English Version
This Site Is Available In English

کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر نقشه راه است

کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر نقشه راه است

اولین جلسه از دور دهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی مسافران کنگره‌۶۰ نمایندگی بروجرد با استادی مسافر رضا، نگهبانی مسافر یاسر و دبیری مسافر هادی با دستور جلسه: «کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر و تصاویر آن» روز سه‌شنبه ۲۶خردادماه ۱۴۰۵ ساعت ۱۷ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

خدا را شکر می‌کنم که یک بار دیگر فرصت پیش آمد در خدمت دوستان باشم و از همه عزیزان آموزش بگیرم. از آقای مهندس و خانواده محترم ایشان تشکر می‌کنم. همچنین از راهنمای درمانم آقا سعید و راهنمای درمان سیگارم آقا امیرحسین نیز سپاسگزارم.

کتاب «عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر» نقشه راهی است که مسیر را به‌خصوص در سفر اول، به ما نشان می‌دهد. این کتاب حاصل تجربه‌های آقای مهندس در طول درمان خودشان است که همه آن‌ها را به صورت مکتوب در این کتاب آورده‌اند.

در ابتدای کتاب نیز مطالبی مطرح شده است که به حلقه‌های آفرینش اشاره دارد. این مفاهیم به سادگی قابل درک نیستند و یک نفر فقط با یک بار خواندن کتاب نمی‌تواند تمام زوایا و مفاهیم آن را متوجه شود. برای همین لازم است کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر را بارها و بارها بخوانیم و از آن استفاده کنیم؛ زیرا کتابی بسیار ارزشمند است که راه، مسیر و نقشه حرکت را به ما نشان می‌دهد.

این کتاب بیشتر روی جسم و روان تأکید دارد. البته جهان‌بینی نیز در ادامه مطرح می‌شود؛ اما در این کتاب به طور کامل توضیح داده شده است که جسم و روان ما چگونه به سمت درمان حرکت می‌کنند و به چه شکل به تعادل می‌رسند.

تجربیاتی که آقای مهندس در این کتاب بیان کرده‌اند، برای بسیاری از ما آشناست. ممکن است هنگام مطالعه کتاب با مطالبی روبه‌رو شویم که قبلاً در زندگی خودمان تجربه کرده باشیم. خیلی از ما بارها تلاش کرده‌ایم از مواد مخدر فاصله بگیریم، ترک یا مصرف را قطع کنیم؛ اما موفق نشده‌ایم. آقای مهندس این تجربیات را به شکل مستند در کتاب آورده‌اند و توضیح داده‌اند که چه اتفاقاتی برایشان افتاده و چه اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند.

برای مثال، جایی اشاره می‌کنند که برای ترک مواد‌مخدر اقدام کرده‌اند؛ اما به دلیل نداشتن آگاهی کافی، مصرف الکل به زندگی‌شان اضافه شده است؛ یعنی به قول خودشان از چاله درآمده و به چاه افتاده‌اند. مواد مصرفی را کنار گذاشته‌اند؛ اما چون دانش و آگاهی لازم وجود نداشته، گرفتار مشکل دیگری شده‌اند و شرایط سخت‌تر شده است.

این کتاب همین موضوع را به ما آموزش می‌دهد؛ اینکه اگر بخواهیم صرفاً بر اساس فکر، تجربه و روش‌های شخصی خودمان حرکت کنیم، باید بدانیم که این مسیرها قبلاً بارها توسط دیگران طی شده و نتیجه آن مشخص است. بسیاری از افراد همین راه‌ها را رفته‌اند و به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند.

اگر کسی به این نتیجه برسد که می‌تواند به تنهایی این مسیر را طی کند، اختیار با خودش است؛ اما بسیاری از ما نتوانستیم و به همین دلیل به کنگره‌۶۰ آمدیم. در کنگره‌۶۰ از تجربیات اساتید و راهنمایان استفاده کردیم. آقای مهندس نیز در کتاب از افرادی نام می‌برند که به ایشان کمک کرده‌اند و توضیح می‌دهند که چگونه این مسیر را طی کرده‌اند؛ مسیری که همراه با سختی‌ها و مشکلات فراوان بوده است.

یکی از پیام‌های مهم کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر این است که درمان به همین سادگی نیست که فقط دارویی بگیریم و تصور کنیم همه چیز حل شده است. درمان یک فرآیند است و نیاز به شناخت، آگاهی و حرکت درست دارد.

تصاویر کتاب نیز ارتباط مستقیمی با همین مفاهیم دارند. این تصاویر در واقع پیام‌هایی را منتقل و به ما کمک می‌کنند موضوعات را بهتر درک کنیم. برای مثال، در تصویر اول می‌بینیم که یک کویر در کنار طبیعتی بسیار زیبا قرار گرفته است؛ در حالی که در دنیای بیرون شاید کمتر بتوان چنین منظره‌ای را پیدا کرد و شاید اصلاً وجود نداشته باشد.

این تصویر در حقیقت دنیای درون من و شما را نشان می‌دهد. آقای مهندس از طریق این تصویر با ما صحبت می‌کنند و می‌گویند که هر انسان خودش بهتر از هر کسی می‌داند در درونش چه می‌گذرد. شاید دیگران از دنیای درونی ما اطلاعی نداشته باشند؛ اما خودمان می‌دانیم که به چه سمتی در حال حرکت هستیم.

آیا به سمت کویر و خشکی حرکت می‌کنیم یا به سمت آن دشت زیبا، دریا، جنگل و سرسبزی؟ آیا به سمت روشنایی می‌رویم یا به سمت تاریکی؟ آیا به سمت بهشت و حال خوب در حرکت هستیم یا به سمت جهنم و حال بد؟ این موضوع را هر شخص در طول سفر خودش بهتر از هر فرد دیگری درک می‌کند. هر انسان می‌داند که در درونش به کدام سمت در حال حرکت است؛ به سمت زیبایی، آرامش و حال خوب یا به سمت آشفتگی و تاریکی.

ارتباط این تصاویر با کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر دقیقاً در همین نکته نهفته است؛ اینکه ما باید متوجه باشیم در مسیر زندگی و درمان، به کدام سو حرکت می‌کنیم. آیا به سمت نور، آگاهی و رهایی در حرکت هستیم یا به سمت تاریکی و ناآگاهی؟

تایپ، ویرایش و ارسال: مسافر کریم (لژیون چهارم)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .