English Version
English

انرژی ( برگرفته از جزوه جهانبینی2 )

انرژی ( برگرفته از جزوه جهانبینی2 )

توان انجام كار را انرژي می‌گوییم. يعني انرژي باعث انجام شدن كارها می‌شود البته ما براي درك عميق‌تر مفهوم انرژي نمي‌توانيم به اين تعريف مقدماتي اكتفا نماييم.

انرژي در تمام ذرات هستي موجود می‌باشد حتي در فضاي خالي از جرم بيني سيارات ، ستارگان ، و كهكشان‌ها. مي‌توان گفت جايي از عالم را نمي‌توان پيدا كرد كه فاقد انرژي باشد.

از اين‌ رو شباهت‌هايي بين انرژي و حس وجود دارد، براي دريافت و ادراك پيام‌ها، نشانه‌ها، (سيگنالها) و همچنين براي ارسال پيام‌ها ما به انرژي نياز داريم. كلامي كه از زبانمان جاري مي‌شود، كاري كه براي خود و ديگران انجام می‌دهیم، مفهوم كارهاي ديگران براي ما و آنچه به نظر مي‌رسد، به انرژی‌ای كه در اختیارداریم بستگي دارد. انرژي هيچ‌گاه از بين نمي‌رود؛ تنها از صورتي به صورت ديگر تبديل مي‌شود كه به اين مفهوم اصل بقاي انرژي گفته مي‌شود. براي انجام هر كار ابتدا به يك حس نيازمنديم وقتي در جهت حس مورد نظر حركت مي‌نماييم. انرژي دروني خود را از صورتي به صورتي ديگر تبديل مي‌نماييم كه البته اين تغييرات در جهان بيرون تأثیر مي‌گذارد. مسير حركت ما، يا راهي كه براي رسيدن به هدف (خواسته) در پيش مي‌گيريم خود حائز اهميت است. با معادل گرفتن حس و نيرو با هم توانستيم از يك رابطه فيزيكي به مفاهيم فوق برسيم.

W=f *d       كار انجام‌شده(انرژي)        كه فرم كامل آن به صورت    w= f.dx  

براي اينكه با اين مفهوم آشنا شويم و بيخودي وحشت نكنيم كاربرد آن را در زندگي خود بررسي مي‌كنيم. چون اكثراً چندان خاطرات خوشي از درس فيزيك نداشته‌ايم ممكن است جبهه بگيريم؛ ولي به شما اطمينان مي‌دهم كه بسيار ساده‌تر از آن است كه تصور مي‌كنيد. شخصي را در نظر بگيريد كه داراي حس حرص و طمع است اين شخص با حرص و طمع شروع به حركت مي‌كند و به مال‌اندوزی و ثروت از راه‌های نادرست مشغول مي‌شود چون حرص و طمع يك حس منفي است، نمي‌تواند منجر به حركت از راه‌های درست و شرافتمندانه شود پس از گذشت چند سال ثروتي انباشته مي‌شود كه نماد و تجلي انرژي در جهان فيزيكي است. اما ماهيت اين ثروت به ماهيت حسي بستگي دارد كه براي فراهم آوردنش به كار گرفته شده است. راه‌هایی كه از آن طريق پول به دست مي‌آيد در واقع مسير حركت مي‌باشد كه در

رابطه w =f * d    ، با d نشان داده شده است.

يك دعواي خياباني كه با حس خشم و نفرت صورت مي‌گيرد و در نهايت باعث تخريب ذهني و جسمي مي‌شود مثال خوبي است اعتماد به نفس و قدرتمند شدن در اثر كتكي كه به مردم مي‌زنيم در واقع ذخيره انرژي در اثر تخريب ديگران است در اينجا خشم و تنفر عقده و بيزاري حس حركت مي‌باشد چگونه درگير شدن و كتك زدن مسير حركت و اعتماد به نفس و قوي شدن و ذخيره شدن انرژي است كه با   w نشان مي‌دهيم.

انرژي هم مانند حس می‌تواند مثبت يا منفي باشد. براي اينكه بتوانيم فرقي بين انرژي و حس قائل شويم از مثال هسته و دانه استفاده مي‌كنيم. البته شايد خيلي كامل نباشد ولي كاچي به از هيچي! هسته را در خاك قرار مي‌دهيم رطوبت جذب مي‌كند كه باعث بيداري آن مي‌شود كه در واقع بيداري حس مي‌باشد. هسته جوانه مي‌زند و از مواد غذایی درون خودش استفاده مي‌كند سپس از خاک  آب نور انرژي مي‌گيرد و با جذب انرژي رشد مي‌كند هر چه قدر بيشتر رشد مي‌كند حس در آن نيرومندتر مي‌شود مي‌توان گفت: انرژي باعث تقويت و يا تضعيف حس مي‌گردد.

برگرفته از جزوه جهان‌بینی 2 آقای امین دژاکام

منبع : وبلاگ نمایندگی تبریز

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .