English Version
English

اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر بايد از درون خانواده‌ها آغاز شود

اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر بايد از درون خانواده‌ها آغاز شود

جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است براي اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر بايد خانواده را محور اصلي قرار داد و با اجراي برنامه هاي آموزشي و مهارتي آنان را توانمند كرد تا خود ، فرزندانشان را از بلاي خانمان سوز اعتياد آگاه كرده و مصرف مواد مخدر را به هيچ وجه تجربه نكنند.

مينو عباسي در گفت و گو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه بسياري از معتادان، مصرف مواد مخدر را با اين تفكر كه تجربه يك بار مصرف، آنان را معتاد نمي‌كند شروع ميكنند، اظهار داشت: آمارها نيز نشان مي دهد بيش از 50 درصد والدين از اعتياد فرزندانشان پنج سال ديرتر آگاه مي شوند.

اين جامعه‌شناس گفت: رويكرد اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر كه سازمان‌ها و نهادهاي مختلف براي مشاركت همگاني مبارزه با اعتياد فرا خوانده شدند، مهم است اما نبايد آگاه‌سازي خانواده را فراموش كرد، زيرا اين نهاد پايه‌هاي اصلي مبارزه را تشكيل مي‌دهد.

وي افزود: با توجه به افزايش مواد مخدر صنعتي و روانگردان‌ها كه هر گروه سني به راحتي مي‌تواند از هر مكاني آن را تهيه و مصرف كند، ضروريست كه والدين را با برگزاري دوره‌هاي آموزشي راههاي مبارزه با اعتياد ، عوارض مواد مخدر نسبت به اين معضل مهم هوشيار كرد.

اين تحليگر مسايل اجتماعي تصريح كرد: زمانی که پای اعتیاد به دورن خانواده باز می‌شود، آنها دیگر نمی‌توانند مسائل خود را سر و سامان دهند و در نتیجه نحوه برخورد آنها با مسائل و مشکلات عاطفی به شدت تغییر می‌کند.

عباسي با بيان اينكه خانواده به‌عنوان یک نهاد، تلاش می‌کند تا در درون خود تعادل و توازن ایجاد کند، ادامه داد: وقتي يكي از فرزندان خانواده، معتاد به مصرف مواد مخدر مي‌شود، اين توازن و تعادل بهم ريخته و از كنترل والدين خارج شده و در جامعه نيز مشكلات بسياري بوجود مي‌آيد.

وي با اظهار تاسف از اينكه بسياري از والدين اعتياد فرزند خود را از ديگران مخفي كرده و همه چيز را عادي و خوب جلوه مي‌دهند، اضافه كرد: اعضای چنین خانواده‌هایی برای اینکه از گرفتاری‌های فرد معتاد در امان باشند اغلب احساسات واقعی خود را مخفی می‌کنند. همه اعضا بسیج می‌شوند تا رفتارهای غیر قابل کنترل معتاد را مهار كنند.

به گفته عباسي، آنها هر روشی که به فکرشان برسد را امتحان می‌کنند تا معتاد را به قطع مصرف مواد و ترک کردن اعتیاد ترغیب کنند، آنها ممکن است با خشم و عصبانیت با او رفتار کنند یا وي را تنبيه و یا طرد کنند، در واقع برای مهار کردن اعتیاد و پیشگیری از متلاشی شدن خانواده، هر کاری که از دستشان بر بیاید را انجام می‌دهند، زندگی روزمره در این شرایط باعث می‌شود که اعضای خانواده بطور مداوم در یک حالت التهاب و خطر زندگی کنند و به همین علت آسایش و آرامش همه آن ها برهم می خورد.

اين استاد دانشگاه آزاد با بيان اينكه امروزه تاثيرپذيري مردم از رسانه‌هاي ديداري بسيار زياد است، خاطرنشان كرد: صدا و سيما بهترين وسيله ارتباط جمعي است كه مي‌تواند اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر را از درون خانواده‌ها آغاز كند، زيرا اين رسانه روزانه ميليون‌ها مخاطب دارد و تاثير پذيري از آن بيش از ساير رسانه‌هاست .

عباسي اطلاع‌رساني و آموزش مهارت‌هاي زندگي به خانواده‌ها در جهت مبارزه با اعتياد از طريق سراي محله‌ها و مساجد را مفيد دانست و گفت: براي رهايي و جلوگيري فرزندان از مصرف مواد مخدر صنعتي و روانگردان‌ها بايد آرامش در خانواده ايجاد شود زيرا فردي كه معتاد مي‌شود اعضای خانواده نيز الگوهای رفتاری خاصی در پیش می‌گیرند و همین رفتارها به تدریج باعث آشفتگی و ناکارآمدی بیشتر می‌شود.

اين جامعه‌شناس با اشاره به اينكه اعتياد بيماري است، نه جرم، تاكيد كرد: خانواده‌هایی که با اعتیاد دست به گریبان هستند، با محدودیت‌های عاطفی و روانی روبرو می شوند، اعضای این خانواده‌ها نمی‌توانند به راحتی حرف‌های دلشان را به یکدیگر بزنند و ابراز وجود کنند چون از آن می‌ترسند که حرف‌هایشان به وقوع یک فاجعه منجر شود.

وي خاطرنشان كرد: ارتباط برقرار کردن با آموزش‌های مستمر و فراگیر در خانواده‌ها، محیط اجتماعی و مسوولان مربوطه می‌تواند در شرایط کنونی مورد توجه قرار گیرد، آموزش همتایان یعنی استفاده از والدين برای انتقال مطالب و حساسیت موجود به فرزندانشان شیوه‌ای است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر93.09.0

 

 

 

 

گزارشگر خبرگزاری اعتیاد:  حسین گورنگی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .