English Version
English

گفتگو با دیدبان محترم آقای مجید سلامی در اردوی بلده 96

گفتگو با دیدبان محترم آقای مجید سلامی در اردوی بلده 96

  دیدبان محترم و جانشین آقای مهندس؛ آقای مجید سلامی در روز پنجم اردو به اردوگاه بلد نیما تشریف آوردند. حضور ایشان با بازدید جمعی از مسئولان استان مازندران از اردو همراه بود و اعضای اردو نیز با توجه به عشق و علاقه‌ای که به دیدبانان کنگره و آقای سلامی دارند؛ از حضور ایشان در اردوگاه بسیار خوشحال بودند. از وقت کوتاهی که در اختیارمان قرار دادند استفاده کردیم و گفتگویی با ایشان انجام دادیم که نظر شما را به خواند آن جلب می‌نماییم.

لطفاً اگر امکان دارد به سبک کنگره خودتان را معرفی‌ کنید؟

سلام دوستان مجید هستم یک مسافر. آنتی ایکس مصرفی اپیوم. مدت سفر ۱۸ ماه. راهنما جناب مهندس دژاکام. رشته ورزشی راگبی و شنا. امروز هم ۱۷ سال و ۱ ماه و ۱ روز است که آزاد و رها هستم.

   لطفاً اگر ممکن است راجع به سابقهٔ شکل‌گیری اردو کمی برای خوانندگان توضیح بفرمایید؟

اردوی بلده از یک اردو کوچک چند نفر شروع شد تا به امروز که به ۳۰۰ نفر رسیده و اگر باز گذاشته می‌شد به ۱۰۰۰ نفر هم می‌توانست برسد. من در جلسات در مشارکتم هم گفته بودم وقتی‌ حتی ۲ خانواده باهم بیرون می‌روند یک‌تنشی بین آن‌ها به وجود می‌‌آید و در اوج امکانات به آن‌ها سخت می‌گذرد ولی‌ در اینجا ۳۰۰ نفر از نقاط مختلف کشور بافرهنگ‌های مختلف دورهم جمع می‌شوند و نه‌تنها بحثی‌ اتفاق نمی‌افتاد بلکه محبت و دوستی‌ خیلی‌ بیشتر می‌شود و ما می‌دانیم دلیل این اتفاق آموزش‌هایی است که در طول سال بچه‌ها دید‌ند.

   نقش اردو در سیستم آموزشی‌ کنگره چه هست و اهمیت کارکرد آموزشی آن چقدر مهم است؟

شاید در ابتدا به‌عنوان اردوی تفریحی بوده ولی‌ کم‌کم هدفمند شده و بحث آموزشی‌ بسیار اهمیت پیداکرده است. در اینجا خیلی‌‌ها آشپزی بلد نبودند می‌آیند یک سال آموزش می‌گیرند می‌شوند آشپز. نانوایی، خطاطی، ورزش‌های مختلف ازجمله تیر و کمان و خیلی‌ چیز‌های دیگر در اینجا آموزش داده می‌شود. در کنار بحث تفریحی بحث فرهنگی‌ و آموزشی‌ زیادی دارد و همین باعث پررنگ شدن این اردو شده است. در حوزه‌ی مواد مخدر من سراغ ندارم که هم‌چین گرده همایی به این شکل انجام شود در کل کشور و برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند بسیار جای تعجب دارد اردو با این جمعیت و به این خوبی‌ برگزار شود.

  شاید بسیاری از اعضا ندانند که برای برگزاری این‌یک هفته اردو در طول سال چه هماهنگی‌های گسترده‌ای لازم است، برای آشنایی خوانندگان لطفاً بفرمایید که برای هماهنگ کردن اردو با این وسعت با مراجع قانونی چه اقداماتی لازم است؟

کار ساده‌ای نیست و برای برگزاری یک سال هماهنگی‌ انجام می‌شود جلسات مختلفی‌ گذشته می‌شود و ما هم در قسمت اداری کمک می‌کنیم. به ارگان‌های مختلف نامه ارسال‌شده و دعوت کردیم که در اینجا حضور پیدا کنند. در طول سال یک سری فعالیت انجام می‌شود تا بتوان اردو را برگزار کرد و وقتی‌ اردو به اتمام می‌رسد باید گزارش‌هایی را تهیه کنیم و‌ به ارگان‌های مختلف ارسال کنیم و اطلاع‌رسانی انجام دهیم. برگزاری این اردو کار کوچکی نیست ولی‌ شاید خیلی‌‌ها این را لمس نکنند و فکر کنند یک سری افراد رفتند درجایی چادر زدند و دوره هم جمع شده‌اند و ساده به آن نگاه می‌کنند ولی‌ درواقع کاری هست که خارج از کنگره نتوانستند انجام دهند و برای خیلی‌ از افراد که دستی‌ بر آتش دارند جای تعجب دارد که اردو با این تعداد افراد و به این منظمی اجرا شود و کوچک‌ترین برخورد و بی‌احترامی اتفاق نیفتد و همه باهم دوست، برادر و بامحبت باهم برخورد کنند.

   پس این اردو دردادن پیام کنگره بسیار نقش مهمی دارد؟

بله بسیار مهم است. ما تبلیغی انجام نمی‌دهیم چون تبلیغ مربوط به کار تجاری است، ما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در گزارشمان این اردو و همین‌طور اردوی درخت‌کاری را انعکاس می‌دهیم و به ارگان‌های مختلف ارسال می‌کنیم.

    فضای اردو را امسال چگونه دیدید و آیا تغییری نسبت به سال‌های گذشته احساس کردید؟

فکر می‌کنم نظم بیشتری در اینجا ایجادشده است و سامان‌دهی‌ بهتری انجام‌شده و قطعاً بدانید که سال‌به‌سال بهتر می‌شود و انشا الله بتوانیم امکانات رفاهی بهتری فراهم کنیم.

 

    در مورد غذا‌های متنوع و باکیفیتی که در اینجا تهیه می‌شود نظرتان چیست، با توجه به اینکه خود اعضای اردو برای نزدیک به ۳۵۰ نفر آشپزی می‌کنند و در کیفیت غذا مشکلی پیش نمی‌آید ؟

در کنگره زمان پخت‌وپز از بهترین مواد استفاده می‌شود و تأکید جناب مهندس این است که وقتی‌ می‌خواهید کاری انجام بدهید به بهترین شکل انجام بدهید و در تهیه غذا هم سعی‌ می‌شود بهترین مواد اولیه‌ استفاده شود باوجود مبلغ کمی‌ که دریافت شده است. خیلی‌ از افراد هم که در آشپزخانه فعالیت می‌کنند در اردوهای گذشته آموزش‌دیده‌اند و امروز دارند به‌عنوان آشپز بهترین غذاها را تهیه می‌کنند و افراد جدیدی هم که در این اردو به آن‌ها اضافه‌شده‌اند آشپزهای سال‌های آینده هستند.

   آیا شما راجع به خطراتی که ممکن است در اردو پیش بیاید و یا بابت امنیت و سلامت افراد نگرانی ندارید؟

بچه‌ها همه برای اردو بیمه‌شده‌اند و سعی‌ می‌کنیم در طول مسیر رفت‌وآمد بچه‌ها را چک کنیم که اتفاقی‌ پیش نیاید من خودم از زمان حرکت پیگیر بچه‌ها بوده‌ام.البته در بحث اتفاق و بیماری‌ها من در خانه هم ممکن است برایم مشکلی‌ پیش بیاید. در اینجا هم چون فضا باز است و تفریحات مختلف هم وجود دارد ممکن است اتفاقاتی کوچک بیفتد ولی‌ این‌ها همه مزه اردو هستند‌ بااین‌حال در طول این ۱۸ دوره مشکل خاصی‌ به وجود نیامده است.

   آخرین سؤال اینکه همیشه وقتی‌ سفر می‌رویم دل‌تنگی‌ برای خانواده پیش می‌آید و مرتب در تماس هستیم، ولی‌ در اینجا انگار که از بیرون کنده می‌شویم و تمام تمرکز در اردو است. نظر شما در این رابطه چیست؟

من فکر می‌کنم یک دلیلش به خاطر اینکه در اینجا راه‌های ارتباطی‌ قطع است و با هیچ‌کس در بیرون ارتباطی‌ نداریم و همین باعث می‌شود انسان لذت بیشتری از محیط و اطرافیان ببرد و درگیرِ مسائل دیگر نشود و ذهن آزاد ‌شود که فقط تمرکزش در اینجا باشد و مسائل بیرون از ذهن خارج می‌شود.

   امسال هم خودتان در اردو مستقر می‌شوید؟

من هرسال سعی کرده‌ام حداقل دو سه روز در اردو باشم. امسال متأسفانه به دلیل مشغله فقط یک روزآمدم و باید برگردم.

  از وقتی‌که در اختیار ما قراردادید بسیار سپاسگزاریم.

 

 

لژیون ثبت وقایع و تهیه خبر

اردوی آموزشی تفریحی کنگره 60 -بلده - 1396

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .