English Version
English

امنیت غذایی برای داشتن جسمی سالم

امنیت غذایی برای داشتن جسمی سالم

اگر همه ما نسبت به آن چیزی که در مورد تغذیه خود استفاده می‌کنیم آگاهی خود را ارتقا دهیم می‌توانیم تا حدودی به امنیت غذایی کمک کند برفرض مثال من به‌عنوان خانم خانه می‌توانم چه غذایی و چه شیوهٔ پختی انجام بدهم که بیشتر منفعت غذایی را برای جسم خود داشته باشم.

     
سلام دوستان لیلا هستم همسفر
خدا را شاکر هستم که این توفیق نصیب من شد یک‌بار دیگر خدمت کنم.
دستورجلسه غذای ما دوای ما و دوای ما غذای ما مانند تمام دستور جلسات دیگر یکی از مهم‌ترین دستور جلساتی است که آقای مهندس در جدول سالیانه دستور جلسات قرار داده است. چراکه در کنگره به جسم سالم خیلی اهمیت داده می‌شود و یکی از اضلاع مثلث درمان اعتیاد است و حتماً باید به درمان و تعادل برسد و همیشه شنیده‌ایم که عقل سالم در بدن سالم است.
از دیدگاه طب اسلامی ایرانی، هر فرد با توجه به تفاوت‌های مزاجی و ساختاری که با دیگران دارد نیازمندتدبیر غذایی مناسب و مخصوص خود است که خود این امر در شرایط مختلف سنی، زمانی، مکانی، سلامت و بیماری متفاوت خواهد بود. به همین خاطر غذایی که ممکن است برای فردی سلامتی بیاورد همان غذا برای دیگری مرض ایجاد می‌کند. از این نظر هر فردی باید علاوه بر آشنایی با مزاج و شرایط خود تدابیر غذایی مناسبی را انجام دهد و آن‌ها را رعایت کند تا از بیماری‌ها در امان بماند و در صورت بیمار شدن به‌سرعت بهبودی خود را به دست آورد. امام صادق (ع) می‌فرمایند: غذای تو باید داروی تو باشد.
انسان با آگاهی کاملی که به دست می‌آورد می‌تواند مواد غذایی سالمی را مورداستفاده جسم خود قرار دهد، چون جسم انسان مانند کارخانه‌ای است که مواد اولیه درست و سالم باید به آن داده شود تا بتواند ویتامین، پروتئین و سایر مواد موردنیاز خود را بسازد.
انسان چون از خاک به وجود آمده است بنابراین می‌تواند مواد اولیه خود را به‌صورت مستقیم از خاک بگیرد مثل سبزیجات، میوه‌جات، گیاهان، گوشت و ...
با استفاده از این‌ها جسم می‌تواند این مواد را در درون خود تبدیل به ویتامین و مواد موردنیاز خود کند ولی به‌شرط اینکه از این مواد درست استفاده کند و آگاهی کامل و درست نسبت به این مواد داشته باشد، این‌طور نباشد که پروتئین‌ها ماه‌ها در فریزر نگهداری و بعد استفاده شود یا سبزیجات و میوه‌جات به‌صورت کمی خریداری شود چون سبزیجاتی مانند خیار و گوجه‌فرنگی از موقع چیده شدن تا ظرف مدتی که به دست ما می‌رسد 20 درصد ویتامین و خواص خود را از دست می‌دهد و این بهتر است که ما این مواد را به‌صورت کم و موردنیاز روزانه تهیه کنیم تا بتوانیم از خواص آن استفاده کنیم.
بحث مهم بحث امنیت غذایی ماست آن چیزی که به‌عنوان غذا دریافت می‌کنیم باید سلامتی و ایمنی مرا تأمین کند اما متأسفانه در روند فعلی غذای ما انسان‌ها طوری شده است که زمینه‌ساز ایمنی جسم ما نیست؛ اضافه‌وزن، فشارخون، دیابت، کبد چرب که با همه این‌ها مواجه هستیم نتیجه‌ای است که روش تغذیه ناسالمی است.
اگر همه ما نسبت به آن چیزی که در مورد تغذیه خود استفاده می‌کنیم آگاهی خود را ارتقا دهیم می‌توانیم تا حدودی به امنیت غذایی کمک کند برفرض مثال من به‌عنوان خانم خانه می‌توانم چه غذایی و چه شیوهٔ پختی انجام بدهم که بیشتر منفعت غذایی را برای جسم خود داشته باشم همان‌طور که حکیم ابوعلی هم گفته است غذای ما دوای ما است یعنی اینکه اگر ما به‌درستی از این مواد غذایی استفاده کنیم این غذا می‌تواند خیلی از بیماری‌هایی مثل کمبود کلسیم، کم‌خونی و غیره را درمان کند و نیازی نیست که از بیرون قرص‌های مکمل یا پروتئین وارد بدن کنیم چون عامل اصلی بیماری‌های ما در غذای ما و عامل بهبود خیلی از بیماری‌های ما در غذای ما موجود است بنابراین برای جلوگیری از بیماری باید تغذیه سالم و درست داشته باشیم.
 
 
نگارنده: همسفر لیلا لژیون هفتم
تایپ: همسفر سمیه
عکاس:همسفر فریده

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .