English Version
English

کارگاه آموزشی کنگره 60؛ نمایندگی استاد معین

کارگاه آموزشی کنگره 60؛ نمایندگی استاد معین

دومین جلسه از دور بیست و سوم از سری کارگاه های آموزشی عمومی کنگره 60 نمایندگی استاد معین روزهای پنجشنبه مورخ 97/8/24 استادی:  کمک راهنمای محترم مسافر محمد ؛ نگهبانی: مسافر محمد و دبیری: مسافر یاشار با دستور جلسه هفته گلریزان راس ساعت 17:00 آغاز به کار نمود.

سخنان استاد:

خیلی خوشحالم که امروز در این جایگاه خدمت می‌کنم و از آقای عیوضی سپاسگزارم که این فرصت را در اختیار من گذاشتند. در خصوص دستور جلسه هفته گل‌ریزان است و آقای مهندس در خصوص این دستور جلسه کامل سخن گفتند. من چندین ماه است که منتظر این دستور جلسه و منتظر روز گل‌ریزان هستم، چون حسی که به من می‌دهد و دریافتی که از این دستور جلسه و این جشن دارم چیزی است که فقط می‌توانم کمی از آن را برایتان بیان کنم؛ و امیدوارم که برای تک‌تک اعضاء قابل‌لمس باشد و کسانی که در این جشن زیبا طی سالهای گذشته شرکت کرده‌اند دوست دارم از تجاربشان در مشارکت‌ها بگویند که برای دیگران هم الهام‌بخش باشد. از حسی که در آن لحظه داشتند و از اتفاقات قشنگی که پس‌ازآن برایشان افتاد بگویند که ما هم استفاده کنیم. خیلی از چیزها وقتی بیان شوند شاید فقط در حد حرف و گفتار باشند ولی اگر بخواهم به واقعیت آن‌ها وارد شوم، شاید خیلی تفاوت داشته باشد. جشن گل‌ریزان اصطلاحی است که در قدیم به کار می‌رفت، هنگامی‌که در محلی یا بازاری یا جاهای دیگر یکی از اعضاء دچار مشکل مالی، ورشکستگی و نظایر این‌ها می‌شد بزرگان آن محل گرد هم می‌آمدند و برایش جشن گل‌ریزان می‌گرفتند، هرکسی به‌اندازه توانایی‌اش مبلغی به‌عنوان کمک پرداخت می‌کرد که این مبالغ جمع‌آوری می‌شد و صرف رفع مشکل آن شخص می‌شد. ما هم در کنگره 60 هفته‌ای را به این جشن اختصاص داده‌ایم و در روز سه‌شنبه دورهم جمع می‌شویم و هرکسی به‌اندازه خواست وتوانش مبلغی را اعلام و پرداخت می‌کند. به نظر من این بحث کمک نیست و کار ما با آن روش سنتی گل‌ریزان که درگذشته انجام می‌شد تفاوت دارد. در کنگره تمتم مبالغی که به‌عنوان گل‌ریزان پرداخت می‌کنیم و تمام مبالغی که به‌عنوان خسارتی یا کمیته انضباطی که پرداخت می‌شود همگی به‌حساب زمین کنگره 60 می‌رود. جمعیت احیای انسانی کنگره 60 یک اساس‌نامه دارد که در آن ذکرشده است که اموال این جمعیت مال هیچ‌کسی نیست و فقط برای اعضاء کنگره 60 هست و اگر روزی کنگره 60 وجود نداشته باشد (که این فرض هم محال است چون کنگره به‌واسطه روشی که دارد همیشه به راه خودش ادامه می‌دهد) به‌صورت اوقاف در اختیار ngo های دیگر قرار می‌گیرد و به شخص خاصی واگذار نمی‌شود. در کنگره 60 برای اینکه بتوانیم بهتر به هدف خودمان برسیم لازم داریم که جای مستقل و مناسبی را برای خودمان در اختیار داشته باشیم. به همین خاطر آقای مهندس پیشنهاد حساب برای خرید زمین را دادند و این حساب افتتاح شد و مبالغ زمین در آن جمع‌آوری می‌شود. در سالن قبلی شعبه استاد معین فضایی که در اختیار ما بود بسیار کوچک و محقر بود و همین جمعیت موجود در همان سالن همه حضور داشتند و کار درمان هم اتفاق می‌افتاد، لژیون مالی استاد معین هم در آنجا تشکیل شد و ما توانستیم این ساختمان را فعلی را به مبلغ 435 میلیون تومان رهن کنیم که ازنظر وسعت، امکانات و موقعیت بسیار عالی می‌باشد. بسیاری از شعب کنگره 60 در ساختمان‌های اجاره‌ای هستند و مجبورند هرماهه مبلغی را بر ای اجاره جمع‌آوری و پرداخت کنند ولی اینجا به لطف کمک اعضاء و لژیون مالی قدرتمندی که داریم این مشکل را نداریم. در این هفته من باید فکر کنم کار من وظیفه چیست. آقای مهندس دو سال پیش اعلام کردند که هزینه درمان هر فرد یازده میلیون تومان است؛ 

یعنی اگر قرار بود برای خدمات درمانی که از کنگره دریافت می‌کنیم هزینه‌ای پرداخت کنیم حداقل باید یازده میلیون تومان هزینه می‌کردیم. کافی است به گذشته خودم نگاه کنم که خانواده من حاضر بودند همه داری‌شان را بدهند تا من درمان شوم. من کلی بابت مشاوره و روش درمان‌های جورواجور هزینه کردم و برای هر جلسه از مشاوره‌های بی‌نتیجه هشتاد هزار تومان هزینه می‌کردم و چهارصد هزار تومان هرماه برای قرص متادون و همه این‌ها را قبل از شروع درمان از من می‌گرفتند و همه این کارها بی‌نتیجه بود. با شرایطی که من داشتم اگر در کنگره هم به من می‌گفتند باید قبل از درمان هزینه پرداخت کنم بلادرنگ این کار را انجام می‌دادم. پنج میلیون تومان شاید در نگاه اول مبلغ زیادی باشد اما اگر دقت کنیم تقریباً برابر ماهی چهارصد هزارتویمان است که مبلغ زیادی نیست. خدا را شکر در سال گذشته زمین کنگره 60 خریداری شد که آکادمی اعتیاد در آن پایه‌گذاری شود. امسال آخرین سالی است که اگر نتوانیم تمدید کنیم این مکان را که در اختیار ماست باید ترک کنیم. و برای اینکه بتوانیم سال بعد هم از آن استفاده کنیم و با توجه به گرانی مسکن تقریباً همین مبلغ را باید به آن اضافه کنیم یعنی 435 میلیون تومان دیگر. اگر تفکر من این است که می‌خواهم کمکی به کنگره کنم، کنگره به کمک من نیازی ندارد و همین‌طور که پیش از من کنگره وجود داشته و فعالیت می‌کرده پس از من و بدون من هم این حرکت روبه‌جلو ادامه خواهد داشت. چیزی که من به‌شخصه در کنگره به دست آوردم فراتر از قیمت‌گذاری و سنجش است و فراتر از درمان اعتیاد. درکنگره من زندگی کردن و هستی خودم را بازیافتم و از اعماق تاریکی‌ها به‌جایی رسیدم که به زندگی و آرامش رسیدم، تشکیل خانواده دادم و توانستم جایگاه کاری و اجتماعی ازدست‌داده‌ام را به دست بیاورم. برای اینکه بتوانم به خودم خدمت کنم باید به‌اندازه توانم و به‌اندازه‌ای که به‌سختی بیافتم به کنگره کمک کنم و این کمک و مبلغ میزانش برای هرکسی متفاوت است و بسته به خاست و حس دل هرکسی دارد. این حرکت باید کاملاً دلی باشد. امیدوارم که همه دوستانی که به درمان رسیده‌اند در این جشن و خدمت شرکت کنند و نتایج فوق‌العاده و معجزه‌آسای آن را ببینند چون این معجزه برای من از زمانی رخ داد که در لژیون مالی عضو شدم و خیروبرکت آن‌هم در زندگی من جاری شد. خیلی متشکرم که به صحبت‌های من توجه کردید.

تهیه و تنظیم: مسافر متین

عکاس: مسافر سعید

بازبینی: مسافر شهاب

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .