English Version
English

دستور جلسه این هفته: صورت‌مسئله اعتیاد

دستور جلسه این هفته: صورت‌مسئله اعتیاد

علم پیچیده نیست، هر چیزی کلیدی دارد. اولین گام برای جواب دادن به هر سؤال یا مسئله‌ای فهمیدن و درک درست از صورت‌مسئله و گام بعدی استفاده از فرمول و راه‌حل مناسب می‌باشد.

به عبارتی دلیل اصلی بی‌پاسخ ماندن درمان اعتیاد، درک اشتباه از صورت‌مسئله اعتیاد بود.

که خوشبختانه این موضوع طی مقاله‌ای با عنوان صورت‌مسئله اعتیاد در اولین کنگره سرا سری پزشکی راهکارهای اعتیاد توسط جناب آقای مهندس دژکام بنیان کنگره 60 مطرح گردید.

در این مقاله صورت‌مسئله اعتیاد فقط در مقولهٔ جسم انسان در دو بخش تحت عنوان عکس‌العمل‌ها یا اختلالات آشکار و عکس‌العمل‌ها یا اختلالات پنهان جسم بررسی‌شده است.

الف-عکس‌العمل‌های آشکار جسم:

در صورت قطع مصرف و نرسیدن مواد مخدر به شخص مصرف‌کننده، اختلالاتی در جسم او ظاهر می‌شود که بسته به نوع مواد مصرفی و مقدار مصرف، پس از 24 ساعت به اوج خود می‌رسد. مثلاً در مصرف‌کنندگان تریاک و خانوادهٔ آن این عوارض به‌صورت عرق کردن، آبریزش بینی، استخوان‌درد، عطسه‌های پیاپی، بی‌خوابی و اسهال و ... می‌باشد.

ب- عکس‌العمل‌های پنهان جسم:

افسردگی، ناامیدی، تنبلی، عدم میل به زندگی، کم‌حوصلگی، زود خسته شدن، کندذهنی و ...که این قسمت دقیقاً نقطه کور صورت‌مسئله اعتیاد بوده و به دلیل عدم توجه و شناخت راه‌حل مناسب به این مرحله، پاسخ صحیح و کاملی به موضوع داده‌شده بود و دلیل نافرجام بودن اقدامات در ترک اعتیاد در همین‌جا نهفته است.

تمامی روش‌های ترک اعتیاد فقط در مرحله اول یعنی عکس‌العمل‌های آشکار نسبتاً جواب می‌دهد، زیرا در این مقطع کافی است تا زمان کوتاهی بگذرد تا این علائم نسبتاً برطرف شوند و می‌توان گفت که رفع عکس‌العمل‌های آشکار تنها 5 درصد از کل درمان جسم را شامل می‌شود و 95 درصد دیگر به تعادل رسیدن جسم در عکس‌العمل‌های پنهان می‌باشد و برای اینکه این علائم هم برطرف شود لازم است بدانیم که چرا پس از قطع مصرف مواد دچار این علائم می‌شویم.

وابسته شدن جسم به مواد مخدر بیرونی و جایگزینی آن‌ها به‌جای مخدرهای طبیعی بدن و درنتیجه ضعیف شدن سیستم ضد درد انسان و عدم تولید یا بازدهی نامناسب سیستم‌های تولیدکنندهٔ مخدرهای طبیعی و شبه مرفینی جسم، دلیل اصلی عکس‌العمل‌های آشکار و پنهان ناشی از قطع ناگهانی مصرف هرگونه از مواد مخدر می‌باشد.

حال سؤال این است که آیا می‌توان این سیستم‌ها را مجدداً ترمیم نمود؟

بلی، برای ترمیم آن‌ها تجربه نشان داده است که با یک برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از داروی شربت اپیوم، در طی زمان حداقل 10 ماه، می‌توان به 90 درصد تعادل ازنظر جسمی رسید و 10 درصد باقی‌مانده هم در طول زمان حل می‌شود.

در کنگره 60 برای درمان کامل اعتیاد به سه پارامتر اصلی جسم، روان و جهان‌بینی پرداخته می‌شود و توضیحات فوق به پارامتر جسم می‌پردازد. هرچند که با تعادل جسم، قسمت زیادی از روان هم به تعادل می‌رسد ولی برای کامل شدن درمان در پارامتر روان، تغییرات در جهان‌بینی و نگرش فرد نسبت به خود و جهان پیرامونش، لازم و ضروری می‌باشد؛ یعنی بایستی هم زمان با جسم، پارامتر جهان‌بینی فرد هم به کمک آموزش و تلاش خود فرد به تعادل برسد تا از یک مصرف‌کنندهٔ مواد مخدر تبدیل به یک انسان عادی شود و از بیماری اعتیاد ترخیص گردد.

امروز در کنگره 60 درست مطرح‌شدن صورت‌مسئله اعتیاد و راه‌حل آن به‌خوبی قابل‌مشاهده است. در رهایی‌های بدون بازگشت به مواد مخدر و پس‌ازآن زندگی راحت و بدون وجود داشتن هرگونه از عکس‌العمل‌های پنهان ناشی از مصرف نکردن مواد مخدر، کاملاً مشخص و قابل‌رؤیت می‌باشد.

با سپاس از بنیان کنگره 60 و کاشف و ابداع‌کنندهٔ صورت‌مسئله اعتیاد.

 مسافر فرهاد نورایی

 

منبع کنگره60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .