English Version
English

کار،تحصیل و قدرت

کار،تحصیل و قدرت

کنگره 60 به‌عنوان مرکز راهنمایی رایگان درمان اعتیاد، همواره سعی دارد موضوعاتی را که در ارتباط نزدیک با بیماری اعتیاد و درمان آن می‌باشند را موردبررسی و کنکاش قرار دهد. یکی از میادین اصلی تبادل‌نظر و گفت‌وشنود در خصوص این موضوعات، دستور جلسات هفتگی کنگره 60 می‌باشد. این هفته در کلیه نمایندگی‌های کنگره 60 موضوع دستور جلسه هفتگی، کار و تحصیل است.

می‌خواهیم بدانیم فردی که برای درمان اعتیاد خود اقدام کرده است، در طول دوره درمان و بعد از درمان نسبت به موضوعات فوق چه دیدگاهی باید داشته باشد و چگونه در خصوص این موضوعات برنامه‌ریزی و عمل کند.

شاید تصور شود مصرف‌کننده مواد مخدر که تحت درمان می‌باشد و در دوره درمان را سپری می‌کند. نیاز به استراحت و یا بستری شدن داشته باشد، در بعضی از روش‌های درمان اعتیاد وضعیت فرد به‌گونه‌ای است که از بستری شدن و استراحت کردن نی‌امی گذرد و فرد وضعیت بسیار وخیم و نابسامانی را پشت سر می‌گذارد؛ اما در متد DST به این صورت نیست. حال می‌پردازیم به موضوع دستور جلسه این هفته و آیتم‌های آن.پ

 

کار: 

یکی از تفاوت‌های متد DST با سایر روش‌های درمان اعتیاد در این است که در این روش هیچ‌گونه نیازی به استراحت نیست. فردی که با استفاده از روش DST کنگره 60 دوره درمان و رهایی را سپری می‌کند می‌تواند مانند انسان‌های سالم و شهروندان معمولی زندگی کند، سرکار خود باشد و به امورات زندگی خود رسیدگی کند، در این روش با توجه به برنامه‌ریزی دقیق و مصرف داروی اپیوم یا اپیوم تینکچر و کاهش تدریجی و پله‌ای آن، شخص از یک تعادل نسبتاً خوبی برخوردار است و به‌راحتی از عهده امور زندگی خود برمی‌آید. درروش درمان DST نیازی به استراحت نیست.

باید بدانیــم كه پایه در ركن اساس زندگی و عامل تحــرك انسان همانــا كــار می‌باشد. در قرآن كتاب آسمانی ما در چندین آیه درباره‌ی كار و اهمیت آن در زندگی نازل‌شده است. كار شرافتمندانه و از راه حلال طلب رزق و روزی كردن شعار اسلام و هر مسلمان معتقد و پایبند به زندگی می‌باشد. خداوند در آیه‌ای از سوره‌ی جمعه در قرآن مجید می‌فرماید: همین‌که نمازتان به پایان رسید در زمین پراكنده شوید و هركدام به‌سوی كار و تلاش خود بروید و از فضل و كرم خداوند و نعماتی كه برای شمـا در زمین گستـرده اسـت بهره بجـویید و روزی خود را به دست آورید و خدای خود را بسیار یاد كنید شاید رستگار شوید. و یا در جای دیگر می‌فرماید: انسان در سایه‌ی كار و كوشش بجایی می‌رسد و غیر از این او را بهره‌ای نیست

برنامه کار سنگین و پرحجم به‌گونه‌ای که نتوانند در کلاس‌ها شرکت کنند و از عهده عملیات تیپرینگ برنیایند نیز موضوعی است که بایستی از آن خودداری شود.

بنابراین در کنگره 60 برای سفر اولی‌ها نسخه بیکاری وجود ندارد،

در مقاطع بعدی، یعنی بعد از درمان و رهایی نیز کار و زندگی بایستی به‌گونه‌ای باشد که شخص بتواند پایه‌های مالی زندگی خود را محکم کند، این مسئله از دروس مهم کنگره 60 می‌باشد.

 

تحصیل:

باید گفت؛ پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می‌کند و همواره بشر درصدد آن بوده که بفهمد و درک نماید. علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه‌ای است. نقش علم در زندگی انسان این است که راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به انسان می‌آموزد. علم، انسان را توانا می‌کند که آینده را همان‌گونه که می‌خواهد بسازد. علم مانند ابزاری در اختیار خواست انسان قرار می‌گیرد و طبیعت را آن‌چنان‌که انسان بخواهد و فرمان دهد می‌سازد.

کنگره 60 معتقد است که درمان فوق ترک است و تعادل فوق درمان و ما در کنگره 60 به دنبال تعادل هستیم. یکی از نشانه‌های بارز تعادل، کار، زندگی و پایه‌های مستحکم مالی است، اما اشتباه نشود، تمام زندگی کار و پول درآوردن نیست، آموزش و خدمت نیز از دیگر مصادیق بسیار مهم تعادل می‌باشند، اعضای کنگره 60 خوب می‌دانند که چگونه این امور را در کنار یکدیگر قرار دهند و از عهده همه برآیند، تعادل یعنی بتوانیم چند کار را در کنار هم انجام دهیم و از عهده چندین مسئولیت برآییم، کار، زندگی، آموزش، تحصیل و خدمت.

 بعضی از ما ممکن است در زمان اعتیاد، تحصیل خود را رها کرده باشیم، اما حالا کنگره 60 از ما می‌خواهد که تحصیل را از سر بگیریم، بعضی از اعضای کنگره 60 بعد از درمان و رهایی و حتی در سفر اول تحصیلات خود را از سر گرفته‌اند. بسیاری دیگر در زمان ورود به کنگره دیپلم هم نداشته‌اند، اما اکنون نه‌تنها دارای تحصیلات دیپلم می‌باشند بلکه وارد دانشگاه شده و تحصیلات عالیه را دنبال می کنندباز هم تکرار می‌کنیم؛ ما در کنگره 60 به دنبال تعادل هستیم و می‌آموزیم که مفهوم تعادل، تک‌بعدی بودن نیست، انسان متعادل، انسانی است که بتواند تمام این امور، کار، خانواده، تفریح، ورزش، آموزش، تحصیل و خدمت را در کنار یکدیگر قرار دهد. در جای خود، اهمیت تمام این امور را درک کند و برای همه آن‌ها بتواند برنامه‌ریزی نماید.

 

قدرت:

 در مورد سهولت تصمیم‌گیری، نوع مشکل نقش اساسی دارد. مشکلات کوچک‌تر معمولاً خیلی راحت‌تر حل می‌شوند، چون تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد. اما مشکلات پیچیده‌تر به لحاظ نیازی که به اطلاعات تخصصی‌تر دارند و اغلب چند جنبه مختلف از زندگی فرد را شامل می‌شوند، با روند کند تصمیم‌گیری مواجه هستند. علاوه بر این مشکلاتی نیز وجود دارند که

زمان در تصمیم‌گیری برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد، به‌طوری که در یک مدت‌زمان کوتاه، باید تصمیم‌گیری مهمی را انجام دهد. در مورد این نوع موارد توجه به قدرت تصمیم‌گیری بالا بردن توان آن حائز اهمیت است.

هرچه فرد اطلاعات و آگاهی‌های بیشتری درزمینهٔ موضوع مورد تصمیم‌گیری داشته باشد، قدرت تصمیم‌گیری فرد بالاتر خواهد بود. آنچه در اکثر موارد فرد را با شکست در تصمیم‌گیری یا تصمیم‌گیری اشتباه مواجه می‌سازد، نداشتن اطلاعات و تخصص کافی می‌باشد. به‌عنوان‌مثال مسئله تصمیم‌گیری در مورد انتخاب رشته تحصیلی نمونه‌ای از مواردی است که نیاز به داشتن اطلاعات از شرایط رشته‌ها دارد. اگر فرد شناخت کاملی از زمینه‌ای که رشته تحصیلی موردنظر به آن می‌پردازد، نداشته باشد، به‌احتمال‌قوی انتخاب درستی که با زمینه علائق و استعدادهای او همخوانی داشته باشد، نخواهد داشت.

با سپاس از مریم حسینی از لژیون خانم ترانه

 

تایپ: همسفر مریم
منبع: نمایندگی شادآباد

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .