English Version
English

ساختن قالب

ساختن قالب

این دستور جلسه هم مانند چند دستور جلسه دیگر همانند؛ رابطه یادگیری با معرکه‌گیری، فرق عمل سالم با عمل به‌ظاهر نیک، فرق نگاه معتاد با مسافر و قضاوت و جهالت، حرکت از یک نقطه و رسیدن به نقطه بالاتر و والاتر برحسب قیاس و مقایسه‌ای که بر عهده خودمان می‌گذارد، هدف خاصی را دنبال می‌کند. آن هدف همان شناخت نقطه اول و دوم و همین‌طور تفاوت قائل شدن بین این دو و فرمول رسیدن به هدف ارزشی‌تر می‌باشد.

در این دستور جلسه فرمول این است که هدف کنگره ۶۰، احیای انسان مصرف‌کننده و نامتعادل به همراه تخریب و تغییر ساختارهای منفی به انسانی متعادل با ساختارهای مثبت و الهی است که در این میان اعتیاد و درمان آن‌یکی از ساختارهای قوی و مهم این مجموعه می‌باشد. پس می‌توان این فرمول را این‌طور بیان نمود، آموزش سالم و درست به‌اضافه تفکر سالم به‌اضافه تجربه مساوی است با تعادل. این تعادل تمامی پارامترهای روزمره کوتاه‌مدت و بلندمدت را شامل می‌شود. هرچه میزان دانایی در مسیر صحیح بالاتر باشد به همان میزان پندار، گفتار و کردار ما متعادل‌تر خواهد بود. البته کسب این دانایی و آگاهی در درجه اول به میزان خواست و تلاش هر فرد بستگی دارد و در درجه دوم به سطح انرژی و همت فرد در جهت اجرای دانسته‌ها. این دو عامل تعین کننده مدت‌زمان نزدیک شدن به تعادل نسبی و قابل‌قبول می‌باشد؛ مانند بیداری در صبح زود، ورزش همگانی، خوردن صبحانه سالم، حرکت به سمت محل کار با حداقل آسیب‌رسانی به طبیعت، شروع کار روزانه باکیفیت بالا به همراه وجدان کاری، برخورد متعادل و مناسب با ارباب‌رجوع و مردم، اتمام کار و بازگشت به خانه همراه با خرید ملزومات با رعایت الویت ها به‌منظور تعادل در دخل‌وخرج، نبردن مشکلات و خاطرات تلخ محل کار به محیط خانواده، محبت به اهل خانه و جویا شدن از کارهای روزمره‌شان، گوش کردن به مطالب  آموزشی و خواندن کتاب و یا دیدن تلویزیون در کنار خانواده و درنهایت خواب به‌موقع. البته در این میان مسائل غیرقابل‌پیش‌بینی زیادی اتفاق می‌افتد که آن‌ها را با تفکر و رعایت تعادل به‌راحتی می‌توان حل نمود.

برای مسائل درازمدت زندگی هم از قبیل پس‌انداز و تأمین آتیه فرزندان و دوران پیری و بیماری خودمان نیز باید تعادل و آینده‌نگری را مدنظر داشته باشیم. این حفظ تعادل خود را در قالب پندار، گفتار، پوشش، نحوه زندگی، برخورد، تغذیه، عملکرد و سایر پارامترهای دیگر زندگی نشان می‌دهد.  مثلاً نحوه لباس پوشیدن که باید متناسب با مکان خاص حضورمان در آن باشد و یا نحوه برخورد و رعایت آداب معاشرت با هرکسی باید متناسب و سنجیده باشد. همین‌طور نحوه تغذیه که باید با رعایت کامل سلامت و مغذی بودن با در نظر گرفتن درآمد ماهانه در کنار کسب علم تغذیه سالم حتی با حداقل امکانات بسیار مهم می‌باشد. گفتار ما که نشان‌دهنده پندار ما می‌باشد، باید بسیار سنجیده و معقول و محترمانه باشد، زیرا نحوه بیان ما در برخورد با افراد مختلف می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

همان‌طور که آقای مهندس می‌فرمایند که گفتار باید در زمان مناسب، مکان مناسب و کلام مناسب ادا شود تا بازدهی مناسبی هم به دنبال داشته باشد. پس می‌توان گفت که حفظ تعادل در ثانیه ثانیه‌های زندگی حتی در تفکرات ما هم باید لحاظ شود. اینکه در مورد چه چیزهایی نباید اصلاً فکر کنیم، افکاری که حس‌های منفی به دنبال دارند، مانند قضاوت، قیاس، غیبت و غیره را باید ذره‌ذره از ذهنمان بیرون کنیم. وقتی تفکراتمان به تعادل برسد، قطعاً در قالب گفتار و کردار سالم خود را نشان خواهد داد درنهایت به نقطه‌ای می‌رسیم که دیگران از معاشرت با ما لذت خواهند برد و برای دیدار و سخن گفتن با ما لحظه‌شماری خواهند نمود. البته اصل معاشرت این است؛ یعنی لذت بردن در کنار هم بودن؛ یعنی از دست و زبان ما دیگران در امنیت و آرامش باشند.

خوشبختانه این بستر در قالب آموزش‌ها در کنگره فراهم و آماده استفاده می‌باشد درواقع مکانی است برای آموزش و تمرین برای اجرا در خارج از کنگره در خانواده و اجتماع. همین‌که حرمت‌ها و قوانین را کاملاً در کنگره اجرا کنیم، مانند پشت سر دیگران سرزنش نکردن و الفاظ ناشایست استفاده نکردن، از پوشش نامناسب استفاده نکردن و سایر حرمت‌ها به ما کمک می‌کند تا این قوانین ملکه ذهنمان شده و قالب ذهن و جسم و روان ما باشد. این‌گونه است که انسان‌هایی که در کنگره ‌آموزش می‌بینند و این آموزش‌ها را جدی گرفته و انجام می‌دهند، قطعاً به رهایی، صلح و آرامش و تعادل بسیار خوبی می‌رسد و این معجزه کنگره می‌باشد. معجزه‌ای که در هیچ کجای دنیا اتفاق نمی‌افتد که انسان‌های مصرف‌کننده و نامتعادل که هیچ‌کس اعتقاد و اعتمادی به آن‌ها نمی‌کند، تبدیل به انسان‌هایی کاملاً متعادل، خلاق و فعال و سازنده می‌شوند. انسان‌هایی که هم برای خود، خانواده و جامعه و هم برای آیندگان الگوهای متعادل و ماندگار می‌مانند و این است هدف اصلی این مکان مقدس و امن، ساختن قالب‌های بسیار محکم.

نویسنده : کمک راهنماحسین محمدی 
تهیه و تنظیم : مسافر میلاد نیکروش 
نمایندگی شهرقدس

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .