English Version
English

انس با نشریات؛ نوشته از مسافر علی ضیائی

انس با نشریات؛ نوشته از مسافر علی ضیائی

قبل از هر چيز بايد اذعان كرد كه علاقه‌مندی افراد اجتماع براي مطالعه كتاب و نشريات در حد بسيار پاييني است و از استقبال برخوردار نيست . مطالعه به معناي مطلع شدن در مورد علمي و يا آگاهي يافتن در باره سرگذشتي است و در واقع شاه كليدي است براي رهايي انسان از زندان تاريك جهل و ورودش به شهر دانايي !انساني كه مطالعه می‌کند همواره حرفهای زيادي براي گفتن دارد به همين خاطر زماني كه در جمعي قرار می‌گیرد در گفته‌هایش خبري از خامي نيست و می‌تواند افق ديد خود را گسترش داده و از شتاب‌زدگی در تصميم گیری‌های خود می‌پرهیزد .

انساني كه مطالعه می‌کند بهتر می‌تواند در اعماق وجودش به تفكر بپردازد و به افكار نو دست پيدا كند !فرد  به‌واسطه  مطالعه ، دانسته‌های  خويش  را  روز  به‌روز  افزايش  می‌دهد  و چون  از  طريق  كتاب  با تجربيات  بزرگان  و  انديشمندان  آشنا  می‌شود ،به‌مرور به  گنجينه ارزشمندي  از علم و  دانش  تبديل  می‌شود  و  همچون  آهنربايي می‌شود  كه  افراد  فهيم  را به‌سوی  خود  جذب  می‌کند  و همين  امر سبب تسريع  در رشد  فكري  او می‌شود.بعضي  از افراد  دوست دارند  در زمينه تاريخ  و  سرگذشتي  خواندني  مطالعه كنند،عده‌ای  ديگرعلاقه‌مندند  در  زمينه  تندرستي  اطلاعات  كسب كنند  و  بعضي  در  مورد  حرفه  و شغل خود  می‌خواهند  بيشتر  بدانند.نيازهاي   يادگيري  انسان‌ها  متفاوت  است  و  جامعه  ما نيز ،محتاج  انسان‌های  آگاه  و مطلع  است ،  اين  انسان می‌خواهد  يك كارگر  زحمتكش  باشد  يا  كسي  كه  داراي  بالاترين  مدارك  تحصيلي ، به  خاطر  داشته  باشيد  اگر  براي  مطالعه  كردن خويش ،هدف  مشخصي  داشته  باشيد ،حتي  اگر  در  طول  روز مدت  زمان كوتاهي حتي  يك  ربع  ساعت  هم  مطالعه  كنيد،با  گذر  زمان  اطلاعات  بسيار فراواني به  ذهن  شما  وارد  می‌شود  كه می‌توانید  در آن  زمينه  به  افكار نو  و جالبي دست  يابيد . هنگامي كه  شخصي در خصوص  يك  مسئله ، اطلاعات كامل داشته و  در آن  زمينه  تسلط  كامل دارد، علاوه  بر  دستيابي  به كمال علمي و افزايش قدرت  استدلال ، بی‌اختیار  به  افكار درخشان  نيز دست   می‌یابد و  اين  چيزي  غير از  اطلاعات  و معلومات  نيست .همان‌طور كه می‌دانیم ريشه روي آوردن افراد به بسياري از اعمال ضد ارزش عاملي به‌جز جهل و ناآگاهی نيست . اعتياد هم به‌عنوان يك بيماري فراگير اصلی‌ترین آبشخورش جهل است . و همان‌طور كه ذكر شد مطالعه، يكي از ابزارهاي غیرقابل انکاری است كه می‌تواند او را به سمت علم و آگاهي و رهايي از زندان گم و گيج اعتیاد رهنمون شود .

اعتیاد و درمان آن يك علم است و دسترسي و بهره بردن از هر علمي نيازمند مطالعه و بكار بستن آموزه‌های مرتبطي است كه در زمينه آن علم موجود است . كنگره 60 نيز به‌عنوان اولين و تنهاترين جمعيتي كه توانسته با بنیان‌گذاری مهندس حسين  دژاكام به حقيقت درمان اعتياد دست پيدا كند و روشي به‌واقع علمي و منطقي را بانام روش تدريجي در پيش پاي افراد پيش پاي افراد خواهان رهايي از اعتياد در تمامي دنيا قرار بدهد ، همچون هر سازمان و گروهي كه در زمینه‌های مختلف فعاليت می‌کنند داراي يك چارت و سازماندهي مشخص و همچنين كتاب و نشرياتي است . كتاب ( عبور از منطقه 60 در جه زير صفر ) كتابي است كه بنیان‌گذار كنگره در آن به شرح تجربيات خود در مورد درمان اعتيادش می‌پردازد و به‌خوبی و با متني روان با خواننده ارتباط برقرار می‌کند و از اين كتاب می‌توان به‌عنوان مطلع و زير بناي روش درماني كنگره ياد نمود .وادی‌های 14 گانه ، جزوات جهان بيني و ساير مقالات كنگره از ديگر نشريات كنگره می‌باشند كه به‌صورت نوشتار و يا سي دي و كاست در اختيار مسافرين و همسفران قرار می‌گیرند . مطالعه هر يك از اين نشريات در نوع خود بسيار حائز اهميت می‌باشد و کاملاً" جنبه كاربردي دارد . به اين معني كه فرد مسافر یا همسفر بامطالعه نشريات مذكور می‌تواند نسبت به محيط پيرامون خويش ديد تازه‌ای پيدا كند و دليل بسياري از بيراهه رفتن‌ها و ناکامی‌های خود را متوجه شود و روز بروز با بالا بردن سطح آگاهي خود در برابر بسياري از ابهامات خود به روشن بيني لازم برسد .مسافري كه به مطالعه نشريات كنگره اهميت می‌دهد و بخشي از برنامه روزانه خود را به گوش فرا دادن به سي دی‌هایی كه موجود است ، اختصاص می‌دهد اولين بهره‌ای كه می‌برد يادگيري آموزش‌هایی است كه می‌تواند از همه آن‌ها در زندگي خود استفاده كاربردي ببرد و آن‌ها به نقطه عمل برساند .

حسن ديگر اين است كه مشارکت‌هایی كه در جلسات می‌کند به‌مرور قوي و پربارتر می‌شود . همين داشتن آمادگي براي مشاركت باعث خواهد شد كه براي حضور به‌موقع در جلسات لحظه شماري كند و در نتيجه از مشاركت و تجارب ساير اعضا بهره لازم را ببرد .به عبارتی می‌توان گفت كه انس داشتن با نشريات و به کار بستن آموزش‌ها نشان از حركت به جلو و عدم سكون يك مسافر دارد .

ممكن است بعضي از اعضا مناسب نبودن شرايط مالي را دليل موجه اي بدانند براي عدم تهيه و مطالعه نشريات شنيداري و...، در صورتي كه هزينه خريد به‌عنوان مثال يك عدد سي دي ،رقم به‌مراتب بسيار ناچيزتري از هزینه‌های زمان اعتياد مانند خريد مواد و مخلفات جانبی‌اش می‌باشد . اميدواريم تک‌تک اعضاي كنگره مطالعه نشريات و گوش دادن به سي دی‌ها را كه هر يك دريايي از علم ناب و سراسر آموزش‌های حياتي است در برنامه خود بگنجانند و در سفر و زندگي بيرون از كنگره بكار ببندند .

با احترام .مسافر علی ضیایی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .