English Version
English

نگاه کنگره 60 به درمان اعتیاد و پروتکل DST؛ بخش ششم

نگاه کنگره 60 به درمان اعتیاد و پروتکل DST؛ بخش ششم

منظور از درمان قطعی اعتیاد چیست؟

درمان قطعی اعتیاد یعنی؛ فرد پس از درمان اعتیاد، دیگر نشانه ها و عوارض ترک اعتیاد را نشان   نمی دهد، بدین مفهوم که وسوسه ندارد و با دیدن مواد حالش خراب نمی شود که دوباره به دنبال مواد رفته و مصرف کند. در ضمن  دیگر مجبور نیست ایزوله شود و با دوستان مصرف کننده ، قطع رابطه کند و یا از قرار گرفتن در کنار آنها خودداری کند و مواد را نبیند. درواقع دراین روش ،معیارها  کاملاتغییر می کنند. و دیگر با این حرف ها که باید توپ بازی، زمین یا یار بازی را عوض کنیم کاری نداریم. نتایج تجربیات کنگرۀ 60 تغییر این معیارها و دیدگاه ها و همچنین چگونگی این تغییر رابه بهترین حالت نشان می دهد.

                                                                                                                                                                                                                                                                      نگهبان کنگره 60

مهندس حسین دژاکام

 

طرح کلی در درمان بیماران مصرف کننده مواد مخدر(معتادان)

 

برای درمان ومعالجه فرد مصرف کننده مواد مخدر به روش D.S.T باید سه پارامتر را مورد توجه قرار بدهیم که بایستی این سه پارامتر همزمان و به موازات هم جلو بروند و به تعادل لازم برسند و چنانچه یکی از این مؤلفه ها ناقص باشند مشکل فرد مصرف کننده حل نخواهد شد و درمان حاصل نمی گردد. این سه مؤلفه اصلی درصورت مسئله اعتیاد، مثلث درمان نام دارد: جسم ، روان و جهان بینی

جسم (آشکار)

در قسمت جسم که بدلیل استفاده مکرر از مواد مخدر، مهمترین و حساس ترین سیستم آن یعنی سیستم X یا (تولید کننده مواد مخدر طبیعی ) اختلال ایجادگردیده است و در صورت قطع مواد مصرفی عوارضی همچون عرق کردن ،عطسه های پی درپی ، استخوان درد ، پرش دست وپا، اسهال، بالارفتن میل جنسی، انزال سریع و ... ظهور خواهند نمود که آنها را با نام اختلالات صور آشکار می شناسیم.

   برای حل این مشکلات ودرمان جسم، در کنگرۀ 60 به روش D.S.T حداقل زمان مناسب درمان  حدود ده الی یازده ماه می باشد که فرد با کوچکترین و کمترین علائم سندرم (محرومیت) به درمان برسد.

 

 

روان (پنهان)

   بدنبال مصرف مواد و خارج شدن جسم ازحالت تعادل، اختلالات روانی هم پدیدار می گردند، در صورت قطع مصرف مواد، فرد علاوه بر عکس العمل های جسم دچار عکس العمل های روان همچون، افسردگی، ناامیدی، عدم میل به زندگی، اختلال شدید در خواب، تنبلی،کندذهنی و... می گردد.

نکته بسیار مهم در عوارض فوق این است که این مشکلات هیچ کدام در وحله اول منشأ یا علت روانی ندارند، دلیل بارز آن وجود اختلالات و ضعیف شدن سیستم ضد درد بدن و عدم تولید مناسب سیستم ایکس بدن انسان است.

   اتفاق مهم و معجزه درمان بر اساس تجربه این است که در صورت رعایت کردن صحیح برنامه درمانی،    هر قدر که در فرایند درمان جسم به تعادل نزدیک می شویم، اثرات درمانی در بخش روان هم کاملاً مشهود  می شود. یعنی با رسیدن جسم به تعادل، روان نیز به تعادل لازم می رسد، وباز هم نکته مهم اینستکه در طول این مدت ده ماهه فرایند درمان با کمترین سختیها به انجام می رسد.

 

جهان بینی

جهان بینی کاربردی موضوعی است که برای اولین بار کنگره 60 آن را تحت عنوان یک پارامتر مهم در درمان اعتیاد مطرح نمود. بر اثر مصرف مواد مخدر فرد مصرف کننده دچار نوعی نگرش خاص نسبت به خود و زندگی و کل هستی می شود که به آن جهان بینی افیونی گفته می شود، یعنی جهان درون و بیرون مصرف کننده مملو از ترس و اضطراب و نگرانی و حقارت و خشم و چگونگی تهیه و مصرف مواد مخدر     می شود.

حال اینکه در طول درمان جسم و روان بتدریج تغییر در نگرش، تفکر و اندیشه فرد تحت درمان صورت   می گیرد و بصورت کاربردی حس های منفی و تفکرات افیونی کنار گذاشته شده وبه جای آنها با یک نگرش صحیح و سالم، به خود و زندگی خود وحتی اطرافیان و جامعه سر وسامان می دهد.

نکته قابل ذکر این است که برای درمان و به تعادل رسیدن جسم و روان حدودا 11 ماه وقت لازم است و برای جهان بینی زمان مشخصی تعیین نشده و به عبارتی خدا می داند.

دو نظریه در درمان اعتیاد به روش  D.S.T

 

نظریه اول:

   هر نوع ماده ای که مصرف آن منتهی به اعتیاد می شود، می تواند داروی درمان اعتیاد به همان ماده باشد.  بعنوان مثال: الکل برای درمان اعتیاد به الکل، تریاک برای درمان اعتیاد به تریاک، حشیش برای درمان اعتیاد به حشیش.

 

نظریه دوم:

   بهترین، کاملترین، سالمترین و با راندمان ترین دارو برای درمان اعتیاد با هر نوع مصرف، اپیوم یا اپیوم تینکچر می باشد.

   زیرا تریاک همانطور که اشاره شد دارای مجموعه ای از ترکیبات و آلکالوئیدهای قدرتمند دارویی، نظیر آرامبخش، ضد درد، ضد افسردگی، نشاط آور و... است، که می تواند پوشش دهنده عوارض سندروم محرومیت یا خماری ناشی از قطع مصرف هر نوع ماده مخدر باشد.

موارد اشاره شده بر اساس روش D.S.T می باشند.

 

 

این آغاز نامه برگرفته از نظریه دوم می باشد، که در کنگرۀ60 مورد استفاده قرار می گیرد.

تعاریف اعتیاد، سیستم ایکس، آنتی ایکس، مصرف کننده(معتاد) از منظر کنگره 60

 

اعتیاد:

   جایگزینی مزمن است، یعنی مواد مخدر بیرونی جایگزین مواد شبه افیونی، یا مخدرهای طبیعی بدن می گردد.

 

سیستم ایکس:

   سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی یا مخدرهای طبیعی بدن، نوروترانسمیترها یا واسطه های شیمیایی یا ناقل های عصبی در فضای بین سیناپسی می باشد.

 

مواد مخدر یا اعتیاد آور(آنتی ایکس)

کلیه مواد اعتیاد آورکه انسان را از حالت تعادل طبیعی خارج می نمایند، اعم از گیاهی،  نیمه صناعی و صناعی و الکل که ایجاد تخریب در سیستم ایکس می نمایند، مواد مخدر و به عبارتی آنتی ایکس می باشند.

 

مصرف کننده (معتاد)

معتاد فرد بیماری است که بر اثر استفاده مکرراز مواد مخدر در قسمت جسم، روان وجهان بینی (تفکر و اندیشه) او تخریب ایجاد گردیده و از تعادل طبیعی خارج گردیده است.

 

آرشیو موضوع :

 

 

 

 

نویسنده: مسافر سعید نمکی

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .