویل در قوانین الهی می‌باشد) آری، حتی انسان‌های بزرگ نیز تاریکی را تجربه کرده‌اند.
در درک مطالب و رسیدن به عمق مفهوم باید از فهم معنای تحت الفظی کلمات آغاز کنیم. به عنوان مثال برای فهم پیام «با تفکر ساختارها آغاز می‌شود» باید بدانیم، تفکر چیست؟ چه معنا و ساختاری دارد؟ چگونه شکل می‌گیرد؟ همچنین باید مفهوم آغاز شدن را درک کنیم؛ و بدین گونه می‌توان از سوءبرداشت و درک اشتباه از مفاهیم جلوگیری کرد.
مهندس از قول سردار نقل می‌کنند: شما با بازخوانی دانش نوین ما در کنگره در حال دگرگونی بنیادهای غلط هستید. تاکنون این‌طور تصور می‌شد که ما صفات منفی را انتخاب می‌کنیم در حالی که صرفاً بستر را مهیا کرده و در ادامه صاحب آن صفت می‌شویم؛ یعنی در حقیقت، صفات هستند که بر اساس میزان دانایی، ما را انتخاب می‌کنند.
تأویل کردن در حقیقت، به معنای بازگشت به اولین بیان و تفسیر درست می‌باشد؛ بنابراین برای دریافت مفهوم پیام ذکر شده در آغاز متن، ضروری است با تدبیر و تفکر، تفسیر و شرح و معنای تمامی مفاهیم را بدانیم تا به تأویل آن یعنی آغازین‌ترین نقطه‌ای که این پیام از آن نشأت گرفته برسیم.
آن نقطه آغازین، کتاب آسمانی می‌باشد. در بدو خلقت که انسان در بهشت مستقر بود، خداوند برای حضرت آدم خط قرمزی تحت عنوان شجره خبیثه تعیین نمود. این خط قرمز، فرمانی بود که با عبور آدم از آن، نقض فرمان به تحقق پیوست؛ و همین نقض فرمان بود که باعث سقوط ماهیت انسانی شد. ما از نور مطلق جدا شدیم و به پایین‌ترین نقطه سقوط کردیم و حال باید تمامی تاریکی‌ها را تجربه کنیم.
همان‌طور که در وادی‌های 14 گانه ذکر شده، جانشین به عنوان نماد آدم ابوالبشر، انسان‌های دیگر را دور خود گرد می‌آورد و می‌گوید قدرت مطلق از شما سؤالی دارد، سپس خداوند سؤال می‌کند: آیا من پروردگار شما هستم؟ و بدون استثنا همگی کلام‌الله را تائید می‌کنند. پروردگار در ادامه فرمودند: حال که من خالق شما هستم، به دلیل نقض فرمان اولیه، فرمان می‌دهم که به طبقات پایین‌تر بروید، تا به محلی که از آن شروع کرده‌اید بازگردید.

(اشاره به جمله معروف: تا به مکانی برسیم که از آن انشعاب یافته‌ایم.)
و در این سقوط آنچه از اطلاعات و آگاهی در هسته نفس ما وجود داشت به اذن الهی پاک گردید تا به تدریج با به خاطر آوردن آن آگاهی‌ها در مراتب تکامل بالا و بالاتر برویم. تمام فلسفه این سقوط نیز رسیدن به فرمان عقل می‌باشد. همان‌طور که خطابه اضداد، سردار بیان می‌فرماید: فلسفه اضداد برای درک و فهم شکل‌گیری مفاهیم می‌باشد.

دبیر لژیون: شهاب رنجبران
منبع: لژیون محسن زهرایی


 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .