English Version
English

دستور جلسه این هفته:صبر، استقامت، آرامش

دستور جلسه این هفته:صبر، استقامت، آرامش

دستور جلسات هفتگی در کنگره به‌صورت سالیانه و در آغاز سال تحصیلی کنگره 60 یعنی آغاز مهرماه شروع‌شده و پس از پایان این دستور جلسات باز آغازی نو در پیش خواهد بود و این موضوع مرا به یاد سال‌های قبل حضورم در کنگره می‌اندازد.

البته بعضی از افراد تصور می‌کنند این دستور جلسات تکرار مکررات است که البته درست هم می‌گویند البته ازنظر جهان‌بینی و جایگاهی که خود قرار دارند چون آنها در حالت سکون و یا سقوط قرار دارند، اما به‌زعم افرادی دیگر هر دستور جلسه دارای مطالب سراسر جدید با محتویات نو می‌باشد که تنها به خود ما بستگی دارد که در چه جایگاهی قرارگرفته‌ایم و چه برداشتی در هرزمانی از این دستور جلسات خواهید داشت.

و اما سه واژه صبر، استقامت و آرامش. خوب در نگاه اول چیزی که از صبر و استقامت حاصل می‌گردد چیزی به نام آرامش است. البته کمیت و کیفیت در صبوری و استقامت عامل بسیار مهمی در حصول آرامش و کیفیت و کمیتش می‌باشد. به عبارتی هرچقدر انسان در کسب  صبر و استقامت کوشش بیشتری نماید چیزی که حاصل می‌گردد آرامشی است که عمق بیشتری را در لایه‌های وجودی انسان خواهد داشت.

و اما تعریف صبر، انجام کاری با در نظر گرفتن پارامتر زمان را صبر می‌نامیم و آنچه از تعریف آن استنباط می‌گردد این است که صبر در قسمت‌های مختلفی از زندگی و البته همانا در زمان‌های گوناگون و یا حرکت در قبال رسیدن به اهداف و خواسته‌های یک انسان نقش مهمی را ایفا می‌نماید؛ که البته بیشتر اوقات به این مؤلفه بهایی نداده و گاهی هم انسان‌ها می‌خواهند این موضوع مهم را در زندگی خود حذف کنند. زمین محل تولد زمان است و تبلور آن بستری به جهت آموزش و کسب آگاهی و دانایی البته خوشی‌ها زودگذر هستند اما زمانی که انسان در سختی‌ها قرار می‌گیرد و صبر، بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. زمانی که انسان در حالاتی قرار می‌گیرد که صبر وی به نقطه‌ای می‌رسد که گنجایش و ظرفیتش تمام می‌شود و وارد مرحله بی‌صبری می‌گردد عاملی که می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد تحمل و سپس استقامت در برابر فشارهای درونی و حتی بیرونی است.

فردی که در کنگره 60 در سفر اول (تحت درمان قرار دارد) و یا سفر دوم قرار دارد می‌داند که برای رسیدن به اهداف، خواسته‌ها و یا حتی آنچه نیازمند رسیدن به آن است بایستی صبر نماید تا مراحل خود را بگذراند ولی در زمان‌هایی در زندگی اتفاقاتی برای انسان می‌افتد که چیزی به نام صبر کاربردی نداشته و شخص ملزم به تحمل و یا حمل آن موضوع می‌باشد درصورتی‌که بتواند شرایط را پذیرفته و بار مسائل و مشکلات خود را به دوش کشد، تحمل و زمان‌هایی که حتی حمل فشارهایی از قبیل روحی، جسمی، بیماری، مسائل مالی، مسائل خانوادگی و حتی شخصیتی برای فرد غیرقابل‌حمل و یا تحمل باشد در این زمان است که عمیق‌ترین فشارها به لایه‌های مختلف و درونی انسان وارد می‌شود و گویی شهر وجودی انسان را نه‌تنها از حالت تعادل طبیعی و یا نصبی خارج می‌گرداند بلکه ان غریب می‌خواهد انسان را به حفره‌های تاریک و مخوف بازگردانده و هر آنچه تاکنون ساخته را خود تخریب نموده و از بین ببرد. چیزی که به انسان در چنین مراحلی کمک می‌کند گذشت ازآنچه برای خود تصور می‌نمودیم است و انعطاف و قامتی راست به جهت تناقضاتی است که در هستی وجود دارد.

چون خیلی اوقات به چیزی که فکر می‌کرده‌ایم نمی‌رسیم، بلکه اتفاقاتی برای انسان رخ می‌دهد که گاه حتی تصور وجود آنها برایمان بسیار سخت و غیرمنتظره هستند.

تحمل فشارهایی که در حد توان و انرژی ما نیستند را استقامت پوشش می‌دهد استقامت معجونی است از صبر، بردباری، تلاش، کوشش، امید و عشق.

پس از استقامت در برابر سختی‌ها و رنج‌ها چیزی که حاصل می‌شود به‌جز آرامش، اعتمادبه‌نفس و رضایتمندی نخواهد بود.

چراکه چه بسیار انسان‌هایی که در پس ساخت‌وساز صور آشکار و پنهان خود در سراسر هستی زیر بار فشارها خرد و خاکشیر شده‌اند و عده‌ای دیگر با صلابت و قدرت و با تمام وجود و عاشقانه برای زندگی و حیات باجان و دل به مبارزه با مسائل و مشکلات زندگی پرداختند و ایمان به وعده‌های الهی سرلوحه زندگی‌شان بود و هست.

 

با احترام کمک راهنما مسافر مجید اعتباریان
 

منبع کنگره60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .