English Version
English

کارگاه آموزشی مجازی همسفران؛ نمایندگی صالحی

کارگاه آموزشی مجازی همسفران؛ نمایندگی صالحی

اولین جلسه از دوره اول کارگاه‌های آموزشی مجازی کنگره 60، نمایندگی صالحی با استاد کمک راهنمای همسفر خانم ناهید با دستور جلسه قضاوت و جهالت برگزار شد.

قضاوت رابطه مستقیمی با جهالت دارد. قضاوت هم مثل تمام ضد ارزش‌ها دارای یك زیرمجموعه است كه همان مثلت "جهالت ترس، منیت، ناامیدی" استمیدانیم كه هر ضد ارزشی را در درون دیگری ببینیم قطعاً در درون خود من نیز وجود دارد. قضاوت هم همین‌طور است.  گاهی اوقات رفتار و خصوصیت خودم هم برای خودم قابل‌تحمل نیست. به‌طور مثال: من فرد خجالتی هستم، وقتی با یك فرد اجتماعی برخورد می‌کنم او را مورد قضاوت قرار می‌دهم؛ اینكه چقدر خودنماست و یا چقدر پر سروصدا و آزاردهنده است. یا مثلاً یك نفر پیش ما از یكی از آشنایان و دوستان شكایت می‌کند و شما با خودتان فكر می‌کنید، خنده‌دار است او خودش همین رفتاری را كه فكر می‌کند اشتباه است، انجام می‌دهد.

یا یك نفر به موفقیت می‌رسد و ما را به یاد عدم موفقیت خودمان می‌اندازد و به او حسادت می‌کنیم و بعد سعی می‌کنیم در او اشكالی پیدا كنیم تا بتوانیم او را مورد قضاوت قرار دهیم و هزاران هزار موضوع دیگر.  قضاوت كردن حس مثبتی برای انسان به وجود نمی‌آورد؛ زیرا اساساً قضاوت كردن دارای بار منفی است و تنها راه رسیدن به آرامش عشق ورزیدن به دیگران و قبول آن‌ها است؛ همان‌طور كه هستند.

فقط خودمان به صور پنهانمان آگاهی داریم، پس بدانیم و آگاه باشیم كه قضاوت در مورد خوب و بد دیگران و نیت اعمالشان در صلاحیت من نیست، بنابراین اگر لازم باشد كه قضاوت كنم باید در مورد چیزی قضاوت كنم كه در حیطه مسئولیت من باشد. هر چه سطح دانایی بالاتر باشد، قضاوت راجع به دیگران پایین‌تر است و برای رسیدن به دانایی حتماً باید مثلت جهالت را در درون خود حل كنم. باید ناظر خاموش باشم تا بتوانم از قضاوت دوری‌کنم.

وقتی قضاوت را در درون خودمان نگه می‌داریم و بیان نمی‌کنیم این هم خطرناك است باید قضاوت را در درون خودمان پیدا كنیم و آن‌ها خاموش‌کنیم؛ زیرا قضاوت با خودش قیاس می‌آورد. من همان‌گونه خود را می‌بینم كه دیگران من را می‌بینند، بنابراین اگر در مورد دیگران قضاوت كنم قطعاً قضاوت می‌شوم، حتی اگر چیزی را هم در مورد دیگران دیدم هم نباید قضاوت كنم چه برسد كه حضور نداشته باشم و فقط ببینم. اگر هریك از ما به‌درستی خود را بشناسیم و تأثیر قضاوت‌های نادرست دیگران را در تخریب و ویرانی خودم ببینم به‌طور حتم قضاوت هم نمی‌کنیم و در آخر قضاوت نكنیم تا قضاوت نشویم.

 

تایپ: همسفر بهار
منبع کنگره 60 : وبلاگ نمایندگی صالحی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .