English Version
English

برگزاری همایش آشنایی با صورت مسئله اعتیادبا همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهرستان قیدار و کنگره 60

برگزاری همایش آشنایی با صورت مسئله اعتیادبا همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهرستان قیدار و کنگره 60

همایش آشنایی با صورت مسئله اعتیاد توسط شهرداری و شورای اسلامی شهرستان قیدار با همکاری جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰؛ با استادی دیده‌بان آقای حکیمی و نگهبانی مسافر سعید و دبیری مسافر مسعود در مورخ ۹۷/۴/۲۴ راس ساعت ۱۶.۳۰ در سالن همایش دانشگاه پیام نور قیدار برگزار گردید.

 مسئولین و میهمانان حاضر در جلسه:

شهردار محترم شهرستان خدابنده آقای اصانلو

ریاست محترم شورای اسلامی شهرستان خدابنده آقای مرادی به همراه اعضاء شورا 

فرماندهی محترم انتظامی شهرستان خدابنده جناب سرهنگ تقی لو

رئیس پلیس محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر آقای حبیبی

بخشدار محترم شهرستان خدابنده آقای کرد

معاونت محترم دانشگاه پیام نور خدابنده آقای دکتر شیرازی

شهردار محترم شهر کرسف آقای افشار به همراه اعضاء شورای اسلامی شهر کرسف

ریاست محترم آموزش و پرورش شهرستان خدابنده آقای اسدی

ریاست محترم کمیته امداد شهرستان خدابنده آقای غفاری

ریاست محترم اصناف شهرستان آقای صادقی

بخشدار محترم شهرستان خدابنده آقای کرد و معاونت محترم فرمانداری خدابنده آقای خمسه

خلاصه سخنان دیده‌بان آقای حکیمی:

از خداوند مننان سپاس گذارم که توفیق حضور در این جمع صمیمی را به من ارزانی فرمود و از آقای مهندس و خانوده محترم ایشان بخاطر کشف این راه تشکر می کنم و کمال تشکر و قدرانی خودم را به تک تک مسئولین و عزیزانی که در برگزاری این همایش نقش دارند ابراز و اعلام می کنم . از آقای شهبازی دبیر محترم شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان و اعضاء و ریاست محترم شورای اسلامی خدابنده آقای مرادی و اعضای شورای شهر نوبهار و رئیس پلیس ستاد مبارزه با مواد مخدر جناب سروان حبیبی ، فرمانده انتظامی شهرستان خدابنده جناب سرهنگ تقی لو ، شهردار محترم قیدار آقای اصانلو و بخشدار مرکزی شهرستان خدابنده جناب آقای کرد و معاونت محترم فرماندار آقای خمسه و از دیگر عزیزان حاضر در جلسه صمیمانه تشکر می کنم . بنده احمد حکیمی هستم و در جایگاه دیده بان نمایندگی های شهرستان ها ، در کنگره ۶۰ خدمت می کنم و با مصرف یازده سال شیره و تریاک وارد کنگره شدم ، با متد DST و با استفاده از داروی opeum مدت ۸ ماه با راهنمایی آقای مهندس سفر کردم و نزدیک به ۱۷ سال هست که رها و آزاد هستم . وقتی یک مسئله و مشکلی برای یک فرد بوجود می آید ، اگر آن مسئله و مشکل برای آن فرد روشن نشود و اجزای آن مشخص نشود ، قطعا هر گونه اقدامی برای حل  مشکل نمی تواند ثمر بخش باشد و قبل از کشف متد دی اس تی مسئله ترک اعتیاد مبتنی شده به انجام یک نوبت آزمایش ادرار و اگر فردی آزمایش ادرار می داد و پاسخ آزمایش منفی میشد آن فرد را مبری از اعتیاد می دانستند.

اما با مطرح شدن صورت مسئله اعتیاد دیدگاه جدیدی در حوزه اعتیاد باز شد. یک فرد برای اینکه بتواند به یک معتاد تبدیل شود باید خیلی زحمت بکشد، روزها و زمان های مدیدی را باید پشت بگذارد و مبالغ زیادی را در این راه خرج کند. ولی نکته این جاست که خود فرد به این مسئله واقف نیست؛ حال چگونه می شود حل این مسئله را با انجام یک آزمایش ساده به سرانجام رساند؟ در صورت مسئله اعتیادی که آقای مهندس مطرح فرمودند و به تایید وزارت بهداشت نیز رسیده است، آمده است که اعتیاد از پیوند نامیمون انسان و مواد مخدر پدیدار می شود و اگر ما بخواهیم این فرزند ناخلف این پیوند ناصواب را درمان کنیم باید به دو بخش توجه خاصی داشته و نسبت به آن دوبخش شناخت کافی داشته باشیم، هم مواد مخدر و هم انسان را بخوبی بشناسیم.

در مخدر تریاک علی الاصول بین یک ونیم تا سه حال طول می کشد تا اعتیاد اتفاق بیافتد و عقیده نادرست این بود که به مصرف کننده پیشنهاد قطع ناگهانی مصرف ماده مخدر داده میشد و یا برای کنار گذاشتن اعتیاد توصیه میشد که در کنار قطع مصرف مواد برای مدت کوتاهی داروی بخصوصی استفاده گردد و بزرگ ترین اشتباه اینجا اتفاق می افتد . با قطع ناگهانی مصرف مواد مخدر در فرد مصرف کننده دو عکس العمل پدیدار می شود. یک عکس العمل کاملا آشکار هست یعنی هم خود فرد آنرا می بیند و هم اطرافیان و عکس العمل دیگر پنهان است؛ نه خود فرد و نه اطرافیان قادر به مشاهده آن نیست و مشکل اساسی هم در همین دسته عکس العمل های پنهان است. عکس العمل های آشکار در بیست روز اول قطع مواد مخدر خود را نمایان می سازد مانند آبریزش بینی ، عرق سرد و شکم روی و... و بعد از مدت مذکور این علائم کاهش می یابد و همین امر نیز باعث گمراهی برخی از فعالان حوزه اعتیاد شده است.

از آنجایی که جسم انسان بطور خدا دادی و خودکار قادر به ترمیم خود است علایم آشکار به تدریج کمتر می گردد و دیگر آثاری از آب ریزش بینی و شکم روی باقی نمی ماند و همین امر توهم ترک یا درمان اعتیاد را در فرد مصرف کننده و اطرافیان وی ایجاد می کند در صورتی که بعد از علایم آشکار است که علائم و عکس العمل های پنهان خود را نمایان می سازند .ناامیدی ، عدم میل و رغبت به ادامه زندگی ، خستگی های زود هنگام ، بی خوابی های پی در پی ، مشکلات جنسی و زود انزالی و میل به خودکشی و ...

از علائم پنهان قطع ناگهانی مصرف مواد مخدر محسوب می شود و تمامی این مسائل ناشی از برهم خوردن تعادل در تولید بخشی از مواد بیوشیمی در مغز می باشد و اگر این بی تعادلی به درستی درمان نشود گذشت زمان هم در بهبودی آن تاثیر چندانی نمی تواند بگذارد . مخدر های طبیعی بدن از پشت ناحیه مخچه تا خود مغز مثل یک پنجه عمل می کند و وقتی این مخدرها متعادل باشند به مثابه این است که تمامی انگشتان دست و پنجه به درستی کار می کنند ولی با مصرف مواد  مخدر این پنج انگشت کارایی درست خود را از دست می دهد.

روش دی اس تی مخفف ضریب هشت دهم و پله های بیست و یک روزه و مدت حداقل ده ماهه است. ضلع تغذیه، اشباع و سازگاری مثلث مهندسی اعتیاد است که برای نخستین بار توسط مهندس دژاکام ارائه گردیده است. مصرف داروی OT در سه وعده غذایی آن هم به میزان مشخص ( حداکثر یک و نیم گرم در روز معادل ۱۶/۵ سی سی)  و با لحاظ مدت زمان مشخصی برای سازگاری از ابزارهای مهم رسیدن به درمان قطعی اعتیاد به حساب می آید . به نظر من قوی ترین و بهترین دارویی که خداوند تا به امروز برای انسان خلق کرده  همان تریاک است و انسان های نادان با استفاده نادرست این داروی ارزشمند را بدنام نموده است و تریاک اگر چنانچه در اختیار حکیم حاذق باشد شفا و درمان به ارمغان می آورد. معتقدیم که روش درمانی کنگره ۶۰ ، برای خود، علمی است قابل اشاعه و قابل تکثیر و هنگامی که یک فرد مصرف کننده به درمان می رسد به تبع آن خانواده وی هم از سلامت برخوردار می شود و همین طور سلامت خانواده موجب سلامتی جامعه شده و در اینصورت هم شهر و کشور نیز سالم می شود .

 

در ادامه جلسه چند تن از مسافران و همسفران نمایندگی ضمن حضور در جایگاه به بیان تجربیات خود در حوزه اعتیاد و اوضاع و وضعیت کنونی خود پرداختند...

در ادامه مراسم دیده‌بان آقای خدامی با حضور در جایگاه ضمن عرض خیر مقدم به مسئولین و میهمانان حاضر در جلسه در خصوص صورت مسئله اعتیاد مطالبی را ایراد فرمودند که خلاصه ای از فرمایشات ایشان ذیلا آمده است...

خیلی خوشحالم از این که توفیق حضور در این همایش را پیدا کردم و این همایش فرصتی شد تا بتوانیم دقایقی در خصوص صورت مسئله اعتیاد صحبت کنیم. بنا بر مشورتی که با آقای حکیمی داشتم قرار براین شد که عنوان دستور جلسه امروز، آشنایی با صورت مسئله اعتیاد باشد. مسئله اعتیاد مسئله بسیار مهمی هست و خیلی از کشورها درگیر این موضوع هستند و در کشورهائی مثل روسیه و اروپای شرقی موضوع اعتیاد به مصرف الکل بیداد کرده است و ترکیب الکل و سیگار میانگین طول عمر مردمان آن کشورها را به چهل سالگی رسانده است و آمار سکته های قلبی روز به روز در آن کشورها رو به افزایش و ترقی می باشد. صورت مسئله اعتیاد عنوان یک مقاله علمی است که اولین خشت و بنای علمی کنگره ۶۰ هم به حساب می آید.

این مقاله از سوی بنیان کنگره ۶۰ آقای مهندس دژاکام در سال ۱۳۷۸ برای نخستین بار به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ارئه گردید و در این مقاله همانگونه که از عنوان آن هم پیداست یک سری سوالات مطرح گردیده است که چند مورد از آن سوالات را به سمع حضار محترم می رسانم . یکی اینکه اصلا اعتیاد چیست ؟ به عقیده مردم اعتیاد یک عادت رفتاری است و در علمی ترین مجامع و حتی در بین عوام الناس و رسانه های جمعی مانند رادیو و تلوزیون از کلمه ترک استفاده می شود در حالی که اعتیاد یک موضوع رفتاری مانند کفتر بازی یا قمار بازی نیست که بتوانیم آنرا ترک کنیم، اعتیاد یک بیماری فیزیولوژیک بسیار سنگینی است و نباید برای آن از کلمه ترک استفاده کرد و ساده ترین بیماری را نمی توان ترک کرد تا چه برسد به اعتیاد ! و این تعابیر نادرست بیانگر این است که ما هنوز با درستی اعتیاد را نمی شناسیم.

سوال دیگر این است که این بیماری به کجای جسم آسیب وارد آورده است؟ آیا این بیماری مربوط به قلب است یا مغز و...؟ اگر می گوییم فلانی درگیر بیماری اعتیاد است کجای وی را باید معالجه کنیم ؟ به تک تک این سوالات که تا به امروز بی پاسخ مانده بود کنگره ۶۰ با ارائه مقاله یاد شده به درستی پاسخ داد . آیا اعتیاد واقعا قابل درمان هست یا نیست؟ پاسخ این سوال باید کاملا شفاف و واضح، به صورت مستدل و مستند داده شود.

علمی ترین و تخصصی ترین مجامع دنیا به این سوال پاسخ منفی داده اند ولی کنگره ۶۰ معتقد است که اعتیاد درمان قطعی دارد . آیا هر روشی برای درمان اعتیاد قابل قبول است ؟ متاسفانه برخی از مجامع تمامی روش های درمان اعتیاد را تائید می کنند ولی از نظر علمی پاسخ این پرسش کاملا منفی است. داروی مشخص و طول درمان مشخص به عقیده کنگره ۶۰ لازمه درمان اعتیاد می باشد .دلیل گرایش انسان ها به اعتیاد چیست ؟ از دیدگاه کنگره حل این مسئله کمک چندانی به ما نمی کند چون عده ای معتقدند فقر و بیکاری ممکن است عامل اصلی اعتیاد باشد ولی ما به عینه می بینیم که در بین انسان های متمول و شاغل نیز هستند کسانی که درگیر اعتیاد می باشند و مسائلی مانند طلاق و... تاثیر چندانی در این مسئله نمی تواند داشته باشد.

در ادامه سخنان آقای خدامی، اعضاء لژیون های هیجده و هفتم نمایندگی با حضور در جایگاه مشارکت و اعلام سفر نمودند .

خلاصه سخنان دبیر محترم شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان آقای شهبازی:

عرض سلام و احترام دارم خدمت حضار محترم . لازم می دونم قبل از آغاز عرایضم صمیمانه از بانیان این نشست ، بالاخص شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهرستان قیدار تقدیر و تشکر نمایم . جمعیت احیاء انسانی کنگره ۶۰ برای من بسیار امید بخش است واین دومین توفیقی است که نصیب من شده است ، یک نوبت در شهرستان هیدج و امروز هم در شهرستان قیدار در خدمت شما عزیزان می باشم . این جمعیت از دیدگاه من جمعیتی است روحانی ، معنوی و انسانی . حضور مدیران محترم ، فرمانده محترم انتظامی شهرستان جناب سرهنگ تقی لو و مدیران دستگاه های فرهنگی خیر مقدم عرض می کنم و پیامی برای ایشان دارم ، امروز همه ما براین باوریم که اعتیاد یک بیماری است و معتاد بیمار است و باید برای درمان او رویکردهای فرهنگی و اجتماعی را تقویت بکنیم . اولویت اولیه سیاست ها و فعالیت های دولت و ستاد مبارزه با مخدر امروزه پیش گیری و مقابله است و این باعث خوشحالی و دلگرمی است.

بعد از نشست هیدج گزارشی را خدمت استاندار محترم ارسال کردم و مراتب لازم را به استحضار ایشان رساندم . توسعه سازمان های مردم نهاد گام نخست اجتماعی شدن مقوله مبارزه با مخدر است . به عزیزانی که در کنگره ۶۰ نقشی ایفاء می کنند شایسته است تبریک عرض کنم و بدون تردید جمعیت احیاء انسانی کنگره ۶۰ یکی از موفق ترین ، کارآمد ترین سازمان های مردم نهاد است که در حوزه درمان اعتیاد و پرورش انسان های فرهیخته و وارسته فعالیت می کند ، این جمعیت از سه ویژگی مثبت برخوردار است یکی اینکه تاسیس کنگره با الهام گیری از ماه مبارک رمضان صورت پذیرفته و این موضوع مبین باورهای دینی و اعتقادات مذهبی متولیان این جمعیت است . دومین ویژگی سازماندهی صحیح این تشکیلات است و ویژگی سوم همراهی همسفران در کنار مسافران است. اعتقادم براین است که اعتیاد و مواد مخدر زلزله خاموشی است که نزدیک به سه ملیون از مردم کشورمان را درگیر خود نموده است و اگر فرض کنیم که هر معتاد با چهار نفر زندگی می کند در اینصورت حدودا دوازده ملیون از جمعیت کشورمان با این مقوله مواجه هستند و اعتیاد در سطح جهانی جزو چهار بحران بین الملی به حساب می آید . الگوی درمانی کنگره ۶۰ کاملا منطبق با سیاست هایی است که مقام معظم رهبری در این زمینه ارائه فرموده اند . کاهش آسیب از مواد پرخطر به مواد کم خطر موضوع مهم دیگری است که بایستی به آن توجه شود . بیش از هفتصد نوع مواد مخدر و روان گردان در سطح دنیا و جود دارد که مورد استفاده قرار می گیرد و افزایش بی رویه سطح کشت مواد مخدر در کشور همسایه افغانستان باعث نگرانی است و خط مقدم این موضوع نظام جمهوری اسلامی ایران است و از مجموع کشفیات مواد مخدر در سطح جهان ۷۵ درصد سهم جمهوری اسلامی ایران است.

خلاصه سخنان فرمانده انتظامی شهرستان خدابنده جناب سرهنگ تقی لو:

به همت بالا و ارزشمند شما عزیزان احترام قائلم و به آن ارج می نهم . از عزیزان متولی این نشست بویژه شهردار و اعضاء محترم شورای اسلامی شهرستان خدابنده کمال قدردانی و تشکر را دارم و حضور آقای شهبازی دبیر محترم شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این محفل صمیمی و معنوی موجب خرسندی و باعث دلگرمی است و اگر حضرت عالی مساعدت های لازم در افتتاح نمایندگی های این جمعیت را در زنجان و در قیدار به عمل بیاورید قطعا یک کارنامه موفق و قابل قبولی هم در پیشگاه خدا و هم در پیشگاه مردم استان خواهید داشت . همگی ما با یک پدیده ای هولناک سر و کار داریم و هر مصرف کننده با مصرف مواد مخدر و اعتیادش انسان های متعددی را با خود درگیر نموده است . یکصد و هفتاد کشور در دنیا به شدت درگیر این مقوله خانمانسوز هستند و کار به جایی می رسد که در کنار بحران هایی چون بحران انرژی هسته ای و زیست محیطی ، بحران اعتیاد هم مطر ح می شود.

بیش از دویست و پنجاه میلیون نفر در سطح دنیا مصرف کننده داریم که متاسفانه تعداد پنجاه میلیون نفر از آنها مبتلاء به ایدز هستند . در بررسی های صورت گرفته بیش از ۷۵ درصد زندانیان سابقه اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند و اغلب سارقین ما سابقه اعتیاد دارند و طی طرحی که در یکی از دور افتاده ترین نقاط شهر قیدار اجراء کردیم بیش از ۱۵ نوع مواد مخدر در یکی از منازل کشف و شناسایی می شود ، دو برادری که تبدیل به اراذل اوباش توزیع کننده مواد مخدر در آن منطقه می شوند و کار به جایی می رسد که اطلاع کسب می کنیم اعضاء کل یک خانواده از پدر گرفته تا فرزندان متفقا با توزیع مواد مخدر منطقه ای را به نابودی کشانده اند و با این توضیحات دیگر جایی برای خواب و دست روی دست گذاشتن نیست . در طی سه سال بیش از ۱۱۴۱  کیلو انواع مواد مخدر فقط در شهرستان خدابنده کشف و شناسایی شده است. با اوج گرفتن قیمت شیشه ماده مخدری بنام گل روی کار می آید و وقتی اعتیاد مطرح باشد نه عرق ملی و نه تعصب و نه میهن پرستی وجود دارد و دشمن نیز دقیقا خواسته اش همین است . در شهرستان خدابنده بیش از ۱۵ مورد مزرعه مجهز به فناوری نوین  و مکانیزه کشت انواع مواد مخدر را کشف و شناسایی کرده ایم . کار ، کار سختی است و می طلبید که تمام قد به احترام اقدامات شما عزیزان ایستاد . از تک تک حضار و مسئولین محترم در جلسه تشکر می کنم.

خلاصه سخنان آقای مرادی ریاست محترم شورای اسلامی شهرستان خدابنده:

با هرچه عشق نام تو را می توان نوشت ، با هرچه رود نام تو را می توان سرود ، بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را ، با دست های روشن تو می توان گشود . عرض سلام و ادب و احترام به خدمت تک تک عزیزان حاضر در جلسه دارم . در جلسه ای که اخیرا در شورای شهر برگزار شده بود و بنده هم حضور داشتم که چند تن از هم شهریان ما که از اعضاء محترم کنگره ۶۰ هم هستند در جمع ما حضور داشتند و صحبت هایی را در مورد کنگره و فعالیت های آن مطرح کردند و بسیار مشتاق شدیم تا از نزدیک با این محفل آشنا بشویم تا اینکه توفیق حاصل شد ، توانستیم در همایش هفته مبارزه با مواد مخدر که در شهرستان هیدج به میزبانی کنگره ۶۰ برگزار می شد شرکت کنیم و از نزدیک شاهد اقدامات و فعالیت های این مجموعه باشیم و به قول آقای شهبازی شنیدن کی بود مانند دیدن ! در جلسه ای که برگزار شده بود متوجه شدیم که تعداد هفتاد در صد حاضرین در جلسه از شهروندان قیداری بودند و همین مسئله ما را مصمم کرد قدمی هرچند کوچک در این راه و در این مسیر مقدس برداریم .به  دیده بانان محترم آقایان حکیمی و خدامی هم خیر مقدم عرض می کنم و خیلی خوشحالم این بزرگواران را در شهر خدابنده ملاقات می کنم و من و دیگر اعضاء شورای اسلامی شهرستان خدابنده هر کجا احساس کنیم که در آنجا حضور ما لازم و ضروری است به عنوان نمایندگان مردم آنجا ورود پیدا می کنیم و به این نشست ها و همایش ها حقیقتا ارج می نهیم و از ارزش والای اقدامات کنگره ۶۰ کاملا آگاهی داریم و قطعه زمینی که برای احداث نمایندگی قیدار قول داده بودیم را در اولین فرصت تقدیم کنگره خواهیم کرد و اگر بتوانیم قدم مثبتی در این مسیر برداریم باعث افتخار ما خواهد گردید.

 

اعطاء گل رهایی به مسافر رضا توسط دبیر محترم شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان آقای شهبازی

در انتها ، همایش با دعای کنگره 60 به پایان رسید.

تهیه و تنظیم گزارش : مسافر علی از لژیون یازدهم
عکاس : مسافران امیر و مجید
وبلاگ نمایندگی حکیم هیدجی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .