English Version
English

خلاصه سی‌دی اشراق

خلاصه سی‌دی اشراق

در سی‌دی اشراق ابتدا جناب مهندس راجع‌به حوض صحبت می‌کنند. حوضی که لجن و یا آب بسیار تیره و کثیف داشته باشد با حوض بسیار تمیزی که از چشمه‌ای روان سیراب می‌شود فرق بسیار دارد. این دقیقا تمثیل ما انسان‌ها است که بین کدامین حوض‌ها قرار داریم؛ حوضی که لجن، آب بسیار تیره و کثیف دارد یا حوضی که بسیار تمیز است و از چشمه‌ای روان سیراب می‌شود.
مثال دیگری که آقای مهندس می‌زنند این است که چشم به جز خودش همه چیز را می‌بیند، یعنی اینکه انسان تمام بدی‌های اطرافیان خود را می‌بیند؛ اما بدی‌های خود را نمی‌بیند. مهم‌ترین نکته انسانی که در رأس قرار دارد خلق‌وخو او است. این افراد همیشه در رنج و عذاب هستند و مثل حوضی هستند که آب تیره و کثیف دارد. بسیار خودبین، یک‌دنده، متکبر، خودبزرگ‌بین و دارای منیت هستند و همواره خودشان را بالاتر از سایر انسان‌ها می‌دانند و نمی‌توانند با دیگران برخورد درستی داشته باشند. برای اینکه بتوانند سایرین را دوست داشته باشند و از خلق نیکو نیز برخوردار باشند باید فهم، شعور، آگاهی و دانایی بالایی داشته باشند. اگر به دانایی مؤثر و شناخت کافی برسند تازه می‌توانند با دیگران درست برخورد کنند و آن‌ها را درک کنند و از نقاط ضعف آن‌ها برای بالا بردن خویش استفاده نکنند.
اگر بخواهیم به آسایش و آرامش در زندگی برسیم باید آب این حوض زلال و تمیز باشد؛ پس کسی که در مسیرهای منفی و ضدارزش‌ها حرکت می‌کند حوض او تبدیل به آب تیره و کثیف می‌شود، راه خود را گم می‌کند و به مقصد نمی‌رسد.
در ادامه آقای مهندس راجع‌به مرگ صحبت کردند، زمانی که مرگ فرا برسد از انسان هیچ چیز کسر نمی‌شود، در هنگام مرگ تمام صفات زشت و خوب با ما می‌ماند و اگر کسی اعتیاد داشته باشد پس از مرگ اعتیاد او از بین نمی‌رود و همواره همراه او است؛ یعنی مرگ ما را عوض نمی‌کند فقط تغییر فیزیکی و جهانی داریم.
غم بزرگ می‌تواند انسان را به درجه پایین زندگی و نابودی بکشاند. مثلا کسی که عزیزی را از دست می‌دهد همیشه در حال سوگواری و عزاداری می‌باشد و در آخر خود را نابود می‌کند. غم می‌تواند انسان را به بالاترین مقام خاص الهی و رستگاری سوق دهد. مثل کسی که می‌تواند این مسئله را برای خود توجیه کند که درست است عزیزی را از دست داده‌ام؛ اما باید به زندگی خودم ادامه بدهم و این زندگی ادامه دارد.
در آخر در مورد زمان صحبت می‌کنند که قدر زمان را بدانید؛ چون زمان بسیار کوتاه و گذرا است. بسیار سریع می‌گذرد و باید از زمان حداکثر استفاده را ببریم. داده‌ها و نداده‌های خداوند را شکر کنیم.

خلاصه سی‌دی: اشراق
به قلم: همسفر زهرا از لژیون هشتم
ویراستار: همسفر زهره (خدمتگزار سایت از لژیون ششم)
تنظیم و ارسال: همسفر مرضیه (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی کاسپین قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .