English Version
English

همایش: صورت مسئله اعتیاد با حضور دیده بان تحقیقات ؛ دانیال اهواز

همایش: صورت مسئله اعتیاد با حضور دیده بان تحقیقات ؛ دانیال اهواز

همایش صورت مسئله اعتیاد با طرح پرسش های ( آیا اعتیاد درمان قطعی دارد ؟ اعتیاد اگر بیماری است از چه نوعی است و در چه قسمتی از جسم فرد تخریب به وجود آورده است؟ اعتیاد اگر بیماری است چگونه باید درمان شود و طول درمان آن چقدر است ؟ ) توسط کنگره 60 شعبه دانیال اهواز و با همکاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه چمران اهواز روز یکشنبه در تاریخ 97/09/18 در دانشگاه چمران اهواز برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از سوره بلد آقای دکتر مرعشی رئیس  روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه چمران اهواز در جایگاه قرار گرفتند و سخنان خود را این‌گونه آغاز کردند:

سلام عرض می‌کنم خدمت مهمان عزیز و گرامی، اعضا کنگره 60 و دانشجویان و استادان همکار. امروز ما برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت چراکه مهمان عزیزانی هستیم که هر آنچه در دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که در حوزه اعتیاد به‌صورت نظری بحث می‌شود این عزیزان به‌صورت عملی اجرا کردند. هر وقت صحبت از اعتیاد می‌شود ذهن ما به سمت اعتیاد به مواد مخدر می‌رود و یک‌بار منفی در ذهنمان نقش می‌بندد. واقعیت این است که ما در کنار اعتیاد به مواد مخدر اعتیادهای رفتاری و فرآیندی داریم و چون این‌ها علائم خاصی ندارند ما فکر می‌کنیم که این‌ها اعتیاد نیستند. شاید اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری به گوشمان خورده و در کشورهای پیشرفته مراکزی برای درمان به آن تأسیس شد.

یکی از روان‌پزشکان مطرح در دوره مطرح به نام آقای ویلیام گلاسر یک نظریه مهم به‌عنوان نظریه انتخاب دارد و کتابی هم به نام اعتیاد مثبت دارد که به فارسی هم ترجمه‌شده است. در این کتاب توضیح می‌دهد که وقتی صحبت از اعتیاد می‌کنیم ذهنمان سمت اعتیاد به مواد مخدر می‌رود و اشاره می‌کند که ما چه زمانی سراغ اعتیاد می‌رویم. در این کتاب گفته می‌شود که برای فرار از غم و اندوه کارهایی انجام می‌دهیم که یکی از آن‌ها اعتیاد به مواد مخدر است و یکی دیگر تسلیم شدن و آقای گلاسر می‌گوید ما کنار این گزینه‌ها می‌توانیم اعتیاد مثبت هم داشته باشیم که ما می‌توانیم در آن دست به انتخاب بزنیم.

ما امروز مهمان عزیزانی هستیم که در قالب همان اعتیاد مثبت کار می‌کنند چون‌که نوع نگاهشان به اعتیاد و معتاد به‌گونه‌ای دیگری است، همان‌گونه که مجنون لیلی را به چشم دیگری می‌دید این عزیزان مقوله اعتیاد را به گونه دیگر می‌بینند و تجربه زیستی دارند که من نوعی ندارم؛ تا زمانی که انسان در یک موقعیت قرار نگیرد و از آن خارج نشود نمی‌تواند بگوید که کارش درست است یا نه و به دیگری توصیه کند. من بیش از این صحبت نمی‌کنم و فرصت را در اختیار این عزیزان قرار می‌دهم و انشالله این جلسه فتح البابی باشد بین دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و به‌ویژه گروه‌های روانشناسی و مشورت اعضای کنگره 60.
متشکرم.

سپس همایش به‌صورت کارگاه آموزشی با نگهبانی ایجنت محترم شعبه آقای فرشید تفرشی، استادی دیده‌بان محترم کنگره 60 آقای علی خدامی و دبیری مسافر مهرداد برگزار شد.

سخنان دیده‌بان محترم آقای علی خدامی:

تشکر وِیژه دارم از دکتر مرعشی، ریاست محترم دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه چمران که این همایش را ترتیب دادند. این حرکت بسیار ارزشمند است که ارتباط مراکز علمی و کنگره 60 که در حوزه تحقیقات میدانی 20 سال است در حال فعالیت است را برقرار می‌کند و امیدوارم این ارتباط در کل کشور گسترش پیدا کند تا همه بتوانند از این ارتباط استفاده کنند.اسم این نشست همایش است اما تصمیم گرفتیم که به روش خودمان و به‌صورت جلسه برگزار کنیم و فکر می‌کنم برای دوستان جالب و مفید باشد.مجری محترم گفتند که ما نمی‌دانیم کنگره 60 چه هست و از همین سؤال حرف‌هایم را آغاز می‌کنم که کنگره 60 یعنی چه؟

در قوانین کشور ما یکسری سازمان‌های مردم‌نهاد می‌آیند و کاری را بر عهده می‌گیرند و به‌اصطلاح می‌گویند سازمان مردم‌نهاد که در زبان انگلیسی NGO گفته می‌شود؛ یعنی تشکیلاتی که نه دولتی است و نه خصوصی و کاملاً متعلق به مردم است. کنگره 60 هم یک سازمان مردم‌نهاد و بنیان کنگره 60 شخصی است به نام جناب مهندس دژاکام که سابقه 17 سال اعتیاد به مواد مخدر داشتند و بعدازآن که روش‌های مختلفی را برای ترک و رهایی امتحان کردند و نتیجه نگرفتند روش خودشان را ابداع می‌کنند و با آن روش موفق به درمان می‌شوند. ایشان در سال 75 شمسی مصادف با ماه مبارک رمضان شروع به روزه گرفتن می‌کنند و بر همین اساس مصرف موادشان در سحر و افطار تنظیم می‌شود و این حرکت یک جرقه‌ای می‌شود برای اینکه مشخص کنند که در طول روز چقدر مواد مصرف می‌کنند. ایشان روزی 5 گرم تریاک مصرف می‌کردند و همین باعث شد کم‌کم مصرفشان را تنظیم و تثبیت کنند و دیدند که به‌صورت تدریجی می‌توانند مقدار مواد را کم کند و بعد از گذشت 11 ماه توانستند میزان مصرفشان را به صفر برسانند.

هم‌زمان با کاهش میزان مواد ایشان تجربیات لحظه‌به‌لحظه خود را نوشتند و در ادامه در یک کتاب تحت عنوان عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر منتشر کردند که جالب است بدانید این کتاب اکنون به چاپ 39 رسیده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها درزمینهٔ اعتیاد در ایران و جهان است و به زبان انگلیسی هم ترجمه‌شده و در سایت‌های معتبر دنیا قرار دارد.

خود کلمه کنگره 60 کنگره به معنی جمعیت، انجمن به این دلیل از این کلمه استفاده‌شده چون در زبان و فرهنگ‌های دیگر قابل‌فهم می‌باشد و معادل انگلیسی آن را کاملاً می‌فهمند و عدد 60 در کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر درمان اعتیاد تشبیه شده به عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر، یعنی سرمای 60 درجه زیر صفر بیانگر سختی درمان اعتیاد است، در سرما اگر دقت کرده باشید انسان به‌جایی می‌رسد که دیگر بدن از او فرمان نمی‌گیرد شما می‌خواهید کلید بیندازید و در را بازکنید شما فرمان می‌دهید بدن پیروی نمی‌کند در اعتیاد هم به‌نوعی همین اتفاق می‌افتد یعنی شخص مصرف‌کننده دوست دارد که مواد مصرف نکند ولی دیگر بدن از او فرمان نمی‌گیرد و دلیل تشابه تا حدی این است. عدد 60 عدد کبیره هم هست که به کارهای بزرگ اطلاق می‌گردد.

آقای مهندس با روش ابداعی خودشان درمان شدند و آن روش با عنوان متد DST در کنگره 60 کاملاً تدوین‌شده پروتکل درمانش کاملاً تنظیم‌شده حتی در مرکز ملی مطالعات و وزارت بهداشت راستی آزمایی های متعددی صورت گرفت، کارهای خیلی جالبی روی این روش انجام‌شده و به‌جرئت می‌توان گفت موفق‌ترین و با راندمان ترین روش درمان اعتیاد نه‌تنها در کشور خودمان بلکه در دنیا است.قصد تعریف ندارم بلکه یکسری واقعیات است که ثبت‌شده و به اثبات رسیده را من بیان می‌کنم.

در روش DST،حرف D درواقع ضریب دژاکام، S استپ یا پله چون کاهش تدریجی در پله‌های 21 روزه انجام می‌شود و T به معنی تایم یا زمان به معنی اینکه حداقل درمان اعتیاد 10 ماه است و هر کس ادعا می‌کند اعتیاد را در کوتاه‌مدت می‌شود درمان کرد سخت در اشتباه است و درمان اعتیاد در کوتاه‌مدت به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

ما اگر بخواهیم بدانیم بیماری اعتیاد چه هست و بفهمیم این بیماری با بیمار چه‌کار کرده و کجا را تخریب کرده باید برگردیم به مثلثی در کنگره 60 تحت عنوان مثلث درمان اعتیاد، یعنی اگر از خیلی از عوام بپرسیم یا حتی از متخصصین بپرسیم تعریف جامعی از اعتیاد به ما نمی‌دهند و نمی‌گویند اعتیاد دقیقاً چه‌کار کرده، ازنظر فیزیولوژی دقیقاً چه تخریبی ایجاد کرده است، ازنظر جسمی این تخریب مربوط به کجاست، بیماری اعتیاد کجای شخص را مورد هدف قرار داده، سیستم گوارشی را تخریب کرده، سیستم عصبی را تخریب کرده دقیقاً به کجا آسیب وارد کرده است. ازنظر روانی چه‌کار کرده، اصلاً اعتیاد جسمی است، بیماری روحی است، بیماری روحی روانی است، اصلاً چه نوع بیماری است. مختصات آن را تا حالا برای ما مشخص نکرده‌اند. شاخص‌ترین تعریف در سطح جهانی که برای اعتیاد ارائه‌شده می‌گوید اعتیاد وابستگی دارویی و مسمومیت مزمن است؛ یعنی فرد معتاد وابستگی دارویی دارد و به خاطر این وابستگی مسموم هم شده است و ما باید سم‌زدایی کنیم. ازنظر کنگره 60 این تعریف از بنیان اشتباه است و کسانی که این تعریف را ارائه کردند شناختی از اعتیاد نداشتند. چرا؟ چون می‌گوییم مواد مخدر ممکن است برای انسان‌های سالم سم باشد ولی برای مصرف‌کننده که باید 5 گرم تریاک بخورد تا تازه سرحال بشود سم نیست. پس مسمومیت در اینجا برای مصرف‌کننده صدق نمی‌کند. ممکن است این تعریف برای یک انسان سالم صدق کند اما برای یک فردی که درگیر اعتیاد است دیگر صدق نمی‌کند و داستان مسمومیت و سم‌زدایی کنار می‌رود. اگر ما این سم را از فرد بگیریم حالش بد می‌شود.

آقای مهندس بنیان‌گذار کنگره 60 می‌گویند این تعریف دنیا را گمراه کرده است و در درمان اعتیاد، متأسفانه روش‌هایی بر همین اساس ارائه شد که نه‌تنها مصرف‌کننده را درمان نمی‌کند بلکه حالش را از زمان مصرف بدتر می‌کند ماند روش UROD. بحث مهار اعتیاد به این دلیل در خط‌مشی اصلی کنگره قرارگرفته چون بعضی اعتقاددارند اعتیاد را می‌شود ریشه‌کن کرد ولی کنگره 60 چنین اعتقادی ندارد و اعتقاد دارد اعتیاد هیچ‌وقت به صفر نخواهد رسید و می‌توان در سطح معقولی آن را مهار کرد.

صحبت‌هایی که در اینجا می‌شود حاصل بیست سال تحقیقات میدانی کنگره شصت است. تریاک را نمی‌شود سم در نظر گرفت زیرا دارای 50 آلکالوئید است که نه‌تنها سم نیستند بلکه داروهای بسیار مفیدی هستند. کدئین، نارسئین هیچ‌کدام سم نیستند و همه آن‌ها داروهای بسیار مفیدی هستند. البته در سو مصرف این اتفاق می‌افتد ولی در حالت عادی هیچ‌کدام سم نیستند. هرویین خودش دی استیل مورفین در سال 1896 به‌عنوان داروی درمان اعتیاد توسط شرکت بایر آلمان ساخته شد.

در مقابل تعریف اعتیاد که مسمومیت مزمن است کنگره 60 تعریف دیگری را ارائه کرده که اعتیاد جایگزینی مزمن است. جایگزینی مواد مخدر بیرونی بجای مخدرهای طبیعی بدن. ازنظر جسمی اتفاقی که در اعتیاد می‌افتد به این صورت است که در بدن انسان مخدرهای بسیار قوی توسط خود بدن تولید می‌شود، در سیستم عصبی و ناقل‌های عصبی هورمون‌هایی هستند که خیلی در تعادل بیوشیمی بدن ما نقش دارند. دی نور فین که بدن تولید می‌کند 200 برابر مرفین قدرت دارد مخدری در بزاق دهان ترشح می‌شود که 6 برابر مورفین قدرت دارد، سروتونین یا انکفالین همه مخدرهای طبیعی و شبه افیونی هستند که دارد در بدن تولید می‌شود و بسیار قدرت دارند خواب ما نشاط ما بیداری ما همه به خاطر همین مواد است.

حال وقتی شخص می‌آید از بیرون ماده مخدر مصرف می‌کند سیستم بدن دچار اختلال می‌شود یعنی سیستم‌ها کم‌کار می‌شوند و با استمرار مصرف مخدر بیرونی جایگزین مخدرهای طبیعی بدن می‌شود. یعنی وقتی‌که تریاک، حشیش یا هروِیین و یا هر ماده مخدر دیگری وارد بدن شد آن عامل خارجی باعث می‌شود سیستم تولیدکننده مخدرهای طبیعی بدن خیلی کار کند و شخص احساس نشئگی و سرخوشی می‌کند. درواقع نشئگی یعنی تولید بیش‌ازحد تولیدکننده‌های درون بدن، وقتی‌ این استمرار پیدا کرد آن سیستم تضعیف می‌شود و وقتی‌ سیستم‌های تولیدکننده مخدر‌های طبیعی بدن به‌خوبی‌ کار نکند و از بیرون هم مواد وارد نشود می‌شود خماری یا سندرم محرومیت از مواد مخدر. این کلاً تخریب اعتیاد در بخش جسم است.

ما در اعتیاد یک مثلث داریم به نامه مثلث درمان اعتیاد که شامل جسم، روان و جهان‌بینی است. درواقع اعتیاد در این سه قسمت شخص را از تعادل خارج می‌کند. در قسمت جسم و فیزیولوژی گفتیم که سیستم مخدر‌های طبیعی بدن که در کنگره ۶۰ سیستم X میگویم را از تعادل خارج کرده است. در جهان‌بینی و تفکرات هم شخص به خاطر مصرف مواد مخدر یک نگرش خاصی‌ پیداکرده که ما به آن میگیم جهان‌بینی افیونی که همه‌چیز را از حالت نشئگی و خماری نگاه می‌کند. چون تمام سیستم‌های طبیعی بدنش ازکارافتاده است و مواد بیرونی جایگزین شده باعث می‌شود نبض زندگی در دست مواد مخدر باشد و هر چیزی را از این زاویه ببیند، سفر می‌خواهد برود اول به فکر مواد است، مهمانی، تفریح و در همه حالت فکر اولش موادش می‌شود و این پایه اصلی زندگی این فرد می‌شود و به‌اصطلاح تفکرش افیونی می‌شود، درواقع اعتیاد هم جسم هم روان هم جهان‌بینی را از تعادل خارج می‌کند، نظر کنگره 60 در مورد روان این است که تابع جسم و جهان‌بینی است.

به این دلیل سیستم‌های تولیدکننده مخدرهای طبیعی بدن را سیستم ایکس می‌گوییم که هنوز بسیار ناشناخته می‌باشد و بحث‌های زیادی در آن مجهول است و در درمان اعتیاد در روش‌های دیگر اصلاً توجهی به این سیستم نشده که ازکارافتاده و نیاز به بازسازی دارد ما در کنگره 60 به مواد مخدر می‌گوییم آنتی ایکس یعنی ضد سیستم ایکس.من نمی‌خواهم بیش از این صحبت کنم از بچه‌های کنگره 60 دعوت می‌کنم بیایند  از خودشان صحبت کنند و بگویند که مصرفشان چه بوده و الآن در چه وضعیتی هستند و در کنگره به کجا رسیدند.

در ادامه جلسه با مشارکت مسافران و هم‌سفران برگزار شد:

سلام دوستان محمد هستم یک مسافر.

بیش از بیست سال تخریب داشتم، آخرین آنتی ایکس تریاک، شیره، قرص‌های اعصاب و روان، 12 ماه سفر کردم با راهنمایی آقای فرشید تفرشی رهایی 8 ماه .

من بیماری بودم که قرص‌های اعصاب و روان با دوز بسیار بالا مصرف می‌کردم و تحت درمان پزشک‌های مختلف بودم و هیچ‌کس نتوانست برای من درمانی پیدا کند انواع روش‌ها را پیگیری کردم ولی نتیجه نگرفتم و دو بار دست به خودکشی زدم ولی خدا را شکر با کمک یکی از آشنایانم که امروز یکی از کمک راهنمایان می‌باشد با کنگره آشنا شدم و به درمان رسیدم.

سلام دوستان علی هستم یک مسافر.

ده سال تخریب داشتم با آنتی ایکس شیشه و شیره، 13 ماه سفر کردم باراهنمایی آقای تفرشی الآن 3 سال و چند ماه است که آزاد و رها هستم.

جهان امروز نگاهش به اعتیاد 50 سال نسبت به کنگره عقب است، یک مثال می‌زنم بین فردی که به‌یک‌باره  مصرفش را قطع کرده و کسی که تدریجی به درمان رسیده است، شخصی که تشنه باشد اگر به او بگویند در فاصله دوری یک لیوان آب وجود دارد آن شخص چون نیاز دارد قطعاً برای خوردن آب آن مسیر را می‌رود ولی انسانی که سیراب باشد اگر آب کنارش هم باشد آن را نمی‌خورد، حال انسانی که سال‌ها مصرف مواد داشته، در صورت قطع یک‌دفعه قطعاً به مشکل می‌خورد چون تشنه است، اما مصرف‌کننده‌ای که با روش DST سیستم ایکسش به تعادل رسانده است هیچ احساس نیازی به مواد پیدا نخواهد کرد.

 

سلام دوستان پوریا هستم مسافر.

 بیش از 15 سال تخریب داشتم، آنتی ایکس شیشه و حشیش. هم‌اکنون بیش از دوازده ماه بیست‌وپنج روز است که به روش DST و داروی درمان OT به کمک راهنمایی آقای محمد بهرامی در حال سفر هستم و در پله سه‌دهم دو وعده هستم، در ادامه سفر سیگار با تخریب بیست سال آنتی ایکس سیگار و روش DSTداروی نیکوتین خوراکی و راهنمایی آقای شارود بهرامی پور به مدت دو ماه است که شروع کرده‌ام ورزشم در کنگره هم والیبال است.

من بعد از گذشت این مدت از مصرف مواد با پا گذاشتن به کنگره متوجه عمق فاجعه‌ای و شکاف عظیمی که ازنظر عاطفی بین من و خانواده شده بود شدم و به این باور رسیدم که هیچ پیوند عاطفی به سبب مصرفی که داشته‌ام و تخریب ایجادشده در خلق‌وخو و روانم با اطرافیان و جامعه خود ندارم. این حقیقت و روبرو شدن با آن برای من، با آشنا شدن با بیماری اعتیاد و صورت‌مسئله اعتیاد در من شکل گرفت که باید کاری برای رفع آن انجام دهم. چیزی که در مسیر بازگشت به سمت زندگی به من کمک بسیاری کرد ایجاد احساس توانایی برای بازسازی رابطه من با خانواده و جامعه بود و این امیدواری را به من داد که هنوز دیر نشده این مهم را برای من محیا ساخت و به‌وسیله پیوند عاطفی قوی که بین اعضا وجود دارد شروع به ترمیم و پر کردن خلع‌های عاطفی جسمی و روحی و روانی من نمود و بازگشت به ارزش‌های زندگی در من شکل گرفت.

سلام دوستان مریم هستم یک همسفر.

مسافر من با ۱۵ سال تخریب و آخرین آنتی ایکس شیشه و حشیش وارد کنگره شدند، ۱۰ ماه و ۱۳ روز به روش DST با داروی درمان شربت OT به راهنمایی خوب آقای شارود سفر کردند و الآن یک سال و ۹ ماه آزاد و رها هستند ورزششان در کنگره والیبال و راهنمای خوب خودم خانم زهرا و ورزش خودمم دارت و شنا هست. در ادامه سفر نیکوتینشان را به راهنمایی آقای شارود و به روش DST و داروی نیکوتین جویدنی آغاز کردند. ۱۳ سال تخریب داشتند و الآن یک سال و یک ماه است که آزاد و رها هستند. 

دنیایی که به‌واسطه مصرف همسرم برای ما ایجادشده بود خیلی تاریک و ناامیدکننده بود در ابتدا که متوجه اعتیاد همسرم شدم به روش‌های مختلف دنبال ترک ایشان بودم ازجمله متادون درمانی، سم‌زدایی، کمپ و سقوط آزاد ولی متأسفانه هیچ‌کدام جواب نداد و بالاخره یک نفر به ما کنگره ۶۰ را معرفی کرد وقتی‌که مسافرم بعد از اولین جلسه حضور در کنگره به خانه برگشت برق امیدی در چشمانش دیدم که من را هم  امیدوار کرد و خدا رو شکر بعد از سفر DST توانستند به درمان برسند .

سلام دوستان علی‌رضا هستم یک مسافر.

بیش از ۱۷ سال تخریب داشتم، ۱۲ ماه سفر کردم به روش DST با داروی اپیوم، به راهنمایی آقای ترابخانی، اکنون ۱۰ سال و ۷ ماه است که آزاد و رها هستم .

من ۱۷ سال درگیر مواد مخدر بودم اولین آنتی ایکس مصرفی من با تزریق مرفین به دلیل مجروحیت جنگی شروع گردید و بعد یک سال که متوجه وابستگی خود به مواد شدم همیشه به دنبال درمان بودم‌ زمانی که به کنگره آمدم‌ روزانه ۴۳ قرص اعصاب و روان می‌خوردم، ۴ گرم کوکائین، ۵ گرم کراک، ۹ گرم شیره مصرف می‌کردم، من از صبح که بیدار می‌شدم تا شب موقع خواب همیشه در حال مصرف بودم و همیشه به دنبال درمان بودم ، روش‌های زیادی را هم تجربه کردم و این روش‌ها نه‌تنها نتیجه نداشت بلکه بیشتر مرا غرق می‌کرد تا اینکه با کنگره ۶۰ آشنا شدم و در همان مشاوره روز اول متوجه شدم و تمام سؤالات من جواب داده شد و وقتی در مورد صورت‌مسئله اعتیاد و سیستم ایکس برایم‌ صحبت شد متوجه شدم دلیل به‌هم‌ریختگی‌های من در ترک‌های قبلیم به خاطر همین سیستم ایکس بوده است.

سلام دستم عذرا هستم یک هم‌سفر و مسافر سیگار.

هم‌سفر خواهرم و پسرم هستم.آنتی ایکس مصرفی سیگار ۶ سال تخریب داشتم ۱۰ ماه سفر کردم به روش DST با داروی درمان آدامس نیکوتین به راهنمایی خانم جلالی ۱ سال و چند ماه است که آزاد و رها هستم.

من قبل از ورودم به کنگره خیلی‌ مشکل با سیگار داشتم و هر کاری می‌کردم نمی‌توانستم آن را کنار بگذرم.در زندگی‌ام سیگار حرف اول را می‌زد و هر جا می‌رفتم ابتدا می‌دیدم می‌توانم سیگار بکشم می‌ماندم در غیر این صورت تحمل نمی‌کردم خدا را شکر می‌کنم با کنگره آشنا شدم نه‌تنها سیگار را درمان کردم خیلی‌ از آموزش‌های کنگره در زندگی‌ و رابطه خانوادگی و اجتماعی من تأثیر بسزایی داشته است.

سلام دوستان فرهمند هستم یک هم‌سفر.

خیلی خوشحال هستم که این همایش برگزار شد. از جناب آقای دکتر مرعشی ریاست محترم دانشکده و اعضا کنگره 60 تشکر می‌کنم که تشریف آوردند.

من در یکی از کلینیک‌ها با یکی از اعضا کنگره 60 آشنا شدم و وقتی برای تحقیق به کنگره 60 رفتم دیدم آنجا با بقیه جاها فرق دارد و خیلی دوست داشتم که یک کاری انجام بدهم. هرچند الآن ترم آخر هستم و فکر می‌کنم دیر با کنگره آشنا شدم اما خیلی خوشحالم که با کنگره آشنا شدم.

 

در انتها کارگاه دانشجویان از دیده‌بان محترم کنگره سؤالات خود را پرسیدند:

برای افرادی که ازنظر اجتماعی دچار مشکل هستند و ممکن است در آینده به یک مصرف‌کننده مواد مخدر تبدیل شوند چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهید؟

ازنظر کنگره شصت مصرف‌کننده‌های مواد مخدر به سه دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول نامزدهای اعتیاد، یعنی کسانی که همیشه میگویند ما به‌صورت تفننی مصرف می‌کنیم مثلاً ماهی یک‌بار بعد میگویند ما دانشجو هستیم و با دیگران فرق داریم و هیچ موقع معتاد نمی‌شویم. مثال بارز این مسئله خود من هستم که در دوران دانشجویی با مصرف مواد مخدر آشنا شدم و کم‌کم به یک مصرف‌کننده کامل تبدیل شدم. پس ما باید همیشه این را بدانیم که مواد مخدر چیزی به نام تفریح و تفنن ندارد؛ یعنی کسی که به قول خودش گاه و بی گاه یا تفننی مصرف می‌کند ازنظر کنگره شصت نامزد اعتیاد است و در آینده‌ای نزدیک قطعاً به ازدواج دائمی با  مواد مخدر منجر خواهد شد. ازنظر ما برای این دسته از افراد بهترین راه اصل پیشگیری است که بارزترین آن اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی که شامل اطلاع‌رسانی به‌وسیله رسانه‌های جمعی که به‌صورت شفاف همواره واقعیت‌های مواد مخدر را بگویند و از نصیحت کردن دست‌بردارند و نباید بگوییم نکش تو را به خدا چیز خوبی نیست! مطمئناً این‌طور نیست مواد مخدر در ابتدا چیز بسیار خوبی است زیرا که فرد در ابتدا با مصرف آن دچار سرخوشی فراوان، انرژی و لذت بسیار زیادی می‌شود و وقتی به او میگوییم چیز خوبی نیست آن جوان در ذهن خود میگویید این چه میگویید من که جز لذت چیزی از آن ندیدم او نمی‌داند در ابتدا لذت‌بخش است ولی در آینده بیچاره می‌شود و به فلاکت می‌افتد و اگر مصرف نکند نمی‌تواند راه برود و نباید این حقایق را سانسور کنیم.

دسته دوم کسانی هستند که مصرف‌کننده مواد مخدر هستند و اعتیاددارند ولی نمی‌خواهند به درمان برسند، پیشنهاد ما برای این افراد مهار است یعنی این‌که مصرف مواد آن‌ها را منظم کنیم مثلاً اگر روزانه ده بار تزریق می‌کنند روزی پنج بار انجام دهند و آن را زیادتر نکنند، از سرنگ آلوده استفاده نکنند تا به HIV دچار نشوند.

دسته سوم مصرف‌کنندگانی هستند که با پای خودشان می‌آیند و خواهان رهایی از دام اعتیاد و درمان آن هستند، اصل درمان برای این افراد صدق می‌کند. کسی که خواهان درمان نباشد و ما بخواهیم به‌زور او را به مراکز درمانی بیاوریم هیچ‌گونه نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

 

آیا کنگره شصت ارتباطی با انجمن معتادان گمنام NA دارد؟ اگر ارتباط دارند ارتباط شما چگونه است؟ تفاوت کار شما با این انجمن چیست؟

خیر، ارتباطی ندارند،NA  هم درزمینهٔ مبارزه با اعتیاد در حال فعالیت هستند و افرادی که رهاشده‌اند به کسانی که در حال مصرف هستند کمک می‌کنند. آن‌ها هم‌گروه بسیار موفقی هستند و خیلی هم عالی کار می‌کنند و مثل ما رایگان عمل می‌کنند. همکاری‌های ما خیلی کم است و دورادور به‌عنوان دو گروه باهدف مشترک، اما ازنظر روش کار ما باهم بسیار متفاوت هستیم. گروه NA مبتنی بر قطع ناگهانی مواد مخدر هستند اما کنگره شصت اعتقاد دارد که راندمان این روش بسیار کم است و آمارهای جهانی نشان می‌دهد کسانی که مصرف مواد را به‌صورت ناگهانی قطع می‌کنند در آینده قطعاً به مشکل برخورد می‌کنند و طبق تحقیق معتبر کینگ کالج لندن بعد از گذشت 3 سال صد در صد بازگشت به مواد پیدا می‌کنند. به‌هرحال آن روش ازنظر ما روش موفقی نیست و به خاطر همین در کنگره شصت از متد DST استفاده می‌کنیم و با روش تدریجی و جایگزینی داروی OT و کم کردن آن در پله‌های 21 روزه در طول درمان حداقل 10 ماه کاهش داده می‌شود تا به صفر برسد و به درمان برسند این در حالی است که گروه NA اعتقاددارند اعتیاد درمان ندارد و اعتیاد بیماری لاعلاج مرموز و پیش‌رونده است و شخص اگر مصرف نکند باید دائماً تحت کنترل باشد مثل بیماری دیابت یا فشارخون فقط می‌توان آن را کنترل کند اما کنگره شصت معتقد است بیماری کاملاً قابل علاج است و طوری درمان می‌شود که هیچ اثری از بیماری در فرد باقی نماند و بعد از رهایی هیچ نیازی به کنترل و مراقبت ندارد و این مهم زمانی عملی می‌شود که سیستم مخدرهای طبیعی بدن یا سیستم ایکس به حالت طبیعی و نرمال بازگشته باشد و فرد وسوسه و میل به مصرف مواد را در خود احساس نخواهد کرد، ولع مصرف زمانی است که سیستم مخدرهای طبیعی بدن کار نکند و شخص میل شدید به مصرف دارد و این وسوسه نیست نیاز بدن است مانند کسی که تشنه است و میل به آب دارد و نمی‌توان گفت آن فرد وسوسه مصرف آب دارد بلکه میگوییم نیازمند آب است. در روش قطع ناگهانی مواد بدن شخص به دلیل عدم ترمیم سیستم ایکس دائماً دچار نیاز و اصطلاحاً وسوسه می‌شود و اگر این سیستم راه‌اندازی شود اصطلاحاً نشئه طبیعی خواهد بود و هرچقدر مواد ببیند و یا در کنار او مصرف کنند نیازی به مصرف ندارد و تحریک نمی‌شود و سیستم مخدرهای بدن او جوابگوی نیازهای او خواهد بود.

 

آیا دارویی که شما برای درمان استفاده می‌کنید اعتیادآور است؟

بله کاملاً اعتیادآور است اما این دارو با دوز های مشخص و یک پروتکل مدون در پله‌های 21 روزه کاهش داده می‌شد و به صفر می‌رسد و آن مصرف افسارگسیخته بدون قاعده که فرد هرچقدر بخواهد مصرف کند نیست و کنترل‌شده است و شخص آن را به صفر می‌رساند.

 

آمار اشخاصی که در کنگره شصت به رهایی رسیده‌اند چگونه است و چه تعداد مرکز درمانی کنگره شصت در کشور فعال است آیا آماری از اشخاصی که به درمان بلندمدت رسیده‌اند در دست دارید؟

کنگره شصت هم‌اکنون 55 نمایندگی فعال دارد ازجمله در اهواز، تعداد اعضای رسمی کنگره شصت که دارای کارت عضویت هستند بیش از 67 هزار نفراست. تعداد رها یافتگان از ابتدا تاکنون بیش از بیست هزار نفر است و تعداد افرادی که هم‌اکنون مراحل درمان را طی می‌کنند حدوداً ده هزار نفر است. میزان ماندگاری در درمان در کنگره شصت طی یک پایلوت انجام‌شده در سال  97 که با همکاری مرکز مطالعات مبارزه با مواد مخدر، 500 نفر از رها شدگان به‌صورت رندم انتخاب شدند و از آن‌ها تست اعتیاد به عمل آمد که میزان 88 درصد آزمایش‌شدگان بعد از دو سال از زمان رهایی آن‌ها همچنان پاک بودند و عاری از هرگونه ماده مخدر اعلام شدند. درمجموع روش DST بسیار موفق بوده و افتخاری نه‌فقط برای کنگره شصت بلکه برای کشور ایران است و ازنظر علمی می‌توانیم بگوییم حرف اول را می‌زنیم. پروفسور ویلیام ال وایت (رئیس پیشین نایلا) در مکاتباتی که با جناب مهندس داشتند اعلام نمودند در امریکا و اروپا امیدوار هستند در ده سال آینده دارویی برای حل معضل مت آمفتامین یا همان شیشه پیدا کنند این در حالی است که ما بیش از ده سال است که شیشه را با داروی شربت تریاک درمان می‌کنیم و مشکل آن را حل نموده‌ایم.

 

تهیه و نگارش :مسافر مهرداد، مسافر امین ، مسافر علی و مسافر پوریا

عکس: مسافر امین و مسافر علی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .