English Version
English

دستور جلسه این هفته : وادی پنجم و تاثیر آن روی من

دستور جلسه این هفته : وادی پنجم و تاثیر آن روی من

دستور جلسه این هفته : وادی پنجم و تأثیر آن روی من
در جهان ما ، تفکر ، قدرت مطلق حل نیست ، توأم با رفتن و رسیدن ، آن را کامل می‌نماید.


برای پروسه عظیم درمان اعتیاد و در راستای به تعادل رساندن اضلاع مثلث درمان اعتیاد ، یعنی ، جسم ، روان و جهان‌بینی ، در وادی اول با موضوع تفکر و نقش حیاتی و کلیدی آن در چگونگی زندگی و تکامل آن ، آشنا شدیم ، در وادی دوم آموختیم که هیچ‌کدام از ما به هیچ نیستیم ، حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم ، آموختیم که احساس پوچی و بیهودگی ناشی از اعتیاد و مصرف مواد مخدر با حرکت درست و اصولی ما کاملاً از بین می‌رود . در وادی سوم یاد گرفتیم که در مسیر حرکت برای درمان اعتیاد ، فقط و فقط روی توانایی‌های خودمان حساب باز کنیم  و به‌هیچ‌وجه حرکتمان را با انتظار کمک و یاری دیگران ، متوقف نکنیم ، زیرا بار اعتیاد روی دوش ماست و تنها کسی که باید آن را حمل و درنهایت زمین بگذارد ، فقط خود ما هستیم و لاغیر .
در وادی چهارم آموختیم مسئولیت زندگی ما به عهده ماست نه خداوند . نبایستی مسئولیت‌های حیاتی خود را به خداوند واگذار نماییم و از خویش سلب مسئولیت نماییم ، زیرا با این تصور و تفکر ، خداوند به ما کمک نخواهد کرد ، اما اگر مسئولیت را بپذیریم و حرکت نماییم ، آگاه مشمول رحمت  بی‌انتهای باری‌تعالی قرار خواهیم گرفت .
وادی اول تا وادی چهارم ، مبانی نظری و تئوری حرکت ما را در درمان اعتیاد  تبیین می‌نماید . خطوط فکری ما را برای حرکت درست ترسیم می‌کند و ما آماده حرکت می‌شویم ، زیرا وادی پنجم فرمان حرکت را صادر می‌کند .
در جهان ما ، تفکر ، قدرت مطلق حل نیست . توأم با رفتن و رسیدن ، آن را کامل می‌نماید .
وادی پنجم با صراحت تمام می‌گوید که بایستی حرکت کنی  و تا حرکت نکنی ، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد . فکر و تفکر ، به‌تنهایی حلال مشکلات نیست ، برای رسیدن به محصول و نتیجه و حل مشکلات و یا درمان اعتیاد ، بایستی حرکت نماییم . حرکت است که تفکرات ما را کامل می‌نماید و ما را به مقصود می‌رساند . در جهان ما ، تفکر قدرت مطلق حل نیست . شاید در جهان‌های دیگر و بعد از مرگ ، تفکر ، قدرت مطلق حل باشد ، اما در جهان ما و بعد فیزیک ، تفکر درحالی‌که بسیار مهم و حیاتی و تعیین‌کننده است ، اما قدرت مطلق حل نیست . قدرت مطلق حل مشکلات ، در تفکر صحیح و سالم بر مبنای آموزش و دانایی و حرکت و عمل سالم است.

اخیراً بنیان و نگهبان کنگره 60 تفاوت دانستن و عمل کردن را در قالب موضوعات نظری و عملی بیان می‌نمایند . دانش نظری ، دانشی است که در محدوده سخن و دانستن باقی می‌ماند ، اما دانش عملی زمانی است که ما می‌توانیم آموخته‌هایمان را به مرحله عمل برسانیم ؛ نگهبان کنگره 60 تأکید می‌نمایند که علم و دانش کنگره 60 نظری نیست بلکه عملی است . بایستی آموخته‌ها به عمل درآیند زیرا در غیر این صورت برای باورها ارزشی نیست و صرف دانستن به‌جایی نمی‌رسیم . در کنگره 60 آن‌هایی موفق هستند ، آن‌هایی به درمان و رهایی می‌رسند ، آن‌هایی به تعادل و حال خوش مدنظر کنگره 60 می‌رسند ، آن‌هایی به جایگاه کمک راهنمایی و سایر جایگاه‌های خدمتی می‌رسند که آموخته‌هایشان را به اجرا گذاشته‌اند .

وادی پنجم می‌خواهد به ما بگوید که تفکرات ما تا زمانی که حرکت نکنیم ، از قوه به فعل تبدیل نمی‌شوند . ما با استفاده از تفکراتمان و با استفاده از قدرت تصویرسازی ذهن ، هر چیزی را می‌توانیم در همین لحظه در ذهن خود خلق نماییم ، حتی غیرممکن‌ها را ، این توانایی همان قدرت کن‌فیکون است که خداوند ، تمام و کمال آن را در اختیار دارد و هر چیزی را می‌تواند در لحظه خلق نماید . یا به‌عبارت‌دیگر ، "شو شود "  .
 
اما ما انسان‌ها ، فقط در ذهنمان این قدرت راداریم  . برای خروج تصاویر از دنیای ذهن و خلق آن‌ها در دنیای بیرون باید حرکت نماییم . البته آن‌هم در حوزه قوانین فیزیکی زمین و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم  مثل مکان ، فضا  و ساعت  .
بنابراین ، وادی پنجم یک قانون است و در تمامی سطوح زندگی ما ، چه بخواهیم و چه نخواهیم حکم فرماست . برای درمان اعتیاد ، فکر کردن  به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برد ، باید حرکت کرد .
در متن وادی پنجم به هفت آیتم بسیار مهم که درواقع خطوط و چگونگی حرکت ما را در درمان اعتیاد ترسیم می‌نماید ، آشنا می‌شویم.
در وادی پنجم ، ما حرکتمان را آغاز می‌نماییم اما باید بدانیم که برای یک حرکت درست و اصولی که ما را به سرمنزل مقصود برساند ، بایستی همواره این موارد را در نظر بگیریم و بر مبنای آن‌ها حرکت خود را آغاز و ادامه دهیم .
موضوعاتی که در متن وادی پنجم به ما آموزش داده می‌شوند عبارت‌اند از :

 

1- برگشت از ضد ارزش‌ها  2- خودداری   3- قناعت   4- صبر 5  - تجسس ، قضاوت ، غیبت   6- پس‌انداز  7- توکل ، رضا و تسلیم . رضا و تسلیم .


بهترین تعبیر و بیان از این کلمات ، همان است که در متن وادی پنجم به آن‌ها اشاره‌شده است اما در اینجا نیز  در حد بضاعتمان به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم .
برگشت  از ضد ارزش‌ها
اولین مسئله است ، خروج از اسارت شیطان و بازنمودن بند اعتیاد و به‌عبارت‌دیگر، درمان اعتیاد بدون در نظر گرفتن این مسئله ، دست‌نیافتنی است .
مصرف‌کننده‌ای که می‌خواهد اعتیادش را درمان کند ، باید بداند که در تمامی سطوح زندگی‌اش تا جایی که می‌تواند  سعی نماید از ضد ارزش‌ها برگشت نماید .
در غیر این صورت ، اگر بخواهد اعتیاد را درمان کند درحالی‌که با ضد ارزش‌های دیگر ، درگیر است کار بسیار سخت می‌شود  اگر نگوییم غیرممکن می‌شود . البته بندهایی که ممکن است ما را احاطه کرده باشند ،  یک‌به‌یک باز می‌شوند و قرار نیست که یک‌باره ، همه آن‌ها بازشوند ، اما شایسته است با تمام توان در جهت دوری از ضد ارزش‌ها سعی نماییم تا از عهده درمان اعتیاد برآییم .
 
خودداری :

خودداری همان‌گونه که از واژه آن پیداست ، یعنی در اختیار داشتن خود ، و انسان خوددار ، کسی است که صاحب و فرمانده خودش است و اختیار خودش را در دست دارد ، به‌عنوان‌مثال :  اگر قرار است به‌جایی و یا به مکانی نرود ، نمی‌رود . اگر باید کاری را انجام ندهد ، نمی‌دهد . اگر باید حرفی را نزند نمی‌زند و بسیاری امور دیگر .خودداری از کارها و یا اعمالی که فرایند درمان ما را متوقف می‌کند و یا به آن آسیب می‌رساند ، موضوعی است که بایستی همواره مدنظر  قرار گیرد و در ادامه ، در تمامی سطوح زندگی برای دوری از مسائل منفی .


صبر :

صبر یکی از زیباترین موضوعات و مفاهیمی است که در کنگره 60 و در طول دوره درمان اعتیاد با آن آشنا می‌شویم . انسانی که مفهوم حقیقی صبر را بیاموزد و در زندگی خود به کار گیرد ، به‌حق به جایگاه بسیار ارزشمندی رسیده است . صبر یکی از صفات زیبایی است که در کلام‌الله به‌کرات از آن یاد می‌شود .
برای درمان اعتیاد ، ما شدیداً نیازمند آموختن و بکار گیری مفهوم صبر در زندگی خود هستیم . چراکه در غیر این صورت ، یعنی بدون در نظر گرفتن صبر و عمل به آن ، هرگز به درمان اعتیاد نمی‌رسیم . نه‌تنها در درمان اعتیاد بلکه در هر موضوع دیگری نیز موفق نخواهیم بود .
صبر یعنی در نظر گرفتن پارامتر زمان برای انجام هر کاری ،همراه با سعی و تلاش حساب‌شده .
درمان اعتیاد 10 تا 11 ماه زمان می‌خواهد حل مشکلات و زمان و صبر می‌خواهد خروج از تاریکی مستلزم صبر ، تلاش و گذشت زمان است .
قناعت :


قناعت نیز در جای خود بسیار تا بسیار حائز اهمیت است . شایسته است که در طول دوره درمان اعتیاد خود ، به آنچه داریم قانع باشیم و قدر داشته‌های خود را بدانیم . قرار نیست که بلافاصله با شروع درمان ، تمامی مشکلات ما حل شود و هر آنچه بخواهیم به‌سرعت به دست آوریم . خیر این‌گونه نیست . با قناعت و استفاده درست و شکرگزاری نعمت‌ها و امکاناتی که در اختیارداریم و در ادامه ، تلاش و کوشش فراوان ، می‌توانیم پایه‌های مالی زندگی خود را مستحکم نماییم ، و این مسئله یعنی استحکام پایه‌های مالی زندگی ، بسیار بسیار مهم است .
توکل :


ما در زندگی روزمره با این مسئله زیاد برخورد می‌کنیم که مثلاً یکی برای انجام کاری به کسی وکالت می‌دهد و او را وکیل خود قرار می‌دهد  تا از طرف او به نمایندگی از او کاری را انجام دهد .
توکل به خداوند نیز موضوعی است که بسیار شنیده‌ایم و بسیار با آن سروکار داشته‌ایم . توکل به خداوند ، یعنی خداوند را وکیل خود قرار دهیم . اما آیا می‌توانیم دست روی دست بگذاریم و خودمان هیچ کاری نکنیم و بگوییم که ما به خداوند توکل کرده‌ایم و خدا خودش همه‌چیز را درست می‌کند ؟ خیر ، قضیه به این شکل نیست .
همان‌گونه که در وادی چهارم یاد گرفته‌ایم ، ما بایستی مسئولیت امورات زندگی خود را بپذیریم و در جهت آن‌ها تلاش و کوشش نماییم . اما اگر زمانی به مشکل برخورد کردیم که حل آن از ید قدرت ما خارج بود ، آنگاه می‌توانیم به قدرت مطلق توکل نماییم و چشم به رحمت و عنایت  او داشته باشیم و این را نیز بدانیم که او هیچ‌گاه بندگان خود را فراموش نمی‌کند و در لحظات سخت و بحرانی زندگی ، رحمتش را از ما دریغ نمی‌کند .
در خصوص موضوعات دیگر وادی پنجم ، شما عزیزان را به خواندن متن کامل وادی پنجم نوشته مهندس حسین دژاکام و همین‌طور شنیدن سی دی و یا کاست مربوطه ، توصیه می‌نماییم . زیرا همان‌گونه که گفتیم بهترین و کامل‌ترین برداشت و تعبیر در خصوص وادی‌های کنگره 60 ، مطالبی است که توسط نگهبان کنگره 60 در کتاب " عشق 14 وادی برای رسیدن به خود " به رشته تحریر در آمده است .

با احترام . مسافر علی خدامی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .