English Version
English

سم‌زدایی و سم نزدایی

سم‌زدایی و سم نزدایی

یکی از بزرگ‌ترین انحرافات علمی در برخورد با بیماری اعتیاد و درمان آن در جهان از این نقطه شکل گرفت که اعتیاد را مسمومیت مزمن تعریف کردند و بر اساس این تعریف مصرف‌کننده مواد مخدر یا بیمار اعتیاد را مسموم قلمداد کردند. این تعریف آغازی بود برای جلوگیری از اشتباه‌ترین و بی‌نتیجه‌ترین متدهای درمان اعتیاد، در سراسر دنیا یعنی سم‌زدایی و سم نزدایی که با این دو موضوع روبرو شدیم.

مصرف‌کننده مواد مخدر برای رسیدن به درمان و رهایی بایستی ابتدابه‌ساکن بقایا یا اثرات مواد مخدر از جسم بیمار خارج گردد و یا سم‌زدایی شود. علم پزشکی که در سال‌های گذشته کم‌وبیش برای خروج مواد مخدر از بدن از روش‌های سریع قطع مصرف استفاده می‌کردند. در روش‌های دیگر جلوی پیشرفت اعتیاد را در شخص می‌گرفتند؛ یعنی داروهایی مثل متادون، ترامادول یا قرص B2 تجویز می‌کردند که متأسفانه مصرف شخص را از یک مخدر غیرمجاز، مثل تریاک، هرویین یا...تبدیل می‌کردند به مخدر مجاز مثل این داروها یا قرص‌ها. در مواردی هم دوستان مصرف‌کننده آدرس‌های اشتباه می‌دادند که مثلاً به‌جای تریاک از متادون استفاده کنید؛ که هیچ وسوسه هم نمی‌شوید. نسبت به مواد مصرفی چون متادون قوی‌تر از مخدر قبلی بوده. تاکنون روش‌های مختلفی از متد سم‌زدایی ارائه کردند و آخرین ورژن و درعین‌حال مخرب‌ترین آن‌ها روش یو، آر، دی بوده است. ظاهراً برای اولین بار در سال 1985 میلادی سم‌زدایی فوق‌سریع یا یو، آر، دی در اروپا انجام‌گرفته و یازده سال بعد برای اولین بار در ایران نیز به کار گرفته شد.

 

حال این سؤال را مطرح می‌کنیم، آیا مواد مخدر سم است؟ آیا خارج شدن اثرات مواد مخدر یا سم از جسم به مفهوم درمان اعتیاد است؟ آیا آنتاگونیست، نالتروکسون باعث تنفر از مواد مخدر می‌شود.

نالتروکسون یا نالکسون داروهای آنتاگونیست یا ضد درد مواد افیونی هستند که در سیستم عصبی و در فضای بین سیناپس گیرنده‌ها یا باربیتورهای مواد مخدر به سطح دندریت‌های سلول‌های عصبی یا نورون‌ها می‌نشیند و آن‌ها را اشغال می‌کنند در این حالت یعنی عدم جذب اثرات مواد مخدر مصرفی باعث بالا بردن سطح مورفین و یا هر ماده مخدر دیگری در خون می‌شود و می‌تواند خطرساز باشد.

این نتیجه و عملکرد داروهای آنتاگونیست است که منجر به مرگ می‌شود؛ بنابراین از دیدگاه کنگره 60 مواد مخدر برای مصرف‌کنندهٔ مواد مخدر یا بیماری اعتیاد سم نیست. بیمار اعتیاد مسمومیت نیست. اعتیاد مسمومیت مزمن نیست، بلکه جایگزین مزمن است. تعریف سم در مورد سم‌زدایی در کنگره عبارت است از: سم ماده‌ای است اگر وارد بدن بشود فرد را به‌طرف مرگ سوق می‌دهد. اگر مسمومیت بیش‌ازاندازه باشد و فرد به بیمارستان انتقال داده نشود، احتمال فوت وجود دارد.

در زمان قدیم بعضی‌ها برای خودکشی چون داروهای جدید و صنعتی در دسترس نبود خیلی جاها از تریاک استفاده می‌شد. یک تا یک و نیم گرم تریاک خوراکی در بزرگ‌سالان حالت کشنده دارد. خب حالا چرا تریاک برای مصرف‌کننده چندین ساله سم نیست، بلکه داروی موردنیاز بدنش است.

در سم‌زدایی اثرات مرفین موجود در شخص مصرف‌کننده را از بدن او خارج می‌کنند که کار بسیار خطرناکی است. حتی ممکن است باعث از بین رفتن او بشود و یا او را تا آخر عمر تبدیل به بیمار روانی کند. چون مقداری مرفین نیاز بدن است و به‌جای آنکه از کپسول‌های نالتروکسن تجویز شود که شخص وسوسه نداشته باشد به‌نوعی می‌گویند داروی تنفر از مخدر چون سروتونین های طبیعی و خارجی از سد خونی مغز می‌گذرد و نالتروکسن جلوی گیرنده‌های مرفین را می‌گیرد تا نتواند مرفین موردنیاز را کسب کنند.

درمان اعتیاد یعنی راه‌اندازی سیستم ایکس یا سیستم تولیدکننده مخدرهای طبیعی در دستگاه عصبی و هورمونی مثل دوپامین، سروتونین، استیل کولین، ایپورفین، آدرنالین و...که در اثر مصرف مواد مخدر و اعتیاد از چرخه طبیعی خارج‌شده‌اند. درمان اعتیاد یعنی به تعادل رسیدن جسم و روان و درک جهان‌بینی است. درمان اعتیاد یعنی درمان قطعی بدون عود و برگشت و یا عدم میل به مصرف مواد و درنهایت اینکه بیماری اعتیاد درمان قطعی دارد و برگشت ندارد و دفتر اعتیاد در زندگی بسته می‌شود.

درمان اعتیاد با کوتاه‌ترین راه امکان‌پذیر نیست. چون پارامتر زمان درنظرگرفته نمی‌شود و هیچ فردی نبوده که فوراً معتاد شده باشد تا بتوان او را فوراً درمان کنند. کنگره 60 یا روش دی اس تی و داروی اوتی تمامی این شرایط را در نظر گرفته است و با درمان تدریجی توانسته مواد شبه افیونی جسم را در مدت استاندارد 11 ماه به جوشش طبیعی و استاندارد خود برساند. در کنگره با فراگیری آموزش‌های مناسب بعد از اتمام دورهٔ درمان رایگان همان شخص مصرف‌کننده برای همیشه از هرگونه مواد مخدر، قرص یا الکل و...بی‌نیاز می‌شود. مصرف‌کننده را مار نگزیده که او را سم‌زدایی کنیم و امیدواریم با گسترش حرکت سبز کنگره به دنیا ثابت شود که کنگره خط قرمز روی مسئله سم کشیده و ترک اعتیاد و سم‌زدایی هیچ مفهومی ندارد.

هرگونه ماده خارجی (جامد، مایع، گاز) از هر طریق وارد جسم گردد و جسم را از تعادل خارج نماید و به سمت مرگ سوق دهد سم تلقی می‌گردد. تعریف سم مطلق است مانند بیماری که آنژیوکت دارد چون غذای بیرون بدنش را نمی‌پذیرد از طریق آنژیوکت غذا را وارد بدنش می‌کنند و برای کسانی که مصرف‌کننده نیستند می‌تواند سم تلقی شود.

این دستور جلسه چراغ راه همهٔ گم‌شدگانی است که راه را پیدا نکرده‌اند. امیدوارم با طرح جناب مهندس دژاکام که با تفکر و ساختار، آن را به وجود آورده‌اند؛ هر چه زودتر این معضل اعتیاد در جامعهٔ بشریت نزول پیدا کند و کلید این گنج را بیابند و روش‌های غلط را بشناسند و فریب حرف‌های نادانان را نخورند. اقشار این جامعه باید نسبت به این مسئله شناخت داشته باشند همهٔ این حکایت از جهل و نادانی بشر است. چه‌بسا بسیاری از انسان‌ها به دلیل پیدا نکردن راه به مسلخ رفته‌اند و در بین ما نیستند و چه‌بسا ما هم‌سفران در اثر ندانستن راه درمان و ناآگاهی باعث شدیم که مسافرمان را به‌طرف مواد مخرب راهنمایی کنیم. نمی‌دانستیم چه بهای سنگین و جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌ایم. برای حرکت عظیم و راه درمان اعتیاد در کنگره 60 سرزمین دانایی، سجده و شکر گذاری می‌نماییم.

نویسنده: هم‌سفر صدیقه آتش‌بار

نگارنده: هم‌سفر اشرف

 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .