English Version
English

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی جمعه مورخ 1396/11/6

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی جمعه مورخ 1396/11/6

سیزدهمین جلسه از دور یازدهم لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی جناب مهندس و دبیری آقای مجید با دستور جلسه«سم‌زدایی و سم نزدایی» و «پرسش و پاسخ فنی» روز جمعه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۶ رأس ساعت ۸ صبح آغاز بکار نمود.

سخنان استاد:

امیدوارم حال همگی شما خوب باشد. همان‌طور که در چند جلسه گذشته صحبت کردیم، هدف از جمع شدن در این جلسات فراگرفتن متد (D.S.T) کنگره ۶۰ می‌باشد؛ که کنگره ۶۰ چگونه افراد را به رهایی می‌رساند و باعث خوشحالی است که کلینیک‌های که با ما کار می‌کردند از یک سال پیش این متد را اجرا کردند و لژیون‌هایشان را تشکیل دادند و ما الآن شاهد رهایی‌های زیادی از آنها هستیم و این نشان می‌دهد که فقط کنگره ۶۰ نیست که می‌تواند افراد را به درمان برساند؛ اگر این متد و روش در یک کلینیک هم انجام بگیرد، این کلینیک هم به‌راحتی می‌تواند افراد را به درمان واقعی برساند و این قابل تکثیر است و چیزی نیست که بگوییم فقط کنگره ۶۰ قادر به انجام آن است و دارای تشکیلات قوی هست و ورزش دارد و راهنما دارد و چیزهای دیگر، نه. بارها گفته‌ام که اصل روش، متد (D.S.T) و داری OT است که در زمان مناسب، مقدار مناسب و شرایط مناسب شروع می‌کند به برنامه‌ریزی کردن و بقیه چیزها مثل ورزش کردن و خانواده و غیره هم خوب هست ولی این‌ها در حاشیه هستند و متن اصل همان اولی است که گفتم، یعنی اگر ما متد (D.S.T) را داشته باشیم و گروه خانواده را نداشته باشیم می‌توانیم افراد را به درمان برسانیم ولی اگر متد (D.S.T) را نداشته باشیم ولی گروه خانواده را داشته باشیم، ورزش داشته باشیم، گروه روان‌درمانی را داشته باشیم بازهم قادر نخواهیم بود آن تعادل لازم را در افراد به وجود بیاوریم؛ بنابراین هدف از جمع شدن ما در اینجا این است که ببینیم کنگره ۶۰ چه کاری انجام می‌دهد و بتوانیم مرتب این را تکثیر کنیم.

ما در کنگره ۶۰ گفتیم که هر کلینیکی راهنما خواست اعلام کند به او بدهیم تا برای خودش بیماران را پرورش بدهد و الحمدالله آن‌هایی که این کار را شروع کرده‌اند در حال حاضر احتیاجی به کنگره ۶۰ ندارند. اگر اینجا هم نیایند قادر هستند بیمار بگیرند و خودشان آنها را به رهایی می‌رسانند. خود افراد مصرف‌کننده هم کمکی شده‌اند برای لژیون‌ها، قبلاً جلوی لژیون‌ها می‌ایستادند ولی در حال حاضر خودشان را جزئی از کلینیک می‌دانند.

قبلاً آمدیم گفتیم که در کنگره ۶۰ اگر فردی متادون مصرف می‌کند اگر بخواهیم متادون را با شربت OT جایگزین کنیم چه‌کار باید بکنیم؟

این را از عزیزان سؤال می‌کنم و سپس در مورد دستور جلسه صحبت می‌کنیم.

سؤال از خان دکتر شیوا: فردی در روز ۱۷ سی‌سی متادون دارد، شیشه هم به همراه متادون مصرف می‌کند، ما چگونه این فرد را روی برنامه OT می‌بریم؟

جواب: اول باید متادون را به‌صورت روش (D.S.T)‌تقسیم کنیم و باید مصرف را به‌صورت منظم در ۳ وعده تجویز کنیم و سپس آن یک قسمت را حذف و OT جایگزین کنیم و در هفته بعدی دو وعده را جایگزین می‌کنیم و در هفته سوم هر ۳ وعده را OT می‌دهیم.

جواب دکتر محمدعلی: قدم اول این است که متادون را به‌صورت (D.S.T) به فرد بدهیم. قبل از اینکه این کار را انجام بدهیم، بحث مصرف شیشه این فرد است. ما باید در برای کسی که شیشه به همراه متادون مصرف می‌کند شیشه را در ابتدا حذف کنیم و معمولاً در افرادی که به همراه ماده مخدر مصرفی، شیشه نیز مصرف می‌کند ما در کاهش ماده مخدر موفقت تر هستیم چون وقتی شیشه را قطع می‌کنیم فرد در چند روز اول خواب‌آلوده می‌شود و ما در این مدات می‌توانیم مقدار متادون را کاهش بدهیم و برای این مثال شما می‌توانیم به فرد ۱۵ سی‌سی متادون بدهیم که شروع می‌شود ۳ وعده ۵ سی‌سی. در معادل‌سازی این مقدار متادون، برای ۱۰ سی‌سی اول، ۱۰ سی‌سی OT و برای ۵ سی‌سی آخر معادل ۲/۵ سی‌سی OT که جمعاً می‌شود ۱۲/۵ سی‌سی شربتOT می‌توانیم جایگزین کنیم. در ادامه برنامه طبق صحبت‌های خانم شیوا، هر هفته یک وعده را قطع و OT جایگزین می‌کنیم و هر هفته یک وعده را قطع می‌کنیم تا برسیم که هر ۳ وعده را OT بدهیم و وقتی رسیدیم این برنامه را تا ۳ هفته ادامه می‌دهیم و ادامه کار را طبق روش (D.S.T) ادامه می‌دهیم.

جناب مهندس:

چیز مهمی که هست این است که ما باید معیارها و مقدارها را که کنگره ۶۰ روی آنها دقت زیادی می‌کند یاد بگیرم و مدنظر قرار بدهیم. همین‌جوری نمی‌گوییم ۱۰ سی‌سی بخور، ۱۵ سی‌سی بخور. چون هر فردی که وارد سیستم کنگره ۶۰ می‌شود، بر مبنای مقدار مصرفش و نوع مصرفش میزان دارو برایش مشخص و برنامه‌ریزی می‌شود. این است که ما باید مقدارها را بدانیم وگرنه ما نمی‌دانیم که مقدار ۱۵۰ سی‌سی متادون یعنی چی؟! ۶۰ سی‌سی متادون یعنی چی؟! ۲۰ سی‌سی متادون یعنی چی؟ معیار مشخصی نداریم. یا میگوییم ۶۰ سی‌سی شربت OT یعنی چی؟ چون به همین دلیل است که می‌بینیم ۵۰ سی‌سی شربت OT به بیمار می‌دهند. اول باید بدانیم ۵۰ سی‌سی شربتOT یعنی چی؟ باید مقدارها را بدانیم.

حال کسی می‌تواند بگوید یک گرم تریاک اگر بخواهیم معادل‌سازی کنیم، معادل چه مقدار متادون است؟ یا یک گرم تریاک معادل چه مقدار متادون است؟ یا متادون معادل چه مقدار مرفین است؟ حالا دقیق نه تقریبی بگویید. چون می‌دانیم که مثلاً ۶۰ میلی‌گرم متادون چند میلی‌گرم تریاک می‌شود. خوب می‌دانیم که ۱ تا ۱/۵ گرم تریاک اثر کشنده و مرگ‌آور دارد. کسی که عادت به تریاک نداشته باشد با خوردن همین مقدار تریاک موجب مرگش می‌شود. پس وقتی این را بدانیم، می‌فهمیم که وقتی می‌خواهیم به یک شخصی شربت تریاک تجویز کنیم، چه میزان باید تجویز کنیم؟

سؤال: کسی می‌داند که معادل متادون با تریاک چقدر است؟

جواب دکتر مجید: ۵ میلی‌گرم متادون معادل ۰/۱ گرم تریاک است.

جواب دکتر محسن: یک گرم تریاک معادل ۲ تا ۴ سی‌سی متادون است.

جواب دکتر محمدعلی: هر یک گرم تریاک معادل ۱۰۰ میلی‌گرم مرفین و ۲۰ میلی‌گرم متادون است. حال در زمان جایگزینی فرق خواهد داشت.

 

جناب مهندس

چیزی که در کتاب‌ها گفته‌شده است، ۲۰ میلی‌گرم متادون مساوی است با ۱۰۰ میلی‌گرم مرفین.

تریاک بسته به نوع منطقه و کشت، از ۳ تا ۲۳ درصد مرفین دارد. به‌طور متوسط ما مقدار مرفین را ۱۰۰ میلی‌گرم در نظر می‌گیریم. پس یک گرم تریاک ۱۰۰ میلی‌گرم مرفین دارد. ۱۰۰ میلی‌گرم مرفین مساوی است با ۲۰ میلی‌گرم متادون. ۲۰ میلی‌گرم متادون می‌شود ۴ سی‌سی. چون هر قرص ۵ میلی‌گرمی متادون معادل یک سی‌سی است. ۱۰۰ میلی‌گرم مرفین معادل ۱۰ سی‌سی می‌شود. اگر بیاییم مرفین خالی را حساب کنیم می‌شود ۲۰ میلی‌گرم متادون؛ بنابراین ۲۰ میلی‌گرم متادون مساوی است با ۱۰۰ میلی‌گرم تریاک مساوی است با ۱۰ سی‌سی شربت OT؛ بنابراین ۴ سی‌سی متادون می‌شود ۱۰ سی‌سی شربت تریاک. این در صورتی است که فقط تریاک خالی را حساب کنیم ولی ما غیر از تریاک، ترکیباتی چون نارسئین، تبائین، نارکوتین، پاپاورین و خیلی مواد دیگر را نیز داریم. پس مقدار و مقیاس ما تغییر می‌کند. ۲۰ میلی‌گرم متادون مساوی است با یک گرم تریاک.

حال شما در مورد این قضیه بررسی بیشتری انجام بدهید که وقتی کدئین یا پاپاورین نیز در این قضیه اضافه شود یا تبائین و نارسئین هم باشد چه می‌شود و در هفته‌های بعدی این را مطرح کنید. ۵ آلکالوئید تریاک خیلی قوی است؛ یکی تبائین است که متادون خودش تبائین است و در تریاک موجود است و قدرتمند است. بعدی نارسئین است که ترامادول از نارسئین به دست می‌آید و آن‌هم قدرتمند است. یک معادل‌سازی دقیقی پیدا کنیم و این اعداد و ارقام را ازنظر علمی بدانیم و دیگر دنبال حدس و گمان نباشیم و وقتی این را بدانیم می‌توانیم بر مبنای آن در رنجی حرکت کنیم که اوردوز نداشته باشیم. ما هزار نفر را در اینکاس پایلوت کردیم و بالغ‌بر ۲۵ هزار نفر درمان شده به روش (D.S.T) با شربت OT در کشور داریم. کسانی که وارد پروژه شرت تریاک شده‌اند بالغ‌بر ۵۰ هزار نفر هستند. تا آنجایی که من می‌دانم، یک نفر اوردوز نشده و به ما گزارش نشده است. نه در هزار نفر پایلوت و نه در کنگره ۶۰ حتی یک مورد اوردوز نداشتیم. دلیلش همین است که ما می‌دانیم مثلاً هروئین معادلش چه مقدار است یا تریاکی چه مقدار دارو مصرف کند. حتی یک کار خطرناک که روی متادون کردند و آن را شیرین کردند. اصلاً شیرین کردن متادون، یکی از اشتباهات بزرگ سیستم پزشکی بود. چون وقتی شیرین می‌شود بچه‌ها نیز آن را می‌خورند. چندین نفر به‌واسطه همین شیرین شدن متادون آن را مصرف و مسموم شدند. خدا برای اینکه آدم‌ها تریاک را نخورند آن را تلخ آفریده. حال ما آمدیم شربت را شیرین کردیم و به این فکر نکردیم که افراد می‌خورند و ممکن است بچه‌ها نیز آن را مصرف کنند.

در مورد دستور جلسه این هفته که سم‌زدایی و سم نزدایی است، به اعتقاد کنگره ۶۰ یک اشتباه ممکن است یک جهانی را گمراه کند و به‌اشتباه بیندازد. یکی از اشتباهات بزرگ، همین سم‌زدایی بود. این اشتباه از کجا ناشی شد؟ در کشور خودمان در زمان قدیم که می‌خواستند خودکشی کنند، با تریاک خودکشی می‌کردند چون هنوز قرص نبود. وقتی کسی با تریاک خودکشی می‌کرد، او را به بیمارستان می‌بردند و معده او را شستشو می‌داند تا این سم از بدنش خارج شود و آنجا این تریاک به‌صورت سم عمل می‌کرد ولی برای معتاد این کاملاً فرق می‌کند. خارج کردن بقایای مواد مخدر از بدن معتاد، هیچ نقشی در درمان او ندارد. در وحله اول اگر ۳ روز مصرف نکند، به‌صورت خودکار از طریق ادرار از بدنش خارج می‌شود. ثانیاً هیچ اثری در درمان اعتیاد ندارد و بعد اینکه معیار درمان اعتیاد در سطح جهانی این شد که خارج کردن مواد مخدر از بدن فرد مصرف‌کننده و بر این مبنا یک‌چیزهای وحشتناک نوظهور هم آمد و وارد قضیه شد، ازجمله (URD) و (UROD)؛ که ما بیاییم و فرد را بی‌هوش کنیم و مواد مخدر را از بدنش خارج کنیم. وقتی مواد مخدر سریع از بدن خارج شود، فرد دچار تشنج می‌شود. من این مسئله سم نزدایی را طی یک مقاله علمی در کنگره سراسری دانشگاه علوم پزشکی زنجان دادم و رفتم سخنرانی کردم و گفتم که این بزرگ‌ترین اشتباه بشری است.

حال در این روش که آمدیم و بقایای مواد مخدر را از بدن فرد خارج کردیم یک اشتباه دیگری نیز مرتکب شدیم و آمدیم یک‌چیزی هم به او می‌دهیم که اگر مواد مخدر را خورد، دیگر نشئه نشود. در این فاز من خیلی برخوردها داشتم. این فاز دیوانه پروری است؛ خماری، فرد را از پا درآورده و آمدی کاری کردی که هرچقدر مواد مصرف می‌کند جواب نمی‌گیرد و وحشتناک‌تر از آن این بود که بردند زیر پوست. نالوکسان را بردند زیر پوست و در انگلستان بردند در شکم که مرتب ترشح کند که شخص وقتی مواد مصرف می‌کند جواب نگیرد. داستان یک‌چیز دیگری است؛ ماجرا چیز دیگری است؛ ماجرا، ورود سم و مواد مخدر نیست! ما اگر بخواهیم بگوییم فرد معتاد را سم‌زدایی بکنیم، کاری که باید بکنیم این است که بگوییم مواد مخدر سم است. اگر ثابت کردیم مواد مخدر سم است، بعد می‌توانیم بگوییم فردی که آن را می‌خورد می‌شود مسموم. مواد مخدر، تریاک است؛ تریاک دارای مرفین، نارکوتین، نارسئین، پاپاورین، تبائینه و کدام‌یک از این‌ها سم است؟! هروئین، دی استیل مرفین است، آیا دی استیل مرفین سم است؟! حشیش، (T.H.C) است؛ آیا (T.H.C) سم است؟! شیشه، آمفتامین است؛ آیا آمفتامین اسم است؟! یا الکل هم همین‌طور؛ کدام‌یک از این‌ها سم است؟ می‌گویند اگر زیاد بخورند مثل سم عمل می‌کند، در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد خودکشی‌ها به‌وسیله قرص صورت می‌گیرد. دیازپام،‌لورازپام،‌آمی تریپتیلین همه را باهم قاطی می‌کند و می‌خورد. آیا ما به قرص‌ها می‌گوییم سم؟ هر چیزی را بیش‌ازحدش مصرف کنیم می‌شود سم. بر همین مبنا بود که کنگره ۶۰ این تیکه را متوجه شد؛ بر مبنای آن آمدم و تئوری داد؛ تئوری این بود که گفت ما یک مجموعه‌ای داریم بنام تئوری ایکس؛ گفت مجموعه ناقل‌های عصبی، مدیاتورها، غدد درون‌ریز و برون‌ریز، هورمون‌ها. این سیستم تمام حالت روحی و روانی و سیستم فیزیولوژی جسمی ما را تحت کنترل دارد؛ یعنی وقتی‌که می‌خواهیم شب بخوابیم باید چند ماده بیاید و ما را بی‌هوش کند. مثل استیل کولین و سروتونین و آدرنالین و این‌ها. کسی که مصرف‌کننده مواد مخدر است، این سیستم را از حالت تعادل طبیعی خارج کرده است. دینروفین، ده‌ها برابر مرفین قدرت دارد و در بدن تولید می‌شود. اندروفین هم همین‌طور و انواع و اقسام این‌ها در بدن تولید می‌شود.

کنگره ۶۰ می‌گوید: ما در اثر استفاده از مواد مخدر، این سیستم را از کار می‌اندازیم. ازنظر کنگره ۶۰، اعتیاد یعنی جایگزینی مزمن؛ جایگزینی مخدرهای بیرونی به‌جای مخدرهای درونی بدن. بعد گفت وقتی اختلال در این سیستم ایجاد می‌شود آن‌وقت می‌آییماز شربت OT استفاده می‌کنیم و این شربت، تمام پارامترهای ما را پر می‌کند. چون در این شربت ترکیبات متنوعی وجود دارد، تمام این‌ها را پر می‌کند و هر ماده‌ای که کم داریم را جبران می‌کند؛ هم مسائل زناشویی را خوب می‌کند، هم مسائل خواب و هم مسئله افسردگی را درست می‌کند؛ یعنی آن چیزی که در این سیستم مغزی و عصبی از کار افتاده را جبران می‌کند و به او می‌دهد. حال این‌ها مسئله فیزیولوژی بود، ما مسائل جهان‌بینی هم داریم.

کنگره ۶۰ معتقد است که باید سم نزدایی صورت بگیرد و با این تئوری به درمان افراد مشغول است و آنها را به نتیجه مطلوب رسانده است.

جلسه به مشارکت و سؤال گذاشته شد

 

آقای اردشیر

مهندس دو کلمه را مدنظر قرار داده است؛ یک سم‌زدایی و دیگری سم نزدایی؛ یعنی از هما اول اعلام کرده است که باید تکلیف خودمان را از همان اول مشخص کنیم که این مسئله سم است یا نیست. بعدازاین مسئله، مهندس خودشان تحقیق انجام دادند و مصرف کرده و حتی در تاریخ عرفانی و دارویی خودمان هیچ‌وقت تریاک را سم تلقی نکرده‌اند. از زمانی که مهندس این را سم تلقی نکردند، آمدند و از تریاک برای درمان افراد استفاده کردند. قبل از این کار مهندس، در ایران این را به‌عنوان سم در نظر می‌گرفتند و برای خارج کردن آن از بدن مصرف‌کننده،‌ دست به هر کاری می‌زدند. وقتی این دیدگاه وجود داشته باشد، به طبع این مواد را سم در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند هر چه زودتر این را از بدن خارج کنند.

 

دکتر جهان فر 

اخیراً مشاهده شده بعضی از بیماران متادون مصرف می‌کنند و داروهای دیگری مثل زولپیدم مصرف می‌کنند و من اخیراً یک بیماری دارم که در بیمارستان بستری‌شده و ایشان ۵ عدد متادون ۲۰ میلی‌گرمی مصرف می‌کردند و همچنین ۸۰ عدد قرص زولپیدم ۱۰ و به مطب من آمدند و من گفتم که باید داروها را تیپر کنند تا بتوانم درمان را شروع کنم. خواستم نظر جناب مهندس را در مورد درمان این‌گونه افراد را بپرسم.

 

جناب مهندس

الانه در کنگره ۶۰ اگر شخصی قرص‌های روان‌گردانش بیشتر از ماده مخدرش باشد پذیرش نمی‌کنیم. مثلاً تریاک بکشد ولی قرص‌هایش در آن حد باشد که به روانش آسیب‌زده باشد ما پذیرش نمی‌کنیم. ما کارمان درمان معتادهاست. اگر مسائل روانی بالا باشد پذیرش نمی‌شود.

در این مورد شما اگر شخص ۸۰ قرص زولپیدوم و متادون مصرف می‌کند، متادونش را ثابت نگه می‌داریم و قرصش را شروع می‌کنیم به تیپر کردن. مثلاً با همان ۲۰ درصد یا سریع‌تر این کار را انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم طی ۳ ماه قرص را قطع کنیم و متادون که ثابت نگه داشته بودیم را با برنامه درمانی و متد (D.S.T) متادون را درمان می‌کنیم. ولی به این زودی نمی‌شود فرد را در بیمارستان بستری کنیم و در مدت ۲۴ ساعت متادون و قرص‌ها را قطع کنیم.

 

دکتر محسن

با توجه به فرمول معادل‌سازی که فرمودید که یک گرم تریاک معادل ۱۰ سی‌سی شربت OT می‌شود و یک گرم تریاک معادل ۴ سی‌سی متادون است، وقتی معادل‌سازی می‌کنیم پس چرا در مرحله دوم یعنی از ۱۰ سی‌سی بالاتر می‌رود، معادل کمتری برای متادون در نظر می‌گیریم؟ توقع من این بود که معادل بیشتری در نظر بگیریم.

 

جناب مهندس

سؤال خیلی خوبی بود. سؤال کلی محسن این بود که وقتی شما معادل‌سازی را انجام دادید پس چرا در متد (D.S.T) عملاً این کار را انجام نمی‌دهید؟!

اینجا یک مسئله هست؛ ما الآن معادل‌ها را می‌دانیم. با توجه به این موضوع، ما باید نقطه اشباع متادون را بدانیم که چقدر است؛ نقطه اشباع شربت (‌اوتی)، ۱۶/۵ سی‌سی است. نقطه اشباع متادون یا مرگ آن چقدر است؟ یعنی یک شخص بزرگ‌سال اگر عادت به متادون نداشته باشد و آن را بخورد، پس از چه زمانی دچار مرگ می‌شود؟ این می‌شود نقطه اشباع متادون.

اینجا یک‌چیزی هست که ما این قانون را رعایت نمی‌کنیم یا بجای یک سی‌سی، ۰/۱ در نظر می‌گیریم. علتش این است که در این وسط، مسئله سازگاری مهم است. چون مسئله سازگاری را داریم. سازگاری یعنی اینکه شخصی که هروئین مصرف می‌کند، وقتی به او شربت OT می‌دهیم، بدنش این شربت را نمی‌شناسد، باید بدنش با این شربت سازگار شود. یا کسی که کراک مصرف می‌کند، به او متادون می‌دهیم؛ یک مدتی طول می‌کشد تا بدنش متادون را درک کند.

حال در اینجا چون تا ۲۱ روز طول می‌کشد تا مسئله سازگاری صورت بگیرد، ما همان برنامه خودمان را اجرا می‌کنیم؛ یعنی مقادیر را کم در نظر می‌گیریم؛ یعنی معادل‌سازی را با آن شکل انجام نمی‌دهیم. مثلاً فرد ممکن است روزی ۶۰ سی‌سی متادون مصرف می‌کند و اگر بخواهیم با شربت OT معادل‌سازی کنیم ممکن است مقدار شربت او زیاد شود. سقف OT در برنامه ما ۱۷/۵ سی‌سی است.

 

دکتر محمد

تجربه شخصی خودم در کلینیک را می‌گویم. حالا ما معادل‌سازی می‌کنیم و ۲۰ میلی‌گرم متادون معادل ۱۰۰ میلی‌گرم مرفین. این را اگر بخواهیم معادل‌سازی بکنیم که یعنی ۴ سی‌سی متادون معادل بشود با ۱۰ سی‌سی شربت OT، با توجه به اینکه ما در پروتکل درمانی با شربت OT معادل ۰/۱ سی‌سی داریم، در درمان ۴ سی‌سی متادون نیاز نداریم که ۱۰ سی‌سی شربت به فرد بدهیم. در تائید فرمایشات آقای مهندس، در این شربت مواد دیگری هم وجود دارد که به فرد بدهد و جالب این است که اگر یک گرم شیره تریاک را بخواهیم قطع کنیم، باز با ۴ سی‌سی جواب نمی‌دهد و این تجربه خودم هست و حداقل ۵ یا ۶ سی‌سی باید بدهیم تا جواب بدهد. حالا این را دوستان بررسی کنند ببینند علت چیست؟! شاید سیستم بدن افراد فرق می‌کند.

در مورد سم‌زدایی و سم نزدایی، درروش سم‌زدایی تجربه زیادی دارم؛ شاید ۹۰ درصد غیرمؤثر بوده است. علت اینکه سم‌زدایی (Ultra Rapid Opiate Detoxification) موفق نبوده  من فکر می‌کنم شاید این ترجمه، ترجمه نادرستی باشد. مثلاً ما اگر بگوییم داریم کبد را دتاکس می‌کنیم، منظور این نیست که مرگ موش را از آن می‌کشیم، یک ماده خارجی را داریم از بدن بیرون می‌کشیم. من فکر می‌کنم اگر دوستان کمک کنند‌ تصور می‌کنم همین باشد. درمجموع من هم موافق این هستم که سم‌زدایی پاسخگو نبوده و سال‌ها خودم سم‌زدایی انجام دادم و یکی از علت‌های پاسخگو نبودن این روش، این است که سم‌زدایی را با ترک اشتباه می‌گیریم؛ سم‌زدایی استارت ترک است؛ جایی نوشته نشده که سم‌زدایی یعنی ترک؛ سم‌زدایی روشی است برای خارج کردن مواد مخدر مرفین دار از بدن اما ترک یعنی اینکه بعد از سم‌زدایی باید بیاید مدت‌ها تحت نظر روانشناس و مددکار باشد. مردم اشتباه تصور می‌کنند که اگر سم‌زدایی کردند یعنی اینکه ترک کرده‌اند و این باعث گردیده که آمار درمان بسیار پایین بیاید.

اگر این سم‌زدایی در قدیم برای مردم آب نبود، برای ما پزشکان نان شد.

 

جناب مهندس

ما در جلسات قبل معادل‌سازی‌ها را گفتیم. به‌هرحال فعل فرق نمی‌کند. همان خارج کردن مواد مخدر از بدن را که شما گفتید، ما روی همین حرف داریم. ما همان را می‌گوییم که عمل بیخودی است؛ یعنی برای یک مصرف‌کننده تریاک یا هروئین، ما بقایای مواد را از بدنش خارج کنیم، همان‌جا به مشکل برمی‌خورد؛ یعنی تمام مشکلات یک مصرف‌کننده، خارج کردن بقایای مواد مخدر از بدنش است. وقتی خارج می‌شود بدن دچار مشکل می‌شود. کاری که ما می‌کنیم این است که می‌گوییم نباید آن بقایای مواد مخدر از بدن فرد مصرف‌کننده خارج شود. همه را توضیح دادم که چه مشکلاتی پیش می‌آید. چون معیار سلامتی شد آزمایش ادرار. بعدازاین معیار که بگذریم،‌درمان حتماً باید در درازمدت انجام بگیرد. تجربه‌ای که ما در کنگره ۶۰ به آن رسیدیم، اگر از ۱۰ ما برسد به ۸ ماه، به نتیجه نمی‌رسیم؛ مانند نوزادی می‌شود که نارس است و داخل انکیباتور می‌گذارند.

 

دکتر مسعود

من خیلی خوشحالم که امروز دومین رهایی لژیون خودمان در اسلامشهر را آوردیم و خدمتتان معرفی می‌کنیم. آقای مهندس به زبان ساده در مورد نفس صحبت کرده‌اند. من تصورم این است که در این دنیا نفس ما به‌عنوان یک نیروی می‌تواند باشد که حاکم و اثرگذار در رفتار و کردارمان باشد. ما خیلی وقت‌ها در مراتب نفس، ممکن است نفس اماره داشته باشیم،‌ممکن است نفس لوامه یا مطمئنه داشته باشیم. در نفی اماره معمولاً امر به این می‌کند که برو هر کاری که خوش است آن را انجام بده و این همان چیزی است که من اسمش را ناجوانمردی می‌گذارم؛ اینکه من به خاطر لذت‌های خودم، به خاطر خوشی‌های خودم هر کاری که دوست دارم انجام می‌دهم و بدون اینکه توجه کنم برای جوامع بشری،‌برای دنیا مهم است یا نه. بعد از یک مدتی همه ما انسان‌ها به‌جایی می‌رسیم که در این مدت چه‌کار کردیم! آیا کاری که کردیم درست بود؟ شروع می‌کنیم خودمان را سرزنش می‌کنیم و کارهای خودمان را زیر سؤال می‌بریم و در آنجا معمولاً می‌گویند نفس لوامه در حال حاکم شدن است و اگر بتوانیم این راه را ادامه بدهیم و وسط آنجا نزنیم، ممکن است به نفس مطمئنه برسیم؛ به‌جایی برسیم که به قول قرآن: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏» می‌گویند بیابرو به‌جایی که لیاقتش را داری و باید برسی.

خیلی از ما متأسفانه در مراتب نفس اولیه می‌مانیم و نمی‌خواهیم یک جهش یا یک تلاشی بکنیم و این اصلاً تنها بحث اعتیاد یا مربوط به اقشاری که ما به آنها آسیب‌پذیر می‌گوییم نیست؛ مربوط به خود ماها هست، مربوط به دانشگاهی‌ها هست. خیلی از وقت‌ها ما راهمان را درست انتخاب نمی‌کنیم. مثلاً فرض بگیرید من راهی را می‌خواهم بروم که برای من درآمد داشته باشد ولی الآن کاری را انجام می‌دهم که لذت روانی، روحی دارد و برایم رشد دارد؛ یعنی هر بار یک رهایی را می‌بینم،‌ من احساس می‌کنم یک‌ذره هم که شده در شادی خانواده آن شخص شریک هستم و این برای من لذت‌بخش است و همیشه در این مواقع گریه می‌کنم و هیچ‌وقت هم نمی‌توانم این عادت را ترک کنم و نمی‌خواهم که عادی بشود و همیشه دوست دارم در این حالت بمانم.

  جناب مهندس

از همگی عزیزان بابت مشارکت ممنونم و جلسه آینده بررسی کنید که یک سی‌سی متادون، معادل چند سی‌سی شربت OT است؟

 رهایی‌ها

مسافر فرهاد از مرکز مشاوره دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر، دکتر مسعود، راهنما مسعود

 

مسافر فرهاد، آنتی ایکس تریاک و شیشه، روش درمان (D.S.T)، داروی درمان شربت OT، مدت سفر ۱۱ ماه و ۶ روز، راهنما آقا مسعود.

 

مسافر عباس، کلینیک یزدان پاک، خانم دکتر شیوا، روانشناس خانم سمیه، راهنما حامد

مسافر عباس، آنتی ایکس تریاک، روش درمان (D.S.T)، داروی درمان شربت OT، مدت سفر ۱۰ ماه و ۲۰ روز، راهنما آقا حامد.

 

حضوروغیاب پزشکان

 

تهیه و وبلاگ نویس: مسافر سعید عاشوری

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .