English Version
English

كارگاه آموزشي کنگره ۶۰؛ صبر، استقامت، آرامش

كارگاه آموزشي کنگره ۶۰؛ صبر، استقامت، آرامش

ششمین جلسه از دور بیست و نهم سری کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره 60 نمایندگی پرستار، با دستور جلسه "صبر، استقامت، آرامش" به استادی آقای احمد و نگهبانی آقای هادی و دبیری آقای شریف، در روز پنج‌شنبه 95/07/22، رأس ساعت 17:00 آغاز به کار نمود.

سخنان استاد:

دستور جلسه امروز ما از سه کلمه؛ صبر، استقامت و آرامش تشکیل‌شده است. در ابتدا من می‌توانم این سؤال را از خودم بپرسم که چرا این سه کلمه به دنبال هم آمده‌اند؟ و چرا این دستور جلسه جزء زیرمجموعه‌های وادی اول که تفکر است؟

این دستور جلسه می‌خواهد به من متذکر شود که من بعد از تفکر، به صبر نیاز دارم و برای این صبر هم استقامتی لازم است تا درنهایت آرامش را تجربه کنم.

در مورد صبر در قرآن آیاتی مانند؛ إِنَّ اللّه مَعَ الصَّابِرِینَ یا وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ آمده است و در فرهنگ فارسی ما هم ضرب‌المثل‌های مانند "گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی" وجود دارد و به آن تأکید شده است. شاید من مسافر اگر حالا کمی از حالت غوره بودن خارج‌شده‌ام مدیون صبر و استقامت راهنمایم، هم لژیونی‌ها و خودم هستم.

صبر سه نوع است؛ صبر در معصیت، صبر در طاعت و صبر در مصیبت که ما در طول سفر اول هر سه نوع آن را تجربه می‌کنیم. خیلی وقت‌ها من معنی برخی از کلمات را اشتباه می‌فهمم، به‌طور مثال؛ در انجام کاری تعلل می‌کنم یا آن را به تأخیر می‌اندازم و می‌گویم فعلاً صبر می‌کنم درصورتی‌که این صبر نیست و تنبلی است. صبر پروسه‌ای است که همراه با تعقل است و اگر با تنبلی بسیار متفاوت است ولی ما خیلی وقت‌ها این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیریم.

در مورد آرامش هم همین‌طور است و آرامش و آسایش دو مقوله جدا از هم هستند، خیلی از مردم شاید در زندگی آسایش داشته باشند ولی آرامش ندارند. جمله‌ای هست که می‌گوید؛ بعضی‌ها به دنبال خواب راحت هستند و بعضی‌ها به دنبال رختخواب راحت، هرکسی ممکن است به رختخواب راحت برسد ولی خواب راحت نصیب هرکسی نخواهد شد.

ما در زمان مصرف شاید گاهی اوقات آسایش را تجربه می‌کردیم ولی آرامش را هرگز، ولی دوستان سفر دومی الآن معنی آرامش را درک می‌کنند و این آرامش را به‌صورت ذره‌ذره در تمام سطوح زندگی خودشان لمس می‌کنند.

این موضوع خیلی مهم است که پارامتر زمان در تمام تصمیم‌های ما در زندگی نقش دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. از تولد یک نوزاد گرفته یا طبخ یک غذای ساده نیازمند گذشت زمان و صبر است. یک جمله آقای اشکذری از قول سقراط می‌فرمودند که؛ صبر گدایی از عقل است. زمانی که من در خصوص مسئله‌ای صبر می‌کنم و بلافاصله موضوعی را به ذهنم می‌رسد را اجرا نمی‌کنم، به عقلم مراجعه کرده و کار صحیح را گدایی می‌کنم. 

 

تهیه و تنظیم: مسافر احمد
لژیون آقای بهزاد ایمنی
نمایندگی پرستار 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .