English Version
English

دستور جلسه این هفته : در استحکام پایه های مالی و علمی کنگره من چه کرده ام

دستور جلسه این هفته : در استحکام پایه های مالی و علمی کنگره من چه کرده ام

جمعیت احیای انسانی کنگره 60، حالا دیگر یک سازمان مردم نهاد کوچک و محلی در زمینه اعتیاد نیست، بلکه یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی و تنها مرکز داعیه دار درمان قطعی اعتیاد، نه تنها در سطح ایران بلکه در سطح جهان می‌باشد، بدیهی است فعالیت در چنین ابعاد گسترده ای، نیازمند  تولید، نظریه پردازی و برنامه ریزی  در زمینه علمی و همچنین ساختار مالی خودکفا و مستحکم به عنوان پشتوانه می‌باشد. از این رو دستور جلسه " در استحکام پایه های علمی و مالی کنگره من چه کرده ام" یکی از 52 دستور جلسه سالیانه کنگره 60 است که باید به فحوای آن به درستی پرداخته شود؛ لذا متن این دستور جلسه را به متن سخنان آقای مهندس دژاکام در این رابطه اختصاص داده ایم که نظر شما را به خواندن آن جلب می‌نمایم.

 

دستور جلسه به گونه ای طراحی شده است که هر کسی باید به سهم خودش صحبت کند.

ما نمی توانیم و نمی شود که روی یک زمین باتلاق و شنی و زمینی که خاک دستی دارد، بنا استوار کنیم. اگر بنا را روی آن استوار کنیم پایدار نخواهد بود و ویران خواهد شد. با حقه و شیرین بیانی هم نمی شود بعضی مسائل را برای طولانی مدت انجام داد. دروغ تا یک زمان کوتاهی ممکن است دوام داشته باشد، ولی بقاء ندارد. برای همین ما به دو مسئله نیاز داریم: یکی علم و دیگری مال.

اشتباهی که بزرگان ما می کردند این بود که به ما دستور انشاء می دادند با این موضوع که : علم بهتر است یا ثروت؟ این موضوعات ربطی به هم ندارند. مثل اینکه بگوئیم مرد بهتر است یا زن. اصلاً معنی ندارد! اینها مکمل همدیگر هستند. علم هیچ مغایرتی با ثروت ندارد و برعکس. این ها در تضاد یکدیگر نیستند و رغیب یکدیگر نیستند. ما گاهی اوقات می خواستیم اینها را مقایسه کنیم ، درس خوانده بودیم و مدرکی هم داشتیم، می خواستیم بگوئیم که ما از ثروت مندان مهم تریم.... برای همین امر می گفتیم که علم بهتر از ثروت است.

هر دوی اینها لازم و ملزوم یکدیگرند. یکی از ویژگیهای مهم و موثر که در کنگره 60 به ما توانائی انجام کارها را داده است، برنامه ریزی برای پایه های مالی کنگره است.

ما خیلی ثروتمند نیستیم، ولی فکر نمی کنم انجیویی باشد مانند کنگره که در سطح ملی فعالیت داشته باشد و به جائی هم وابسته نباشد. ما از نظر مالی هیچ کمبودی نداریم.

سالیانه 5 تا 6 میلیون تومان از طرف ستاد مبارزه با موادمخدر به کنگره 60 می دهند، در صورتی که ما در سال مبلغی حدود 20 میلیون ، 10 میلیون به سازمانهای و موسسات خیریه کمک می کنیم و ما روی پای خودمان هستیم. وگرنه اگر کمبود بودجه داشتیم همه کارهایمان خراب می شد. اگر وابسته به دولت بودیم، نمی توانستیم پیشرفت کنیم.

اگر ما وادی اول را انجام دهیم ، بزرگترین کارها را انجام داده ایم. مثلاً کارهائی که ما برای استحکام پایه های علمی و مالی انجام داده ایم:

1ـ یک حسابرسی خیلی منظم و دقیق در کنگره بوجود آورده ایم. پول دستی اصلاً جابجا نمی شود. هیچ کجا ما خزانه نگهداری پول نداریم. تمام دبیرها پول را می گیرند و خزانه توسط مسئولین شمارش می شود و از بلندگو اعلام می شود و طبق آن تحویل مرزبانان می دهد و مرزبانان به بانک می ریزند و لیست را تهیه می کنند و بعد به حسابداری می دهند. یک ریال از این پول سبدها را هیچکسی حق ندارد خرج کند و اجازه ندارد. باید قطعاً تمام و کمال این پول به حساب کنگره واریز شود. بعد حسابداری چک می کشد، بعنوان تنخواه مبلغی را پرداخت می کند، مرزبانان پول را خرج می کنند و بعد فاکتور خریدها را تهیه می کنند و تحویل می دهند و دوباره همین روال ادامه دارد.

اگر هر روز شما به کامپیوتر مراجعه کنید، تمام حساب و کتابها مشخص می شود و کاملاً همه چیز کنترل می شود.

2ـ افرادی که این کار را انجام می دهند، افراد صالحی هستند و امانتدار هستند. مسئله مالی و پول برای ما خیلی مهم و ارزشمند است. هرکس گفت که پول چرک کف دست است اشتباه گفت.

پول چیز شریف و ارزشمندی است و بجایش بایستی مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین ما پولمان را پس انداز کردیم و راههائی برای تامین منابع مالی با تفکر بوجود آوردیم.

همین کارتهائی که برای شما صادر می شود، شما هر سال 5000 تومان حق عضویت پرداخت می کنید. ابتدا 6 ماهه صادر می شود که شخص یا می رود یا می ماند، اگر ماند کارت دو ساله برایش صادر می شود. ما در سال 93 حدود شصت میلیون تومان حق عضویت از کارت ها دریافت کردیم.

شماره حساب زمین باز کردیم و در آن پول واریز می کنند.

در جهت استحکام پایه های مالی است که ما می توانیم حرکت کنیم و خیالمان راحت باشد. من موقعی که خودم در گذشته شرکت داشتم، خدای چک بودم و چکهای زیادی از من برگشت خورده بود. بعد مشتری زنگ می زد و می گفت که چک شما برگشت خورده، خیلی آسوده می گفتم که هواپیمای ایرباس با آن عظمت برگشت می خورد و به زمین سقوط می کند، حالا تو می خواهی چک من برگشت نخورد.

اصلاً آسایش نداشتم و چون حلال و حرام می کردم، خداوند هیچوقت برکت نمی داد. همیشه مکافات داشتیم. چک بازی می کردیم.

چند روز پیش رئیس یکی از بانکهای محله نزد من آمده بود، که آقای مهندس شما بیائید و در بانک ما حساب باز کنید.

گفتم: آقای رئیس بانک، الآن 14 سال است که ما حساب باز کرده ایم، و هنوز یکی از کارمندان شما به ما نگفته است که چک شما آمده و پول ندارد. به هیچ عنوان. ما یک روز اجازه نداشتیم که چک  مدت دار بکشیم و در کنگره ممنوع است. سازمان آب آمده بود و 10 میلیون تومان پول آب نوشته بود و گفته بود که 3 میلیون تومان بدهید و بقیه اش را قسطی بدهید، من گفتم نه ، کل حساب را تسویه کنید.

قسطی نخرید. قرضی نخرید. در تمام قسمتها صرفه جوئی را انجام دهید.

من در هیدج که یک شهرستان درجه 3 است و توابع خرمدره است و خرمدره هم جزء توابع ابهر است و ... ، وقتی جلسات کنگره 60 برقرار می شود، بسیاری ماشین های مدل بالا آنجا پارک می کنند که تردد متوقف می شود. اما گروه های دیگر برای تشکیل جلسه به جاهای نامناسب می روند و اصلاً رعایت نمی شود.

اینها در پرتو استحکام مالی کنگره 60 است.

وقتی دیگران می دانند که ما پول بیشتر داریم، بیشتر به ما کمک می کنند. وقتی فهمیدند که ما زمین بزرگی خریدیم، آمدند و گفتند که آجر ، سیمان و مصالح مختلف را ما می دهیم ... ولی اگر بدانند که ما پول نداریم، دریغ از یک کفن.

پس این که کنگره 60 دارد یا بخیل است، خیلی مهم است.

اما رضا (ع) پول زیادی وقفش است، مردم هم از دل و جان پول می دهند.

وقتی بدانند که کنگره 60 دارد، و انسانها در مسیر صراط مستقیم حرکت می کنند، خداوند هم برکت می دهد.

ما همه باید یاد بگیریم که چگونه پس انداز بکنیم. می گویند که پس انداز برای انسانهای ثروتمند است. اما انسانی که ثروتمند است نیازی به پس انداز ندارد و انسان فقیر نیاز به پس انداز دارد.

ما خیلی جاها رهن کردیم و اجاره کردیم و خریدیم. هرکجائی از شهرداری گرفتیم با مشکل روبرو شدیم، الآن نزدیک ماه مبارک رمضان هستیم، و شعبات زیادی با مشکل پخت و پز و افطاری روبرو هستند.

اگر می خواهیم پیشرفت کنیم، بایستی به این موضوعات توجه کنیم. ما در آینده مثلاً 50 سال دیگر خیلی وضعمان خوب خواهد شد. چون بسیاری از آدمها تا زمانی که زنده هستند ، جون به عزرائیل نمی دهند، ولی وقتی مردند وصیت می کنند که اموالشان  به کنگره برسد.

از نظر پایه های علمی هم ما جهش های قوی و مهمی را در تمام سطوح به انجام رسانده ایم، هرچه راهنماهای ما از نظر علمی قوی تر و مستحکم تر باشند، بهتر است.

هیچ گروهی نیست که در آن راهنماها آموزش دیده باشند، ولی در کنگره هر کسی نمی تواند اسپانسر یا راهنما باشد. باید حتماً آموزشهای زیادی ببیند و بتواند راهنما شود.

علم بسیاری خوبی داریم و تجربه زیادی در مورد اعتیاد در اختیار داریم.

من یکسری تحقیقات علمی مشترک با آمریکا شروع کرده ام، و این تحقیق در سطح آمریکا در مجله الکلی های آمریکا منتشر خواهدشد، اول سال 2016 یک مقاله مربوط به اعتیاد و ریکاوری نوشته ایم که به دست 20 هزار مشاور در زمینه اعتیاد خواهد رسید.

بخشی از صحبتهای آقای مهندس؛ چهارشنبه 6 خردادماه 84

منبع: کنگره 60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .