English Version
English

کارگاه آموزشی کنگره60، نمایندگی ارتش ویژه همسفران

کارگاه آموزشی کنگره60، نمایندگی ارتش ویژه همسفران

اولین جلسه از دور بیست و پنجم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران کنگره 60، نمایندگی ارتش در روز دوشنبه در تاریخ 97/8/14 با دستور جلسه رابطه یادگیری با معرکه گیری با استادی همسفر علویه، نگهبانی همسفر حشمت بانو و دبیری موقت همسفر آرزو رأس ساعت 16:00 آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

یاد گیری فقط مربوط به درس نیست ، ما می توانیم در زمینه هنر، ورزش، موسیقی، مهارت های شغلی، ارتباطات و غیره نیز یادگیری داشته باشیم.انسان در هر سن و در هر مقامی که باشد خواهان یادگیری و تشنه آموزش است چون طالب کمال بی نهایت است.انسان به درستی میداند که در جهان هستی جایگاه بسیار بالایی دارد، خداوند به او لقب خلیفـه الله داده و او را جانشین خود روی زمین قرار داده است. خالق و سازنده راز صنعت خود را میداند اما انسان متحیر است چون خود را به خوبی نمی شناسد.

ولی انسان برای شناخت خود، برای درک مقام انسانی خود نیاز به آموزش دارد. او با آموزش یاد میگیرد که چگونه زندگی کند، چگونه اطاعت و بندگی خدا را بکند، یاد میگیرد چگونه نیازهای خود را بشناسد و آنها را برطرف کند، چگونه به دانش نهفته درون خود پی ببرد، یاد میگیرد چگونه خدمت کند، چگونه نسبت به همنوعان خود مهربان باشد، گذشت داشته باشد، به آنها عشق بورزد و خیلی چیزهای دیگر را یاد میگیرد، چون یاد گیری در هستی جاری است و تمام شدنی نیست.

انسان تشنه آموزش است چون آموزش یکی از شگفتی های آفرینش و جهان هستی است. با آموزش اتفاقاتی در صور پنهان انسان می افتد و دگرگونی هایی در درون او رخ میدهد که نمیتوان آن را توصیف کرد. لذت عبد بودن انسان با اختیار کامل را فقط باید حس کرد، این همان کمال بی نهایت است. پس شایسته و روا نیست ما عمر خود را و زندگی خود را در غفلت و بی خبری بگذرانیم.

هر جهلی هر چند پیامد بزرگی هم داشته باشد قابل گذشت است اما جهل انسان نسبت به خود، نسبت به هستی و هدف زندگی خود را نمیتوان کوچک شمرد.ما در کنگره میخوانیم بزرگ ترین دشمن انسان جهل و نادانی اوست، ما دشمن بیرونی نداریم دشمن ما در درون ما است. تنها کسی که میتواند جایگاه و مرتبه انسانی ما را متزلزل کند و باعث سقوط  و نابودی ما شود خود ما هستیم، جهل و نادانی ما است. این مسئله در بعد اجتماعی هم صادق است. جامعه ای رو به پیشرفت و تعالی است که افراد آن جامعه دائما در حال یادگیری و آموزش هستند و از دانش و اندوخته های خود در جهت خدمت سالم و مفید بیشترین استفاده را میکنند.

دنیای امروز پر از اختراعات، اکتشافات، فناوریهای جدید، علوم و فنون نوین است، اینها همه نشان از دانش بالای آن جامعه است.

درخت تو گر بار دانش بگیرد                به زیر آورد چرخ نیلوفری را

رابطه یادگیری و معرکه گیری دو مقوله کاملا متفاوت و جدا از هم هستند. معرکه گیری نقطه مقابل یادگیری است. اگر کسی همیشه در حال یادگیری باشد، نمیتواند معرکه گیری کند. کسی معرکه گیری میکند که از آموزش و یادگیری به دور است. یادگیری و معرکه گیری نمیتوانند در کنار هم و در یک جا باشند، یعنی تفکر و ذهن ما جای یکی از اینهاست. پس رابطه این دو این است که هر زمان ما از یادگیری و آموزش و خدمت دور شویم وارد معرکه گیری شده ایم.در اکثر اجتماعات انسانی که عده ای افراد برای هدف مشترکی دور هم جمع شده اند یک سری مسائل حاشیه ای ممکن است وجود داشته باشد. به این معنا که در این اجتماعات عده زیادی از افراد دائما در حال کار و تلاش و فعالیت هستند، در راستای اهداف و خواسته های مشترکشان حرکت میکنند، آموزش میگیرند تا جایگاه و خدمت خود را ارتقا دهند، تمام تفکرو تمرکزشان روی خودشان است و هیچ تفکری به مسائل دیگر نمیکنند، در واقع اینها در درون و متن قرار گرفته اند و بازیگر هستند.

در مقابل اینها افراد کمی هستند که نقش تماشاچی را دارند، تماشاچی خدمت دیگران هستند یعنی در حاشیه قرار گرفته اند، حاشیه انسان را از مسیر اصلی منحرف میکند، این افراد چون نمی توانند آموزش بگیرند شروع به کنجکاوی، نق زدن، ایراد گیری، عیب جویی و بهانه گیری میکنند. آنها با این کارها میخواهند خللی در کار و خدمت دیگران ایجاد کنند و کار و خدمت دیگران را بی ارزش جلوه دهند که همه اینها تجلی نادانی و نا آگاهی شخص است.پس هر انسانی هم پتانسیل یادگیری را دارد و هم پتانسیل معرکه گیری.

نگارنده: همسفر آرزو
عکاس: همسفر اعظم
تهیه و تنظیم گزارش: هسفر آیدا
منبع: کنگره60، نمایندگی ارتش

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .