English Version
English

كارگاه آموزشي مجازي؛ قضاوت و جهالت

كارگاه آموزشي مجازي؛ قضاوت و جهالت

زمانی که کارگاه آموزشی شروع می‌شود 14 ثانیه سکوت می‌کنیم که از جهل و نادانی خود به خداوند پناه ببریم زیرا همین جهالت باعث شده که افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، حال خواسته یا ناخواسته فرقی نمی‌کند به سمت موادمخدر بروند.

زمانی که درباره دیگران قضاوت می‌کنیم باعث می‌شود که انرژی خودمان از بین برود. انرژی که باید صرف کارهای خودمان ازجمله درمان و آموزش بشود. قضاوت کردن در مورد انسان، در ما تخریب ایجاد می‌کند و آرامش و آسایش ما را سلب می‌کند. هر چه سطح دانایی ما بالا باشد قضاوت راجع به دیگران کمتر می‌شود.

انسان جاهل بیشتر در مورد دیگران قضاوت می‌کند و در هر کاری دخالت می‌کند. در جهان‌بینی مثلث جهالت مقابل مثلث دانایی قرار دارد. مثلث جهالت از سه ضلع ترس، منیت و ناامیدی تشکیل‌شده است. کسی كه در مورد دیگران قضاوت می‌کند امکان دارد از ترس، منیت و یا ناامیدی‌اش باشد. با قضاوت کردن می‌خواهیم از خودمان فرار کنیم، ما نباید درباره کسی قضاوت کنیم؛ زیرا نمی‌دانیم زندگی آن‌ها چگونه است و در چه شرایطی هستند. بیشتر قضاوت‌ها در ظاهر است؛ زیرا هر چه چشمان ما می‌بیند سریع درباره‌اش قضاوت می‌کنیم. لحظه‌ای نمی‌خواهیم تفکر کنیم که شاید این‌طور نباشد که ما داریم می‌بینیم.

قضاوت به معنای حکم کردن است و جهالت به معنای ندانستن و قرار دادن این دو موضوع کنار هم به این معناست که از قضاوت‌هایی که بر مبنای ندانستن است پرهیز کنیم. شاید فکر کنیم که این دستور جلسه چه ربطی به درمان مسافر دارد؟ این یک ارتباط مستقیم دارد؛ زیرا قضاوت و جهالت و این پیش‌داوری‌ها و کج‌کاری‌های بی‌مورد باعث خراب شدن سفر خودش می‌شود زیرا شخص، اول سیستم کنگره را قضاوت می‌کند و انرژی که باید در طول روز برای خودش ذخیره شود این انرژی را صرف قضاوت راجع به اعضای کنگره و مواردی که درباره آن آگهی ندارد و یا به او اصلاً ربطی ندارد می‌کند و از اطلاعات و آموزش‌هایی که باید در درمان اعتیاد یاد بگیرد بازمی‌ماند و از مسیرش منحرف می‌شود.

قضاوت نقطه مقابل جهالت است هر چه شخص جاهل‌تر باشد سریع‌تر و زودتر قضاوت می‌کند ما می‌خواهیم آموزش ببینیم و یاد بگیریم که این‌ها را در زندگی بکار ببندیم و بی‌خودی دوستی‌ها را تبدیل به دشمنی‌ها نکنیم.

 

نويسنده: همسفر كمك راهنما شبنم حسيني
نگارش: همسفر زري لژيون خام عزت
همسفران نمايندگي آكادمي

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .