English Version
English

كسى كه خود را شناخت خدايش را شناخته است

كسى كه خود را شناخت خدايش را شناخته است

ضلع جهان‌بینی در مثلث درمان
سلام دوستان محمدرضا هستم یک مسافر رهجوی لژیون ششم شعبه بیهقی سبزوار به راهنمایی آقای روح لله باعثی. با شروع بهار همه‌چیز رنگ و بویی تازه به خود می‌گیرد این افسانه زیبا و ماندگار همیشه در خاطره‌ها خواهد ماند من احساس می‌کنم  که نخستین روز از بهار مشابه اولین روز آفرینش است. آغاز بهار و زنده شدن زمین  که درس امید و دوباره زنده شدن است بر مسافران عزیز مبارک باد. مثلث درمان در کنگره ۶۰ از سه ضلع روان؛ جسم و جهان‌بینی تشکیل‌شده است درمان در حقیقت مسیر سفری است که من با تفکر؛ آموزش و تجربه و درک جهان‌بینی از مبدأ جهل و نادانی به مقصد آگاهی و دانایی طی می‌کنم تا از قهر و نفرت به عشق و آرامش برسم. موضوع مقاله امروز ضلع جهان‌بینی در مثلث درمان است که در بستر و قاعده این مثلث قرار دارد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در تعریف جهان‌بینی بیان شده است: آنچه ما از کل هستی چه در جهان بیرون و چه در جهان درون برداشت؛ ادراک؛ دریافت و احساس می‌نماییم آنچه در سفر زندگی به ما کمک می‌کند که به هدف که همان فرمان عقل هست نزدیک شویم و یا در آن مسیر قرار بگیریم این است که قاعده و قانون هستی و آفرینش رو خوب بشناسیم. برای شناخت خالق و آفریننده هستی حتماً باید به ارزشمندترین مخلوق آن که ذره‌ای از وجود خداوند است توجه کنیم  یعنی انسان. حضرت علی (ع) می‌فرماید: «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ» (كسى كه خود را شناخت خدايش را شناخته است). کنگره ۶۰ هم انسان را به دو بخش اصلی؛ صور آشکار یعنی جسم و صور پنهان یعنی عقل؛ نفس؛ حس؛ ذهن؛ آرشیو روح و کالبدهای هفت‌گانه دیگر تقسیم می‌کند در اصل صور پنهان انسان همان مصالح جهان‌بینی هستند که برای درک بهتر از مدل شهر وجودی استفاده می‌کنیم. نفس انسان در اصل آن چیزی است که در انسان تعیین موجودیت می‌کند و از ذرات متعددی تشکیل شده است که بعضی از این ذره‌ها خواسته‌های معقول و بعضی خواسته‌های نامعقول دارند اما اجابت به این خواسته‌ها در اختیار خود نفس نیست البته نفس مراتب دارد که خواسته‌ها بر آن اساس مطرح می‌شود؛ اما صدور فرمان برای اجرا از حاکمی است که فر ایزدی دارد و در قلعه عقل مستقر شده و توسط نگهبانان متبحری محافظت می‌شود.
با مصرف مواد مخدر به‌عنوان خوشی؛ شادی یا افزایش توان این نگهبانان فریب خورده و از طرف خود فرمان اشتباه صادر می‌کنند. با مصرف مواد مخدر  سیستم تولیدکننده مواد شبه افیونی از کار افتاده و مواد بیرونی جایگزین آن می‌شود در سفر اول با میزان رشد و درک جهان‌بینی اگر پله کاهش پیدا کند حتماً سیستم تولیدکننده مواد شبه افیونی جسم آن را جایگزین می‌کند. من محمدرضا که قبل از ورود به کنگره در مسیر آگاهی و دانایی نبودم علیرغم میل باطنی با توجه به شناخت ضعیفی که از انسان و مراتب دانایی و نفس و عقل داشتم به همین جهت در تاریکی و عذاب بودم با آموزش و درک جهان‌بینی ظرفیت من جهت دریافت دانایی و بکار بردن آن در زندگی  برای من طی مسیر درمان راحت شده است نیروهای بازدارنده با توجه به میزان دانایی یک فرد می‌توانند مخرب؛ بازدارنده و یا مکمل باشند اگر تاریکی نباشد درک روشنایی معنایی ندارد و یا خوبی و نیکی در کنار بدی معنا پیدا می‌کند بسیار خوشحال و خرسند هستم که فرمان صادر شده است و من در این مسیر قرار گرفته‌ام.
نویسنده: مسافر محمدرضا لژیون ششم
تنظیم: سایت بیهقی سبزوار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .