English Version
English

همدلی و همیاری ؛ گفت و گو با مدیر منابع طبیعی استان کرمان

همدلی و همیاری ؛ گفت و گو با مدیر منابع طبیعی استان کرمان

اتفاق خوبی افتاد که ارتباط خوبی ما با سازمان مردم‌نهاد داشتیم با دوستان کنگره ۶۰ آشنا شدیم. کنگره ۶۰ یک اتفاق خیلی خوبی را رقم زد و آن‌هم دلی و همیاری فارغ از تمام چالش‌ها و مشکلاتی را که پیش روی بسیاری از افراد است تقریباً از مشکلات رها شدن تا آینده خوبی را برای تمام شهروندان رقم بزنند...

در حاشیه اردوی  درخت کاری مشارکتی بین منابع طبیعی استان کرمان و سازمان های مردم نهاد فرصت را غنیمت شمرده و گفتگویی با مدیریت محترم منابع طبیعی استان کرمان داشتیم که توجه شما را به این گفتگو جلب می نماییم.
 

 

باسلام و خیرمقدم خدمت شما هفته منابع طبیعی را به شما تبریک میگویم، لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟

سلام خدمت شما من باقری هستم مسئول منابع طبیعی شهرستان کرمان در خدمت شما هستم.

شما چقدر کنگره ۶۰ رامی شناسید؟

اتفاق خوبی افتاد که ارتباط خوبی ما با سازمان مردم‌نهاد داشتیم با دوستان کنگره ۶۰ آشنا شدیم. کنگره ۶۰ یک اتفاق خیلی خوبی را رقم زد و آن‌هم دلی و همیاری فارغ از تمام چالش‌ها و مشکلاتی را که پیش روی بسیاری از افراد است تقریباً از مشکلات رها شدن تا آینده خوبی را برای تمام شهروندان رقم بزنند.

اگر ممکن است راجع به این منطقه و نوع پوشش و درختی که در این منطقه کاشتیم توضیحاتی بدهید؟

هفته منابع طبیعی فرصتی است تا ما نقاط ضعف و قدرتی را که داریم شناسایی کنیم، به این توجه کردیم که اگر همراه مردم بیاییم عرصه‌هایی را که به‌عنوان اراضی مخروبه است شناسایی کنیم، به بحث انبوه‌سازی جنگل کمک کنیم که این نکته از نقاط قوت ما است  که پایلوت اولیه کاری ما 20 هکتار کشت بادام‌کوهی از این منطقه بود که الآن هم با همکاری کنگره ۶۰ و سایر ادارات این کار را انجام می‌دهیم.

آیا سازمان جنگل‌ها به‌عنوان یک متولی امر حفاظت از اراضی و همین‌طور جنگل‌ها و مراتع که یک سازمان دولتی بوده چقدر به‌تنهایی در این کار موفق بوده است؟

من بارها گفتم که اگر حمایت مردم را نداشته باشیم به‌تنهایی مسلماً درزمینهٔ احیاء، حفاظت، توسعه و بحران بی‌شک با این نیروها و امکاناتی که داریم با مشکل روبرو خواهیم شد، ما پشتوانه مردمی را به‌عنوان پشتوانه مستحکم این پروژه دنبال می‌کنیم.

شما توضیح دادید که درواقع همکاری مردم را می‌طلبد برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع؛ حالا با توجه به تعطیلات نوروزی چه پیشنهادی برای مردم‌دارید که جنگل‌ها و مراتع را حفاظت کنند؟

مردم به عینه مشکلات کم‌آبی و ریز گردها را می‌بینند به نظر من اتفاقی که دارد می‌افتد فرهنگ‌سازی شده است و آن دغدغه و فرهنگ گذشته کمتر شده است، حفاظت از این زیستگاه‌ها و رویش گاه‌ها حفاظت از شهر و وطنمان است.

این اولین همکاری کنگره 60 نمایندگی کرمان با شما دوستداران طبیعت است نظرتان در مورد این افراد چیست که یک روزی اعتیاد داشتند و اعتیادشان را درمان کردند و امروز آمده‌اند که خسارتی را که به طبیعت زده‌اند جبران کنند. آیا فکر می‌کردید که این افرادی روزی اعتیاد داشته‌اند؟

 ما با امید به آیند زندگی می‌کنیم و مشکلات را حل می‌کنیم  الحمدالله این کنگره با یک مجموعه دلسوزانه که قدم برداشتند و امیدوار کردند افراد را، من موقعی که کنگره را رصد می‌کردم نویدهای خوبی را می‌دیدم، همین همراهی با طبیعت می‌تواند یک مقدمه‌ای باشد برای آینده به جرات باید بگویم نه من فکر نمی‌کردم این افراد روزی اعتیاد داشته‌اند!

ممنونم از این‌که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید من آخرین صحبتم این است که با توجه به این‌که مایکی از قوانینمان در کنگره ۶۰ درواقع برای کاشت درخت بعد از رهایی‌مان این است سالی یک درخت بکاریم  بر همین اساس اگر آن درختی که در سال قبل کاشتیم اگر خشک بشود باید مجدداً دو درخت، سال دیگر بکاریم از شما خواهشی که داریم چه امیدی را به ما می‌دهید که این درختانی را که امروز ما کاشتیم سال بعد شاهد باشیم که این درختان از بین نرفته باشند؟

 من موقعی که پروژه ایی را دنبال می‌کنم که حتماً مسئله حفاظت را تا رسیدن به مرحله نهایی بهره‌برداری را دنبال کنیم من مطمئن هستم که همکاران ما این پروژه را دنبال می‌کنند انشالله سال دیگر هم‌چنین روز دیگری را شاهد باشیم

در پایان از شما متشکرم خیلی ممنونم از این‌که وقتتان در اختیار ما گذاشتید ما هم مثل شما امیدوار هستیم و برای همین هم پا به این عرصه گذاشتیم که بتوانیم با شما همکاری کنیم و روزی ببینیم، جنگل‌های که در سال‌های گذشته در اینجا بودند. 

 

 

گفتگو و طراح سؤال: مسافر کمک راهنما علیرضا دژاکام 

تایپ: مسافر  حمزه ره‌جوی علیرضا 

عکاس: مجید  ره‌جوی کمک راهنما مهدی زارع و حمیدرضا ره‌جوی کمک راهنما اسماعیلی

ویرایش و ارسال: مسافر علی بلوچ

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .