English Version
English

برگزاری همایش هفته عاری از مواد مخدر و دخانیات؛ نمایندگی‌های اصفهان

برگزاری همایش هفته عاری از مواد مخدر و دخانیات؛ نمایندگی‌های اصفهان

به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر همایشی روز سه‌شنبه 1396/4/13 از طرف شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر و به میزبانی «جمعیت احیاء انسانی کنگره 60» و با حضور مقامات ارشد استانی برگزار و پس‌ازآن 20 تن مواد مخدر مکشوفه امحاء  شد.

این جلسه با حضور بیش از 2500 نفر از اعضاء کنگره 60 نمایندگی‌های استان اصفهان  و استاندار، فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی استان و مدیران کل ادارات دولتی  تشکیل گردید.

مسئولین و مسافران نمایندگی‌های اصفهان  از روزها قبل در تهیه و تدارک و اجرای هرچه بهتر همایش دستان پرمهر خود را به یکدیگر داده، با تلاش و کوشش فراوان مراسم باشکوهی خاص برگزار نمودند.

همایش در ابتدا با کلام روح‌بخش قرآن كریم آغاز شد و با سرود ملی کشورمان؛  ساعت 9 صبح آغاز گردید.

اولین سخنران مراسم دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر جناب آقای هادی زاده:

با عرض سلام، ادب، احترام و خیرمقدم خدمت همه عزیزان که دعوت ما پذیرفتند و تشریف آوردند.

سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر را گرامی می‌داریم و یاد و خاطره تمامی شهدا به‌ویژه شهدایی که درراه مبارزه با مواد مخدر جان گران‌قدر  خود را تقدیم کردند و جانبازان و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند را گرامی می‌داریم.

تشکر می‌کنم از عنایت استاندار محترم و رئیس شورای  هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان که اجازه دادند برای برگزاری این همایش و همچنین امحاء 20 تن مواد مخدر سنتی و صنعتی که انشا الله بعد از همایش اجرا می‌شود.

از سردار فرماندهی انتظامی استان اصفهان، مدیران کل، فرمانداران ، اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان ، شهرداری اصفهان به‌ویژه شهرداری منطقه پانزده و همه دوستان ممنون و متشکر هستم که حضور پیدا کردند.

در طول این چهار سالی که استاندار اصفهان آقای دکتر زرگر پور در رأس هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قرار گرفتند با جدیت و دستورات اکید مبنی بر برگزاری جلسات، توسعه برنامه‌ها با رویکرد پیشگیرانه  و اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر، توسعه درمان به‌ویژه برای مناطق محروم  و خانواده‌های بی‌بضاعت و مقابله با مواد مخدر  که با زحمات نیروی انتظامی و امنیتی استان اصفهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

یکی از برنامه‌هایی که دولت محترم و در استان اصفهان به دستور استاندار محترم پیگیری شد بحث توسعه، کمیت و کیفیت و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد است که  یکی از این سازمان‌ها کنگره 60 است، هرچند ممکن است درزمینهٔ مادی نتوانسته باشیم کمک مؤثری به کنگره 60 بکنیم  ولی  انجمن کنگره 60 و جناب آقای مهندس دژاکام برای ما قابل‌احترام هستند که از ایشان برای حضور در این مراسم دعوت کردند و بنا بر کسالت مختصری که داشتند نتوانستند حضور پیدا کنند و در حال حاضر در خدمت آقای احمد حکیمی هستیم.

کنگره 60 یک سازمان مردم‌نهاد است که در حوزه اعتیاد موفق هستند، خیلی کار سخت و دشواری است که یک مجموعه بزرگ هیچ‌گونه سابقه منفی در درمان اعتیاد نداشته باشد که البته مجموعه‌های دیگری هم هستند که زحمات زیادی می‌کشند.

بلای خانمان‌سوز اعتیاد مناسبت بردار نیست و همه ما باید تلاش کنیم فرزندان خود را در دوران کودکی و نوجوانی توانمند پرورش دهیم تا بتواند در مقابل آسیب‌های اجتماعی تابع قرار نگیرند و  مقاوم و مستحکم باشند.

در ادامه از رئیس‌کل بهزیستی آقای دکتر صادقی در جایگاه قرار گرفتند:

ضمن عرض سلام و ادب و خیرمقدم خدمت همه عزیزان حاضر در این سالن و تشکر از برگزارکنندگان این همایش. حقیقتاً غافلگیر شدم عذرخواهی می‌کنم از جناب آقای استاندار چون قرار بود ما آخرین سخنران باشیم.

قبل از هر چیز از خداوند متعال تشکر می‌کنم بابت همه نعمت‌های خوبی که بر ما ارزانی داشته مخصوصاً نعمت هوشیاری٬ آگاهی و وجود مسئولین بزرگواری در سطح استان و مردم فهیم٬ مشارکت‌جو و سلامت‌نگر در استان. سپاسگزاری می‌کنم از جناب آقای دکتر زرگر پور استاندار محترم استان و رئیس محترم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر٬ فرمانداران محترم٬ روسای شوراهای مبارزه با مواد مخدر در سطح شهرستان‌ها٬ مدیران کل٬ جناب آقای هادی زاده و همه هم استانی‌های عزیز و خیرمقدم ویژه خدمت همه خانم‌ها و آقایانی که در سمن یا سازمان مردم‌نهاد کنگره ۶۰ امروز اینجا حضور دارند خصوصاً جناب آقای حکیمی و جناب آقای منصوری.

اولین بار من در سال ۱۳8۴ آقای مهندس دژاکام را در زاهدان در اولین همایش پیشگیری از اعتیاد ملاقات کردم. مهندسی بود که با نوشتن یک جلد کتاب این فرآیند را در حوزه پیشگیری و درمان ارائه دادند٬ چون درمان هم خودش نوعی پیشگیری است و امروز هم بسیار خوشحالیم که بالباس‌های یکسان٬ باروحیه و نشاط مضاعف و با یک عزم سلامت‌نگر در اینجا حضور دارند و همراه دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌کنند تا سلامت جامعه را گسترش بدهند.

جناب آقای استاندار٬چون هوا خیلی گرم است من فقط چند نکته را در حوزه پیشگیری از اعتیاد عرض می‌کنم همان‌طور که می‌دانید کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد زیرمجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به مدیریت سازمان بهزیستی است. امروزه علم پیشگیری فرض می‌کند که می‌توانیم با کاهش یا حذف عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی در فرد و محیط رفتارهای پرخطر را کاهش دهیم. امروزه در دنیا در حوزه پیشگیری نه‌تنها  پیشگیری از اعتیاد بلکه خشونت٬پیشگیری از مصرف الکل و حتی تصادفات راهنمایی و رانندگی برنامه‌های زیادی اجرا می‌شود. طبق آخرین اطلاعاتی که در حوزه کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد استان اصفهان وجود دارد در سال ۹۳ حدود دوازده درصد از جمعیت عمومی تحت آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد قرار داشتند و با مدیریت و رهنمودهای خوب حضرت‌عالی و وفاق و هماهنگی که بین مدیران دستگاه‌های اجرایی وجود داشت در پایان سال ۹۵ این آمار به ۴۲ درصد رسیده یعنی ما از شاخصی که در سند جامع پیشگیری از اعتیاد برای آموزش جمعیت عمومی پیش‌بینی‌شده بود پیشی گرفته‌ایم.

امروزه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در سطح استان در پنج محور در حال برگزاری است:

 ۱- رویکرد اطلاع‌رسانی با آموزش جمعیت عمومی٬ آموزش گروه‌های در معرض خطر و آموزش افراد آسیب‌دیده اجتماعی.

۲- آموزش‌هایی که از آن به‌عنوان آموزش‌های عاطفی و شناختی نام می‌برند در حوزه رشد اجتماعی و شخصیتی. شاید شعار سالروز مبارزه با مواد مخدر بر همین قضیه تأکید دارد اول گوش کن به نیازهای من گوش کن به فرصت‌هایی که در برابر من برای رشد سالم وجود دارد نگاه کن و برای فرصت‌هایی که می‌تواند به رشد سالم من کمک کند برنامه‌ریزی کن نه‌تنها کودکان و جوانان بلکه همه اقشار جمعیت.

۳-فعالیت‌های جایگزین. امروزه در حوزه پیشگیری از اعتیاد و همه آسیب‌های اجتماعی با همه برنامه‌هایی که مبتنی بر فعالیت‌های جایگزین است بسیار تأکید می‌شود. توسعه ورزش همگانی٬ ایجاد بسترهای مناسب برای گذران اوقات فراغت فردی خانوادگی٬  وجود نشاط اجتماعی در جامعه همه این‌ها می‌تواند فعالیت‌های جایگزین باشد که به کاهش مصرف مواد مخدر منجر می‌شود.

۴-آموزش مهارت‌های مقاومتی یا توانمندسازی خانوادگی٬ فردی و اجتماعی در حوزه گروه همسالان٬ رسانه‌ها و غیره.

۵- و نهایتاً آموزش‌های مبتنی بر مهارت‌های زندگی. بیش از سی پژوهش در حوزه پیشگیری از اعتیاد در سطح دنیا موردتحقیق قرارگرفته و نهایتاً به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از مهم‌ترین محورهایی که می‌تواند نوجوانان را در برابر اعتیاد مقاوم بسازد یادگیری آموزش‌های مهارت‌های زندگی است.

امروزه در استان اصفهان در قالب شش یا هفت حوزه ما داریم فعالیت می‌کنیم.۱- برنامه‌های پیشگیری مدرسه محور که جا دارد از جناب آقای قائد نیا مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تشکر کنیم به خاطر خدمات پیشگیری از اعتیاد ۲- پیشگیری جامعه‌محور یا همان اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر که امروزه بیش از هفتادودو گروه جامعه‌محور در مناطق شرق اصفهان و استان اصفهان فعالیت می‌کنند.۳- مدل‌های پیشگیری دین‌محور که جا دارد از سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای دینی بسیار سپاسگزار باشیم. تحقیقات در کشورهای غربی نشان داده است که حضور در اماکن دینی مخصوصاً کلیساها یا وجود باورهای مذهبی توانسته است در حوزه جوانان دسترسی به الکل ٬مصرف مواد مخدر٬ افت تحصیلی و تعامل میان والدین و فرزندان را و نهایتاً عزت‌نفس آنان را افزایش بدهد. امروزه ما نیازمند مساجد سلامت‌محور هستیم که در آن‌ها آموزش‌های پیشگیری از  آسیب‌های اجتماعی گسترش پیدا کند. 4- پیشگیری مبتنی بر رسانه که جا دارد از مدیرکل محترم صداوسیما و همه رسانه‌های شنیداری دیداری مکتوب و غیر مکتوب تشکر کنیم بابت همه اطلاع‌رسانی‌هایشان. 5- پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کار. طبق آخرین آمار ما بیش از  دویست هزار نفر در سال ۹۵ در محیط‌های کار آموزش دیدند آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد مدیریت استرس که این‌ها می‌توانند در بهره‌وری و کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشند و نهایتاً پیشگیری مبتنی بر جنسیت یا در حوزه دختران وزنان که امروز در جمع ما دختران وزنانی حضور دارند که باهمت والای خودشان توانسته‌اند به رشد سالم دست پیدا کنند. مادران و همسرانی حضور دارند که توانسته‌اند با آگاهی خودشان فرزندان و همسران خودشان را به جاده سلامت بازگردانند. افتخار من این است که در استانی کار می‌کنم و مدیریت می‌کنم وزندگی می‌کنم که عدالت توزیع در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد همواره وجود داشته است در استانی زندگی می‌کنیم که همه دستگاه‌ها و گروه‌ها هم‌اندیشی و همدلی در پی سلامت مردم‌اند و در استانی زندگی می‌کنیم که نیروی انتظامی مقتدر در حوزه مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان یکی از ابزارهای  پیشگیری شبانه‌روزی تلاش می‌کند و شهدایی را تقدیم کرده است. 

در ادامه از فرمانده نیروی انتظامی استان  اصفهان سردار عبدالرضا آقاخانی دعوت کردند از جایگاه قرار گرفتند و ایشان با یادی از شهدا سخنان خود را آغاز کردند:

سلام‌علیکم.

تشکر می‌کنم از مجموعه شورای هماهنگی، جمعیت احیای انسانی کنگره 60 که این جلسه را فراهم کردند.

 بزرگ‌ترین هدیه نیروی انتظامی شهدایی است که درراه مبارزه با مواد مخدر جان پاک خود را هدیه کردند. مبارزه ما با یک جبهه استکبار در خاک‌ریزهای مقابله با مواد مخدر است.

در سال 1395 استان اصفهان در رابطه با مبارزه مواد مخدر  نزدیک به 40 تن مواد مخدر کشف کردند و این نشان‌دهنده از همدلی  نیروهای امنیتی است.

بنا بر آمارهای سازمان ملل ایران رتبه اول جهان را در رابطه با مواد مخدر دارد، در کشور افغانستان بیش از 300 لابراتوار مواد مخدر ازجمله هروئین و کراک مشغول به تهیه و توزیع مواد مخدر است، 58 درصد تریاک و 35 درصد هروئین  جهان در ایران کشف می‌شود که این نشان‌دهنده یک مبارزه، مقابله و جبهه مستحکمی است که در جمهوری اسلامی ترسیم‌شده و شکل‌گرفته است.

همه دولت‌مردان ما مصمم به  مبارزه هستند، استان اصفهان به‌عنوان استان شاخص مبارزه با مواد مخدر با تلاش و مدیریت جامع استاندار محترم توانسته است رتبه اول را برای مبارزه با مواد مخدر با استان‌های هم‌تراز خود کسب کند.

ما در نیروی انتظامی  بیش از 3700 شهید و 11000 جانباز درراه مبارزه با مواد مخدر تقدیم به  جمهوری اسلامی کردیم که آخرین شهیدمان هم دیشب در جبهه شرق برای درگیری با قاچاقچی‌های مواد مخدر بوده است که  این نشانگر عزم جمهوری اسلامی و دولت‌مردان جمهوری اسلامی برای مقابله با بلای خانمان‌سوز مخدر است.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری نیروی انتظامی انسداد مرزها را جهت مقابله با قاچاق مواد مخدر در دستور کار خود قرار داده است.

امروزه مواد مخدر صنعتی از غرب و مواد مخدر سنتی از شرق برای درگیری جوانان به اعتیاد وارد کشور ما می‌شود. بنا بر آمار سازمان ملل مواد مخدر تولیدشده در کشور افغانستان و پاکستان معادل هشت هزار تن است و این‌یکی از معضل‌های کشور ما با همسایگی با افغانستان و پاکستان است، هم‌اکنون افغانستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر شناخته‌شده است.

و در آخر آماری در مورد مصرف‌کنندگان جهان و کشور ارائه کردند:

هرویینی که در افغانستان تولید می‌شود 40 درصد آن از طریق کشور پاکستان، 35 درصد از طریق کشور ایران و 25 درصد آن از طریق کشورهای آسیا میانه وارد بازار جهانی می‌شود.

درآمد خرده‌فروشان مواد مخدر در کشور روزانه 20 میلیارد تومان است.

اغلب زنان معتاد در یک رابطه عاطفی عشقی گرفتارشده‌اند.

بسیاری از خانواده‌ها بعد از سه تا پنج سال متوجه اعتیاد  فرزندشان می‌شوند.

 57 درصد از معتادین لجبازی و انتقام از خانواده را علت اعتیاد خود می‌دانند.

 61 درصد از معتادین اعلام کردند از عوارض اعتیاد خبر نداشته‌اند.

بیش از 50 درصد از زندانیان کشور مجرمین مواد مخدر هستند.

بیشتر معتادان از مصرف سیگار شروع کردند.

بیش  از 50 درصد معتادین بین 17 سال تا 30 سال هستند.

98 درصد از معتادان قادر به ترک اعتیاد نیستند.

 پرسودترین  تجارت  بعد از سلاح تجارت مواد مخدر است.

55 درصد از طلاق‌ها برای مصرف مواد مخدر است.

65 درصد کودک‌آزاری و همسر آزاری نتیجه اعتیاد است.

80 درصد از خودکشی و دیگر کشی نتیجه اعتیاد است.

50  درصد از کشفیات مواد مخدر مربوط به پنج استان مجاور اصفهان است.

و در آخر یادی بکنیم از شهدای نیروی انتظامی که درراه مبارزه با مواد مخدر در استان اصفهان به درجه رفیع شهادت رسیدند اگر امروز همه ما باصداقت، باقدرت و بانشاط در این جلسه شرکت کردیم همه از برکات خوب شهداست.

در ادامه از آقای احمد حکیمی ؛ مردی از جنس ایثار و فداکاری؛ دیده‌بان محترم کنگره 60  دعوت نمود که با تشویق بی‌وقفه حاضرین روبرو شدند:

سلام دوستان احمد هستم یک مسافر

در ابتدا از خداوند متعال سپاسگزارم که توفیق داد تا در خدمت شما عزیزان باشم از آقای مهندس دژاکام سپاسگزارم به جهت کشف متد دی اس تی و رسیدن به راه درمان قطعی هر نوع ماده مخدر و در اختیار گذاشتن این متد به دیگر انسان‌ها تا آن انسان‌ها هم از این بیماری و بلای عظیم که در سه بخش جسم٬ روان و جهان‌بینی انسان‌ها تخریب ایجاد نموده خارج بشوند.

بنده به نمایندگی از طرف آقای مهندس دژاکام و اعضای کنگره ٬۶۰ مراتب تقدیر و تشکر را از مسئولین محترم استان خصوصاً استاندار محترم٬ نمایندگان استان٬ دبیر شورای هماهنگی استان٬ معاونت درمان آموزش پزشکی٬ پلیس مواد مخدر٬ نیروی انتظامی٬ شهردار اصفهان و شهرداران مناطق بهزیستی٬ پزشکان کلینیک‌های همکار و دیگر سازمان‌های فعال و مرتبط در این حوزه اعلام می‌دارم. اگر این همدلی و همکاری صورت نمی‌گرفت ما امروز شاهد این همایش باشکوه نبودیم.

بعد از استان تهران با هفده نمایندگی٬ دومین و قوی‌ترین استان٬ با شش نمایندگی استان اصفهان هست و این نشانگر حمایت همه‌جانبه مسئولین زی ربط است که از یک نمایندگی در شروع به شش نمایندگی ارتقا پیدا نموده است و اخیراً هم جادار از فرمانداری فلاورجان کمال تشکر و قدردانی را اعلام کنم که یک قطعه زمین را در اختیار کنگره ۶۰ قراردادند و در حال حاضر مشغول ساخت‌وساز در آن منطقه هستیم.

چند روزی است که ماه مبارک رمضان به پایان رسیده که امیدوارم بهره لازم را از این ماه برده باشید؛ اما در کنگره ۶۰ ماه رمضان عطر و بوی دیگری دارد زیرا متد دی اس تی و راه درمان قطعی اعتیاد در این ماه کشف شد و اعضای کنگره ۶۰ در این ماه روزه‌دار هستند و در تمام نمایندگی‌های کشور افطاری به‌صورت رایگان تهیه و توزیع می‌شود و در اصفهان امسال در تمام نمایندگی‌ها نزدیک به پنجاه‌وپنج هزار افطاری تهیه و توزیع و در اختیار اعضا قرارگرفته است.

این فعالیت‌ها نشانگر به تعادل رسیدن جسم و روان و جهان‌بینی است زیرا کنگره ۶۰ معتقد است فرد مصرف‌کننده در اثر استفاده از مواد مخدر در این سه بخش تخریب ایجاد نموده و برای رسیدن به درمان در قسمت جسم٬ باید داروی مناسب٬ متد یا روش مناسب و زمان مناسب را در نظر گرفت. در قسمت جهان‌بینی نیز چهارده وادی برای به تعادل رسیدن تفکرات و نگرش مصرف‌کنندگان مواد مخدر برای رسیدن به یک زندگی سالم و حرکت در صراط مستقیم در نظر گرفته‌شده است که تماماً برگرفته‌شده از آموزش‌های کلام‌الله شریف است که در قالب کتاب عشق، چهارده وادی برای رسیدن به خود منتشرشده است و در قسمت روان٬ همان خلق‌وخوی انسان است که جسم و جهان‌بینی آن را ترسیم می‌کند.

یکی از فعالیت‌هایی که در کنگره ۶۰ بسیار حائز اهمیت است و به‌عنوان مکمل درمان مطرح می‌شود ورزش و تربیت‌بدنی است. هر یک از اعضا باید رشته ورزشی داشته باشند و در حال حاضر در چهارده رشته ورزشی شامل ورزش باستانی٬ تیر و کمان٬ راگبی٬ کشتی٬ فوتسال٬ والیبال٬ شنا٬ تنیس روی میز٬ شطرنج٬ دارت٬ بدمینتون٬ طناب‌کشی٬ ایروبیک٬ آمادگی جسمانی فعالیت می‌نمایند که اخیراً گروه کشتی کنگره ۶۰ که در هفته‌ آینده اعزام خواهد شد به دعوت فدراسیون کشتی ارمنستان در مسابقه شش‌جانبه‌ای شرکت می‌نمایند که این مسابقات از کشورهای آذربایجان٬ترکستان٬ ازبکستان٬ ارمنستان٬قرقیزستان هم حضور دارند.

کنگره ۶۰ معتقد است فردی که به درمان مواد مخدر می‌رسد و از دخانیات استفاده نماید هنوز به درمان کامل نرسیده است به همین جهت درمان دخانیات به روش دی اس تی با آدامس جویدنی نیکوتین٬ طی ده ماه درمان صورت می‌پذیرد و این روش پنجمین سال است که شروع‌شده و غالب بر صد و پنجاه لژیون و راهنما در کل کشور این آموزش‌ها را به اعضا انتقال می‌دهند تا آن‌ها به درمان قطعی برسند.

در استان اصفهان کارهایی که در سال ۱۳۹۵ انجام‌شده است را خدمت عزیزان ارائه می‌کنم. خرید یک باب ساختمان به جهت نمایندگی به مبلغ پانصد میلیون تومان٬ کلنگ زنی ساختمان محمدیه به کمک فرماندار فلاورجان و شورای روستای محمدیه٬ افتتاح سه نمایندگی در نقاط مختلف استان. آمار رها یافتگان در کنگره ۶۰ منطقه اصفهان هشت‌صد و هفتادوپنج نفر درمان مواد مخدر و صد و پنجاه نفر هم درمان سیگار داشتیم. برگزاری هفته‌ای هزار ساعت کلاس آموزشی با استادی دویست و پنجاه نفر از راهنمایان کنگره ۶۰٬ همکاری با چهل کلینیک جهت توزیع داروی مسافران٬ برگزاری مراسم رونمایی از کتاب سوم آقای مهندس با عنوان ادموند و هلیا با حضور مسئولین٬  کاشت پانزده هزار اصل نهال درخت در هفته درختکاری٬ راه‌اندازی همایش‌های دوچرخه‌سواری صبحگاهی با همکاری شهرداری اصفهان جهت حرکت سه‌شنبه‌های بدون خودرو ٬ برگزاری فعالیت‌های ورزشی هفتگی کنگره ۶۰ منطقه اصفهان  هر جمعه در رشته‌های فوتبال٬ والیبال٬ تنیس روی میز٬ دارت٬ باستانی٬ شطرنج و ایروبیک و برگزاری رشته ورزشی شنا هفته‌ای سه نوبت صبح‌ها از ساعت پنج و سی دقیقه الی هفت صبح با جمعیتی قریب به ضدنفر.

در انتها از همه عزیزانی که در این مسیر به انسان‌ها کمک و یاری می‌رسانند تا کانون خانواده‌ها حفظ شود و از فروپاشی خانواده‌ها جلوگیری به عمل آید اجر عظیم از خداوند مسئلت می‌نماییم.

 عزیزان٬ مسئولین محترم٬ در کنگره ۶۰ هیچ‌یک از اعضا هیچ‌گونه حقوقی دریافت نمی‌کنند و همه خدمتگزاران در این مجموعه کاملاً داوطلبانه و رایگان خدمت می‌کنند امیدوارم خداوند اجر همه خدمتگزاران را به آن‌ها اعطا بنماید سپاسگزارم از این‌که توجه کردید. 

در پایان از استاندار محترم جناب آقای رسول زرگر پور دعوت شد که در جایگاه قرار بگیرند:

 با عرض سلام  و وقت به خیر خدمت  حضار محترم و  با گرامی داشتن هفته مبارزه با مواد مخدر و روز مبارزه با مواد مخدر.

موقعی که وارد سالن شدم نکته‌ای در ذهنم نقش‌بست این بود که ما وقتی‌که از مواد مخدر صحبت می‌کنیم یادآور دنیایی از تاریکی‌ها، مشکلات، مسائل خانوادگی و... در ذهنمان نقش می‌بندد ولی وقتی به شما نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یک ورق زیبا هم است که سپید پوشان پاک است که شما هستید.

اگر بخواهیم مروری بر مسائل مربوط به مواد مخدر در دنیا و کشور در یک قرن گذشته داشته باشیم باید بگوییم که:

مواد مخدر در دنیا هم از ابعاد اقتصادی و هم از ابعاد سیاسی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای دارد و صنعتی است که سالانه ۱۶۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و پدیده‌ای است که یک‌میلیون نفر قاچاقچی در سراسر دنیا مشغول کار هستند صنعتی که در دنیا حدود 250 میلیون نفر مبتلابه آن هستند و جزء یکی از سه صنعت پرسود دنیا است

در رژیم شاهنشاهی قاچاقچیان اصلی درباریان شاه بودند و این صنعت پرسود را در کشور ما هدایت می‌کردند ولی در آن زمان فقط مبارزه با خرده‌فروشان بود و به قاچاقچیان اصلی نداشتند.

مبارزه با مواد مخدر یکی از اصولی‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب بوده است.

نیروی انتظامی 3800 شهید را در این راه تقدیم کرده است و اینکه  سالانه هزارها میلیارد هزینه‌ی مبارزه، پیشگیری، مقابله و درمان در ارتباط با این پدیده‌ی شوم و بلیه ی عظیم خرج می‌شود.

تا قبل از دولت یازدهم اقدامات بسیار بزرگی، شهدای بسیار عزیز و  فداکاری‌های عظیمی انجام دادند ولی جمهوری اسلامی ایران در ریشه‌کن کردن این بلیه ی خانمان‌سوز، معضل اجتماعی و آسیب اجتماعی موفقیتی  نداشته است و همیشه بازیگران این صنعت یک‌قدم از مبارزه کنندگان با این صنعت جلوتر بودند به همین دلیل هم نرخ رشدی در ارتباط با مواد مخدر و نرخ رشدی در کشفیات وجود دارد که این خبری خوبی نیست و خبر بدی است.

هرچه ورود مواد مخدر به کشور ما  بیشتر شود به همان نسبت هم نرخ رشد کشفیات بیشتر خواهد شد معمولاً گفته می‌شود بین 25 تا 30 درصد از مواد مخدر واردشده به کشور را کشف می‌کنند  و جایگاه کشور ما که در حقیقت  گذرگاه اصلی ترانزیت مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به اروپا است که دلیلی برای زیاد بودن مواد مخدر در کشوراست.

در دولت یازدهم یک آسیب‌شناسی اساسی در رابطه با عملکرد  سی سال و اندی در خصوص مبارزه با مواد مخدر انجام شد  و به این نتیجه رسید که این هدف مقدسی است و باید با اولویت پیگیری شود ولی رویکرد و روش باید اصلاح گردد.

دولت یازدهم با دو رویکرد جدید به مقابله با  مواد مخدر ورود پیدا کرد، رویکرد اول اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است و رویکرد دوم پیشگیری را مقدم بر مقابله قرار دهند. این دو رویکرد در حقیقت مبارزه با مواد مخدر را وارد فاز جدیدی کرد که اثرات و تبعات بیشتر ازآنچه درگذشته داشته است خواهد داشت.

عمده فعالیت‌های اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر مربوط به سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهایی است که برای رضای خدا، کمک به همنوعان و مقابله با این بلیه قدم برمی‌دارند که خوشبختانه در استان اصفهان بیش از ۳۰ NGO  داریم. این نهادها باید افزایش یابد، چراکه این مقابله یک جریان بزرگی است و نیاز به نهادها و مردمان و عزم‌های بزرگی دارد که در این مسیر قدم بردارند و در همین‌جا از کنگره 60 و  اقداماتی که منسجم، سازمان‌یافته و مردمی است و در سطح کشور و استان اصفهان داشتند تشکر و قدردانی می‌کنم.

ما در تجزیه‌وتحلیلی که در استان اصفهان داشتیم  به این نتیجه رسیدیم درست است که  نرخ ابتلا به مواد مخدر در کشور 56/2 است و در استان اصفهان 9/1 است که باعث خوشحالی است  ولی به‌هیچ‌وجه مطلوب ما نیست چراکه اصفهان یک استان دین‌باور و بافرهنگ ده‌هزارساله است و حتی یک مورد ابتلا به مواد مخدر هم در این استان قابل‌تحمل نیست بنابراین هیچ موقع احساس رضایت و خوشحالی نمی‌کنیم.

در بررسی‌هایی که داشتیم سه قشری که در معرض اعتیاد هستند و باید رسیدگی بیشتری به آن‌ها شود که عبارت‌اند از: گروه اول دانش آموزان، گروه دوم دانشجویان و گروه آخر بانوان است.

۵۰ درصد زندانیان استان اصفهان و درصد قابل‌توجهی از جرائم در ارتباط با مواد مخدر هستند و نگران‌کننده است که بخشی از آن به مهاجرپذیر بودن استان اصفهان مربوط می‌شود.

ما راهی نداریم که با این بلیه با تمام قوا مبارزه کنیم و هدفی نداریم جز اینکه اعتیاد و مواد مخدر را در کشور  و استان  خود ریشه‌کن کنیم و چاره‌ای نداریم که از تک‌تک مردم و آحاد جامعه و تک‌تک خانواده‌ها بخواهیم که دراین‌ارتباط کمک کنند و خود نگهبان، مقابله کنند و کنترل‌کننده باشند.

امیدوارم روزی برسد که استان اصفهان به‌عنوان اولین استان پاک کشور در ابتلا به مواد مخدر باشد.

 در پایان همایش  ۲۰ تن انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی  امحاء گردید.

نگارش: هم‌سفر زهره و هم‌سفر فاطمه

نگارش ویرایش: مسافر فرزاد

عکس: مسافر سعید

نمایندگی‌های استان اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .