English Version
English

خلاصه سی دی اشراق

خلاصه سی دی اشراق

یک حوض، که آب بسیار تیره و کثیف دارد با یک حوض که از چشمه‌ای روان سیراب می‌شود بسیار فرق دارد، این تمثیل ما انسان‌ها است که شبیه کدام یک هستیم: حوضی که لجن دارد یا حوضی که تمیز است و از آب چشمه سیراب می‌شود. چشم همه را می‌بیند به‌جز خودش، انسان هم همه را می‌بیند به‌جز خودش و آن چیزی که اینجا مطرح است خلق‌وخوی است که بسیار مهم است از صفات پیامبر بود که خلق‌وخوی بسیار خوبی داشتند. کسانی که خلق‌وخوی خوبی ندارند؛ مثل حوض کثیف هستند، خودبین، خودبزرگ‌بین، متکبر و دارای منیت هستند، خلق‌وخوی خوب را کسانی دارند که دیگران را دوست دارند. تا دیگران را دوست نداشته باشیم نمی‌توانیم خلق خوب داشته باشیم به همین دلیل باید آگاهی و شناختشان بالا برود. کسی که دارای خلق‌وخوی بد است مانند همان حوض کثیف است، علاوه بر منیت، خودخواهی، تکبر و دروغگویی که مادر همه بدی‌ها است. همچنین کم‌فروشی مثل تعمیرگاهی که با دوتا پیچ سفت کردن کار شما را راه می‌اندازد؛ ولی کار درست را انجام نمی دهد  سه روز شما را معطل می‌کند این افراد هشتشان گروی نهشان است. این افراد علاوه بر کم‌فروشی، غیبت، تخلف و ناامیدی دارای وسوسه نیز هستند. صفات بد انسان را تبدیل به حوض کثیف می‌کند. ما که در کنگره هستیم در هر خدمتی که باشیم نگهبان، مرزبان، ایجنت، خلق‌وخوی مهم است اگر اخلاق خوبی نداشته باشیم نمی توانیم ارتباط درستی با افراد برقرار کنیم و خدمت خود را به درستی انجام دهیم و افراد هم ما را به خوبی می بینند و حرکات ما عیان است. اگر خوب باشیم و زلال باشیم باز هم مردم می‌بینند.

جهان‌ها دارای ماهیت گوناگون هستند اشراق از نور است. ماهیت ما هم نور است، دود داریم، نورهم داریم، آتش هم دود دارد و هم نور؛ ولی خورشید نور دارد و دود ندارد. اگر وارد جهان اشراق شویم نور داریم و دود نخواهیم داشت پس برای اینکه به جهان اشراق برسیم باید حوضی که داریم تمیز باشد. اگر بخواهیم به آسایش برسیم این حوضی که داریم باید زلال و تمیز باشد پس غیبت، دروغ و تخلف فقط برای گناه‌نکردن نیست؛ بلکه برای این است که تخریب به خودمان بر می‌گردد. می‌خواهیم سخن حق را بگوییم؛ زیرا دستورات و فرامین الهی چیزی نیست که بخواهیم با آن مخالفت کنیم. فرامین الهی در کتاب آسمانی خودمان هم است. چیزی که خداوند دوست دارد مثل والله یحب المحسنین، آیا آدم‌کش را کدام کتاب آسمانی تأیید می‌کند. کسی که چوب صلح برداشته و با همان چوب حمله می‌کند باید چوب را گرفت و به خودش حمله کرد. در کتاب ما قوانین جنگ هست وقتی می‌کشند ما هم باید بکشیم و طبق فرامین الهی به راه خود می‌پردازیم، دروغ نمی‌گوییم، فساد و کم‌فروشی نمی‌کنیم... تا در این مسیر آنچه می‌کاریم مطلوب‌ترینش به دست ما داده شود.

حال بذری می‌کاریم، می‌بینیم مقدار زیادی محصول داده است و ممکن است محصول خوبی هم ندهد؛ پس باید بدانیم عامل‌های دیگری هم در کار است. داستانی را نقل‌قول می‌کنم که در کتاب خودمان آمده است: افرادی باغ بسیار خوبی داشتند هرسال به فقرا کمک می‌کردند؛ ولی در آن سال پسرهای خانواده تصمیم گرفتند که صبح زود بروند تا میوه‌ها را از باغ خارج کنند و به فقرا ندهند صبح که رفتند دیدند باغشان همه سوخته است. پس این مهم است که بدانیم دست‌های دیگری در کار است.

بیاید برای دیگران خوبی بخواهیم. خداوند تعیین می‌کند که قضاوت‌کردن انسان‌ها کار خوبی نیست، فکر منفی در مورد دیگران خوب نیست. راه صراط مستقیم مشخص است. راه درمان اعتیاد مشخص است آنچه راه حق بود جاودان است و آنچه ناحق باشد به عملکرد شیطانی می‌پیوندد. نیروهای انسانی مثبت وقتی با آنها روبرو می‌شویم از آنها خسته نمی‌شویم.

در هنگام مرگ چیزی از ما کاسته نمی‌شود؛ بلکه صفات بد و صفات خوب با ما همراه هستند. کارهایی که انسان با جسم انجام می‌دهد، نهایت بردباری او است. ما انسان‌ها هرچه بکاریم همان را برداشت می‌کنیم ما این‌گونه هستیم که محصولی را نکاشته می‌خواهیم برداشت کنیم درحالی‌که چغندر کاشته ایم می‌خواهیم آناناس برداشت کنیم.

غم‌ها و اندوه‌ها سرچشمه ی بدی‌ها نیستند، جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم هم قطب منفی است وهم قطب مثبت، این‌طور نیست که قطب منفی را از بین ببریم. جنایت، صداقت، درستی، زشتی، زیبایی و... باید باشد تا انسان انتخاب کند. غم انسان را به دو جهت سوق می‌دهد. غم‌های بزرگ انسان را به بالاترین مرحله انسانی سوق می‌دهند یا به پایین ترین مرحله می‌کشانند، پس باید تفکر کرد. کار و عمل منفی را از خودمان دور کنیم و شکرگزار خداوند باشیم و حرکت کنیم و به سمت جلو برویم و در خصوص خصلت‌های ذاتی سعی کنیم تجربه به دست بیاوریم. نیروهای خفته همیشه سفید جامه نیستند. در صدد پالایش باشیم و شرط آن پرهیزکاری و پرداختن به ارزش‌ها است.


نویسنده: همسفر کبری، راهنما همسفرمرضیه (لژیون هجدهم)
ویرایش: همسفر مونا، راهنما همسفر سحر (لژیون دهم)
ارسال: همسفر پریسا، راهنما همسفر سحر (لژیون دهم)
همسفران نمایندگی البرز (کرج)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .