English Version
English

انسان‌ها متفاوت هستند

انسان‌ها متفاوت هستند

جهان چون زلف و خط و خال و ابروست
که هر چیزی به جای خویش نیکوست

ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز را که نشانه حیات طبیعت است شادباش عرض می‌کنم.

در ارتباط با این دستور جلسه من به خویش خویشتن می‌گویم: حالا چگونه می‌خواهی خودت را محک بزنی؟ در پاسخ به خود جواب می‌دهم: آموزش‌هایی که گرفتی نشان می‌دهد در این سفر کجای کار هستی؛ اینجا است که عیارت سنجیده می‌شود. در سر دوراهی قرار می‌گیرید که کدام مسیر را انتخاب کنید؛ این هم در صور آشکار است هم در صور پنهان. انسان همیشه در طول تکامل خود مسافر است؛ اما خودش به آن آگاهی ندارد. وقت ایستادگی در مقابل نفس اماره است؛ اما نه با جنگ بلکه با دانش و آگاهی. حال می‌خواهیم بدانیم چگونه؟

با شروع تعطیلات نوروزی یک مسافر وارد جنگی تمام‌عیار می‌شود و باید از گذرگاه‌های سخت عبور کند؛ اگر توانست از این گذرگاه‌ها عبور کند به انسانی کارآزموده تبدیل خواهد شد. جناب مهندس می‌فرمایند: «کار کردن مداوم عین سم می‌ماند؛ برای همین امر تعطیلات را در نظر گرفتند تا همه افراد کنگره ۶۰ بتوانند در کنار خانواده که رکن مهمی است، زمان را سپری کنند و طعم لذت‌های ساده را با باز شدن حس‌هایشان درک کنند؛ زیرا من به واسطه‌ مصرف حتی بلد نبودم از خواسته‌های معقول نفسم که سفر رفتن و استراحت کردن بود؛ لذت ببرم. نمی‌دانستم مبنای رنگ لباس و نوع لباسم هم حتی گویای درون من است. یک انسان کاملاً بهم ریخته و در عین حال بدون برنامه که تمام تعطیلاتش در خشم، انزوا و غم سپری می‌شد.

با مصرف سیگار یا قلیان به ظاهر، خود را در تنهایی آرام می‌کردم؛ اما نمی‌دانستم که این درون من است که آشوب است و با این کار در طولانی مدت جسمم تحلیل رفته رو به زوال می‌روم؛ اما با دانش، آگاهی و عشقی که در این مکان مقدس آموختم جنس لذت‌های من تغییر کرد؛ توانستم کنترل نفس در مقابل خواسته‌های نامعقولم که مصادف شد با ماه رمضان و خودداری کردن را در دست بگیرم. نظم، برنامه‌ریزی کردن و هدف داشتن را یاد گرفتم و فهمیدم که در کجا هستم، چه می‌خواهم و به کجا خواهم رفت؛ جایی که تمام صفاتم با من منتقل خواهد شد. دریافتم که ریشه درختان، مهم‌ترین عامل رشد، نمو و حفظ درختان هستند. اگر فرض کنیم انسان مثل یک درخت باشد؛ خانواده و یا خویشان او یا کسانی که با آن‌ها پیوند محبت نیرومند دارد ریشه‌های آن درخت محسوب می‌شوند. اگر درخت در بهترین باغ دنیا، بهترین سرزمین دنیا و بهترین شرایط دنیا هم باشد؛ اگر ریشه‌هایش را دربیاوریم و روی خاک بگذاریم شروع به خشک شدن و از بین رفتن می‌کند.

اگر شخص هم از ریشه‌هایش یا همان خانواده و خویشانش جدا شود؛ ممکن است به دنبال جبران پیوند محبت از طریق افراد دیگر به بیراهه کشیده شود. جنس لذت‌هایم تغییر کرده؛ اين‌که در کنار عزیزانم وقتم را سپری کنم، با نوشتن کتاب و نگاه به طبیعت لذت ببرم و دانایی و آگاهی‌ خوراک روحم شده است؛ حتی خوراک جسمم هم تغییر کرده، سالم خوردن و سالم زیستن را یاد گرفتم. درک کردم که هر دفتری که بسته شود کتاب دیگری گشوده و مکتوب می‌گردد. اگر مسافری به مقصد برسد مسافر دیگری به سفر می‌رود. هر کاری را آغاز می‌کنیم؛ قطعاً پایانی دارد و پایان هر کاری شروع و آغاز کار دیگری است.

پس این جهان‌بینی است که تعیین می‌کند انسان کدام راه را انتخاب کند؛ راه فجور یا راه تقوا. جهان‌بینی نقشه‌ای است که طبق آن راه را انتخاب می‌کنیم. اگر انسان در فعالیت و زندگی فقط برای خودش باشد، خودخواهی است و اگر فقط برای دیگران باشد قربانی کردن خود است. بین این دو حالت انسان باید تعادل را پیدا کند، آن وقت می‌تواند موفق شود. اگر عملکرد ما درست باشد و مسیر را درست برویم؛ حتماً موجب زایش، تولید و افزایش شعاع می‌شود. اگر کم‌کاری کنیم یا حرکت اشتباه انجام دهیم‌؛ همان‌جا در جا می‌زنیم و متوقف می‌شویم. انسان از هر نقطه‌ای که بخواهد شروع کند، باید تفکر کند، اگر با تفکر باشد به نتیجه می‌رسد.

در هستی همه جمادات و نباتات در مسیر خود حرکت می‌کنند و همه وظیفه خودشان را می‌دانند؛ به‌طور مثال درختان به‌وقت خود به خواب زمستانی می‌روند، به وقتش دوباره جوانه می‌زنند و به وقتش شکوفه و میوه می‌دهند. امواج دریا و ماهی‌ها همین‌طور هستند. فقط انسان‌ها هستند که متفاوت‌اند؛ زیرا انسان اختیار دارد. انسان گاهی در جهت فرمان حرکت می‌کند و گاهی در جهت خلاف و منفی. درصورتی‌که در جهت منفی حرکت کند جز دشواری و سختی چیزی برای خودش به ارمغان نمی‌آورد. امیدوارم که بتوانم در تعطیلات با شنیدن سی‌دی‌ها افکار منفی خود را به مثبت تبدیل کرده، در مسیر سفر استوار و ثابت قدم باشم و بند اتصالم با کنگره ۶۰ قطع نگردد و ناظر خود باشم.

 

نویسنده: راهنمای ویلیام وایت همسفر معصومه، نمایندگی ستارخان
رابط خبری: مسافر نیکوتین گندم رهجوی راهنمای ویلیام وایت همسفر معصومه، نمایندگی ستارخان
ویراستاری و ارسال: مسافر نیکوتین زهرا رهجوی راهنمای ویلیام وایت همسفر مریم، نمایندگی سلمان فارسی
گروه همسفران ویلیام وایت کنگره ۶۰

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .