English Version
English

کارگاه آموزشی نمایندگی صالحی با استادی دیده‌بان آقای سعید نمکی

کارگاه آموزشی نمایندگی صالحی با استادی دیده‌بان آقای سعید نمکی

جلسه دوم از دوره پانزدهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه مسافران کنگره 60، نمایندگی صالحی به استادی دیده‌بان آقای سعید نمکی، نگهبانی آقای محمد و دبیری آقای بهروز با دستور جلسه جهان‌بینی و فرق نگاه مسافر و معتاد روز یکشنبه مورخ 95/12/08 رأس ساعت 17 آغاز به كار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

این دستور جلسه در ارتباط با جهان‌بینی و فرق نگاه مسافر و معتاد است که می‌خواهیم در ارتباط با آن صحبت کنیم. من بسیار از این موضوع خوشحالم که در هر نمایندگی از جمعیت احیای انسانی کنگره 60 قرار داریم؛ می‌توان مشاهده کرد که نظم در تمام ساختار این مجموعه وجود دارد. به‌طور مثال جلسات در رأس ساعت شروع می‌شود و تمام قوانین یکسان است و این نظم تا آخر حتی در مشارکت مسافرین اجرا می‌شود.

این امر به‌درستی نشان می‌دهد که کنگره 60 از ابتدای بنیان آن تا به کنون تمام موارد آن به‌دقت صورت می‌گیرد و این موضوع قطعاً از درایت و تدبیر بنیان کنگره است که از روز نخست ساختار را به شکلی بناکرده‌اند که این چرخه منظم باشد.

ما اگر به نوشتار مصرف‌کننده کیست؟ که در هر جلسه تکرار می‌شود نگاه کنیم کاملاً مشخص است یک فرد وابسته به مواد مخدر که جهانش مملو از ترس، نگرانی حقارت است؛ بدون شک با این وضعیت نمی‌تواند یک ساختاری را ایجاد کند و توانایی و قدرت لازم را برای اجرای قوانین آن داشته باشد.

اگر کنگره 60 نام "مسافر" را انتخاب کرده به‌این‌علت است که تغییرات کلی و اساسی به وجود بیاید. می‌توانیم مشاهده کنیم؛ نگهبان جلسه که می‌خواهد جلسه را آغاز کند در نوشتار خود می‌گوید: «افراد خواهان رهایی برای عبور از تاریکی‌ها به سمت روشنی‌ها خود را "مسافر" معرفی می‌نمایند.» به‌این‌علت که حرکتی است و این حرکت دقیقاً نقطه مقابل یک فرد مصرف‌کننده است که "از ترس به شجاعت، از قهر به مهر، از کفر به ایمان و درنهایت از نفرت به‌طرف عشق" لازمه این حرکت قطعاً باید پشتوانه از علمی باشد که در تجربه ریشه دوانده باشد.

در ارتباط با واژه مسافر صحبت کردن به علت آن‌که همه در حال تجربه کردن آن  هستیم کاملاً احساسش می‌کنیم. مسافر یعنی کسی که باید با تفکر و انجام عمل حرکت کند؛ مسافر کسی است که باید راه و مبدأ حرکتش مشخص باشد؛ مسافر برای حرکت کردن باید تمام اصول و قوانین را به‌تدریج بیاموزد. قطعاً مسافر برای رسیدن به خواست و هدفی که دارد باید عشق بورزد. اگر این عشق برای تغییر، تبدیل و ترخیص به وجود نیاید، برای رسیدن به حال خوش؛ بدون شک واژه و مزه مسافر بودن، خود را نشان نمی‌دهد. در کنگره می‌آید و حضور پیدا می‌کند؛ اما آن توان را در خود ایجاد نمی‌کند که باعث ایجاد حرکت شود.

وادی هشتم یکی از چهارده وادی است که در کنگره 60 وجود دارد و "ما را دعوت می‌کند به حرکت" و می‌گوید: «اگر قصد سفر داری و دنیای درون خود را به نظم خاصی رساندی، امروز زمان آن رسیده که حرکت کنی و راه بر تو نمایان شود تا به آن آرامش و حال خوش برسی.»

مهم‌ترین مسئله‌ای که یک مسافر در زندگی خودش دارد؛ قدرت تفکر و تعقل است که در این مسیر می‌آموزد. هیچ حرکتی و یا ساختاری به وجود نمی‌آید، مگر آنکه با "تفکر" و ما باید از این موضوع خوشحال باشیم که نحوه تفکر کردن را می‌آموزیم و اینکه چگونه از نیروی عقلانی خود استفاده کنیم و خواسته‌های خود را شناسایی کنیم و درنهایت مسیر را هموار کنیم؛ نه اینکه سختی‌ها را نادیده بگیریم؛ بلکه آن‌ها را حلشان کنیم و عبور کنیم. آن زمان هم خودمان لذت می‌بریم و هم اطرافیانمان از موقعیتی که ما در حال به وجود آوردن آن هستیم لذت می‌برند.

در ادامه همان‌طور که اشاره شد؛ مسافر کسی است که "داشته‌ها" و یا آموزش‌های خود را حفظ می‌کند و آنها را با خدمت کردن انتقال میدهد، به علت آن‌که این روند یک روند تکاملی است. به این صورت نیست که من بیایم و سفر خود را شروع کنم و به‌طور مثال از سمت تاریکی‌ها به سمت روشنایی‌ها حرکت کنم و به نقطه رهایی برسم و درنهایت به خود بگویم: «درمان من تمام شد.»

من با واژه "مسافر" ارزش‌هایی را به دست آوردم؛ حال اگر بخواهم آن‌ها را حفظ کنم؛ باید به آن قدرت ببخشم و آن را کامل‌تر کنم به این منظور که مسیر، یک مسیر تکاملی باشد و آن تکامل در انتقال یافته‌های من است. حال چگونه انتقال پیدا می‌کند؟ در جایگاه‌های خدمتی از نگهبان نظم و تا جایگاه‌های بالاتر... آن زمان است که معنای واقعی مسافر نمایان می‌شود.

در قوانین کنگره 60 قوانینی داریم که در هر جلسه خوانده می‌شود و 14 بند دارد که بند نخست آن می‌گوید: «گردانندگان اعضا خود افراد هستند.» یعنی خود مسافرین با حرکت در ابتدای مسیر و پالایش خود و رسیدن به یک تعادل جزئی، می‌آییم و یک خدمتی هم به عهده می‌گیریم. در ادامه می‌گوید: «رشد علمی و معنوی کنگره 60 پیرو رعایت اصول و قوانین و احترام به پیشکسوتان است.» این نظم و انضباط و این ساختاری که هست که ما در صلح و آرامش و آسایش در کنار هم می‌نشینیم؛ نقطه نظرات و دیدگاه‌های یکدیگر را توجه می‌کنیم و راجع به آن فکر می‌کنیم تا یک پدیده جدید را در زندگی خودمان به وجود بیاوریم؛ منشأ آن قوانین کنگره 60 است و احترامی که به پیشکسوتان، راهنمایانمان، مرزبانان و ایجت  می‌گذاریم. بدون شک اگر این احترام و قوانین نباشد؛ من مسافر نیستم؛ به علت آنکه دیدگاه و جهان‌بینی یک مسافر متفاوت است و به‌درستی و منظم کارهای خود را انجام می‌دهد.

 

عکاس: مسافر علی
تهیه گزارش: مسافر سپهر
منبع کنگره 60 : وبلاگ نمایندگی صالحی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .